درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 15 آذر 1399 - 07:16   

سوم دسامبر، روز جهانی کم‌توانان

  سوم دسامبر، روز جهانی کم‌توانان


ادامه ادامه مطلب یک

آیا دانشِ بسیار فهم می‌آورد؟

  آیا دانشِ بسیار فهم می‌آورد؟


ادامه ادامه مطلب دو

۵ توصیه برای حفاظت از حریم شخصی

  ۵ توصیه برای حفاظت از حریم شخصی


ادامه ادامه مطلب سه

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چطور حسادت را مهار کنیم؟
  فراخوان آثار نخستین جشنواره ملی روابط‌عمومی و کرونا
  کرونا، فرصتی برای ظهور روش‌های نوین تبلیغاتی
  ۵ توصیه برای حفاظت از حریم شخصی
  سوم دسامبر، روز جهانی کم‌توانان
  پیام دکتر دلفراز مدیرعامل بیمه ملت به مناسبت روز بیمه
  حفره امنیتی اپل و امکان نفوذ به آن از راه دور
  اسنپ‌چت به مصاف تیک‌تاک می‌رود
  چگونه ویدیومارکتینگ در دنیای تجارت تاثیر می‌گذارد
  آیا دانشِ بسیار فهم می‌آورد؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 486صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 12 اردیبهشت 1391 - 19:49
مسئولیت اجتماعی شرکتی
 پژوهشگر: مهدی حسینی- کارشناس ارتباطات گروه خودروسازی سایپا - مسئولیت اجتماعی شرکت­ها یعنی مسئولیت شرکت در پاسخ­گویی به پیامدهای فعالیت­های که جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد و در برگیرنده همه ذینفعان شرکت است.
  

مقالات -شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)

 

جایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتی

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت­ها در دهه اخیر به پارادایم غالب و مسلط حوزه اداره شرکت­ها تبدیل شده است. و شرکت­های بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی شرکتی خود می­بینند. این مفهوم، موضوعی است که هم اکنون در کشورهای توسعه­یافته و کشورهایی با اقتصاد باز به شدت از سوی تمامی بازیگران چون، حکومت­ها، شرکت­ها، جامعه مدنی، سازمان­های بین­المللی و مراکز علمی دنیا می­گردد.

· حکومت­ها به مسئولیت اجتماعی شرکت­ها از منتظر تقسیم وظایف و مسئولیت­ها و حرکت در جهت توسعه پایدار نگاه می­کنند.

· شرکت­ها مسئولیت اجتماعی شرکتی را نوعی استراتژی تجاری می­بینند که باعث می­گردد در فضای به شدت رقابتی بر اعتبارشان افزوده گردد و سهمشان در بازار فزونی گیرد.

· جامعه مدنی و سازمان­های غیردولتی، مسئولیت­های اجتماعی را از شرکت­ها می­خواهند چون که به رسوایی­های مالی و فجایع حاصل از عملکرد شرکت­ها آگاهی و اشراف دارند.

· سازمان­های بین­المللی نیز با توجه به این­که تأثیرگذاری شرکت­ها در دنیای امروز بسیار بیشتر از حکومت­ها می­باشد حل چالش­های جهانی را بدون مشارکت شرکت­ها غیرممکن می­دانند، زیرا بسیاری از سیاست­مداران، به نوعی مدیران شرکت­ها نیز هستند، مسئولیت اجتماعی را از شرکت­ها خواهانند.

· مراکز علمی و دانشگاهیان نیز مسئولیت اجتماعی شرکت­ها، از زاویه نقش شرکت­ها در توسعه یک کشور و حتی توسعه دموکراسی، تداخل وظایف، مسئولیت­های یک شرکت با حکومت و هم­پوشانی­های حاصل از آن می­نگرند. به همین دلیل است که امروزه در جهان رقابت، موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت­ها به پارادایمی غالب در حوزه اداره شرکت­ها تبدیل شده است.

 

نقش شرکت­ها در فعالیت­های اجتماعی

شرکت­ها همانند اعضای جامعه و شهروندان جامعه به این درک رسیده­اند که آن­ها توسط جامعه به وجود می­آیند و قوانین خود را از جامعه­ای می­گیرند که در آن فعالیت می­کنند. آن­ها باید نقش، محدوده و هدفشان را در کنار درک کامل تأثیرات و مسئولیت­های زیست­محیطی و اجتماعی را به مرتبط سازند.

بنابراین شهروندی شرکت­ها در پیشرفت شرکت­ها به عنوان درک کامل­تری از نقش کسب کار در جامعه به شمار می­رود. هرچند که از لحاظ قانونی شرکت­ها محصول واگذاری بعضی از ظرفیت­ها به اشخاص حقیقی می­باشند، اما منطقاً باید به همان قیاس دارای حقوق و مسئولیت مشابه به شهروندان باشند. آن­چه که در این میان باید تمیز داد تفاوت شرکت­های بزرگ و شهروندان عادی به لحاظ قدرت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که اصلاً برابر نیستند.

در طول چند دهه گذشته تغییرات چشم­گیری در محیط فعالیت­های سازمانی صورت گرفته است. جوامع به میزان قابل ملاحظه­ای به مقولاتی همچون: کنترل آلودگی (هوا و صوت)، ایمنی و سلامت محیط کار، فرصت­های برابر استخدامی برای اقلیت­ها و زنان و کیفیت ایمنی تولیدات، توجه می­کنند.

دیگر خواست و نیازهای جامعه از تجارت، صرفاً برحسب خواسته­های بازار و اقتصادی تعیین نمی­شود بلکه اکنون سازمان با دامنه وسیعی از مسئولیت­های ورای بازار، روبه­رو است. بعضی از آن مسئولیت­ها تا حد زیادی مربوط به جامعه هستند.

بدین ترتیب شرکت­ها موفقیت و تداوم حیات خود را در گرو مسئولیت در برابر محیط اجتماعی می­بینند در این صورت با رویکردی آینده­نگر مسئولیت اجتماعی نه تنها سیاستی هزینه­بر تلقی نخواهد شد بلکه نوعی سرمایه­گذاری انسانی و اجتماعی تلقی می­شود.

همان­گونه که شرکت­ها با عملکرد، تولید و ... جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهند، جامعه نیز شرکت­ها را ملزم به احساس مسئولیت در برابر عملکرد خود می­کند که علاوه بر تولید و خدمات مطلوب، ملاحظات اجتماعی نیز رعایت شود.

جامعه انتظار دارد که شرکت­ها در نحوه برنامه­ریزی­ها و اجرای عملکردشان بتوانند یک رابطه کلان- بخشی برقرار سازند و آن را مدیریت کنند به گونه­ای که گسترش و توسعه یک بخش عدم توسعه بخش دیگر را به دنبال نداشته باشد و تعارضا و گسیختگی­ها و هزینه­هایی را به سایر بخش­ها تحمیل نکند.

هیچ­کس در جهان نمی­تواند ایده مسئولیت­پذیری را بپذیرند ، مگر این­که آن شخص در قدم اول خودش سعی در عمل به این ایده در حریم خودش (خانه، محل کار، مسائل شخصی) بکند، باید، هدف، ضرورت و ماندگاری صنعت در خدمت ساختن جامعه­ای بهتر باشد. نمی­تواند مسیر خودش را بپیماید و تجارت هم مسیر خودش را طی کند.

هر دوی این­ها لاینفک، متقابل و وابسته به هم هستند.

 

گذشته مسئولیت­های اجتماعی در ایران و اهداف شرکت­های ایرانی در این خصوص

در ایران نیز مسئولیت­های اجتماعی شرکت­ها، برای شرکت­ها در قالب مفاهیمی چون وقف و وام­های قرض­الحسنه و ... نمود یافته است، البته وقف به عنوان سنت ملی اسلامی، عمدتاً محدود در ساخت مدرسه و یا مسجد می­شده و تجار و صاحبان صنایع در ساخت و تأمین هزینه­های این اماکن مشارکت داشته­اند. در سنت زرتشت نیز هر فرد زرتشتی موظف بوده که یک دهم درآمد خود را صرف داد و دهش و کمک به ... و مشکلات اجتماعی و مشکلات مالی هم­کیشان خود کند.

باقر نمازی یکی از فعالان ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت­ها، نقش پدرسالاری صاحبان سرمایه در ایران را مورد توجه قرار می­دهد و می­نویسد بسیاری از صاحبان سرمایه در ارتباط بسیار نزدیکی با کارکنان خود بوده­اند و کارکنان نیز صاحبان سرمایه خود را در نقش پدر می­دیده­اند. کمک در زمان بیماری، ازدواج و تهیه مسکن از جمله فعالیت­های این پدر بوده است که با توجه به فقدان نظام تأمین اجتماعی نقش مهمی ایفا می­نموده است. در کنار این نقش پدرسالاری، بسیاری از صاحبان شرکت­ها و تجار براساس باورهای مذهبی و اخلاقی عمدتاً مسئولیت و نقش اجتماعی خویش در قالب­های نیکوکارانه و مذهبی ایفا می­کردند. با توجه به این­که فضای صنعتی در ایران در دهه اول سال­های 1300 با آرامی شکل گرفت، تعداد کارگران صنعتی در اندازه­های بزرگی نبود و اغلب صاحبان صنایع، با افراد جامعه خود و کارکنان خود دارای روابط اجتماعی گسترده­ای بودند و نقش پر رنگ مذهب و سنت، باعث می­گردید مشارکت­های اجتماعی گسترده­ای داشته باشند.

اما مفهوم نوین و مدیریتی مسئولیت­های اجتماعی شرکت­ها در ایران در سال­های اخیر توسط صاحبان صنایع و بخش خصوصی سازمان­های غیردولتی و روشنفکران و دانشگاهیان مطرح گردیده است.

برگزاری اولین کنفرانس مسئولیت­های اجتماعی شرکت­ها توسط برخی تشکل­های صنعتی چون اتاق بازرگانی، کنفدراسیون صنعت، برخی شرکت­های خصوصی و سازمان­های غیر دولتی، نقطه آغازی در زمینه مطرح کردن مفهوم و ادبیات این موضوع در ایران بود. هرچند که عمدتاً فعالیت­های مسئولیت اجتماعی در عمده شرکت­های ایرانی اکثراً بر پایه ابتکارات و اقدامات شخصی کارکنان و مدیران استوار می­باشد.

از طرف دیگر با شدت یافتن فضای رقابتی برای برخی صاحبان صنایع باعث گردیده که بسیاری از شرکت­های برتر ایرانی به این مفهوم در فرآیندهای مدیریتی توجه کنند. با مطرح شدن و به اعتقاد برخی کارشناسان، مد شدن گواهی­نامه­های کیفیت زیست­محیطی، گواهی­نامه­های تعالی سازمانی و سرآمدی مفهوم مسئولیت­های اجتماعی شرکت­ها، در فرآیندهای مدیریتی شرکت­ها جای گرفت.

دریافت این گواهی­نامه­ها علاوه بر این­که شرکت­ها را به سمت بهره­وری بیشتر سوق می­داد، برای شرکت­ها مزیت رقابتی نیز ایجاد می­کرد. شاید نیاز صنعتگران ایرانی به پیدا کردن شریک خارجی یکی از دلایل عمده حرکت صنایع به سمت مفهوم امروزی و مدرن مسئولیت اجتماعی شرکت­ها باشند که می­توان آن را در قالب گواهی­نامه­های EFQM و تعالی سازمانی دید.

اما هدف شرکت­های ایرانی را از حرکت به سوی مسئولیت­های اجتماعی شرکتی می­توان در موارد ذیل خلاصه و دسته­بندی کرد.

· پر کردن شکاف میان فعالیت­های انجام شده در شرکت و تصویر بیرونی شرکت

· مسئولیت اجتماعی شرکتی به عنوان ابزاری برای توسعه بازار

· هدفمند کردن و یک­پارچه کردن فعالیت­های پراکنده کنونی شرکت در حوزه مسئولیت­های اجتماعی شرکتی

· به منظور اتصال و هم­افزایی فعالیت­های مسئولیت اجتماعی شرکت به دیگر فرآیندهای درونی سازمان

· اولویت و انتخاب فعالیت­های مسئولیت اجتماعی شرکتی که بیش­ترین ارزش افزوده را می­تواند برای شرکت به همراه آورد.

· ارتقاء امتیاز در مدل تعالی سازمان

· مدیریت باج­دهی و باج­خواهی

 

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی

مسئولیت اجتماعی شرکت­ها یعنی مسئولیت شرکت در پاسخ­گویی به پیامدهای فعالیت­های که جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد. منظور در جامعه این­جا کلی است و در برگیرنده همه ذینفعان شرکت است.

شرکت باید در اتخاذ تصمیمات و انجام فعالیت­ها و اجرای عملیات خود، منافع همه ذینفعان را در نظر بگیرد. ذینفعان شرکت همه کسانی هستند که نتایج و پیامدهای تصمیمات و اعمال شرکت­ها بر آن­ها می­گذارد.

این ذینفعان در موفقیت یک شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش دارند. مهم­ترین ذینفعان شرکت مصرف­کنندگان، کارکنان، مالکان یا سهامداران و جامعه هستند.

اکنون شرکت با دامنه وسیعی از مسئولیت­های ورای بازار روبه­رو است. بعضی از این مسئولیت­ها تا حد زیادی مربوط به جامعه هستند. مسئولیت اجتماعی بنگاه­ها را در 5 دسته طبقه­بندی می­کنند.

این مسئولیت­ها جوانب اصلی فعالیت و عملکرد یک سازمان را در بر گرفته و فقط در کمک­های نوع دوستانه و خیریه خلاصه نمی­شود.

 

 

 

 

ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت­ها در شرکت­ها و جامعه

 

مسئولیت اجتماعی شرکتی

 

 

نگاه مسئولیت­های اجتماعی شرکت­ها از کجا شکل گرفت؟

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت­ها در دهه اخیر به دغدغه غالب و مسلط حوزه اداره شرکت­ها تبدیل شده است و شرکت­های بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی شرکتی خود می­بینند.

مسئولیت اجتماعی شرکت­ها یعنی مسئولیت شرکت در پاسخ­گویی به پیامدهای فعالیت­هایی که جامعه را تحت تأثیر خود قرار می­دهد. منظور از جامعه در این­جا کلی است و در برگیرنده همه ذینفعان شرکت است. مهم­ترین ذینفعان شرکت که در موقعیت شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم مؤثر هستند عبارتند از مصرف­کنندگان، کارکنان، مالکان یا سهامداران و جامعه مسئولیت اجتماعی بنگاه­ها را در  دسته طبقه­بندی می­کنند.

آغاز نگاه مسئولیت اجتماعی در شرکت­های بزرگ بین­المللی مانند شرکت­های بزرگ نفتی، شرکت­های بین­المللی دارویی، شرکت تولید سیگار و ... نگاه سرمایه­گذاری برای توسعه ارتباطات و ایجاد محبوبیت و خلق ارزش برای سهامداران، مشتریان، کارمندان و عموم جامعه بوده است.

شرکت­های نفتی در فرآیندهای اکتشاف، استخراج و تولید محصول یا فرآیندهایی که تأثیرات منفی بر محیط­زیست دارند درگیر هستند و محصول نهایی آن­ها نیز خود آلوده­کننده محیط­زیست است. بنابراین فعالیت تجاری این شرکت­ها و تهدید آن برای محیط­زیست می­تواند تأثیر منفی بر افکار عمومی و خصوصاً بر ذینفعان آن­ها داشته باشد.

همچنین شرکت­های داروسازی از یک سو در مراحل آزمایش محصولات جدید فرآیندهایی را طی می­کنند که معمولاً از سوی افکار عمومی با نگرانی دنبال می­شوند و از سوی دیگر تجارب آن­ها و سود حاصل از این تجارب بر پایه ابتلای مردم به بیماری بنا شده است. قوی­ترین تأثیر منفی فعالیت یک شرکت بر افکار عمومی در شرکت­های تولیدکننده سیگار دیده می­شود.

در این گروه از شرکت­ها تأمین هزینه­ها فعالیت­هایی که به بهبود شرایط زیست­محیطی، بهبود شرایط بیماران، و یا بهبود شرایط عمومی و بهبود رفاه جامعه یا گروه­های خاص جامعه منجر می­گردد و یا تأمین هزینه­های تحقیقات پزشکی یا انجام این فعالیت­ها راسا توسط آن شرکت­ها می­تواند به تغییر این تصویر اجتماعی به سمت یک تصویر مثبت کمک نماید.

 

جایگاه خودروسازان در مسئولیت­های اجتماعی جوامع کجاست؟

حدود هشتاد سال پیش در آمریکا شرکت فورد به دلیل رکورد بی­نظیر تولید بالای خودرو بسیاری از مشکلات از جمله ترافیک را خصوصاً در شهر شیکاگو به وجود آورد. معضل ترافیک عامل اتلاف بسیاری هزینه­ها و خصوصاً زمان شد. دست­اندرکاران مدیریت شهری گردهم آمدند و فورد را مقصر اصلی این معضلات دانستند. فورد برای حل معضل ترافیک پیشنهاد جاده­سازی با میزانی مشخص نسبت به تولیدات خود را داد و مقرر شد که مدیران شهری نیز مشارکت در ساخت شهرک­هایی در فواصل 40 تا 50 کیلومتری شهر اصلی داشته باشند. بعدها این نوع مشارکت تبدیل به نظریه­ای شد و پس از گذر زمان امروزه آن را پایه­ای در مکانیسم توسعه شهری تحت عنوان فوردسیزم می­شناسند.

امروزه در ژاپن خودروسازان متعهد هستند که قسمتی از تولیدات خود را به صورت هیبریدی (سوخت هیدروژن) تولید نمایند. و چه زیباست در جامعه­ای که خروجی اگزوز خودرو به جای سم و گازهای آلاینده زیست­محیطی آب باشد.

قبل از عنوان کردن مسئولیت شرکت­های خودروساز در قبال جوامع باید اعتراف کرد که ما همگی بر این امر واقفیم که خودرو با ورود خود به جامعه مشکلاتی را که در ذیل ذکر شده سبب­ساز بوده است.

1- آلودگی­های زیست­محیطی

2- ترافیک

3- مصرف نامحدود از منابع انرژی محدود

4- تصادفات و صدمات انسانی

5- خودروهای فرسوده

6- به خطر افتادن سلامتی (عدم تحرک)

7- تخریب محیط­زیست

8- تخلفات رانندگی

9- آلودگی صوتی و اثرات آن بر انسان­ها

با توسعه خودروسازان توسعه علم و تحقیق و ارتقاء تکنولوژی به منصه درآمده که مسئولیت انتقال تجارب علمی و حمایت از علم نیز بر مسئولیت­های فوق افزوده شده است.

اکنون با عنایت به معضلاتی که خودرو با ورود خود در جوامع بروز داده است، جهت کم رنگ کردن آن­ها و حرکت به سوی تصویرسازی مثبت از خودروسازان، اولویت مشارکت در مواردی که مرتبط با موضوعات ذکر شده باشد جزء بدیهیات بوده و ضروری است.

برای این منظور تعریف فضای همکاری مشترک در موضوعات و سرفصل­های عنوان شده ذیل و همچنین مشارکت با سازمان­ها و ارگان­های مسئول و پیش­قدم شدن خودروسازان در موارد فوق می­تواند اثرگذاری مطلوبی داشته باشند.

1- ایمنی و ارتقاء استاندارد

2- محیط­زیست

3- راهنمایی و رانندگی (پلیس)

4- آموزش، پرورش و پژوهش

5- بهداشت و درمان

6- تربیت­بدنی

7- امور خیریه

8- سرمایه­گذاری در جامعه و خصوصاً مناطق محروم و توسعه کسب و کار

9- شهرداری­ها

10- بهزیستی

 

 

بررسی انطباق اولویت­های مشارکت اجتماعی ذکر شده برای خودروسازان جهانی با وضعیت موجود یکی از خودروسازان داخلی کشور طی سال­های گذشته

یکی از شرکت­های خودروساز ایران طی سال­های گذشته فعالیت­های مشارکتی بسیاری را در سطح اجتماع انجام داده که گستره این فعالیت­­ها از ساخت مدرسه و شرکت در مناطق محروم گرفته تا حمایت­های مالی در حرکت­­های علمی، مذهبی و ورزشی بسیاری موارد دیگر که همگی در راستای اهداف EFQM می­باشند، هزینه­های بسیاری را نیز در این خصوص قطعاً پرداخته اما آن­چه از مستندات در دسترس در خصوص 2 سال گذشته موجود است به شرح ذیل عنوان می­گردد.

طی سال 1387 مبلغ 815 میلیون تومان هزینه مشارکت در فعالیت­های جامعه داشته است که از این رقم 323 میلیون تومان به حمایت­های ورزشی، 392 میلیون تومان به حمایت­های تولید و ارتقاء برنامه در رسانه صدا و سیما و 40 میلیون تومان به حمایت از فعالیت­های علمی و 60 میلیون تومان مشارکت با پلیس جهت فرهنگ­سازی رانندگی اختصاص داشته است.

در سال 1388 مبلغ 838 میلیون تومان هزینه مشارکت در فعالیت­های جامعه را داشته است که 394 میلیون تومان به حمایت­های ورزشی، 353 میلیون تومان به حمایت­های فرهنگی و 90 میلیون تومان مشارکت با پلیس جهت فرهنگ­سازی رانندگی بوده است.

 

 

مسئولیت اجتماعی شرکتی

 

 

 

مسئولیت اجتماعی شرکتی

 

 

 

 مشکل انحراف از مسیر مشخص شده کجاست!

1- ضابطه­مند نبودن (رابطه­مندبودن) مشارکت­های اجتماعی در بنگاه­های اقتصادی

2- عدم وجود رویه­ای هرچند محدودکننده در این خصوص

3- عدم توجه بسیاری از واحدهای دورن یک مجموعه به مسئولیت مدیریت ارتباطات یا روابط عمومی به عنوان مسئول توسعه برند در یک بنگاه اقتصادی

4- نداشتن برنامه سالیانه و یا میان مدت برای مسئولیت­های اجتماعی (نبود استراتژی)

5- موازی کاری برخی از واحدها با واحد مسئول در امر مسئولیت­های اجتماعی (برهم ریختن مدل مدیریتی برند در یک سازمان)

6- عوامل فوق موجب عدم نظارت مطلوب و کنترل بهینه و نهایتاً پایش اثربخشی فعالیت­های مشارکتی با هدف اصلی شرکت در این راستا را شکل داده است.

 

برای مدیریت امور مسئولیت­های اجتماعی شرکت چه باید کرد؟

 

مرحله اول: بازبینی وضعیت موجود

1- مرور گزارش­های موجود در شرکت در مورد وضعیت موجود مسئولیت اجتماعی شرکتی و بررسی رکوردهای پیشین و فعلی

2- تهیه گزارشی در مورد وضعیت موجود مسئولیت­های اجتماعی شرکتی و سنجش میزان تعهد مجموعه نسبت به این مفهوم

 

مرحله دوم: ایجاد آگاهی و تعهد

1- مشخص کردن اقدامات برای ایجاد آگاهی و تعهد

2- تدوین یک برنامه آموزشی

3- تدوین یک برنامه زمانی

4- مشخص کردن مسئولیت­ها

5- مشخص کردن ریسک­ها

6- مشخص کردن هزینه­ها

 

مرحله سوم: تعریف محدوده­های دقیق اقدام

1- مسئولیت اجتماعای شرکت در رهبری و فرآیندهای درون سازمان

2- مسئولیت اجتماعی شرکت در بازار و صنعت

3- مسئولیت اجتماعی شرکت در محیط کار

4- مسئولیت اجتماعی شرکت در محیط زیست

5- مسئولیت اجتماعی شرکت در جامعه و کشور

 

مرحله چهارم: شناسایی دینفعان و تبعیین خواسته­ها و انتظارات آنان

1- تهیه لیستی از تمامی ذینفعان

2- هماهنگی با مدیران برای اولویت­بندی ذینفعان

3- تهیه چک لیست و پرسش­نامه­های برای تبیین خواسته­ها و انتظارات

4- تجزیه و تحلیل پرسش­نامه­ها و گفتگوها

5- تعریف شاخص­های مسئولیت اجتماعی شرکتی BENCHMARK

6- هماهنگی با مدیران برای اولویت­بندی خواسته­های ذینفعان با توجه به اطلاعات موجود

7- تهیه و تدوین گزارشی در مورد شکاف میان عملکرد و نقطه مطلوب

 

مرحله پنجم: برنامه­ریزی و تعریف پروژه­های بهبود

در این مرحله با توجه به نتایج به دست آمده از مراحل قبل پروژه­های بهبودی متناسب با نیازهای شرکت و زیر مجموعه­های آن تعریف می­گردد که هر پروژه دارای جزئیات خاص از برنامه­ریزی، نظارت و اجرا می­باشد.

 

مرحله ششم: ارائه چارچوب گزارش سالانه مسئولیت شرکتی (ارزیابی)

با توجه با شاخص­های به دست آمده، نتایج حاصل از پروژه­ها اندازه­گیری شده و مطابقت با خط مشی مسئولیت­های اجتماعی می­گردد و در نهایت می­توان با ارزیابی آن با استانداردهای موجود جهانی از صحت حرکت در این مسیر اطمینان حاصل نمود.

اگر امروز اجتماع را نبینیم فردا نیز در اجتماع دیده نخواهیم شد.

نمی­توان منکر این واقعیت بود که حضور در فعالیت­های اجتماعی صرف نظر از وظیفه مسلم شرکت­ها دارای خیر دنیوی و اخروی، جنبه تبلیغی نیز در آن نهفته می­باشد. قطعاً حضور در هر عرصه­ای از اجتماع هرچند اندک اما تأثیرگذار در نام و نشان سازمانی هم خواهد بود. اما آیا این حضور که می­تواند شبیه به لایه­های مثبت حمایتی باشد توانایی پوشش نقاط منفی و مشکلات ایجاد شده توسط بنگاه در جامعه به صورت مقطعی می­گردد. آن­چه مسلم است مسئولیت اجتماعی یک بنگاه اقتصادی متفاوت و جدای از کلماتی مانند مشارکت اجتماعی و اسپانسری می­باشد.

می­بایست برای مسئولیت اجتماعی شرکت برنامه داشت و داشتن برنامه مستلزم وجود استراتژی و چشم­انداز می­باشد.

 

منابع

1- مسئولیت اجتماعی شرکت­ها، انتشارات مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت­ها

2- WWW.CSRIRAN.COM

3- سایت شرکت­های کیاموتورز، جنرال موتورز، بی­ام دبلیو، تویوتا، پی­اس­آ، هیوندای،ولوو

4- www.mahak-charity.org

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انتصاب مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند


  خبرنگار افغان برنده جایزه مبارزه با فساد سازمان شفافیت بین‌الملل


  توییتر به مثابه یک کافه کلاسیک


  حرکت به سمت کتاب‌های صوتی و الکترونیکی: گزینه ای با دسترسی بیشتر


  روزنامه‌نگاران... و «روش‌های پیچ در پیچ»


  مدیر کل روابط‌عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدیران نسبت به نقد رسانه ها سختگیر نباشند


  اصلاح فرهنگ بیمه ای، وظیفه روابط عمومی ها


  چین چگونه می‌تواند آینده‌ فناوری را شکل دهد؟


  آیا دانشِ بسیار فهم می‌آورد؟


  چگونه ویدیومارکتینگ در دنیای تجارت تاثیر می‌گذارد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران برگزار می‌شود