درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 17 فروردین 1399 - 16:52   

روزنامه ها در فهرست جدید کسب و کارها و خدمات ضروری در کانادا در دوران شیوع کرونا

  روزنامه ها در فهرست جدید کسب و کارها و خدمات ضروری در کانادا در دوران شیوع کرونا


ادامه ادامه مطلب یک

شرکتهای گروه فولاد مبارکه پیشتاز در مهار کرونا ویروس

  شرکتهای گروه فولاد مبارکه پیشتاز در مهار کرونا ویروس


ادامه ادامه مطلب دو

راهکارهایی برای شادتر بودن در دوران کروناویروس

  راهکارهایی برای شادتر بودن در دوران کروناویروس


ادامه ادامه مطلب سه

تبدیل یک چالش به فرصتی برای صنعت بیمه

  تبدیل یک چالش به فرصتی برای صنعت بیمه


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدیریت پروژه نمونه کارها؛ فرآیند تصمیم گیری منطقی
  مبارزه با COVID-19 یک جنگ است
  نحوه حمایت دولت از فعالان حوزه نشر اعلام شد
  صنعت برق همیشه بیدار/ پیام مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان
  «صداقت و عمل درست» عامل شادی انسان
  چهار نکته آسان برای برجسته کردن رویداد مجازی
  تعطیلی روزنامه‌ها در عصر کرونا، معادله‌ای چند مجهوله
  معاون نیروی انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه مطرح کرد: فولاد مبارکه معین کشور در مقابله با ویروس کرونا
  مدیرعامل گروه فولاد مبارکه خبر داد: تحقق «رونق تولید» در سال ۹۸و عزم راسخ برای «جهش تولید» در سال ۹۹
  شرکتهای گروه فولاد مبارکه پیشتاز در مهار کرونا ویروس
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5421صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیچهارشنبه، 3 مهر 1392 - 10:08
تحول تاثیرات شبکه در روابط عمومی
عادل میرشاهی (سردبیر شارا) - در این نوشتار قصد داریم تا اندکی نام های متعدد روابط عمومی را مورد مداقه قرار داده و دریابیم که کدام یک از این عناوین برای فعالیت ما مناسب است؟
  

عادل میرشاهی (سردبیر شارا)- وقتی کتاب های روابط عمومی 2 یا روابط عمومی الکترونیک و امثالهم را ورق می زنیم، با عناوینی همچون روابط عمومی الکترونی، روابط عمومی الکترونیکی، روابط عمومی دیجیتال، روابط عمومی سایبر، روابط عمومی آنلاین، روابط عمومی اینترنتی و روابط عمومی مجازی روبرو می شویم.
عناوینی که تعاریفشان بسیار شبیه به هم است و در عین حال هیچ کسی نگفته: «همه این ها یعنی روابط عمومی 2»!
در این نوشتار قصد داریم تا اندکی این نام ها و تعدد آنها را مورد مداقه قرار داده و دریابیم که کدام یک از این عناوین برای فعالیت ما مناسب است؟ و یا اینکه همه آنها در واقع یک چیز است و باید به عنوان روابط عمومی 2 تقلیل یابد؟


• چرا این همه عناوین پر تمطراق؟
روابط عمومی حوزه ای میان رشته است. رشته هایی همچون: جامعه شناسی، روانشناسی، مدیریت، حقوق، تاریخ، روزنامه نگاری، ادبیات، گرافیک، کامپیوتر، آی تی، هنر، تبلیغات، رسانه و ...
هر کدام از رشته های فوق تاثیری در شکل گیری روابط عمومی دارند. به عنوان مثال زمانی که گرافیک رایانه ای جانشین گرافیک سنتی شد، خطاط ها و طراح ها دیگر جایی در روابط عمومی ها نداشتند و با گرافیست های کامپیوتری جایگزین شدند.
اما از آنجا که نوشتن بنر یا همان پارچه نویسی، تاثیر زیادی در ساختار روابط عمومی ایجاد نکرد، این تغییر باعث نشد که حوزه ای به نام روابط عمومی گرافیک دیجیتال ایجاد شود.
یا در مورد نرم افزارهای تحلیل محتوا که جایگزین روش های سنتی آن شدند، به دلیل اینکه بحث نحوه نظرسنجی باعث نشده بود که در ساختارهای روابط عمومی ها تغییری ایجاد شود لذا ما عنوان جدیدی به نام روابط عمومی SPSSی نداریم.


• زمینه شکل گیری روابط عمومی الکترونی
روابط عمومی زمانی دچار تغییرات ساختاری شد که رسانه های الکترونی تا حد زیادی در میان مردم نفوذ کرد. رسانه هایی از قبیل رادیو و تلویزیون توانستند به سرعت در میان مردم فراگیر شوند و از آنجا که این ابزارها خود از تلفیق چند دانش به وجود می آمدند، روابط عمومی مجبور به ایجاد ساختارهای جدید شد. به عنوان مثال برای تهیه یک مصاحبه رادیویی نیازمند این افراد هستیم:
1. یک دستگاه ضبط صوت.
2. شخصی که بتواند با آن کار کند و در عین حال توانمندی های بیانی بسیار بالایی داشته باشد تا در میان مصاحبه تپق نزد.
3. در ادامه به یک ویراستار صوتی که بتواند مواردی را که به اشتباه مطرح شده اند حذف و جایگزین کند.
4. در نهایت کسی که رسانه رادیو را بشناسد و بداند که چه مواردی را می توان در این رسانه طرح کرد و از آن پاسخ گرفت.
این موارد در مورد رسانه تلویزیون بسیار بیشتر است و علاوه بر آگاهی شخص از سیاستگزاری های رسانه تلویزیون بایستی موارد فنی زیادی در این خصوص بداند و همه اینها نیازمند ایجاد بخشی تحت عنوان «سمعی و بصری» در روابط عمومی است.
بنابراین روابط عمومی الکترونی با ورود رادیو تغییرات زیادی در ساختار روابط عمومی ایجاد کرد در حالیکه مثلا همان گرافیک رایانه ای تنها جایگزین بخش (خطاط و طراح) شد.


• زمینه شکل گیری روابط عمومی الکترونیکی
با ورود دستگاه های تلکس در مطبوعات، روابط عمومی ها نیز توانستند از این دستگاه استفاده کنند و دیگر نیازی به مراحل سخت تولید و انتقال اخبار نبود. این اختراع به همراه تلفن که حوزه ای به نام برق و مخابرات را به روابط عمومی پیوند می زند در ساختار روابط عمومی تغییراتی را ایجاد کرد.
کسانی که در گذشته مسئولیت جابجایی اخبار و نامه ها را داشتند، بازنشسته شدند و به جای آنها در بخشی به نام ارتباطات مردمی در روابط عمومی ها افرادی با دانش متفاوت جایگزین شدند. این تغییر ساختاری در روابط عمومی باعث شکل گیری روابط عمومی الکترونیکی شد. روابط عمومی الکترونیکی روابط عمومی است که متن در آن به صورت عکس ارسال می شود و به همین دلیل نمی توان در متن جستجو کرد و همچنین نمی توان ویرایش مورد نظر را در داخل متن انجام داد و به همین دلیل این روابط عمومی هنوز در تولید محتوا با مشکلاتی روبرو است.
برخی نیز در سال های اخیر این برداشت ابتدایی از روابط عمومی الکترونیکی را به بهره مندی «روابط عمومی» از اینترنت تعمیم داده اند که به نظر می رسد، از آنجا که واژه های جدیدی را با ورود این پیشرفت های تکنولوژیک به روابط عمومی داده اند، غیر ضروری است.
مگر اینکه اساتید این حرفه با هم به توافق نظری بر روی به روز رسانی عبارت روابط عمومی الکترونیک برسند و این واژه یکتا واژه مورد قبول اهل فن واقع شود.


• زمینه شکل گیری روابط عمومی دیجیتال
دیجیتال یا 0 و 1، ورود بشر را به عرصه جدیدی فراهم کرد. عرصه ای که در آن دیگر هیچ چیزی ثابت باقی نمی ماند و هر چیز قابل تصحیح و ارسال است. بهره مندی روابط عمومی از کامپیوتر سبب تغییرات بنیادین در ساختار روابط عمومی ها شد.
چراکه با ورود کامپیوتر سیستم چاپ متحول و فرآیند حروفچینی و انتشار تا حد زیادی در خود واحد روابط عمومی امکان پذیر شد.
اما ورود کامپیوتر همزمان با ورود اینترنت نبود و متاسفانه در برخی منابع این مساله در نظر گرفته نشده است. روابط عمومی دیجیتال روابط عمومی است که می تواند تا حدودی از گرافیک رایانه ای بهره مند شود اما نمی تواند آن از طریق شبکه به کامپیوتر دیگری انتقال دهد. در این روابط عمومی می توان متونی را که در رایانه تایپ شده اند جستجو کرد اما نمی توان متون اینترنت را ورق زد.
روابط عمومی دیجیتال دبیرخانه روابط عمومی را متحول کرده و باعث شد که نامه ها به صورت تایپی چاپ شده و سپس فکس شوند. اما هنوز استفاده از ایمیل در این روابط عمومی متداول نبوده است. در عین حال سرعت بالای انتشار خود زمینه ای است که باعث بالا رفتن سرعت اطلاع رسانی در روابط عمومی می شود.
شاید برای ما که در یک کشور جهان سوم زندگی می کنیم، مرز عبور از این حوزه های روابط عمومی بسیار کوتاه باشد اما در کشورهای صنعتی و توسعه یافته این حوزه های روابط عمومی با تجاربی همراه بوده و فرآیند توسعه به یکباره اتفاق نیافتاده است.


• زمینه شکل گیری روابط عمومی آنلاین
با ظهور شبکه های رایانه ای از قبیل اینترانت و اکسترانت، روابط عمومی توانست ارتباط خود را با رایانه های شرکت های بزرگ به صورت همزمان برقرار کند. به یاد داشته باشید که در بسیاری از منابع متاسفانه روابط عمومی آنلاین را همزمان با ورود اینترنت دانسته اند. در حالی که روابط عمومی آنلاین تنها بهره ای که از تکنولوژی برده برقراری ارتباط با سایر سازمان ها، نهادها، خبرگزاری ها و مراکز علمی و پژوهشی بوده که به شبکه های انتقال داده به صورت داخلی متصل بوده اند. روابط عمومی در این زمان می توانسته به طور مستقیم با خبرگزاری ها و روزنامه ها اطلاعات خود را رد و بدل کند اما هنوز شبکه ای برای عامه مردم و ارتباط با عامه مردم شکل نگرفته است.


• زمینه شکل گیری روابط عمومی اینترنتی
روابط عمومی اینترنتی با ورود اینترنت به عنوان شبکه ای عمومی و فراگیر مطرح شد. اینترنت خود می تواند یکی از ابزارهای مهم برای اقناع مخاطبان باشد. اما در ابتدای راه هنوز اینترنت بیشتر یک ابزار ارتباط جمعی  در سطح توده و اطلاع گیری در سطح افراد تلقی می شد.
هنوز فضای وب تنها متعلق به صاحبان صنایع و شرکت های بزرگی بود که توان این سرمایه گذاری را داشتند. لذا روابط عمومی می توانست از این فضا برای اطلاع رسانی استفاده کند اما دریافت اطلاعات به کندی و تنها از طریق ایمیل مقدور بود.
روابط عمومی اینترنتی عمر کوتاهی داشت و با ورود شبکه های اجتماعی به عرصه فضای وب، به عنوان یک مفهوم در حوزه روابط عمومی به پایان عمر خود رسید.
اگر چه در مورد تمام این عبارات بازتعریف صورت گرفته اما این تعریف مجدد نمی تواند تاثیری بر تاریخ شکل گیری و استفاده از این نوع روابط عمومی داشته باشد.
در روابط عمومی اینترنتی ما در ساختار روابط عمومی شاهد تغییر دیگری هستیم. خبرنامه های الکترونیکی جایگزین خبرنامه های چاپی می شوند. در حالی که در روابط عمومی آنلاین به دلیل اینکه هنوز مخاطبان ما عامه مردم نبودند، امکان این تغییر ساختاری وجود نداشت.
در روابط عمومی اینترنتی کاغذ جای خود را به صفحات وب می دهد اما هنوز دریافت اطلاعات در فضای شفاف امکان پذیر نیست و مخاطبان، ارتباط شخصی خود را با مسئول روابط عمومی از طریق ایمیل برقرار می کنند و هیچ کس غیر از این دو درجریان این ارتباطات قرار نمی گیرد.


• زمینه شکل گیری روابط عمومی سایبر
با ورود شبکه های اجتماعی که امکان ایجاد دیالوگ را در سطح وسیع داشتند، روابط عمومی تغییر دیگری را تجربه کرد. میزان دسترسی روابط عمومی و مخاطبان به رسانه در روابط عمومی سایبر  یکسان است. یعنی اگر روابط عمومی در سایت خود مطلبی را درج کند، مخاطب می تواند در وبلاگ خود آن را تکذیب نماید.
یا اگر خبری در فیسبوک منتشر شود، تایید صدق و کذب آن خبر در همان لحظه توسط کاربران مقدور است. به همین دلیل است که روابط عمومی سایبر آخرین دستاورد روابط عمومی قلمداد می شود. اما در روابط عمومی سایبر ما هنوز پاسخگویی فیزیکی را داریم و سایر بخش های روابط عمومی از قبیل پژوهش و افکار سنجی، ارتباطات مردمی، انتشارات و... وجود خارجی دارند.
در واقع روابط عمومی سایبر، بهره مندی از روابط عمومی سنتی با روش های مدرن بعلاوه استفاده از آخرین دستاورد های تکنولوژیک روابط عمومی است.
در روابط عمومی سایبر نیز ما در ساختار روابط عمومی تغییرات اساسی داریم. پاسخگویی همزمان مخاطبان در شبکه های اجتماعی که امروز زندگی مردم را تا حد زیادی تحت شعاع قرار داده باعث شده که روابط عمومی به صورت همزمان به پاسخگویی بپردازد.
چراکه در عصر روابط عمومی سایبر، امکان چت همزمان در مسینجرها و بعد از آن در فیسبوک فراهم شد.


• زمینه شکل گیری روابط عمومی مجازی
هزینه های بالای فضاهای فیزیکی و گرایش بی سابقه به فضای وب باعث شد که برخی سازمان ها دیگر فضایی را به نام روابط عمومی در بدنه ساختار خود ضروری ندانند. بنابراین ساختار روابط عمومی در این سازمان ها به حوزه جدیدی از روابط عمومی را به نام روابط عمومی مجازی وارد شدند.
در روابط عمومی مجازی که به اعتقاد من هنوز برای ورود به آن بسیار زود است، روابط عمومی کارکنان خود را به تعداد محدودی از افراد که تنها از طریق اینترنت، تلفن و فکس به انجام فعالیت های روابط عمومی مشغول اند، تقلیل می دهند.
روابط عمومی مجازی به زودی در ایران طرفدار پیدا خواهد کرد و به نظر می رسد، آخرین تاثیر دنیای دیجیتال تا پایان دهه 90 در روابط عمومی باشد.


• کدام واژه روابط عمومی را برگزینیم؟
حوزه روابط عمومی ایران امروز با حضور سیاستمداران کشور در فضای فیسبوک، نیاز به خانه تکانی دارد. در واقع ما در کشورمان هنوز در روابط عمومی اینترنتی به سر می بریم.
اما در سازمان های خصوصی وارد روابط عمومی مجازی شده ایم. این سازمان ها عموم مخاطبانشان قشرتحصیل کرده اند و لذا به راحتی می توانند با ورود به عرصه روابط عمومی مجازی، هزینه های خود را کاسته و اثر گذاری خود را افزایش دهند. به عنوان مثال: آموزشگاه زبان سفیر،  از روابط عمومی مجازی استفاده کرده و خود به تولید محتوای مناسب برای این فضا می پردازد.
البته باید دانست که ما در سازمان های رسمی نمی توانیم از روابط عمومی مجازی استفاده کنیم، چرا که روابط عمومی مجازی حذف بسیاری از ساختارهای سازمانی روابط عمومی را به دنبال دارد که این امر زمانی برای سازمان های ما مقدور خواهد شد که ضریب نفوذ اینترنت به بالای 95 درصد برسد.


• باز تعریف روابط عمومی ها یا تعریف واژگان جدید
اگر خوب دقت کنیم می بینیم که اصلا نیازی به این همه واژه سازی نبوده و کافی بود که تنها روابط عمومی الکترونی را بازتعریف می کردند تا همین واژه گویای همه آن سبقه بوده و در عین حال افراد را دچار پریشانی نکند.
رویکرد امروز در دنیا نیز به این سمت معطوف شده است و واژگانی که در این نوشتار به آنها پرداخته شد، بازتعریف شده اند.
به عنوان مثال پس از روزآمد شدن الگوریتم پنگوئن و پاندا (در مارس 2012)، که باعث تحول حوزه علمی بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) به حوزه جدید سئو پی آر (SEO PR) شد؛ متخصصان روابط عمومی واژه سئو پی آر (SEO PR) را معادل واژه روابط عمومی اینترنتی قرار دادند.
این روند در مورد سایر واژه ها نیز در حال اتفاق است چرا که متخصصان روابط عمومی به این نتیجه رسیده اند که این واژه سازی ها باعث گنگ شدن مفهوم روابط عمومی شده و نمی تواند پیش برنده باشد. بنابراین می توانیم در کاربرد نوین این واژه ها از همان روابط عمومی 2 استفاده کنیم؛ اگرچه همانطور که ملاحظه شد، این واژه ها با هم تفاوت های فراوانی دارند.


منابع:
1. جلالی، دکتر علی اکبر (1388)، « روابط عمومی 2 »، تهران: انتشارات کارگزار روابط عمومی
2. شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)،
http://www.shara.ir

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نیاز به یک انقلاب در روزنامه نگاری


  روز جهانی درستی‌سنجی/ چه کسی باید درستی اخبار و شایعات را در ایران بررسی کند؟


  نقش پول در دموکراسی ـ چه کِسی باید نامزد مقام ریاست جمهوری شود؟ (نظریهِ مهم اندی رونی روزنامه نگار آمریکایی)


  چک لیست روابط عمومی برای کارآفرینانی که با بحران COVID-19 درگیرند


  گوگل گزارش‌هایی روزانه از رفت‌وآمد مردم در طول بحران کرونا منتشر می‌کند


  اخبار کرونا؛ با اخبار جعلی چه کنیم؟


  تحولات خواسته و ناخواسته شیوع کروناویروس


  «اینفودمیک» در عصر «پاندمیک» کووید-۱۹


  وظیفه روابط عمومی اعتمادساز در بحران سرمایه اجتماعی


  پدیده کرونا


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان مقاله "چهارمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی ایران"