شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بر اساس یک گزارش، فیسبوک و یوتیوب بیشترین احتمال را دارند که بشقابی پر از هرزنامه را برایتان سرو کنند.
به گزارش شارا به نقل از افتانا، در یک پژوهش با عنوان «وضعیت هرزنامههای اجتماعی» که توسط موسسهی Nexgate انجام گرفته، محققان با تجزیه و تحلیل شصت میلیون مطلب اجتماعی در بیست و پنج میلیون حساب کاربری موجود در شبکههای اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر، و یوتیوب دریافتند که در نیمهی نخست ۲۰۱۳ هرزنامههای اجتماعی رشد ۳۵۵ درصدی داشتهاند که ۱۵ درصد این هرزنامهها حاوی URLهایی متعلق به سایتهای مستهجن و بدافزارها بوده است.
«دوین ردموند» موسس و مدیرعامل Nexgate روز سه شنبه اعلام کرد: «مسالهای که بیش از هر چیزی برای من جالب توجه است نرخ رشد این هرزنامهها است. مسالهی دیگر تنوع مکانیزمها و پیچیده شدن هر چه بیشتر آنهاست.
مکانیزمهای انتشار هرزنامهها، از اَپها گرفته تا پروفایلهای ساختگی، امروزه روشهای زیادی را پیش راه خود میبینند.» اما چه شبکههای اجتماعی بیشتر آلوده هستند؟ فیسبوک و یوتیوب در این رقابت با نسبت ۱۰۰ به ۱ بیشتر از دیگر شبکههای اجتماعی حاوی هرزنامهها هستند. بر اساس این گزارش، فیسبوک بیشترین اطلاعات شخصی را در خود دارد و از این رو بیشتر از هر شبکهی اجتماعی دیگر هدف حملات فیشینگ قرار میگیرد.
در حالی که یوتیوب پرمخاطرهترین مطالب، شامل دشنام به مقدسات، تهدیدات، سخنان کینهتوزانه و توهینها را در خود جای داده است. به عقیدهی ردموند، افزایش ناگهانی هرزنامههای اجتماعی را میتوان به افزایش ارزش شبکههای اجتماعی نسبت داد. زیرا هرچه میزان توجه به چیزی بیشتر شود، افراد بیشتری قصد سوء استفاده از آن را خواهند داشت.
وی افزود، همانگونه که تکنولوژیهای زیادی برای مبارزه با هرزنامههای ایمیلی ایجاد شده اند، تکنولوژیهایی هم باید برای مقابله با هرزنامههای اجتماعی به وجود آیند. بیشتر سازمانها به صورت دستی با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند، در حالی که قطعاً نیاز به یک رویکرد تکنولوژی محور احساس میشود. |