درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 03:55   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5174صفحه نخست » صوت و فیلم روابط عمومییکشنبه، 24 شهریور 1392 - 08:17
معرفی نخستین کتاب استانداردهای روابط عمومی
  

شارا- کتاب استانداردهای روابط عمومی تالیف دکتر احمد یحیایی ایله ای و با مدیریت محمد جشنی از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب عرضه شده است.
 این کتاب در دو بخش
فنون و فعالیت های روابط عمومی و اصول مدیریت روابط عمومی
تدوین شده است.

مفهوم سازی فعالیت های روابط عمومی، ترسیم گردش کار در حوزه های مختلف روابط عمومی و تدوین اقدامات کلیدی در فعالیت های روابط عمومی  از جمله اهداف تدوین این کتاب می باشد و برای دستیابی به این اهداف ابتدا طی جلساتی متعدد با کارشناسان روابط عمومی، فعالیت های اولویت دار روابط عمومی شناسایی و پس از آن با استفاده از منابع و مستندات، متن استاندارد نگارش شد و در مرحله نهایی صحه گذاری توسط مشاوران علمی حامدرضا اسماعیلی، حسین امامی، مهدی باقریان، قربانعلی تنگ شیر، سیدشهاب سیدمحسنی، میرمحمود سجادی، علی فروزفر، هادی کمرئی، محمود مختاریان و امیرمسعود مظاهری انجام گرفت.
این کتاب،
از معدود کتاب هایی است که رویکردی صرفاً کاربردی داشته و با شناسایی انواع فنون وفعالیت های موردنیاز روابط عمومی ها، فرآیند و چک لیست کاری و نمودار فرآیندی هر فعالیت تبیین و ترسیم شده و می توان گفت کتابی است که حتی برای کسانی که تاکنون تجربه کار و فعالیت در واحد روابط عمومی را نداشته می  توانند با به کار گرفتن فرآیند کاری که برای هر فعالیت تعریف شده آن تکنیک را به راحتی و با کیفیت خوب در سازمان شان اجرا و پیاده سازی نمایند و به نوعی می توان گفت یک کتاب راهنمای کار و فعالیت درحوزه روابط عمومی محسوب می گردد.

استانداردهای روابط عمومی/ مولف: دکتر احمد یحیایی ایله ای/ناشر: کارگزار روابط عمومی؛ چاپ اول تابستان 1392/قطع رحلی/قیمت:20 هزار تومان/456 صفحه

 

عنوان کتاب: استانداردهای روابط عمومی

نویسنده: دکتر احمد یحیایی ایله ای

مدیر پروژه: محمد جشنی

مشاوران علمی(طبق حروف الفبا):  حامدرضا اسماعیلی، حسین امامی، مهدی باقریان، قربانعلی تنگ شیر، سیدشهاب سیدمحسنی، میرمحمود سجادی، علی فروزفر، هادی کمرئی، محمود مختاریان و امیرمسعود مظاهری

 

نخستین کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شد

 

به گزارش شارا، خوشبختانه ادبیات نظری و عملی روابط عمومی در ایران، طی یک دهه اخیر با تحولات چشمگیری روبه رو بوده است که بخش اعظم آن نتیجه تولید و انتشار نشریات و کتب تخصصی متعددی بوده که از سوی انجمن ها و موسسات غیر دولتی در این حوزه به زیورطبع آراسته شده است و تا حدود زیادی توانسته این خلاء علمی و آموزشی را برطرف کند. ولی علیرغم تلاش های علمی صورت گرفته به نظرمی رسد باتوجه به ماهیت وظایف وکارکردهای روابط عمومی درسازمان ها کماکان جای کتب علمی و کاربردی دراین حوزه برای شاغلان و مشتاقان این عرصه در محیط کار خالی است چرا که واحد روابط عمومی، میدان عملی کار و تلاش و خلاقیت و نوآوری می باشد و لازم است دست اندرکاران این حرفه، فن وهنر ارتباطی، هر روز با ایده ها و روشهای جدیدی در ارتباط و تعامل بیشتر و موثرتر با مخاطبان سازمانی گام برداشته و به رسالت تاریخی خود که همانا جلب رضایت مخاطبان ومشتریان شان است دست یابند و در راستای ارتقاء بیش ازپیش مشروعیت سازمانی شان تلاش کنند و درکنار آن، همواره آمادگی و برنامه ریزی لازم را برای جلوگیری یا مقابله با انواع بحران های احتمالی سازمانی و رسانه ای داشته تا بتوانند با اطلاع رسانی دقیق وشفاف هم به موقع پاسخگوی افکارعمومی بوده واز بروز انواع و اقسام شایعات بی اساس جلوگیری نمایند وهم بتوانند به رسالت واقعی خود در امر اطلاع رسانی واطلاع   یابی از مخاطبان اقدام نمایند. ازسویی دیگر شاغلان این عرصه باید با آخرین روش ها و تکنولوژی های روز ارتباطی آشنا و مسلط بوده و در محیط کار بتوانند نظریه های علمی این حرفه را آماده سازی و پیاده کنند، درهمین ارتباط متاسفانه کمبود نیروی انسانی متخصص روابط عمومی در کشور موجب شده بسیاری ازطرح ها و فعالیت های این حوزه در سطح نازلی اجرا و روابط عمومی عملاً از گردونه تصمیم  سازی و کارآمدی در سازمان خارج شود و نتواند وظایف و سیاست های واقعی خود را به مرحله عمل و اجرا رساند و همواره به عنوان واحدی تشریفاتی، تبلیغاتی و تدارکاتی در سازمان نگریسته شود. با توجه به این خلاء جدای از برنامه  ریزی های آموزشی که در قالب کنفرانس ها و سمپوزیوم ها و کارگاه های آموزشی برای شاغلان این حرفه از سوی انجمن ها و موسسات پیش بینی و اجرا گردیده همانطور که بیان شد کتب و نشریات مختلفی در این ارتباط برای ارتقاء سطح دانش و کارایی شاغلان این حرفه تولید و انتشار یافته است.
در همین راستا نوشتاری که پیش رو می باشد نیز همسو با این هدف مهم توسط دکتر احمد یحیایی ایله ای از اساتید و صاحب نظران این رشته نگارش شده که می توان گفت از معدود کتاب هایی است که رویکردی صرفاً کاربردی داشته و با شناسایی انواع فنون وفعالیت های مورد نیاز روابط عمومی ها، فرآیند و چک لیست کاری و نمودار فرآیندی هر فعالیت تبیین و ترسیم شده و می توان گفت کتابی است که حتی برای کسانی که تاکنون تجربه کار و فعالیت در واحد روابط عمومی را نداشته می  توانند با به کار گرفتن فرآیند کاری که برای هر فعالیت تعریف شده آن تکنیک را به راحتی و با کیفیت خوب در سازمان شان اجرا و پیاده سازی نمایند و به نوعی می توان گفت یک کتاب راهنمای کار و فعالیت درحوزه روابط عمومی محسوب می گردد.
البته کتاب حاضر به عنوان جلد اول و ویرایش نخستین این اثر ارایه شده و نویسنده فرصت کافی برای تکمیل تمامی فنون و فعالیت ها را برای تمامی بخش های روابط عمومی نداشته است که توسط انجمن متخصصان روابط عمومی وموسسه کارگزار روابط عمومی و با همت جمعی از اساتید و صاحبنظران این رشته، بخش های مختلف کتاب مذکور مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته و نظرات اصلاحی و تکمیلی اساتید مذکور نیز لحاظ شده است.
امید است جلد و ویرایش دوم و کامل کتاب در آینده نزدیک وبه شکل جامع وکامل تری تهیه و در دسترس متخصصان این حوزه قرار گیرد.
 

مقدمه اول: گامی متفاوت در یکپارچه سازی فرایندها و فعالیت های روابط  عمومی
یکی از مهم ترین آسیب های روابط عمومی در کشور ما، فقدان استاندارد های مربوط به فعالیت ها و معیارهای سنجش عملکرد در این بخش است. این ضعف سبب شده است تا نقشه راه توانمند سازی روابط عمومی ها به اندازه کافی روشن نباشد و مدیران سازمان ها در ایجاد توازن بین ظرفیت روابط عمومی و انتظار از عملکرد آن دچار برخی تعارضات شوند. بعلاوه آنکه فقدان استانداردهای روشن در این عرصه، عملکرد و نگاه سلیقه ای به روابط عمومی را موجب می گردد.
استانداردسازی فعالیت ها و تعریف معیارهای سنجش عملکرد و نهادینه شدن این استانداردها، علاوه بر نظم بخشیدن به فعالیت های اجرایی سازمان، بستری ایجاد می کند تا تجربیات مدیریتی سازمان روابط عمومی در پرتو استانداردها و در قالب دانشی سازمان یافته، قابلیت انتقال داشته باشد.
درک مشترک از مفاهیم و وظایف روابط عمومی و یکپارچگی در اتخاذ رویکردها از طریق مفهوم سازی روزآمد و تعریف فرایندهای مرتبط با عمده ترین فعالیت های کلیدی روابط عمومی، ره آورد این اقدام شایسته است که می تواند نوید بخش تحول در حوزه روابط عمومی کشور محسوب گردد. انتظار می رود این اقدام بتواند در رفع چالش های حوزه روابط عمومی نقش برجسته ای ایفا نماید.
 

مقدمه دوم: استاندارد؛ رویکرد مدیریت کیفی
آسیب شناسی روابط عمومی ایران چند واقعیت را برای ما روشن می کند:
* اول اینکه تعریف غیرکارشناسی ساختار روابط عمومی و ترکیب آن با دیگر واحدهای سازمانی، روابط عمومی را از ماهیت و مسیر اصلی منحرف کرده است.
* دوم اینکه بخش قابل توجهی از مدیران و کارکنان روابط عمومی (بخصوص مدیران) تخصص روابط عمومی ندارند و همچنین آموزش های بدو خدمت و ضمن خدمت را پیگیری نمی کنند.
* سوم اینکه رابطه دانشگاه و روابط عمومی سازمان ها یا به طور کلی قطع است یا رشته ای ضعیف از چنین رابطه ای وجود داشته و ناکارآمد است.
* چهارم اینکه منابع کاربردی حوزه روابط عمومی که عمدتاً توسط مجریان روابط عمومی نگاشته شده است از حداقل پشتوانه و مبناهای علمی برخوردار است.
با روشن شدن چنین واقعیتی و با احترام تمام به همه کارگزاران و متخصصان روابط عمومی (که نتیجه تلاش های پیوسته آنان روشن ماندن چراغ روابط عمومی است) بایستی اذعان کرد که ارتقای روابط عمومی در ایران منوط به کوششی بیشتر در حوزه علمی و توسعه فعالیت های کیفی است.
دنیایی که سودآوری و نتیجه گیری فعالیت های سازمانی نه به تعداد تولید است و نه به تعداد نیروی انسانی؛ بلکه پیشرفت سازمان ها و جوامع به بهره گیری از منابع انسانی کیفی و بکارگیری استانداردهای حرفه ای است؛ چرا که استانداردهای حرفه ای کمک می کند تا کارکنان در انجام امور هماهنگ شده و با اهدافی یکسان به نتایجی مشخص دست یابند.
روابط عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست زیرا طراحی و تدوین چنین ساز و کارهایی می تواند کیفیت فعالیت ها را ارتقاء بخشیده و سوء برداشت ها از وظایف و عملکرد روابط عمومی را کاهش دهد.
"استاندارد حرفه ای روابط عمومی" با چنین رویکردی و در جهت بهبود انجام امور روابط عمومی در ایران با حمایت و مشاوره تعداد قابل توجهی از کارگزاران و کارشناسان به رشته تحریر در آمده است.
همچنین 51 سال سابقه اجرایی فعالیت در روابط عمومی های بخش های دولتی و خصوصی، ده سال تحصیل در رشته ارتباطات و
ده سال آموزش و پژوهش در زمینه روابط عمومی، اینجانب را برای تدوین چنین استانداردی پشتیبانی کرده است.
تدوین این استاندارد (حداقلی) بر مبنای یک پژوهش میدانی، سه هدف کلی را پیگیری کرده است:
1) مفهوم سازی فعالیتهای روابط عمومی
2) ترسیم گردش کار در حوزه های مختلف روابط عمومی
3) تدوین اقدامات کلیدی در فعالیت های روابط عمومی
برای دستیابی به این اهداف ابتدا طی جلساتی متعدد با کارشناسان روابط عمومی، فعالیت های اولویت دار روابط عمومی شناسایی و پس از آن با استفاده از منابع و مستندات، متن استاندارد نگارش شد و در مرحله نهایی صحه گذاری از طریق کارگزاران و کارشناسان روابط عمومی انجام گرفت.
در پایان نیز بر اساس معیارهای اصلی، مدل زیربنایی مدیریت کیفیت (ادواردز دمینگ: پژوهش، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی) مجموعه کار به دو بخش اصول (پژوهش، برنامه ریزی و ارزیابی) و فنون (اجرای فعالیت ها) تقسیم شد.

 

 پیشگفتار

مقدمه اول

مقدمه دوم

 بخش اول: اصول مدیریت روابط عمومی

       الف: پژوهش و افکارسنجی

       آسیب شناسی روابط عمومی

       تحلیل محتوای بریده جراید

       طراحی و تدوین پرسشنامه

       اجرای نظرسنجی

       ب: برنامه ریزی

       برنامه سالانه

       تدوین آیین نامه اجرایی

       استخدام کارمند روابط عمومی

       مدیریت جلسات داخلی روابط عمومی

       انتخاب پیمانکار روابط عمومی (برون سپاری)

      ج: ارزیابی

       ارزیابی عملکرد روابط عمومی

       گزارش عملکرد سازمان

       گزارش عملکرد روابط عمومی

       جشنواره های ملی روابط عمومی

       جشنواره روابط عمومی های سازمان

 

بخش دوم:فنون و فعالیتهای روابط عمومی

       الف: ارتباطات رسانه ای

       کنفرانس خبری

       مصاحبه اختصاصی

       شرکت در برنامه زنده تلویزیونی

       مصاحبه اختصاصی با رسانه های خارجی

       مصاحبه تلفنی

       تهیه و ارسال خبر

       اطلاع رسانی در بحران

       یادداشت و مقاله مطبوعاتی

       سفر و تور رسانه ای

       مدیریت سایت اینترنتی

       جوابیه رسانه ای

       صدور بیانیه (مناسبت ها)

       اطلاع رسانی پیامکی

       آگهی مطبوعاتی

       ب: ارتباطات مردمی

       مدیریت شایعات

       مدیریت جلسات پرسش و پاسخ

       مدیریت نامه های مردمی

      ج: ارتباطات کارمندی

       دیدار نوروزی مدیر  سازمان

       اردوی تفریحی کارکنان

       برگزاری جشن بازنشستگان

       جشن دانش آموزان ممتاز 

       مناسبت های مذهبی (اعیاد)

       مناسبت های مذهبی (شهادت)

       مسابقات فرهنگی

       تابلوی اعلانات

      د  : مدیریت انتشارات

       نشریه داخلی

       بروشور

       تهیه و توزیع بریده جراید

       تهیه ویژه نامه همایش و نمایشگاه 

       تهیه متون سخنرانی

       تهیه لوح تقدیر

      ه : مدیریت گردهمایی

       جلسه شورای مدیران

       بازدید رئیس سازمان از پروژه ها

       جشن سالروز تاسیس سازمان

       سمینارهای علمی و تخصصی 

       کارگاه های آموزش روابط عمومی

       مدیریت مراسم افتتاحیه

       مراسم امضای قرارداد

       بازدید میهمانان خارجی از پروژه ها

       مراسم روز روابط عمومی

       برگزاری مراسم روز خبرنگار

       گزینش و آموزش مجری مراسم

       مدیریت سالن اجتماعات

      و  : مدیریت نمایشگاه

       شرکت در نمایشگاه های داخلی

       شرکت در نمایشگاه های خارجی

       گزینش و آموزش غرفه داران

       مدیریت نمایشگاه دایمی 

      ز: مدیریت تبلیغات

       طراحی و چاپ پوستر

       هدایای تبلیغاتی

       طراحی و نصب بیلبورد

       تیزر تلویزیونی

      ح: سمعی و بصری

       تولید فیلم مستند

       فیلم سینمایی و سریال

       مولتی مدیا

       بانک عکس و فیلم 

       فیلمبرداری صنعتی 

       سرود سازمانی

       دستورالعمل فیلمبرداری مراسم 

 

منابع و مأخذ

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
صدرالدین نورالهی
| 1392/6/26 - 13:16 |     0     0     |
باز همچون گذشته عالی درخشیدید جناب دکتر یحیا ءایلی سپاس از زحمات جنابعالی
وهمه کسانی شمارا یاری کردند .امیدوارم همیشه در تمام مراحل زندگی موفق باشید.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد