درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 18:59   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته کاری ۴ روزه در ترکیه: مزایا و چالش‌ها
  ده‌ها مدیر صنعت تبلیغات و روابط‌عمومی با صنایع بسیار آلوده کننده ارتباط دارند
  بیلبورد معطر مک دونالد: نبوغی در بازاریابی
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  دانشگاه‌ها به دنبال متخصصان ارتباطات استراتژیک در بحبوحه افزایش انتقادات عمومی هستند
  تبعیض در استخدام: یافته‌های یک مطالعه جدید
  کارشناس روابط‌عمومی: واکنش بوئینگ پس از حوادث اخیر رضایت‌بخش نبود
  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم
  50 مدیر ارشد بازاریابی کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4830صفحه نخست » دوشنبه، 4 شهریور 1392 - 22:12
ابزار گردآوری جنبه‌های مختلف تفکر استراتژیک
سید محمد اعظمی‌نژاد*
  

شارا- استراتژی از هزاران سال پیش به عنوان هنری برای‌اندیشیدن درباره چگونه پیروز شدن در جنگ‌ها، سیاست و کسب‌وکار در میان بوده است. در موضوع کسب‌وکار، پژوهشگران و رهبران کسب‌وکار، ابزارهای برنامه‌ریزی استراتژیک مختلفی را جهت فکرکردن به چگونگی رقابت اثربخش پیشنهاد داده‌اند. ابزار 3C نیز که در این نوشتار معرفی می‌شود، توسط دکتر Kenichi Ohmae در کتابی با عنوان«ذهن استراتژیک، هنر کسب‌وکار ژاپنی» معرفی شده است.
 

معرفی ابزار

ابزار  3C نگاهی استراتژیک به عوامل مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت در کسب‌وکار است. مطابق با این ابزار، در زیرساخت استراتژیک یک کسب‌وکار موفق، سه عامل اصلی باید ایفای نقش ‌کنند: تنها با ادغام این سه عامل در یک مثلث استراتژیک، می‌توان به مزیت رقابتی پایدار دست یافت. استراتژی‌های هر سازمان می‌تواند برمبنای هر یک از سه راس این مثلث باشد: 

1. استراتژی‌های برمبنای شرکت (Corporation)- هر شرکتی به استراتژی هایی برای  بیشینه کردن نقاط قوتی که جهت رقابت و موفقیت در کسب‌وکار مرتبط بحرانی هستند، نیاز دارد. استراتژی‌های برمبنای شرکت عبارتند از: 

 تولید یا برونسپاری: در شرایطی که هزینه‌های جبران خدمت کارکنان به سرعت رو به افزایش باشد، برون سپاری بخشی از تولید، تصمیمی بحرانی و ضروری به حساب می‌آید. اگر رقبای شما توان تیراژ تولید بیش از وضعیت فعلی را نداشته باشند، شما خواهید توانست با برون سپاری علاوه بر غلبه بر نوسانات تقاضا در بازار، هزینه‌های تولید خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید که منجر به پیامدهایی استراتژیک برای شرکت خواهد شد. 

انتخاب و اولویت گذاری: لزومی ندارد شرکت شما در تمامی زمینه‌ها شرکتی پیشرو باشد. اگر بتوانید تنها در یک زمینه سرآمد باشید، به تدریج قادر خواهید بود که در زمینه‌های دیگری که در حال حاضر در بازار رقابتی وضعیت متوسطی دارید، بهبود ایجاد کنید. 

هزینه کرد اثربخش: اینکار با سه روش قابل انجام است؛ اول، کاهش هزینه‌های پایه که به نظر بهترین راه است. دوم، تمرین برای رد انتخاب‌هایی مانند قبول حجم سفارشات کم، محصول سفارشی یا زمینه هایی که با حذف هزینه‌های فرآیندی آنها شرکت کاهش هزینه‌ای قابل قبول خواهد داشت. روش سوم، به اشتراک گذاری فرآیندی خاص و کلیدی با دیگر شرکت‌ها است که البته این موضوع می‌تواند باعث کاهش هزینه چشمگیر تمامی شرکت‌های مشارکت‌کننده باشد.

 

2. استراتژی‌های برمبنای مشتری (Customer)- این استراتژی‌ها از این قرار است: 

 مشتری: بر اساس این ابزار مشتریان مبنای هر استراتژی هستند. بنابراین هدف اولیه جلب رضایت مشتری است و بقیه ذی نفعان از جمله سهامداران در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. بدیهی است در دراز مدت، شرکتی که مشتریانی راضی داشته باشد، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب خواهد کرد.

بخش‌بندی اهداف مشتری: بخش‌بندی مشتریان باید براساس هدفی که هر مشتری در استفاده محصول شما دارد، انجام شود. یک خودرو می‌تواند با هدف داشتن یک سفر ایمن  یا با هدف حضور در یک مسابقه اتومبیلرانی توسط دو مشتری با دو هدف متفاوت انتخاب شود. 

  بخش‌بندی پوشش دهی مشتری: این بخش‌بندی را می‌توانید براساس مطالعه بازار و بررسی هزینه‌های بازاریابی و پوشش‌دهی بازار انجام دهید. این قسمت از بخش‌بندی مشتری با یک کار حساب شده می‌توانند شما را به سوددهی نسبت به رقبا برساند. 

  بخش‌بندی مجدد در بازار: در یک بازار به شدت رقابتی، شما و رقبای اصلی تان نیاز به بررسی موشکافانه وضعیت بازار دارید. گاهی مشاهده می‌شود که در یک بازه زمانی بلندمدت استراتژی‌های شما در نفوذ به بازار موفق عمل نکرده است. در این صورت باید بررسی دقیق مجددی در بخش بندی بازار خود داشته باشید تا درک بهتری از نیاز واقعی مشتریان به دست آورید. 

3. استراتژی بر مبنای رقبا (Competitors): این استراتژی‌ها را می‌توان با نگاهی بر منابع تمایز نسبت به رقیب مانند فروش، طراحی، مهندسی و خدمات پس از فروش در نظر گرفت. استراتژی‌های زیر می‌تواند راهی برای رسیدن به تمایز در میان رقبا باشد:

  قدرت تصویر سازمانی: هنگامی که عملکرد محصول و نحوه توزیع آن کاری دشوار برای شرکت شما است، بهترین راه برای ایجاد تمایز، به وجود آوردن تصویر سازمانی متمایز از شرکت نزد مشتریان است. 

  سرمایه‌گذاری در ساختار سود و هزینه متمایز: هر شرکت موفقی با سهم سود بیشتر حاصل از فروش محصولات جدید و نسبت هزینه‌های ثابت پایین‌تر می‌تواند قیمت پایین‌تری در بازار ارائه کند و به این ترتیب، سهم بیشتری از بازار به دست آورد. 

  Hito-Kane-Mono: این عبارت اصطلاحی رایج در بین مدیران ژاپنی است که در معنای لغوی عبارت است از مردم، پول و دارایی‌های ثابت. ژاپنی‌ها بر این باورند که مدیریت شرکت‌های بزرگ زمانی بهره‌ور هستند که این سه منبع بزرگ باهم در تعادل باشند. همانگونه که اشاره شد، توجه به هر سه مولفه این ابزار برای سازمان شما استراتژی منجر به موفقیت به ارمغان خواهد آورد. نقطه شروع استفاده از این ابزار، می‌تواند ارزیابی از وضعیت فعلی شما در هریک از سه راس مثلث باشد. 

*عضو هیات رییسه کمیته تخصصی توسعه- انجمن مدیریت منابع انسانی ایران (hrjournalist.blogfa.com)

منبع: Mindtools

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

 بازانتشار: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد