درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 22:56   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47112صفحه نخست » گفتگوپنجشنبه، 30 اردیبهشت 1400 - 11:06
میزگرد| چالش‌های روابط عمومی‌ها در عصر فضای مجازی
نقش روابط‌عمومی‌ها در عصری که به نام عصر سایبر و فضای مجازی نام گرفته است، کمی سنگین‌تر از قبل شده است و نقش موثری در همه ابعاد یک سازمان، ارگان یا نهاد دارند و به اصطلاح قلب تپنده هر سازمانی هستند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| روابط عمومی‌های سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های مختلف نقش اساسی در پیشبرد اهداف آن دارند و می‌توان روابط عمومی را حلقه اتصال مردم با سازمان دانست.امروزه نقش روابط عمومی در توفیق یا عدم توفیق یک دستگاه بر کسی پوشیده نیست چراکه این بخش از هر سازمان در سایه وظایف متعددی دارد سبب ارتباطات و اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی می‌شود.

نقش روابط‌عمومی‌ها در عصری که به نام عصر سایبر و فضای مجازی نام گرفته است، کمی سنگین‌تر از قبل شده است و نقش موثری در همه ابعاد یک سازمان، ارگان یا نهاد دارند و به اصطلاح قلب تپنده هر سازمانی هستند.

به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی‌ میزگردی با حضور مرتضی فیاضی مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان، یزدان یگانگی مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان و مجید غلامی عضو شورای روابط عمومی‌های استان با موضوع "چالش‌های روابط‌عمومی‌ها در عصر سایبر" برگزار شد.

آسیب جدی در حوزه روابط‌عمومی‌ها، کم‌اهمیت شمردن این حوزه است

مرتضی فیاضی در این نشست با بیان اینکه سرعت انتقال اطلاعات مهم‌ترین مزیت و شاخصه‌‌ای است که روابط عمومی‌ها باید از آن بهره کافی را ببرند، بیان کرد: روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها مانند دو بال هستند که در راستای اطلاع‌رسانی صحیح به جامعه عمل می‌کنند و پل ارتباطی بین مردم و سازمان مربوطه هستند و تعامل دوسویه آن‌ها می‌تواند در راستای اهداف سازمان مربوطه نیز موثر باشد. روابط عمومی می‌تواند بسیاری از مسائلی که از دید مدیر سازمان مغفول مانده را شفاف و حتی موجب جلوگیری از بسیاری تنش‌ها شود.

وی افزود: اهمیت سواد رسانه و فضای مجازی، اکنون بیشتر برای روابط عمومی‌ها نیاز است، نکته‌ای که متاسفانه کمتر امروزه مهم شمرده می‌شود، در استان روابط عمومی‌ها سواد رسانه‌ای ضعیفی دارند و ارتباط برونی آن‌ها به ویژه با رسانه‌های مختلف کمرنگ است، همچنین اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی و دفاع از مجموعه خودشان براساس تخصص و سواد رسانه‌ای نیز کم است.

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان بیان کرد: یکی از آسیب‌های جدی در روابط عمومی این است که افرادی را از هر واحد دیگر سازمان در پست روابط عمومی که خالی است قرار می‌دهند که این مسئله بیشتر در دستگاه‌های دولتی حس می‌شود.

فیاضی تصریح کرد: اگر ساز و کاری از طریق شورای روابط عمومی‌ها، سازمان مربوطه یا دولت تدوین شود که شاخصه‌ها و ملاک‌های خاصی را برای دستیابی به اهداف اصلی سازمان داشته باشد اثربخشی زیادی در ارتقای سطح سواد رسانه و فضای مجازی روابط عمومی‌ها خواهد داشت و آموزش به‌روز نیز می‌تواند از راهکارهای اساسی در سواد رسانه و فضای مجازی باشد.

سهولت دسترسی فضای مجازی سبب عدم تعامل کافی روابط‌عمومی‌ها با رسانه های رسمی

وی با بیان اینکه فضای مجازی امروزه بسیار جلوتر از رسانه‌ها در حال فعالیت است، گفت: دلیل جلو بودن فضای مجازی از رسانه‌ها، در دسترس بودن آن برای سنین مختلف از کودک و خردسال تا بزرگسال است. خیلی از رسانه‌های رسمی در شبکه‌های اجتماعی کانال و گروه دارند و می‌توانند از طریق کانال‌ها و گروه‌ها اخبار رسمی را در هر زمانی منتشر کنند و سبب می‌شود آسیب‌های کانال‌ها و گروه‌های مجازی گمنام غیررسمی برطرف شود.

مدیرخانه مطبوعات استان بیان کرد: یکی از دلایلی که باعث شده روابط عمومی‌ها به رسانه‌های غیر رسمی نزدیک‌تر شوند سهولت دسترسی و سرعت بالای انتشار پیام در زمان کم در فضای مجازی است و از طرفی اجبار به انتشار خبر یا آگهی موجب می‌شود این اخبار و آگهی‌ها در حجم زیاد خبرها و پیام‌های کانال روابط عمومی گم می‌شود اما روابط عمومی ادای تکلیف کرده هرچند اخبار در حجم بالای پیام‌ها دیده نشده اما مزیت‌هایی هم برای روابط عمومی داشته است.

فیاضی ادامه داد: خلاءیی حس می‌شود و از قبل نیز وجود داشته و با فضای مجازی بیشتر شده است اما در راستای همگرایی رسانه و روابط عمومی می‌توان با برگزاری نشست‌، جلسه، تبیین اهداف مشترک و رسالت‌های هر دو صنف روابط عمومی و رسانه، تعاملات را افزایش داد چراکه رسانه‌های رسمی و نیروها و سازوکار آن‌ها مشخص بوده و با ارتباط مستمر فاصله کمتر و ارتباط برای انتشار اخبار و اطلاعات صحیح و دقیق تقویت می‌شود.

مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران استان با اشاره به مسئله مطالبه گری در بین روابط عمومی‌ها با گسترش فضای مجازی، ادامه داد: بسیار کم دیده شده روابط عمومی آن چیزی که موجب عدالتخواهی است را بازنشر دهد، خیلی از ناهنجاری‌ها و بی‌اخلاقی‌هایی که در جامعه اتفاق افتاده باعث شده که سمت و سوی رویه‌های اخلاقی با آنچه اصل است فاصله بگیرد بنابراین راهکار این است که این موضوع ریشه‌ای بررسی و آموزش‌های لازم داده شود و مسیر درست را نشان دهیم و بعد در این مسیر حرکت کنیم تا موجب شود روابط عمومی نیز منافع شخصی را درنظر نگرفته و به سمت عدالتخواهی برود.

تسلط روابط عمومی به سواد فضای مجازی اهمیتی دوچندان دارد

یزدان یگانگی در این میزگرد با اشاره به اینکه روابط عمومی هر سازمان مانند قلب آن سازمان است که نقش آن حیاتی است، اظهار داشت: با گسترده‌تر شدن فضای مجازی خصوصا شبکه‌های اجتماعی نقش روابط عمومی‌ها عوض شده و در عصر فناوری‌های نوین ارتباطی، نقش روابط عمومی‌ها که حلقه موثر پیونددهنده مردم و سازمان مربوطه هستند بیش از پیش مشهود است و اگر روابط عمومی نقش فضای مجازی را در سازمان نهادینه نکند، اثرگذاری خاصی نخواهد داشت.

وی افزود: امروزه ما در پمپاژ سریع اخبار قرار گرفته‌ایم و انتقال اخبار سریع اتفاق می‌افتد که نیاز است روابط عمومی مسلط به سواد رسانه‌ای و فضای مجازی باشد تا بتواند در زمان مناسب مطلب مناسب را به نحوی مناسب اخبار را انتقال دهد، بنابراین روابط عمومی‌ها نه‌تنها پیونددهنده کلان برونی و درونی یک سازمان هستند بلکه یک حلقه پیونددهنده بین مردم و سازمان هستند که فضای مجازی می‌تواند در این پیوند موثر باشد.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان گفت: باید از سواد فضای مجازی و سواد رسانه‌ای تعریف داشته باشیم چراکه این دو مقوله تعاریف متفاوتی دارند، در سواد فضای مجازی باید شیوه کنش‌گری را یاد بگیریم و در برخورد با هر پیام رسانه‌ای حربه خاصی را به کار ببریم.

یگانگی ادامه داد: به عنوان مثال اگر پیامی به دستگاهی انتقال پیدا کرد اولین اقدامی که ممکن است روابط عمومی انجام دهد تکذیب پیام باشد در حالی که این امر ناشی از کمبود سواد رسانه‌ای است و احتمال دارد برای اینکه مخاطب روابط عمومی را وادار به کنش‌گری کند، این پیام را منتشر کرده باشد. لازم است روابط عمومی ارتباط صحیح، اطلاعات را دسته‌بندی و با آشنایی با شیوه‌های تفکری مختلف، عملیات روانی، سواد دیجیتالی و ... هر کدام را در جای مناسب خود استفاده کند.

نگاه مدیران به روابط عمومی‌ها باید تغییر کند / این تفکر باید ایجاد شود که روابط عمومی باید از همه افراد قوی‌تر باشد

وی با بیان اینکه کمتر از یک دهه قبل ارتباطات در روابط عمومی از طریق ارتباطات حقیقی بود اما امروزه مجازی است، تصریح کرد: در فضای مجازی احساس را سخت‌تر می‌توان انتقال داد و موارد متعددی نیز ریزبینانه اهمیت پیدا می‌کند و اگر روابط عمومی نتواند ارتباط مناسب با مخاطب برقرار کند خودش مخل ارتباطات شده و معضل ایجاد می‌کند، داشتن برنامه مستمر آموزشی برای اثرگذاری متناسب با شرایط روز می‌تواند روابط عمومی‌ها را به رسالت خود بیش از پیش نزدیک کند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان عنوان کرد: نگاه مدیران به روابط عمومی‌ باید عوض شود و جایگاه روابط عمومی از نصب بنر و پلاکارد و مواردی در این حد باید تغییر پیدا کند و نقش مدیریت با مطالبات اجتماعی مطابقت پیدا کند، باید این تفکر ایجاد و تقویت شود که نیروی روابط عمومی قوی‌تر از همه نیروها حتی معاون یک سازمان باشد زیرا خروجی همه سازمان از طریق روابط عمومی منعکس می‌شود.

یگانگی افزود: اهمیت نقش روابط عمومی باید برای مدیر دستگاه تبیین شود و مدیر باید بداند که به اکوسیستم جدیدی وارد شده‌ایم و برای آن باید برای زیست در این اکوسیستم جدید نیاز به آموزش جدید داریم و می‌توان گفت روابط عمومی امروزه یک صنعت است و ما با یک صنعت مواجه هستیم و باید نقش روابط عمومی برای مدیران تببین شود. روابط عمومی شبکه‌ها و افراد را به طور پیوسته به هم وصل می‌کند و پیام از طریق شبکه‌های مختلف منتشر و مخاطبان نیز از گیرنده به فرستنده تبدیل شده و پیام را انتشار می‌دهند.

وی با اشاره به راهکارهایی برای ارتقای سواد فضای مجازی روابط عمومی‌ها گفت: آموزش‌های به‌روز یکی از راهکارهای مهم و برنامه مستمر اثرگذار مدون مطابق با شرایط روز و برنامه‌محور از مهم‌‌ترین راهکارهای پیشرفت در سواد رسانه و فضای مجازی است، فردی که برای روابط عمومی انتخاب می‌شود باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد و در عصری که هر فرد یک روابط عمومی است باید از پیوند افراد استفاده شود.

یگانگی بیان کرد: توسعه فردی و سعه‌صدر از ویژگی‌های بارزی است که باید نیروهای روابط عمومی برای برقراری ارتباط با رسانه‌ها و مخاطبان خود داشته باشند و آموزش و تمرین مستمر برای تقویت این ویژگی‌ها می‌تواند از راهکارهای موثر در ارتباط رسانه‌ها با روابط عمومی‌ها باشد.

فعال عرصه فضای مجازی با اشاره به مسئله عدالتخواهی با گسترش فضای مجازی برای روابط عمومی‌ها، تاکید کرد: انقلاب برای عدالتخواهی و مطالبه‌گری صورت گرفت و این واژه شاید کمرنگ شده باشد اما جدید نیست. باید به جریان مطالبه‌گری میدان داده شود و اجازه داده شود حرف‌ها زده شود اما خط قرمزهایی چون امنیت ملی‌ و ... رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی می‌تواند زمانی که مطالبه از سوی مردم مطرح می‌شود ارزیابی کند که مطالبه به حق است یا نه و اگر به حق است پاسخگو و همراه شود و زمانی هم ممکن است مطالبه‌ای اشتباه باشد، مطالبه‌گر را قانع و در رسانه اعلام کند.باید مطالبه در آرامش کامل با رعایت همه مسائل لازم انجام شود و اولین نفر در مطالبه‌گری روابط عمومی است که باید از دستگاه‌های مختلف متناسب با خواسته مردم مطالبه‌گری کند.

فقط عده کمی از روابط عمومی‌ها از سواد رسانه‌ای کافی آگاهی دارند

مجید غلامی نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها باید از ظرفیت هنر برای انتشار اخبار و بیان مطالب‌شان استفاده کنند، تصریح کرد: پیام‌های روابط عمومی فقط برای سنین بالای 30 سال نباشد و در افراد در سنین مختلف به ویژه افراد زیر 30 سال هم بتوانند از مطالب استفاده کنند. فعالیت روابط عمومی نباید منحصر به ساعات کاری بوده و لازم است در همه ساعات فعال و مزایایی از جمله ارتقای شغلی، اضافه‌حقوق یا... برای آن در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به تخصصی نبودن روابط عمومی‌ها، ادامه داد: حدود 30 درصد نیروهای روابط عمومی‌ به دلیل تخصص وارد بخش روابط عمومی شده‌اند و مابقی به دلیل اینکه پست خالی بوده به این پست وارد شده‌اند و از بین این افراد کسانی که از سوادرسانه‌ای بهره‌ای دارند به دلیل احساس نیاز خودشان بوده که به دنبال یادگیری آن رفته و مهارت آن را آموخته‌اند.

عضو شورای روابط عمومی‌های استان افزود: امیدواریم جابه‌جایی نیرو در ادارات مناسب‌تر صورت گیرد و نیروهایی استخدام شوند که حداقل 10 مورد از موارد لازم را داشته باشند چراکه هر نیرویی نمی‌تواند کار روابط عمومی را انجام دهد و همین مشکل موجب شده بسیاری از خدمات سازمان و نظام اطلاع‌رسانی نشود.

غلامی با بیان راهکارهایی جهت ارتقای شغلی روابط عمومی‌ها، گفت: باید یک آزمون مهارت قابل تعمیم به دستگاه‌های دولتی، شرکت‌ها و نهادهای مختلف تدوین شود و نیروهایی که برای روابط عمومی انتخاب می‌شوند در این آزمون مهارت‌سنجی شده و اصول مختلف مورد نیاز روابط عمومی در آن آزمون گنجانده شود و نظارت و ارزیابی مستمر نیروهای روابط عمومی‌ نیز انجام شود.

روابط عمومی‌ها باید مستقل شوند تا منافع مردم به منافع سازمان ترجیح داده شود

وی با اشاره به عدم تعامل کافی بین روابط عمومی‌ها و رسانه‌های رسمی، تصریح کرد: تعامل بین روابط عمومی‌ها و رسانه‌هابه دلیل عدم وجود نیروهای به‌روز در رسانه‌ها دچار آسیب شده است؛ خبرگزاری‌های رسمی حدود 10 سال پیش به علت سرعت انتشار بالا حرف اول را در انتشار اخبار و اطلاعات می‌زدند اما الان به علت تغییر مجاری ارتباطی، تعامل با فضای مجازی راحت‌تر از رسانه‌های رسمی است.

عضو شورای روابط عمومی‌های استان افزود: باید راهی برای آن تعریف شود تا ارتباط در این بخش درست شود، رسانه‌های غیررسمی چارچوب مشخصی ندارند و خبر، متن، تصویر، فیلم و ... را به هر شکلی منتشر می‌کند اما خبرگزاری رسمی به دلیل رسمیت باید ویرایش و تدوین انجام و از صحت آن اطمینان حاصل کند به همین دلیل انتشار پیام زمان بیشتری طول می‌کشد که تدابیری در این خصوص باید انجام شود.

غلامی گفت: نکته دیگر در محدودیت ارتباط رسانه و روابط عمومی، جنس انتشار اخبار در مجاری رسمی است که برخی مجاری از قبیل خبرگزاری‌ها صرفا متن از روابط عمومی درخواست می‌کنند در حالی که گاها می‌توان با یک تصویر یا صوت خبر را انتشار داد که امیدواریم این مورد اصلاح و موجب ارتباط قوی‌تر و موثر روابط عمومی و رسانه شود همچنین زمان فعالیت در خبرگزاری‌ها نباید محدود باشد که تا بتوان در هر زمانی اخبار را منتشر کرد که البته این مورد تا حد زیادی برطرف شده است.

عضو شورای روابط عمومی‌های استان با اشاره به ضعف مطالبه گری و مسئله عدالتخواهی با گسترش فضای مجازی در بین روابط عمومی‌ها، اظهار کرد: مطالبه‌گری رسانه‌ها سبب تحول در ادارات می‌شود و روابط عمومی باید به جای انعکاس بخشی از مطالب یا ارائه مطالب گمنام، طوری مطالب را منتشر کند که کاملا پاسخگوی خواسته مطالبه‌گرانه مخاطب و براساس عدالتخواهی باشد.

وی ادامه داد: باید به روابط عمومی استقلال داده شود یعنی اگر جایی روابط عمومی منافعی را مثلا منافع مردم را ترجیح داد به منافع سازمان، مشکلی از لحاظ جابه‌جایی یا برکناری برای او پیش نیاید تا بتواند براساس خواسته‌های به‌حق و مطالبه‌گرانه مردم گام بردارد.
 

منبع: www.tasnimnews.com
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد