نویسندگان :
سمیه کیا
زینب اسمعیلی
سعیده کیا
چکیده:
توانمند سازی و تعهد سازمانی از اولویت های اساسی هر سازمان بوده و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در راستای تحقق اهداف و ماموریت خود و رسیدن به جایگاه واقعی خود در چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران از این قاعده مستثنی نبوده و لازم است نگرش همه جانبه به نیروی انسانی خود داشته باشد متغیرهای توانمند سازی شامل مشخص بودن اهداف و مسئولیتها،ارتقای شغلی،روحیه کارکنان، اعتماد کارکنان به سازمان و بلعکس، قدردانی از کارکنان و مشارکت در کار گروهی کارکنان و متغیرهای تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی،تعهد هنجاری و تعهد مستمر می باشد.جامعه آماری تحقیق 250نفر از مدیران و کارشناسان می باشند که تعداد 152 نفراز آنها به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بر مبنای طیف لیکرت پنج تایی است و از طریق نرم افزار Spss از طریق آزمون اسپیرمن مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که رابطه مثبت و معنادری میان تعهد سازمانی و توانمندسازی کارکنان وجود دارد.
واژگان کلیدی: تعهد سازمانی، توانمند سازی، کارکنان
مقدمه:
منابع انسانی یکی از اساسی ترین عوامل موثر در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هر کشور می باشد و توانمندسازی منابع انسانی، خود یکی از مهمترین راه های رسیدن به اهداف توسعه مورد نظر می باشد برای حفظ شایستگی های پایدار، تعادل پویا در این محیط پرتلاطم، تجهیز شدن به نیروی انسانی مناسب و توانمند به یک اصل حیاتی تبدیل شده است. (هداوند، 1388)
در آن میان توانمندسازی یک تکنولوژی موثر، پیشگام و ابزار مشارکت اعضای گروه ها در کامیابی سازمان ها است، بکارگیری این ابزار به مدیران امکان می دهد تا از دانایی، مهارت تجربه و انگیزه همه افراد سازمان بهره برداری کنند.(قوشچی، 1380)
همچنین تر این خصوص حتی تأثیر قرارداد روانشناسانه و تعهد سازمانی بسیار مهم و تأثیر گذار است. طی یک پرسشنامه 433 نفر از پاسخ دهندگان در امارات متحده عربی نیز نشان داد که رابطه معناداری میان نوع قرارداد و تعهد سازمانی وجود دارد. این موضوع بدین معناست که بر حسب نوع قراردادی که کارمند با سازمان منعقد کرده است باعث می شود تعهدات سازمانی خود را تنظیم نماید.( Mohamed Behery & Paton,2012,11)
در این سده منشا اصلی برتری رقابتی تکنولوژی جدید نخواهد بود، بلکه ابتکار عمل، خلاقیت، جلب حمایت و مشارکت و تعهد کارکنان خواهد بود که در سایه توانمندسازی بدست خواهد آمد. (باکینگهام، 1383)
می یر و آلن با تفکیک دو بعد نگرشی و رفتاری تعهد، تعهد عاطفی و هنجاری را با بعد نگرش و تعهد مستمر را با بعد رفتاری مطابقت داده اند.از نظر آنها تعهد عاطفی عبارت است از: وابستگی عاطفی به سازمان، ابراز هویت با سازمان و عجین بودن با سازمان، تعهد هنجاری عبارت است از احساس التزام و دین به سازمان و ادامه کار در سازمان و تعهد مستمر درک هزینه هایی است که با ترک سازمان متوجه افراد می شود. (mayer & allen 1991)
بسیاری از مدیران در تلاش اند تا روش تصمیم گیری توسط مدیر و اجرا توسط کارکنان را باطل کنند و خود مدیریتی (که عبارت است از افزایش اعتماد به نفس در ظرفیتهای فکری و قوه خلاقانه کارکنان) را افزایش دهند و این از طریق تیم های خودگردان حاصل می گردد(اسکات، 1377)
بنابراین پرورش کارکنانی که دارای توان خود مدیریتی باشند یک پارادایم جدید می باشد. صاحبنظران این پارادایم، معتقدند که از مزایای توانمندسازی هم کارکنان و هم مدیران منتفع خواهند شد؛ توانمندسازی با ایجاد احساس کفایت نفس و بوجود آمدن فضای آزادی عمل برای کارکنان این فرصت را بوجود خواهد آورد تا توانایی ها و مهارت هایشان را بهبود بخشیده و موجبات اثربخشی خود را فراهم نمایند. از سوی دیگر توانمندسازی با پرورش کارکنان با انگیزه و توانا آنها را چندین برابر نسبت به سازمان متعهد می سازد چرا که به کارکنان توانمند و متعهد به سازمان این امکان را خواهد داد تا در برابر پویایی محیط رقابتی از خود عکس العمل مناسب نشان دهند. (بابایی، 1381)