درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 21:11   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47230صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیشنبه، 15 خرداد 1400 - 11:40
فلسفه آموزش؛ حلقه گمشده روابط‌عمومی ها
علیرضا کتابدار/ دکترای ارتباطات و استاد دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها - در همین جلسه داوری، از استادانی که در جلسه حضور داشتند پرسیدم چرا به‌رغم هزینه‌ و زمانی که صرف آموزش فعالان بخش روابط‌عمومی می‌شود، شاهد چنین نتایجی هستیم؟ آیا نباید کلاس‌های مختلف و متنوعی که در نقاط مختلف کشورمان برگزار می‌شود، بازدهی و ثمری داشته باشد؟ به‌راستی، چرا به «آموزش» بها داده نمی‌شود و هنگامی هم که به ظاهر بها داده می‌شود، اثر ملموسی به طور حداقلی مشاهده نمی‌شود؟ چرا هنوز خبرهای بیشتر روابط عمومی‌های کشور، از حداقل استانداردهای لازم بی‌بهره‌اند؟
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| در جلسه داوری یکی از جشنواره‌های معتبر روابط‌عمومی در کشور، به عنوان یکی از داوران بخش خبر و مصاحبه مشغول بررسی آثار ارسالی بودم. بیشتر آثار از حداقل‌های لازم برخوردار نبوده و مصاحبه‌ها بیشتر رپورتاژ و تبلیغاتی بودند. یکی از مصاحبه‌ها «شاهکار!» بود. مصاحبه‌کننده به عنوان پرسش اول پرسیده بود: در ابتدا اگر فرمایشی دارید بفرمایید؟ سپس پرسیده بود در این زمینه چه نکات دیگری به ذهن حضرتعالی می‌رسد؟ و به عنوان پرسش نهایی، از مصاحبه‌شونده خواسته بود اگر فرمایشی در پایان دارد، بفرماید؟!


شاید وجود چنین مصاحبه‌های تبلیغاتی و یا اخباری که بیشتر شبیه صورتجلسه هستند تا خبر، در نشریات و بولتن‌های روابط عمومی‌های ما کم نباشند، اما اینکه فرد در نهایت اعتماد به نفس، این مطالب را به عنوان اثری که حداقل از سوی خودش به عنوان مطلبی شاخص و برگزیده، شایسته کسب رتبه در جشنواره‌های روابط‌عمومی است ارسال کند، بحث دیگری است.


در همین جلسه داوری، از استادانی که در جلسه حضور داشتند پرسیدم چرا به‌رغم هزینه‌ و زمانی که صرف آموزش فعالان بخش روابط‌عمومی می‌شود، شاهد چنین نتایجی هستیم؟ آیا نباید کلاس‌های مختلف و متنوعی که در نقاط مختلف کشورمان برگزار می‌شود، بازدهی و ثمری داشته باشد؟ به‌راستی، چرا به «آموزش» بها داده نمی‌شود و هنگامی هم که به ظاهر بها داده می‌شود، اثر ملموسی به طور حداقلی مشاهده نمی‌شود؟ چرا هنوز خبرهای بیشتر روابط عمومی‌های کشور، از حداقل استانداردهای لازم بی‌بهره‌اند؟


به نظر من، عوامل زیادی در این موضوع دخیل هستند؛ از داستان قدیمی بی‌توجهی به نقش روابط عمومی‌ها در سازمان‌ها و نهادها و گماشتن افراد فاقد تخصص و بی‌علاقه در این حوزه گرفته تا استفاده از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و بدون تجربه عملی در محیط‌های حرفه‌ای برای تدریس، اما نکته‌ای که در این نوشتار قصد پرداختن دقیق‌تر به آن را دارم، کیفیت برگزاری «دوره‌های آموزشی» است.


می‌گویند فردی در حال گذر از مسیری دید عده‌ای زمینی را حفر می‌کنند و پس از دقایقی، گروهی دیگر همان زمین را پُر می‌کنند! رهگذر از یکی از کارگران پرسید چرا این کار را می‌کنید؟ وی در پاسخ گفت: ما سه گروهیم. گروه اول زمین را حفر کرده، گروه دوم لوله در آن می‌گذارند و گروه سوم، زمین را دوباره پُر می‌کنند؛ امروز گروه دوم مرخصی رفته‌اند و ما البته هر کدام جداگانه به وظایف‌مان عمل می‌کنیم!!!


واقعیت این است که بیشتر اوقات، «فلسفه آموزش» در کشور ما مانند گروه دوم در مرخصی به سر می‌برد. وقتی برای برگزاری دوره‌ای با من تماس می‌گیرند و می‌خواهند مبحثی چون خبر، مصاحبه، گزارش و یا یادداشت را در دو ساعت ارایه کنم، چگونه می‌توان به این دوستان فهماند چنین چیزی امکان ندارد. هر یک از این مباحث در حال حاضر در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب دو واحد آموزشی در یک ترم و حدود ۱۶ جلسه تدریس می‌شود. باور بفرمایید موردی داشته‌ام که مسئول برگزاری دوره که از بخت بد، خودش دانش‌آموخته روزنامه‌نگاری بوده از من خواسته خبر، مصاحبه و گزارش را در دو ساعت تدریس کنم! هر چند من در پاسخ به وی عرض کردم که فاقد چنین توانایی‌ای هستم، اما بسیاری از استادان، دوستان مدرس و در شرایط خفیف‌تر حتی من حقیر، با این شرایط خودمان را وفق می‌دهیم. بعد هم افراد مدعی می‌شوند ما دوره خبرنویسی را گذرانده‌ایم!


*مرخصی فلسفه آموزش


دوستان و همکارانی که به نقاط مختلف کشور برای تدریس می‌روند با اتفاقات جالب دیگری نیز روبه‌رو هستند. فلان همایش در فلان استان برگزار می‌شود و کارشناسان و مسئولان روابط عمومی‌های سراسر و یا بخشی از کشور آنجا حضور دارند. زمان برای ارایه مطلب کم است، علاوه بر آن شرکت‌کنندگان دغدغه‌های دیگری دارند. یکی دیر می‌رسد، دیگری شب گذشته دیر رسیده و سر کلاس کمبود خواب دیشب را جبران می‌کند، دیگری فقط آمده که مدرک دوره را بگیرد، فرد دیگر در حال بازی با موبایلش است، دیگری در تکاپو برای گرفتن بلیت بازگشت است؛ مسئولان برگزاری هم دغدغه هماهنگی ناهار و یا برنامه تفریحی بعدازظهر را دارند. دوره آموزشی برگزار می‌شود تا برگزار شده باشد و البته گروه دوم که «فلسفه آموزش» است باز هم در مرخصی به سر می‌برد. بماند که بسیاری از جوایز این همایش‌ها، کنفرانس‌ها و «سِمی‌ناهارها!» از قبل فروخته می‌شود!


امثال حقیر و استادان من در کلاس می‌گوییم و می‌گویند خبر بنویسید، صورتجلسه ننویسید، اما در عمل خبر با تلاوت آیات کلام‌الله مجید آغاز می‌شود و با اقامه نماز جماعت و صرف ناهار به پایان می‌رسد؛ می‌گوییم هرم وارونه بنویسید ولی صد رحمت به سبک تاریخی! می‌گوییم برای افراد از عناوینی چون «آقا» و «خانم» استفاده نکنید ولی در خبر می‌بینیم نوشته‌اند جناب آقای دکتر فلانی در سخنانی ارزشمند و مهم تاکید فرمودند! می‌گوییم تیتر و لیدتان کوتاه باشد، اما می‌بینیم تیتری نوشته شده که اصطلاحا «ادامه‌اش در صفحه بعد است»؛ می‌گوییم اگر می‌خواهید خبرتان «مدیرپسند» و طولانی ـ کیلومتری ـ باشد، خبری به سبک تشریحی بنویسید که اولش هرم‌وارونه باشد و به کار مردم و رسانه‌ها بخورد و در ادامه سبک تاریخی باشد که به درد مدیران بخورد، ولی در عمل شاهد ملغمه غیرقابل هضمی هستیم.


*الزامات دوره آموزشی موثر


دوستان و عزیزان برگزارکننده دوره‌های آموزشی باور بفرمایید برگزاری یک دوره مفید و اثرگذار نیازمند شرکت‌کنندگانی علاقه‌مند به دانستن و البته با سطح اطلاعات نسبتا یکنواخت، استادانی آگاه به علم روز و آشنا با شرایط محیط‌های حرفه‌ای، زمان کافی و ترجیحاً برگزاری کلاس‌های دوره به صورت متناوب و نه متوالی و یک روزه و همچنین وجود مکانی مناسب است.


تا زمانی که بیشتر نیروهای روابط‌عمومی ناکارآمد و مهم‌تر از آن بی‌علاقه باشند، تا موقعی که مدیران از آنها تنها به عنوان بخشی از دفتر خود برای توجیه اقدامات‌شان استفاده می‌کنند و برای آنان جایگاهی قائل نیستند، تا زمانی که افراد دل به آموزش ندهند و اصلا نیازی به آن احساس نکنند، تا هنگامی که از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بدون تجربه عملی در محیط‌های حرفه‌ای برای تدریس استفاده شود و تا زمانی که «فلسفه آموزش» و توجه به روند یادگیری در برگزاری دوره‌های آموزشی نادیده گرفته می‌شود، به خدا قسم، روابط عمومی‌ها تنها روی کاغذ چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای سازمان هستند.
 

منبع: http://www.qudsonline.ir

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد