درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 12:03   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
  آیا اتحادیه‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را متوقف کنند؟
  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار
  مدیریت شهرت آنلاین در عصر هوش مصنوعی: تاریکی و روشنی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47438صفحه نخست » ادامه مطلب سهچهارشنبه، 16 تیر 1400 - 13:36
الگوی باور سلامتی
تاتیانا توئت و جیم ال. کوئری جی آر - الگوی باور سلامتی بر مبنای مفاهیم ارزش- انتظار استوار است: تمایل برای اجتناب از بیماری یا خوب شدن (ارزش) و اعتقاد به این که یک اقدام سلامتی خاص برای شخص وجود دارد که از بیماری جلوگیری می‌کند یا موجب بهبودی می‌گردد (انتظار). انتظار تا حد بیشتری با اصطلاحات برآورد فرد از استعداد شخصی برای یک بیماری و شدت بیماری، و احتمال توانایی برای کاهش این تهدید از طریق اقدام شخصی تشریح شد.
  

 

الگوی باور سلامتی


تاتیانا توئت و جیم ال. کوئری جی آر
 


مقدمه


الگوی باور سلامتی یکی از مورد استفاده‎ترین الگوهای روانشناختی است که تلاش دارد رفتار و قبول سلامتی را توضیح دهد. این الگو که نخستین بار در سال 1950 برای کمک به توضیح اینکه چرا افراد قادر به مشارکت در رفتارهای پیشگیری یا تشخیص زودهنگام بیماری نیستند تدوین شد، بعدا به‌گونه‌ای گسترش یافت که رفتارهای بیماری و رفتارهای تمارض و نیز پذیرش رژیم‌های درمانی را نیز دربربگیرد.


الگوی باور سلامتی که هنوز در حال گسترش است عناصری از شرایط موثر و نظریه کورت لوین در مورد تعیین هدف در شرایط سطح تنفس را با هم ترکیب می‌کند. همان گونه که بی. اف. اسکینر نوشت، نظریه شرطی سازی موثر بر این فرضیه متمرکز است که تکرار یک رفتار با تقویت آن صورت می‌گیرد. در حالی که لوین و سایرین(1944) این گونه نظریه دادند که رفتار اصولا به دو متغیر بستگی دارد:
(1) ارزشی که فرد برای یک نتیجه خاص قایل می‏ شود.


(2) میزان اعتقاد شخص به این احتمال که یک اقدام فرضی موجب نتیجه دلخواه خواهد شد.


این الگو بعدا به عنوان یک نظریه "انتظار ارزش"، که تلاش می‌کند رفتار یا فرآیندهای تصمیم‌سازی را تحت شرایط تردیدآمیز توضیح دهد طبقه‌بندی شد.


الگوی باور سلامتی بر مبنای مفاهیم ارزش- انتظار استوار است: تمایل برای اجتناب از بیماری یا خوب شدن (ارزش) و اعتقاد به این که یک اقدام سلامتی خاص برای شخص وجود دارد که از بیماری جلوگیری می‌کند یا موجب بهبودی می‌گردد (انتظار). انتظار تا حد بیشتری با اصطلاحات برآورد فرد از استعداد شخصی برای یک بیماری و شدت بیماری، و احتمال توانایی برای کاهش این تهدید از طریق اقدام شخصی تشریح شد.


الگوی باور سلامتی پیشنهاد می‌کند که وضعیت درونی شخص برای آمادگی برای اقدام به یا دخالت در رفتارهای مربوط به سلامتی، مرتبط با یک شرایط سلامتی خاص، تابعی از چندین عامل است. اعتقاد یا درک یک فرد نسبت به احتمال استعداد او برای یک بیماری و درک احتمال سطح شدت یک بیماری خاص، نمایانگر جنبه‏های اصلی الگو هستند. نتایج می‌توانند اجتماعی یا فیزیکی باشند. عامل دوم منفعت درک شده از اقدام، در مقابل موانع درک شده است.


به عبارت دیگر، به افراد این باور القاء می‏شود که تاثیر یک اقدام در کاهش تهدید سلامتی در مقابل نتایج منفی احتمالی مرتبط با آن اقدام را بسنجند. عامل سومی که در این زمینه دخالت دارد دسترسی به اشارات برای اقدام یا تحریکات هستند. اشارات هم می‏توانند درونی (مثلا درد) و هم بیرونی(مثلا ارتباطات بین فردی یا پیام‌های واسطه) باشند. بیکر و مینمن نیز تاکید کردند که سه عامل فوق ممکن است تحت تاثیر عوامل مردم‌شناختی همچون جنس، سن و نژاد با عوامل روانشناختی مثل طبقه اجتماعی و شخصیت؛ و عوامل ساختاری مثل سطح دانش در مورد بیماری‌ها و داشتن تجاربی در مورد بیماری قرار گیرند.


مروری مفصل بر شواهد، دخالت اجزای مختلف الگوی باور سلامتی را تایید می‏ کند خلاصه مختصری از شواهد تایید کننده به شرح زیر هستند:

فهرست مطالب


مقدمه
استعداد درک شده
شدت درک شده یا شدت تهدید یک بیماری
منافع و موانع درک شده
اشاراتی برای اقدام
عوامل تعدیل‌کننده
 

 

 

مقاله را اینجا دانلود کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد