درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 10:38   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47713صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 23 شهریور 1400 - 14:56
ارتباطات زمان بحران، از تئوری تا عمل
آیدا ابوترابی (مشاور و پژوهشگر ارتباطات و رسانه) - بیش از دو دهه است که در کنار مفهوم «مدیریت بحران»، مفهوم دیگری به نام «ارتباطات زمان بحران» یاCrisis Communications مطرح می‌شود که از آن نه فقط در زمان بحران‌های داخلی و خارجی که حتی برای پیش‌بینی آن نیز استفاده می‌شود. ارتباطات زمان بحران، به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌شود که به‌طور معمول زیر نظر واحد ارتباطات یا روابط‌عمومی یک سازمان تعریف می‌شود.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)||ارتباطات بحران| در زندگی هر سازمانی، مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید که تصمیم‌گیری و نحوه برخورد با آنها، می‌تواند حیات سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. موضوعاتی مانند شایعات و اعتصابات داخلی، ایراد در محصول ارائه شده به بازار، بروز حوادث، جریان‌سازی‌های خبری و… که از آنها به بحران‌های سازمانی یاد می‌شود.

 

بیش از دو دهه است که در کنار مفهوم «مدیریت بحران»، مفهوم دیگری به نام «ارتباطات زمان بحران» یاCrisis Communications مطرح می‌شود که از آن نه فقط در زمان بحران‌های داخلی و خارجی که حتی برای پیش‌بینی آن نیز استفاده می‌شود. ارتباطات زمان بحران، به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌شود که به‌طور معمول زیر نظر واحد ارتباطات یا روابط‌عمومی یک سازمان تعریف می‌شود.

 

هم‌اکنون در دنیا یکی از سرویس‌های مهم شرکت‌های مشاوره ارتباطات و روابط‌عمومی، ارتباطات زمان بحران است که به سازمان‌های بزرگ و کوچک کمک می‌کند در زمان وقوع بحران یا قبل و بعد از آن، فعالیت‌های ارتباطی خود را براساس استراتژی‌هایی همسو با اصول و ارزش‌های خود انجام دهند و از صدمات جبران‌ناپذیر مصائب و بحران‌های داخلی و خارجی بکاهند.

برخی از کسب‌وکارها به لحاظ نوع فعالیت خود، برنامه‌ریزی‌ها و دستورالعمل‌های از پیش تعیین‌شده‌ای دارند که به آنها کمک می‌کند از تصمیمات شتابزده جلوگیری کنند. به‌عنوان نمونه شرکت‌های هواپیمایی، مراکز تجاری بزرگ، شرکت‌های تولیدکننده خودرو یا دارویی، نه تنها درگیر احتمالاتی چون سقوط هواپیما، آتش‌سوزی، نقص فنی خودرو، بیماری یا مرگ کاربرانشان هستند و روش‌های پیشگیرانه‌ای در مدیریت و کنترل آن دارند بلکه به خوبی می‌دانند چنانچه هر یک از این اتفاقات روی داد چگونه باید در رسانه واکنش نشان دهند؟ چه کسانی برای سخنگویی آموزش دیده‌اند، چه چیزهایی را در نظر بگیرند و چطور ارتباطات داخلی و خارجی خود را مدیریت کنند که موضوع به فاجعه دیگری تبدیل نشود.

 

این موارد همگی در مبحث ارتباطات زمان بحران مطرح می‌شود. اما این همه داستان نیست. کسب‌وکارهای نوپا، استارتاپ‌ها، سازمان‌هایی با اندازه متوسط و به ظاهر با تولیدات یا خدمات کم‌ریسک هم در معرض بحران‌های زیادی قرار دارند که متأسفانه با جدی نگرفتن آنها و عدم نگاه اصولی و علمی، لطمات جبران‌ناپذیری را به بدنه سازمان تحمیل می‌کنند.

موضوع اصلی این است که بحران چیست؟ چه مسائلی قابلیت تبدیل شدن به بحران را دارند و چطور باید به بحران‌های سازمانی نگریست و استراتژی‌ها و فعالیت‌های بعدی را در نظر گرفت؟ بروز شایعه‌ای برای یک تولیدکننده موادغذایی مبنی بر آلودگی یکی از محصولاتش که در فضای مجازی پیچیده، شاید ظرف چند روز از بین برود و کسی دیگر به آن توجه نکند اما امکان دارد در کمتر از چند ساعت نیز منجر به بحرانی غیرقابل باور شود. یا تغییر تیم مدیریتی یک سازمان می‌تواند منجر به اعتصاب نیروهای کار شود یا برعکس بازدهی و رشد مجموعه را ظرف مدت کوتاهی بالا ببرد.

 

گذشته یا رفتار یکی از کارکنان، ورود یک محصول جدید به بازار، ری‌برندینگ، سرمایه‌گذاری‌های جدید یا حتی گاهی تبلغیات گسترده نیز می‌تواند نتایجی برخلاف تصور را دربر داشته باشد. آنچه در مرحله نخست ارتباطات زمان بحران از آن یاد می‌شود، شناخت موارد بحران‌زا و پایش دقیق آنهاست. برای این منظور ابزارهای زیادی وجود دارند. ارزیابی‌ها و تحقیقات دوره‌ای بازار برای بررسی وضعیت، پایش و رصد اخبار و محتوای موجود در رسانه‌ها و فضای مجازی (Media Monitoring) ازجمله این ابزارها هستند.

 

پیش‌بینی دقیق موارد بحران‌زا یا نقاط حساس یک کسب‌وکار و درگاه‌های ارتباطی منتشردهنده هر یک از پیام‌ها نیز موضوع مهمی است که در تدوین برنامه ارتباطات زمان بحران باید به دقت بررسی شوند. فعالیت دیگر، آگاهی از همه مخاطبان مرتبط با سازمان (مستقیم و غیرمستقیم) و سنجش اثرگذاری آنها و حتی ارزیابی رفتار و باورهای آنهاست. همه این موارد کمک می‌کنند تا شاه‌کلید اصلی ارتباطات زمان بحران یعنی اینکه «چه پیامی را به چه کسی و از طریق چه ابزاری و در چه زمانی بدهیم؟»، هرچه کارا و دقیق‌تر حاصل شود.

در تدوین برنامه ارتباطات زمان بحران نقش رسانه‌های درون‌سازمانی(Owned Media) و شبکه‌های مجازی نیز کلیدیست چراکه عمدتاً برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی از آنها به‌عنوان بهترین ابزار یاد می‌شود. به همین دلیل ساخت و نگهداری درست از رسانه‌های هر سازمان امری بسیار مهم در برنامه‌های ارتباطی زیرساختی است. موضوعی که بسیاری از کسب‌وکارها متأسفانه در زمان وقوع بحران، تازه به اهمیت آن پی می‌برند. به‌عنوان نمونه داشتن یک صفحه توئیتر فعال یا اینستاگرامی که دنبال‌کنندگان آن بخش قابل‌توجهی از مصرف‌کنندگان کسب‌وکار سازمان هستند کمک می‌کند تا در زمان بروز بحران‌ها، به سرعت بتوان از آنها برای انتشار اخبار درست استفاده کرد.

 

از طرف دیگر فعالیت‌های زیرساختی‌ای چون ارتباط مؤثر با رسانه‌ها، پرورش نیروهای دلسوز و وفادار به مجموعه، ساخت بسترهای ارتباطی دیجیتال، ایجاد ارتباط با افراد کلیدی و… در چگونگی اجرای فرایندهای ارتباطی زمان بحران بسیار اهمیت دارند. بنابراین باید برای تقویت و توسعه ارتباطات مؤثر سازمان برنامه‌ریزی و هزینه کرد.

اما در کشور ما یکی از نگاه‌های حاکم در زمان بحران‌، بهره‌گیری از استراتژی سکوت است. به این معنا که صاحبان کسب‌وکار باور دارند مصرف‌کنندگان خدمات یا محصولاتشان پس از مدتی - چنانچه بحران مانع از فعالیت سازمان نشود – به مرور آن را فراموش کرده و ظرف مدت کوتاهی پیامدهای منفی فروش نیز جبران خواهد شد. این نگاه که از وجود انحصار و نبود رقیب در صنایع مختلف حکایت دارد شاید تا اندازه‌ای کارساز باشد اما آنچه در پی آن پدید می‌آید، خدشه‌دار شدن شهرت و تصویر برند سازمان است که به‌راحتی امکان ترمیم و تغییر آن فراهم نیست. برخی از مطالعات موردی مهم در دنیا نشان داده که ارتباط به‌موقع، شفافیت و گرفتن تصمیمات اصولی و همسو با ارزش‌های هر کسب‌وکار، نه تنها می‌تواند به پشت سر گذاشتن بحران منجر شود که در مواردی نیز به محبوبیت بیشتر برند کمک می‌کند.

یکی دیگر از مشکلات رایج در کشور ما نبود نگاه پیشگیرانه در فعالیت‌های سازمانی است. به‌عنوان نمونه شرکتی که با تعدیل نیرو روبه‌رو است باید متناسب با دایره مخاطبان خود قبل از اجرایی کردن برنامه، آمادگی رویارویی با بحران‌های احتمالی را داشته و برای آن برنامه‌ریزی کرده باشد. یا شرکتی که می‌خواهد پس از مدت‌ها، تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کند یا از چهره‌های شناخته شده (سلبریتی) برای برند خود استفاده کند نیز باید بداند عدم پیش‌بینی بحران‌های احتمالی می‌تواند تمام هزینه‌های انجام شده را در یک چشم بر هم زدن از بین ببرد.

مشکل بعدی عدم وجود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب و فعالیت‌های روابط‌عمومی است. به‌طور قطع برای هر سازمان و کسب‌وکار مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید اما آنچه سازمان را در کنترل آن یاری می‌دهد تلاشی از قبل صورت گرفته در ایجاد رابطه خوب با مخاطبان، از مصرف‌کننده و شبکه توزیع گرفته تا قانونگذار، رسانه و جامعه محلی است. بسیاری از کسب‌وکارها با تکیه بر این موضوع یعنی جلب اعتماد مخاطبان، ایجاد رابطه‌ای دوسویه و به وجود آوردن حسن نیت و تصویری قابل اعتماد توانسته‌اند از پس بحران‌های وحشتناک سربلند بیرون بیایند. بر این اساس گفته می‌شود داشتن برنامه‌های منظم و هدفمند روابط‌عمومی برای هر کسب‌وکاری در هر صنعت و اندازه‌ای ضروری است.

منبع: مهر
 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد