شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- به روابطعمومی که مینگریم، آمیختهای است از فن، هنر و علم که بیهیچ تردیدی این سه مقوله، دایر بر گستره وسیع این رشته و حرفه میباشد و در این اقیانوس وسیع و حوزه گسترده، به طور حتم انواع اندوختهها از حیث نرمافزار، سختافزار و البته فردافزار، مورد لزوم و نیاز است.
چنانچه به روابطعمومی از دیدگاه و دریچه منابع انسانی در هر سازمانی ورود کنیم، با این پیشزمینه که مقوله روابطعمومی به مثابه مهندسی انسانی عمل مینماید، آنگاه باید بپذیریم که به منظور تحقق آرمان تعامل دوسویه همسنگ با مخاطبان از یک سو و لزوم برقراری کانال ارتباطی مبتنی بر وجود مشابهت بین فرستنده و گیرنده پیام از دیگر سوی و قدر مسلم با در نظر گرفتن حجم گسترده بانوان در بین اقشار مختلف مخاطبان روابطعمومیها، آنگاه لزوم و ضرورت حضور همنوعان آنان در بین کارگزاران روابطعمومی، بیش از پیش تبیین خواهد شد.
حال آنکه به خوبی میدانیم، بهترین فرستنده هر پیام آن کسی است که مقبولیت و پذیرش بیشتری نزد مخاطبان پیام داشته و بتواند برگرفته از نقطهنظرات، باورها، نیازها و اندیشهورزی مخاطب خود با وی آغاز کلام نموده و در نهایت نیز بر منتهی اقناع و ترغیب در اذهان آنان فائق آید. بنابراین چه گزینهای بهتر از بانوی کارگزار روابطعمومی به منظور تحقق این تعامل متعادل در ارتباطات بیرون و درون سازمانی در روابطعمومیها میتوان یافت؟
بدون تردید یک بانوی کارگزار روابطعمومی، شایستهترین فرد جهت انتقال مفاهیم مدنظر هر روابطعمومی به عموم بانوان طرف خطاب و توجه بوده و از سویی نیز به دلیل آشنایی و اشراف کافی و وافی با دیدگاههای این بخش گسترده از جامعه این بانوی کارگزار روابطعمومی است که میتواند پیامآور متناسبی نیز در بخش انتقال مفاهیم و خواستههای این گروه از مخاطبان به روابطعمومی باشد تا دوسویگی تعامل ارتباطی، هرچه بهتر و متوازنتر تحقق و صورت ظاهر یابد.
البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در مجموعهها و روابطعمومیهایی که بانوان، بخش گستردهتری از مخاطبان آنان را به خود اختصاص میدهند، این چنین تفسیر و دیدگاهی در بهرهمندی از حضور و توان بانوان کارگزار در ساختار روابطعمومی و البته در پیشانی تعامل با بانوان مخاطب از اولویت و اهمیت به مراتب بالاتر و وافری برخوردار بوده و حتی میتوان این گونه ابراز داشت که بر همین اساس و با چنین دید بلندی نسبت به اهمیت حضور و فعالیت بانوان در مجموعه روابطعمومیها و از طرفی اهمیت مقوله مخاطبشناسی در فرایندهای ارتباطی، دیدگاه یادشده با تایید بر انتشار پیام برای بانوان مخاطب توسط بانوان کارگزار روابطعمومی میتواند در صدر ترسیم ماموریت و در نتیجه زمینهساز دستیابی به آرمان و چشمانداز سازمانهایی این چنین قرار گیرد که در صف مخاطبان خود خیل وسیعی از بانوان جامعه را داشته و دستیابی به میزان قابل قبولی از پذیرش و همراهی از سوی این گروه برای آنان نقشی حیاتی، کلیدی و راهبردی دارد.
با این اوصاف و با عنایت به گرایش بانوان کشور به ظهور و بروز هرچه بیشتر در عرصه فعالیتهای اجتماعی و همچنین با توجه به نیاز روابطعمومی به حضور بانوان به منظور تلطیف فضای ارتباطی و البته دستیابی به توانمندی و ظرافتهای این بزرگواران در مقوله حساس و تاثیرگذار اطلاعیابی و اطلاعرسانی، امید است تا هر چه بیشتر شاهد تبلور اندیشه و عمل بانوان در عرصه خدمت به جامعه روابطعمومی و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان باشیم. |