درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 14:50   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX
  نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2024
  چت‌بات آرنا (Chatbot Arena)
  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5459صفحه نخست » مقالات روابط عمومیپنجشنبه، 4 مهر 1392 - 21:31
بررسی جایگاه بانوان در روابط عمومی
لیلا شادالوئی- یوسف ساسانی - تحقیقات نشان می دهد که با توجه به جوان بودن علم روابط عمومی و عدم شناخت واقعی آن در ساختار اداری، هنوز درک مناسبی از حضور زنان در آن وجود ندارد
  

بررسی و تبیین نقش و جایگاه بانوان در روابط عمومی  (با تاکید بر ایران)
 
لیلا شادالوئی (دارای مدرک کارشناسی روابط عمومی و کارشناس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)
یوسف ساسانی( کارشناس مسئول اداره روابط عمومی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)
 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تحقیقات اخیردر زمینه نقش و جایگاه بانوان در روابط عمومی نشان می دهد که با توجه به جوان بودن علم روابط عمومی و عدم شناخت واقعی و حقیقی آن در ساختار اداری، هنوز درک مناسبی از حضور زنان در روابط عمومی وجود ندارد و علیرغم عمر نه چندان طولانی اش، هنوز در انحصار مردان است. مقاله اخیر سعی دارد تا با بررسی ویژگی های شخصیتی و روان شناختی زن از یک طرف و ویژگی های اختصاصی کار در روابط عمومی از طرف دیگر راهی بیابد که منجر به افزایش نگرش مثبت مدیران دستگاه های اجرایی نسبت به حضور زن در روابط عمومی های سازمان ها گردد. نقش ممتازو اثر بخشی زنان در حوزه ارتباطات، ویژگی های منحصر به فرد ارتباطات انسانی زنان، قابلییت زنان در ایجاد فضای تعاملی در سازمان ها، توانایی زنان در اقناع مخاطب به عنوان یک کارگزار حرفه ای، لزوم بکارگیری زنان در مدیریت روابط عمومی ها، ضرورت حضور اثر بخش زنان متخصص در فضای اسلامی- اعتقادی جامعه ارتباطی کشور از جمله مسائل مهمی است در این مبحث مطرح است.
 
کلمات کلیدی: روابط عمومی، نقش زن، اقناع، جایگاه زن، ویژگی زنان، مدیریت، اسلام، جامعه ارتباطی.
  
مقدمه
 امروزه روابط عمومی یکی از مهمترین بخش های مدیریتی سازمان ها و دستگاه ها محسوب ­می شود. طی سال های اخیر حضور زنان در بخش های مختلف اجرایی کشور به طور چشمگیری افزایش یافته و می رود که خود به عنوان الگویی در سطح جهان تبدیل گرددهر روز تعداد بیشتری از کارگزاران زن روابط عمومی در مقام ها و سمت های مختلف به فعالیت پرداخته و یا رهبری و مدیریت سازمان ها وشرکت های دولتی و خصوصی را بر عهده می گیرند. این گرایش با شرکت گسترده زنان در فعالیت های علمی و تخصصی همگی بیانگر کارآیی و نقش پررنگ زنان در عرصه های مختلف است.نقش ممتازو اثر بخشی زنان در حوزه ارتباطات، ویژگیهای منحصر به فرد ارتباطات انسانی زنان، قابلییت زنان در ایجاد فضای تعاملی در سازمانها، توانایی زنان در اقناع مخاطب به عنوان یک کارگزار حرفه ای، لزوم بکارگیری زنان در مدیریت روابط عمومی ها، ضرورت حضور اثر بخش زنان متخصص در فضای اسلامی- اعتقادی جامعه ارتباطی کشور از جمله مسائل مهمی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. به نظر می رسد بانوان با ظرافت اندیشه و انگیزه های جستجوگرانه در بسیاری از مسایل می توانند فرصت های منحصر به فردی را برای خود و شکوفایی استعدادشان در این حوزه به ارمغان آورند، شغل روابط عمومی کاملا حرفه ای پراسترس است که مدیریت آن نیاز به دیدگاهی وسیع، عملگرا، زیرکی، خوش فکری و پشتکار و تلاش دارد. طی سال های اخیر حضور زنان در بخش های مختلف اجرایی کشور به طور چشمگیری افزایش یافته و می رود که خود به عنوان الگویی در سطح جهان تبدیل گردد، اگر چه بهترین و شایسته ترین کار در فرهنگ اسلامی ما برای زن همان "جمله معروف حضرت زهرا سلام الله علیها مبنی بر اینکه زن نامحرم را نبیند و نامحرم او را" است، و یا تعبیر قرآن کریم در آیه مبارکه 33 سوره احزاب مبنی بر در خانه ماندن زنان است، با اینحال به جز موارد خاص شغلی که تناسب جسمی و روحی تایید شده ای با زن نداشته باشد، هیچ مانعی بر حضور زنان در پست های اجرایی از نظر اسلام وجود ندارد.با توجه به اینکه روابط عمومی در مرکز تلاقی افکار و ارتباطات و نظرها و انتقادها می باشد، دقت بیشتر زنان در تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی و صبر و حوصله در ارتباط موثرتر با کارکنان و برنامه ریزی کاری اثرگذارتر و حسن خلق و تعامل در مجموعه می تواند موجب ایجاد تصویری رضایتمند از سازمان گردد. بعلاوه بر اساس منشور حقوقی ای که در خصوص زن در نظام جمهوری اسلامی به تصویب رسیده بر صاحبان نظر است تا این مسیر دقیق و ظریف را در رشته شغل های مختلف روشن و تبیین نمایند.
ﻃ��'ﻖ آﻣﺎری ﻛﻪﻣﺮﻛﺰ ﻣﺸﺎرﻛﺖ زﻧﺎن در ﺳﺎل 1383-1382 اراﺋـﻪ ﻛـﺮده، ﺟﻤﻌﻴـﺖ زﻧـﺎن اﻳﺮاﻧﻲ 32 میلیون ﻧ��"ﺮ ��'ﺮآورده ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ 79% ﻛﻞ ﺟﻤﻌﻴﺖ ��'ﺎﺳﻮاد کشورﻫﺴـﺘﻨﺪ، اﻣـﺎ ��'ـﺎ وﺟـﻮد اﻳـﻦ، ﺟﻤﻌﻴﺖ ��"ﻌﺎل زﻧﺎن اﻳﺮاﻧﻲ، 21% اﺳﺖ (البته زنان خانه دار را فعال به حساب نیاورده و آمار سطحی نگرانه ای است) ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ��'ﺎ ﺟﻤﻌﻴﺖ ��"ﻌﺎل ﻣﺮدان علی الظاهر رﻗـﻢﭘـﺎﻳﻴﻨﻲ اﺳﺖ.
مهم ترین یافته های پژوهش حاکی از آنند که نگاه مدیران، عوامل فردی و عوامل برون سازمانی بر جایگاه و منزلت زنان در روابط عمومی که واگذاری مسولیت های مدیریتی، میزان ترفیع و رضایت فرد از شغل شاخص های آن بوده اند، تاثیر داشته اند و  همچنین نتایج یافته های تحقیق نشانگر آن است که در حال حاضر زنان شاغل در روابط عمومی از جایگاه و منزلت شغلی خود رضایت ندارند.
در اسلام زن و مرد بودن مهم نیست، این انسانیت است که مهم است: مشاهده و تجربه این معنا را ثابت کرده است که مرد و زن، از یک نوع و از یک جوهرند، جوهری که نامش انسان است، چون تمامی آثاری که از انسانیت در صنف مرد مشاهده شده در صنف زن نیز مشاهده شده است آن هم بدون هیچ تفاوت، بطور مسلم ظهور آثار نوع، دلیل بر تحقق خود نوع است.
 البته در اسلام توصیه شده است که هر کس به حق خود قانع باشد و موقعیت جنس و نوع  دیگر را آرزو نکند چرا که آرزو ، تمنای دل است به آنچه که رسیدن به آن یا غیر ممکن است و یا دشوار. برخی برتری ها در بین مردم ثابت است، نظیر برتری هایی ناشی از تفاوت های بین اصناف.  بعضی از صنف مردانند و به همین خاطر برتری هایی دارند و بعضی از صِنف زنانند آنها نیز به ملاک زن بودن یک برتری های دیگری دارند. خداوند به هر یک از دو طایفه مرد و زن برتری هایی داده و با توجه به آن احکامی را در خصوص هر کدام تشریع کرده و حتما هر صنف احکامی به نفع خود دار ند.
عقیده اسلام بر این است که خدای تعالی این برتری ها را در بینتان قرار داده و او هر کاری را به مصلحت شما می کند و از سوی دیگر غریزه حب و علاقه را که در برخورد با فرد برتر به هیجان آمده تنبه دهد به این که این فردی که در فلان کار برتری دارد ، از تو جدا نیست و از خود توست. مثل حسادت ورزیدن دست بر بینایی چشم است که دست در صدد برآید تا چشم را از حدقه خارج کند در حالی که بینایی چشم به دست تعلق دارد.
از طرف دیگر ویژگی های کارشناس روابط عمومی می تواند او را به عنوان مغز متفکر روابط عمومی در آن جایگاه به ایفای نقش کمک کند، صداقت، حاضر جوابی، خلوص، وضع ظاهری مناسب، اخلاق پسندیده، مثبت اندیشی، خوش بینی، پویایی، کارآفرینی، سرزنده بودن، آینده نگری، شوخ طبعی، بذله گویی، بهره هوشی بالا، کنجکاوی، استعداد مدیریت و هیجان و شور از جمله ویژگی های عمومی و ذاتی یک کارشناس روابط عمومی است. ویژگی های خاص و اکتسابی ( اصلی) کارشناس روابط عمومی شامل آگاهی های روز از جامعه، مهارت های علمی، احساس مسئولیت اخلاقی، سازمان آگاهی، قدرت نویسندگی، آشنایی با علوم اجتماعی، آشنایی با روزنامه نگاری، ایمان به حقانیت افکار عمومی یا مخاطب است که در این موضوع زن و مرد تفاوتی ندارند.
 
نقش های زنان در محورهای ذیل قابل بررسی بوده و هر کدام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است:
 الف) نقش ممتازو اثر بخشی زنان در حوزه ارتباطات
امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که ناگزیر از ارتباط با دیگران هستیم. آنچه مسلم است هیچ کس قادر نیست بدون تبادل نظر تعامل و ارتباط با دیگران، نیازهای معمولی خود را برطرف سازد. در سازمان روابط عمومی نیز لازمه مدیریت موفق برقراری ارتباطات است و هر مدیری معمولا بیشتر وقت خود را صرف برقرار کردن ارتباط می‌کند، چراکه ایجاد هماهنگی بین عناصر مادی و انسانی سازمان به صورت یک شبکه کارآمد و موثر، برقراری ارتباطات مطلوب و کارساز می باشد. از آنجائیکه روابط عمومی در مرکز تلاقی افکار و ارتباطات و نظرها و انتقادها می باشد، حسن خلق ودقت بیشتر زنان در تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی و همچنین صبر و شکیبایی آنها در ارتباط موثرتر با کارکنان در مجموعه می تواند موجب ایجاد تصویری رضایتمند از ارتباطات در سازمان گردد.
ب) ویژگیهای منحصر به فرد ارتباطات انسانی زنان
زنان ویژگیهای منحصر بفردی دارند که در ایجاد ارتباطات انسانی نقش بسزایی دارند. آنها با عشق ‌ورزیدن؛ مهربانی و عاطفه را از دیگران هدیه می‌گیرند. مدیران زن اغلب اعتماد به نفس دارند و از کارهای سخت و طاقت فرسا خسته نمیشوند. اینگونه اشخاص در صحبت کردن و تعامل از کلمات بهتری استفاده می کنند. براساس ظرایف و خلقتشان، از خلاقیت و توانمندیهایشان در جهت تأمین لحظات مسرت‌ بخش و مفید برای خود و دیگران تلاش می کنند. ضمن داشتن احساسات و عواطف قوی در ایجاد همدلی و همدردی با دیگران، از مردان پیشی گرفته و به عقاید، افکار  و شخصیت کارکنان احترام می گذارند.
 
ج) قابلیت زنان در ایجاد فضای تعاملی در سازمانها
بدون شک بسیاری از ما از این رو به ارتباطات روی می‌آوریم تا به دیگران بپیوندیم، و خود را با دگرگونی‌هایی که از آن حادث می‌شود سازگار کنیم. مهمتر آنکه ما بخشی از «خود» را از طریق تعاملات با دیگران در میان می‌گذاریم، این وظیفه عموماً بیانگر وجود و یا عدم وجود جاذبه، نزدیکی. تشابه و اشتراک بین مردم است و در این فضای تعاملی که دو نفر یکدیگر را می‌بینند، ارتباطات موجب ایجاد یا افزایش و یا بر عکس موجب از بین رفتن و یا کاهش پیوستگی میان طرفین ارتباط یا اشخاص می‌شود. می دانیم که فراگرد ارتباطی در محیط شکل گرفته و انجام می‌پذیرد. محیط نه تنها بر فراگرد ارتباطی و نوع آن بلکه به ادراکات آنچه بین خود رد و بدل می‌کنیم و سطحی که ارتباط می گیریم نیز تاثیر می‌گذارد. زنان حوادث را برحسب زمینه فرهنگی، اجتماعی و روانی مختص به خود در روابط عمومی درک می‌کنند بطوریکه می توانند تصمیمات مهم را به  درستی و به موقع بگیرند. آنان با آگاهی از انتخاب کلمات در هنگام صحبت کردن و همچنین با آگاهی از این انتخاب در هنگام گوش دادن به حرفهای دیگران در راستای اهداف سازمانی  فضای تعاملی مناسب را ایجاد می نمایند.
  
د) توانایی زنان د راقناع مخاطب به عنوان یک کارگزار حرفه ای
می دانیم که خلقت زنان به شکل عاطفی وجود دارد و امروزه ورود به فرایند متقاعد سازی مستلزم همدلی و همدری و توجیه دلایل یک موضوع برای مخاطب است که دراین راستا یک کارگزار روابط عمومی
می تواند از قوام و اهمیت موضوع با خبر بوده و وقت و انرژی کافی را در جهت این مهم بکار بندد که بطور طبیعی و با توجه به مشکلات اجتماعی موجود در جوامع این امر مهم توسط بانوان بیشتر میسر خواهد بود، چراکه ظرافت و حساسیت های زنانگی نیز مبین این نکته است که بیشتر زنان با قدرت رابطه تعاملی، تاثیر گذاری، آگاهی، تبادل تجربیات واطلاعات علمی می توانند با درک صحیح از یک پیام نگرش مخاطبان را درجهت اهداف سازمانی تغییر و یا تقویت نمایند. اقناع یکی دیگر از مشخصه ها‌ی دیگر، در فرآیند ارتباطات است و اقناع‌گری در زندگی مردم تنیده شده بطوریکه خواسته یا ناخواسته، در طول روز با آن مواجهند و نمی‌توان از آموختن آن شانه خالی کرد.
 
ه) لزوم بکارگیری زنان در مدیریت روابط عمومی ها
به نظر می رسد در دهه های اخیر نقش زنان در حوزه مدیریت پر رنگ تر شده است، به طوریکه در بسیاری از جوامع زنان در پستهای کلان کشور عهده دار وظیفه مدیریتی بوده و جایگاه خود را در جامعه و بویژه در مدیریت به اثبات رسانیده اند و نطفه تحولات سراسری و به هم پیوسته در عرصه مدیریت زنان در بطن جامعه ایران در حال شکل گیری است. برای رسیدن به تعادل، برابری و رفع تبعیضات و در نتیجه توسعه بهتر و کاملتر جامعه، نیاز به آن است که زنان بتوانند در فرآیند تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی جامعه شرکت کنند.
امروزه آنچه مسلم است مدیریت بعنوان یک عامل هماهنگ کننده و یک عنصر تعیین کننده در فضای کسب وکار مطرح است، لکن به لحاظ تسلط اقتصاد دولتی بر اقتصاد بخش خصوصی در کشور ما، بکارگیری مدیران مرد بیشتر از زنان می باشد این درحالی است که 70 درصد مدیران روابط عمومی دربخش خصوصی زنان می باشند و متاسفانه در بخش اجتماعی گاها بی اعتمادی به عملکرد مدیران زن موجب میشود که سلایقی در سطح جامعه به نمایش گذارده که مانع ارزش گذاری واقعی فعالیت ها و ویژگیهای خاص مدیران زن در جامعه شود بطوریکه امروزه شاهد حضور چند برابری آقایان نسبت به بانوان در بخش های مدیریتی کشور از جمله روابط عمومی هستیم؛ ما میتوانیم با حضور پررنگ تر بانوان در حوزه روابط عمومی، دیدگاه های موجود را با اعتمادسازی نسبت به عملکرد بانوان مدیر اصلاح کنیم.
قطعا بانوان با ظرافت اندیشه و انگیزه های جستجوگرانه در بسیاری از مسایل فرصت های منحصر به فردی را برای خود و شکوفایی استعدادشان در این حوزه به ارمغان می آورند. همچنین زنانی که به دلیل توانمندی هایشان به عنوان مدیر برگزیده شده اند به عنوان زنان برجسته و برتر عمل می کنند و ترکیبی از شیوه های مدیریتی مردانه و زنانه را به کار می برند و از جمله شاخص های اصلی این نحوه مدیریت؛ صداقت، شفافیت، پاسخگویی سریع، پویایی، آگاه سازی و تزریق انرژی مثبت و مهمتر از همه قانونمندی است که یکی از خصیصه های برجسته خانمها میباشد. بطوریکه بیشتر زنان در پذیرش فعالیت های اجتماعی (مدیریتی) یا کاری را نمی پذیرند یا اگر پذیرا باشند کامل و دقیق خواهند بود و از درک و فهم بالایی در روابط عمومی برخوردار هستند.
 
   و) ضرورت حضور اثر بخش زنان متخصص در فضای اسلامی- اعتقادی جامعه ارتباطی کشور
در اسلام زن و مرد بودن مهم نیست، این انسانیت است که مهم است: مشاهده و تجربه این معنا را ثابت کرده است که مرد و زن، از یک نوع و از یک جوهرند، جوهری که نامش انسان است، چون تمامی آثاری که از انسانیت در صنف مرد مشاهده شده در صنف زن نیز مشاهده شده است آن هم بدون هیچ تفاوت، بطور مسلم ظهور آثار نوع، دلیل بر تحقق خود نوع است. این دو صنف در بعضی آثار مشترک (نسبت به هم) از نظر شدت و ضعف اختلاف دارند ولی صِرف شدت و ضعف در بعضی از صفات انسانی باعث آن نمی شود که بگوییم نوعیت در صنف ضعیف باطل شده و او دیگر انسان نیست. لذا روشن است که رسیدن به هر درجه از کمال که برای یک صنف میسر است برای صنف دیگر نیز میسور و ممکن است.از طرف دیگر خداوند در قرآن می فرماید{... أَن�'ِی لاَ أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ م�'ِنکُم م�'ِن ذَکَرٍ أَو�' أُنثَى بَع�'ضُکُم م�'ِن بَع�'ضٍ... [و فرمود که] من عمل هیچ صاحب عملى از شما را از مرد یا زن که همه از یکدیگرید تباه نمى‏کنم.(آیه 195، سوره آل عمران)}. البته در اسلام توصیه شده است که هر کس به حق خود قانع باشد و موقعیت جنس و نوع  دیگر را آرزو نکند چرا که آرزو، تمنای دل است به آنچه که رسیدن به آن یا غیر ممکن است و یا دشوار. برخی برتری ها در بین مردم ثابت است، نظیر برتری هایی ناشی از تفاوت های بین اصناف. بعضی از صنف مردانند و به همین خاطر برتری هایی دارند و بعضی از صِنف زنانند آنها نیز به ملاک زن بودن یک برتری های دیگری دارند. خداوند به هر یک از دو طایفه مرد و زن
برتری هایی داده و با توجه به آن احکامی را در خصوص هر کدام تشریع کرده و حتما هر صنف احکامی به نفع خود دار ند (سهم الارث دو برابری مردان و یا ضامن بودن مرد در تامین هزینه زندگی و معاف بودن زن از آن و حتی کار منزل و اختصاص مهریه به زنان و..) .
عقیده اسلام بر این است که خدای تعالی این برتری ها را در بینتان قرار داده و او هر کاری را به مصلحت شما می کند و از سوی دیگر غریزه حب و علاقه را که در برخورد با فرد برتر به هیجان آمده تنبه دهد به این که این فردی که در فلان کار برتری دارد، از تو جدا نیست و از خود توست. مثل حسادت ورزیدن دست بر بینایی چشم است که دست در صدد برآید تا چشم را از حدقه خارج کند در حالی که بینایی چشم به دست تعلق دارد.
اسلام در زمینه فعالیت های اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی نیز، برای زن، حق استقلال قائل است. از نظر اسلام، میدان فعالیت و تلاش علمی و اقتصادی و سیاسی برای زنان، کاملاً باز است. اگر کسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از کار علمی محروم کند، از تلاش اقتصادی باز دارد، یا از تلاش سیاسی و اجتماعی
بی نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. زنان به قدری که توان جسمی و نیازها و ضرورت هایشان اجازه می دهد، می توانند در فعالیت ها شرکت کنند.
دین مبین اسلام مدیریت زنان را باور دارد و نقش آنها را در جامعه امروزی براساس تخصص و مسوولیت هایشان پذیرفته است. جامعه ایران امروز، جامعه شایسته سالاری، اسلامی و مدرن است که توانمندی بانوان، چه از نظر تحصیلی و علمی، و چه مدیریتی و عملی کاملا در آن ثابت شده است و تخصص و تعهد زنان را باور دارد. بدون تردید رهنمودهای روشنگرانه امام خمینی(ره)، جایگاه زن ایرانی را آنچنان ارتقا بخشید که امروز زنان ایرانی در ردیف صبورترین، متعهدترین و متخصص ترین زنان دنیا قرار گرفته اند.

جمع بندی و نتیجه گیری
این مقاله نشان داد که جنبش اجتماعی زنان دارد راه خود را طی می کند. زنان مسلمان، مدرن و آگاه در قالب تشکلها و نهادهای زنان در حال سازماندهی خود هستند. با وجود محدودیتها و دست تنگیها برای ایجاد بهبودی در وضعیت حقوقی، اجتماعی زنان تلاش می کنند و از هر امکان و فرصتی برای آگاهی دادن به زنان نسبت به حقوقشان در زندگی شخصی و اجتماعی بهره می گیرند و به طبع آن مدیریت در لوای زنان در حال شکل گیری و پویایی است.
 
با توجه به مطالب فوق راهکارهایی را برای فراهم نمودن شرایط مناسب تر جهت فعال نمودن زنان ارائه می گردد:
 ایجاد فرصت های لازم برای تاسیس انجمن ها، موسسات، سازمان ها و به طور کلی مراکز تجمع زنانه برای آگاهی از کم و کیف پتانسیل های موجود، برگزاری دوره های آموزش برای زنان و آشنایی با حقوق خود، فراهم کردن زمینه های خود باوری در زنان و آگاه کردن آنها از قابلیت ها و توانایی های فردی شان، برگزاری سمینارها و تشکیل کارگاه های آموزشی برای آشنا شدن مدیران، سیاستگذاران و تصمیم گیران با مقوله جنسیتی و فواید حضور موثر زنان در رده های بالای تصمیم گیری، تشویق و ترغیب مدیرانی که از زنان در سطوح بالای سازمانی استفاده می کنند و امکان به ثبوت رسانیدن لیاقت آنان را با دادن فرصت های لازم فراهم می آورند. معرفی زنان برتر و مقایسه عملکرد آنان با مردان هم پایه آنان، تلاش در جهت تنظیم کتب درسی متناسب با مسائل روز و تاکید بر مفاهیمی چون خانواده مشارکتی، عمل مسئولان نظام از رئیس جمهور تا نمایندگان مجلس به شعارهای انتخاباتیشان در مورد زنان، انجام پژوهشهای علمی در باب مسائل زنان به ویژه در مباحث اشتغال، مدیریت و نقش آنان در توسعه کشور.
      امروزه بخش عظیمی از نیروی انسانی سازمان ها را زنان تشکیل می دهند بطوریکه ما شاهد حضور گسترده بانوان درروابط عمومی ها هستیم اما در راستای مدیریت زنان در این حوزه به وضعیت مطلوبی دست نیافته ایم. بعضاً مشاهده می شود که مدیران به توانایی های زنان توجهی ندارند، بنابراین بخشی از این توانایی ها و استعدادها بدون مصرف باقی می ماند. بنابراین کارگزاران زن روابط عمومی می توانند ضمن معطوف کردن توجهات مدیران و مسوولان به توانایی ها و متجلی ساختن استعدادهای بانوان شاغل، نقش به سزایی را در مدیریت روابط عمومی ایفا کنند. این مقاله نشان میدهد که زنان با داشتن ویژگیهای منحصر بفرداز جمله؛ اثربخشی در حوزه ارتباطات، قابلیت ایجاد فضای تعاملی در سازمان، اقناع مخاطب، همدلی و همدردی، آگاهی، قدرت رابطه تعاملی و سخنوری و تاثیرگذاری و .... می توانند در حوزه روابط عمومی چه بسا بیشتر از مدیران مرد، مدیریتی موفق داشته باشند.
 
 منابع و مآخذ:
1-    قرآن کریم.
2-    علامه محمد حسین طباطبایی، ترجمه فارسی تفسیرالمیزان، جلدچهارم، ترجمه فارسی، صفحات: 532، 533 و534 و140).
3-    مقاله راهکارهای حضور موثر زنان در عرصه فعالیت های روابط عمومی از صدیقه محمدبیگی، مهرنوش ریاضی، گلناز میلانی، اعظم یزدان پناه، میترا حیدری، کمال فرهادی.
4-    مقاله ارائه یک چهارچوب پیشنهادی از ملاحظات شایسته محوری در حضور مؤثر زنان در روابط عمومی،از محبوبه رنجبر، پوراندخت نیرومند، وراندخت نیرومند.
5-    مقاله نقش توانمندسازی زنان و حضور مؤثر آنان در روابط عمومی، از محبوبه رنجبر، ربابه بهرامی هیدجی ، سهرانگل اصلانپور.
6-     مقاله مطالعه موردی سازمان های فعال در حوزه علم در شهر تهران، دکتر محمد حسین ایمانی عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ و طیبه مستوفیان)
7-    مقاله رفتار شناسی نفوذ موثر، دکتر حسین ماهر.
8-    مقاله ماهیت مهارت های اجتماعی،  شیرین موسی زاده
9-    مقاله زنان نظام آموزشی عالی کشور و اشتغال، دکتر محمد لشکری.
10-  مقاله تحلیل ویژگیهای مخاطب در روابط عمومی - حسین تملکی و علی فرهادیان آرانی
11-   مقاله چالش های مدیریت زنان در روابط عمومی در کشور - زهرا دربهانی.
12-  زنان ایران، مسائل اجتماعی و اخلاقی، زهرا محمدی. ناشر: روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور
13-  موازنه حقوق و اخلاق در خانواده، مریم احمدیه،  ناشر: روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور
14-  روابط عمومی مدرن، حمید صبوری، علی اسلامی، نشر هما زر تبریز

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 2 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
رضا غفاری
| 1392/8/10 - 06:21 |     0     0     |
برای اولین کار مقاله ی خوبی بود به امید ادامه همین روند

رضا غفاری
| 1392/8/10 - 06:22 |     0     0     |
برای اولین کار مقاله ی خوبی بود به امید ادامه همین روند


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انسان یا ماشین؟ مرزهای مبهم هوش مصنوعی


  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد