در عصر پساکرونا، ما به انقلابی خلاقانه در ارتباطات دیجیتال نیاز داریم که تلفیق استراتژی دیجیتال و طراحی نوآورانه باشد تا پیام ها به سرعت انتقال داده شوند. راه حل های دیجیتالی منسوخ باید از دستور کار خارج شوند.
شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی یران (شارا)-|| بحران کرونا روابط عمومی و ارتباطات را بسیار متحول کرده است. با شیوع همه گیری، متخصصان روابط عمومی روش هایی را برای دریافت پیام در این شرایط به کار گرفته اند. از این رو تقریباً 20 ماه دیگر، ممکن است روش های ارتباطی که در زمان اوج شیوع همه گیری به کار گرفته می شد، مناسب نباشند. باید روش و طرز تفکر خود را به روز کنید.
در ادامه به سه روشی اشاره می کنیم که برای ارتباط برقرارکنندگان مخصوصا در این شرایط اهمیت زیادی دارد.
با همدلی به رهبری خود ادامه دهید
اگر چه سخت ترین روزهای همه گیری را پشت سر گذاشته ایم، با این حال هنوز زخم عاطفی برجا مانده از آن همچنان باقی است. مردم عزیزان و شغل خود را از دست داده اند و این جراحت هر لحظه بیشتر و وخیم تر می شود.
در اوایل همه گیری، گیل باشه (Gil Bashe) از متخصصان روابطعمومی خواست تا با مردم همدردی کنند و با آنها ارتباط عاطفی برقرار کنند. هنوز هم همین طور است. همدلی همچنان یکی از مهمترین ابزارها در استراتژی ارتباطی است.
در این شرایط چالش ها نیز تغییر یافته اند. به جای صحبت در رابطه با مسائل بهداشتی و مایع ضدعفونی کننده دست، صحبت سر این است که چطور مثل قبل شویم. صاحبان مشاغل باید قدردان قهرمانان کادر درمان باشند کسانی که در شرایط همه گیری به ما کمک کردند. از طرف دیگر آنها باید از کارکنانی که به خاطر این شرایط آسیب دیده اند، حمایت کنند.
علاوه بر موضوع در امان ماندن از بحران، به "داستانهای خوب" در مورد چگونگی رونق مشاغل و افراد نیز نیاز داریم. از منظر عواطف انسانی، به این موضوع می پردازیم که حال مردم چطور بهبود می یابد و به محل کارشان برمی گردنند. وقت آن رسیده که کسب و کارها به مسائل انسانی بپردازند و همدردی در ارتباطات را رویکرد کار خود قرار دهند.
ارائه تجربه جدید در دنیای دیجیتال
همانطور که می دانیم، در پی بروز همه گیری، بسیاری از ارتباطات به صورت آنلاین شده داده است. این امر موجب ازدحام در فضای دیجیتال شده است. در نتیجه نیاز به ارائه محتوای جذاب احساس می شود.
برای انجام این کار به نحو احسن، مشاغل نیاز به ارائه تجربیات دیجیتالی نوآورانه و در نتیجه افزایش تعامل با یکدیگر دارند. با استفاده از فن آوری پیشرفته دیجیتال سه بعدی، واقعیت مجازی (VR) و تکنیک های واقعیت افزوده (AR)، مشاغل می توانند نوع جدیدی از تعامل دیجیتال همه جانبه را به مشتریان ارائه دهند.
در عصر پساکرونا، ما به انقلابی خلاقانه در ارتباطات دیجیتال نیاز داریم که تلفیق استراتژی دیجیتال و طراحی نوآورانه باشد تا پیام ها به سرعت انتقال داده شوند. راه حل های دیجیتالی منسوخ باید از دستور کار خارج شوند.
به یاد داشته باشید، 3D، AR و VR نمی توانند در کنار پیام های کسل کننده و ضعیف قرار بگیرند.
پیام رسانی مثبت باعث تغییر رفتار می شود
یکی از بارزترین ویژگی های بحران کووید-19، قدرت پیام رسانی احساسی برای تغییر رفتار است.
در ابتدای همه گیری، پیام دولت انگلیس این بود: "در خانه بمانید، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید و زنده بمانید."
این پیام ها کاملا واضح بود و بار عاطفی در خود داشت. این پیام یکی از بی سابقه ترین مقررات مدنی در تاریخ بشر بوده است. هر چه به مرحله بعدی نزدیک تر می شویم، پیام های مثبت بیشتر جایگزین پیام های هشدار و اعلام خطر می شود.
به عنوان مثال، وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده (HHS) در حال اجرای یک کمپین بهداشت عمومی مثبت است، "ما می توانیم این کار را انجام دهیم". هدف آن افزایش جذب افراد برای انجام واکسیناسیون و اقدامات پیشگیری است.
تغییر رفتار آسان نیست، اما روش های ارتباطی مناسب این امکان را فراهم می کنند. پس از پایان همه گیری، کسب و کارها تا حد زیادی نیاز به تغییر رفتار دارند. این تغییرات شامل ترتیبات کاری جدید برای کارمندان یا اصلاح نحوه دسترسی مشتریان به خدمات است. پذیرش پیام های مثبت برای ایجاد تغییر بسیار مهم است.
نویسنده: Karen Winterhalter
منبع فارسی: شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)
منبع انگلیسی: www.prnewsonline.com