شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| ارزشمندترین و قویترین «برندهای ملی در سال ۲۰۲۱» معرفی شدند.
براساس تازهترین گزارش «برند فایننس» (Brand Finance)، سوئیس، کانادا و هلند با کسب شاخصهای ۸۳.۳، ۸۳ و ۸۲.۸ بهترتیب در سه جایگاه اول قدرتمندترین برندهای ملی جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفتهاند و سه کشور سنگاپور (رتبه چهارم)، امارات متحده عربی (رتبه ۱۱)، ژاپن (رتبه ۱۵) و کره جنوبی (رتبه ۱۹) با قرار گرفتن درمیان ۲۰ کشور با قدرتمندترین برندهای ملی، از انحصار کشورهای غربی در این زمینه جلوگیری کردهاند.
به گزارش شارا به نقل از ایندیپندنت، در این رتبهبندی قدرت نسبی برندهای ملی کشورهای مختلف با محاسبه شاخص قدرت برند (BSI) ازطریق یک شیوه امتیازدهی متوازن با توجه به معیارهای ارزیابی سرمایهگذاری برند، ارزش ویژه برند و عملکرد برند بر اساس درصد تعیین میشود.
براساس ارزیابی «برند فایننس»، مجموع ارزش برند ملی ۱۰۰ کشور برتر در سال ۲۰۲۱، هفت درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما همچنان پایینتر از میزان از آن پیش از شروع همهگیری کووید-۱۹ است.
دیوید هی، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت «برند فاینانس»، درباره تاثیر همهگیر کرونا بر برندهای ملی در جهان گفت: «برخلاف بحرانهای اقتصادی قبلی، بهبودی در کشورهای مختلف نابرابر است و با ترکیبی از راهبردهای اولیه مقابله با کووید-۱۹ و انجام موفقیتآمیز واکسیناسیون کرونا ارتباط دارد. ما داریم از این مرحله عبور میکنیم و باارزشترین برندهای ملی جهان کمکم به میزان ارزش خود پیش از همهگیری بازمیگردند. اما نتایج در کشورهای مختلف متفاوت است و ممکن است سالها طول بکشد تا ارزش از دسترفته برند ملی خود را بازیابی کنند و این مسئله حتی موجب اختلاف بیشتر میان باارزشترین و کمارزشترین برندهای ملی میشود.»
در رتبهبندی «ارزش برند ملی»، امسال بهطور کلی هیچ تغییری در جایگاه ۱۰ کشور برتر دیده نمیشود هر کشوری رتبه سال گذشته خود را حفظ کرده است؛ اما ارزش برندهای ملی این ۱۰ کشور، همگی تا حد متوسطی افزایش یافته است.
ایالات متحده همچون سال گذشته در جایگاه نخست جهان قرار دارد، و ارزش برند ملی آن، امسال با ۴.۵درصد افزایش به ۲۴هزار و ۸۱۱میلیارد دلار رسیده است. پس از آمریکا، ارزش برند ملی چین با رشد ۵.۸ درصدی، به ۱۹هزار و ۸۵۱میلیارد دلار رسیده و این کشور نیز همچون سال گذشته، در رتبه دوم قرار گرفته است.
براساس این گزارش، در میان کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، بالاترین «ارزش برند ملی» را داشتهاند و بهترتیب در رتبههای ۱۷ و ۱۹ جهانی قرار گرفتهاند. هر دو کشور در این جدول نسبتبه سال گذشته یک رتبه ارتقا پیدا کردهاند و ارزش برندهای ملی آنها با ۱۱.۴ و ۷.۹ درصد، در سال ۲۰۲۱ به ۷۴۹ و ۷۱۵ میلیارد دلار رسیده است.
«برند فایننس» همراه با گزارش سالانه خود از ارزشمندترین و قویترین «برندهای ملی»، رتبهبندی کشورها براساس شاخص «قدرت نرم جهانی» را نیز منتشر میکند که براساس نتایج یک نظرسنجی عمومی با شرکت ۷۵هزار نفر در یکصد کشور جهان و همچنین نظرسنجی دیگری از ۷۵۰ متخصص حوزه اقتصاد، سیاستمدار، انجام میشود.
هرچه «قدرت نرم» یک کشور بیشتر باشد، توانایی آن برای جذب سرمایهگذاری و بازاریابی بالاتر میرود. این شاخص، با ارزیابی و امتیازدهی به کشورها در این هفت حوزه محاسبه میشود: «تجارت و بازرگانی»، «ساختار حکومت»، «روابط بینالمللی»، «فرهنگ و میراث فرهنگی»، «رسانه و ارتباطات»، «آموزش و علوم»، «مردم و ارزشها».
در رتبهبندی شاخص «قدرت نرم»، آلمان، ژاپن و بریتانیا در صدر قرار گرفته است.
در گزارش «برند فایننس» نام ایران در میان کشورهای صاحب برندهای ملی قدرتمند و باارزش دیده نمیشود، اما درمیان یکصد کشوری که از لحاظ شاخص «قدرت نرم» رتبهبندی شدهاند، امسال به رتبه ۶۲ جهانی سقوط کرده است. ایران سال گذشته در جایگاه ۴۸ این رتبهبندی قرار داشت.
منبع مرجع: https://brandfinance.com/press-releases/worlds-top-nation-brands-on-road-to-recovery-with-global-brand-value-up-7
|