شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| همانطور که جرمی پورتر، نویسنده کتاب خبرنگاری می نویسد، این نوع از اطلاعات بسیار گمراه کننده است. آیا خبرنگاران اطلاعیه های رسمی با نگارش خوب و هدفمند را به اطلاعیههایی با نگارش ضعیف و بی هدف ترجیح می دهند؟ البته اما آیا اطلاعیه های رسمی منبع دلخواه ما برای کسب اطلاعات هستند؟ آیا واقعا از دریافت اطلاعیه خوشحال می شویم؟
پورتر این گونه پیشنهاد می دهد: "لحظه ای چشم از این پست بگیرید و به یکی از خبرگزاری ها سر بزنید و عناوین را از نظر بگذرانید. اگر خبرنگار هستید و اطلاعیه جذاب برای قلم زدن درباره آن یافتید، به من نیز بگویید."
بی شک، خطری اطلاعیه رسمی را تهدید نمی کند اما همانطور که پورتر استدلال می کند و به نظر من بیشتر خبرنگاران با آن موافق هستند، گزینه های بهتری برای جلب نظر وجود دارد.
پورتر می پرسد: "می دانید که چه چیزی اثربخش تر از اطلاعیه رسمی است؟ تلاش کنید تا گفتگویی واقعی با یک خبرنگار داشته باشید." به موضوعاتی که ما پوشش می دهیم توجه کنید. به نحوه کار نشریات ما توجه کنید.
با وجود این که یک اطلاعیه رسمی ممکن است حاوی جزئیات محصولات و خدمات جدید باشد اما این بدین معنی نیست که لزوما به تولید یک گزارش خبری خوب یا صرفا یک گزارش خبری منجر شود. پورتر توصیه های دیگری ارائه می دهد که به باور او اثربخش تر هستند:
وبلاگ
وبلاگ خروجی رسانه ای شماست. هر آنچه درباره محصولات، خدمات، شرکت و صنعت خود فکر می کنید در آن به اشتراک بگذارید. البته این بدین معنی نیست که وبلاگ شما تنها به مکانی دیگر برای نشر اطلاعیه رسمی تبدیل شود. ما در رید رایت وب، خوانندگان مشتاق خوراک آراس اس هستیم. بنابراین به گونه ای عمل کنید که وبلاگ شما ارزش مشترک شدن داشته باشد.
ملاقات
ما را در کنفرانس ها و رویدادهای شبکه سازی ببینید. خود را معرفی کنید. خودتان باشید. سعی نکنید مانند یک کارگزار پذیرفته شده روابط عمومی به نظر برسید. اگر متوجه منظور من نمی شوید، احتمالا بدین خاطر است که همین گونه رفتار می کنید.
گوش دهید
ما را از طریق رسانه اجتماعی درگیر کنید. شما می توانید به جای ارسال نامه های گیرا، با گوش دادن و توجه به آنچه می گوییم و می نویسیم مطالب بسیاری را بیاموزید.
از ارسال هرزنامه خودداری کنید
اگر مطالب بی محتوا برای خبرنگاران ارسال کنید، آن ها این موضوع را در خاطر خود نگه می دارند. صادقانه بگویم که اگر پس از ارسال پی در پی یک اطلاعیه پاسخی از جانب ما دریافت نکردید، بدین خاطر نیست که ما بسیار پرمشغله هستیم. بدین خاطر است که ارسال مکرر یک اطلاعیه نوعی هرزنامه محسوب می شود.
آیا خبرنگاران اطلاعیه های رسمی با نگارش خوب را می پسندند؟ البته. اما آیا اطلاعیه رسمی بهتری راه برای رسیدن به پوشش خبری است؟ نه لزوما.
توضیح مطلب- این پُست بخشی از کانال ریدوایت استارت است که به کارآفرینان آگاه اختصاص دارد و به آن ها در راه اندازی و رشد کسب و کارهای جدید کمک می کند. این کانال توسط تری نت حمایت مالی می شود.
منبع مرجع: شارا (شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران)
|