درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 05:50   

هوش مصنوعی آنتروپیک به اندازه انسان‌ها متقاعدکننده است

  هوش مصنوعی آنتروپیک به اندازه انسان‌ها متقاعدکننده است


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  انتصاب مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
  سرپرست حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه ملی منصوب شد
  «مجتبی‌پور» جایگزین «نعمتی» در روابط‌عمومی استانداری خراسان رضوی شد
  هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان بوشهر انتخاب شدند
  سمیه‌سادات ابراهیمی مدیر‏کل‏ حوزه مدیرعامل، روابط‌عمومی و امور ‌‏بین‌الملل کانون شد
  پنج‌گانه‌ی اطلاعات: غول‌های اینترنتی در حال تغییر جهان
  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر
  روزنامه آلدن سرمقاله‌های هماهنگی را منتشر می‌کنند که گوگل را مورد انتقاد قرار می‌دهند
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک
  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46802صفحه نخست » آموزش روابط عمومیشنبه، 28 فروردین 1400 - 17:15
روابط عمومی؛ بحران زایی با بحران زدایی
نگرش مثبت به بحران در نزد مدیران روابط عمومی تقویت شود که این امر موجب شکل گیری راهبرد فوق فعال در هنگام مواجهه با اوضاع بحرانی است. از این رو باید برنامه هایی با هدف تغییر در دانش و افزایش اطلاعات و آگاهی های کارشناسان روابط عمومی نسبت به مقوله بحران و مدیریت آن در نظر گرفته شود، زیرا لازمه تغییر در نگرش نسبت به یک موضوع، تغییر در دانش نسبت به آن موضوع است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| در تمامی جوامع اعم از توسعه یافته و توسعه نیافته، بحران به عنوان جز لاینفک زندگی اجتماعی شناخته می شود که تحت تاثیر عوامل سیاسی، فرهنگی، بوم شناختی و اقلیمی از شدت و ضعف متفاوتی برخوردار است. آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است مدیریت اذهان و افکار عمومی در این پدیده است که وظیفه روابط عمومی محسوب می شود.

روابط عمومی ها می توانند با عملکرد خود در ایجاد آرامش، ثبات و مدیریت صحیح و بهینه، نقش بحران زدایی را ایفا نمایند و یا با سو مدیریت و ایجاد تنش و افزایش اضطراب، در نقش بحران ساز ظاهر شوند.

این مقاله بر آن است با تشریح انواع راهبرد های روابط عمومی به تبیین نقش روابط عمومی در تبدیل بحران به فرصتی برای جبران کم و کاستی ها بپردازد و راهکارهایی برای مدیران در جهت تحول بحران از تهدید به فرصت ارائه دهد.

بحران‌ها از دیرباز جزء لاینفک زندگی بشر بوده و هر روز، تعداد و تنوع آنها بیشتر می شود اما در طول زمان انسان توانسته با طراحی و به کارگیری شیوه های مناسب، آثار منفی ناشی از بحران ها را در مقایسه با گذشته کاهش دهد. در این میان روابط عمومی ها نقش مهمی در مدیریت بحران ها دارند.

روابط عمومی با داشتن مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی و توانایی شکل دهی به افکار عمومی، می تواند در مدیریت بحران و کاهش اثرات منفی بحران، نقش مهمی داشته باشد. به طوری که با آگاهی بخشی و ایفای نقش نظارتی، نه تنها می‌تواند از بروز بسیاری از بحران های بالقوه پیشگیری کند بلکه می تواند در صورت بروز بحران، به کنترل و مهار آنها نیز بپردازد.

بحران پدیده‌ای است که به سرعت ایجاد شده و گسترش می یابد و به سرعت نیز تخریب می کند و با تهدید منافع راهبردی، اذهان و افکار عمومی را به تشویش می‌اندازند. به دیگر سخن، بحران حادثه ای است که موجب سردرگمی و حیرت افراد می‌شود و قدرت واکنش منطقی و موثر را از آنان گرفته و تحقق اهداف را به خطر می‌اندازد.

در ارتباط با بحران سه دیدگاه وجود دارد و ذکر این نکته ضروری است که نوع نگاه نسبت به بحران، در اتخاذ تصمیم در برابر آنها و نحوه تصمیم گیری و تصمیم سازی مهم است.

 

دیدگاه اول، رویکرد سنتی به بحران است که آن را پدیده و وضعیتی منفی می‌داند که باید از آن پرهیز کرد. در این رویکرد، بحران ها مخرب شمرده می شوند و بر همین اساس انکار می شود. مدیرانی که چنین رویکردی نسبت به بحران دارند در مواجهه با آنها خنثی عمل می‌کنند و بهترین رویکرد به بحران پیش آمده را بی توجهی می دانند.

دیدگاه دوم، ناظر به دیدگاهی است که بحران را موضوعی طبیعی و جزئی از زندگی بشری می داند و مدیرانی که این رویکرد را اتخاذ می‌کنند، هنگام مواجهه با آن، به صورت فعال عمل کرده و از توان و ظرفیت خود برای پیش‌بینی بحران و مقابله موثر با آن بهره می گیرند. در این رویکرد، مدیران تلاش می کنند مانع از بروز بحران شده و در صورت وقوع بحران، آن را به درستی کنترل ‌کنند.

دیدگاه سوم، دیدگاهی تعاملی است که معتقد است باید به استقبال بحران رفت و بر همین اساس، بحران‌ را بخشی از پویایی و گفتمان جامعه می‌داند که برای رشد و توسعه جامع ضروری است. در این دیدگاه بحران به مثابه فرصت تلقی می شود.

در زمان بروز بحران، آنچه مهم است این موضوع است که آیا روابط عمومی با بحران همراه خواهند شد یا در مهار و برون رفت از آن تلاش خواهد کرد. به عبارتی، در عین حال که روابط عمومی می‌تواند در خدمت بحران زدایی و کاهش اثرات آن باشد می تواند در خدمت بحران زایی و تشکیل بحران نیز قدم بردارد، از اینرو توانایی روابط عمومی در جذب مخاطب انبوه و مشارکت در شکل دهی افکار عمومی، قدرت آن را در مداخله در بحران مشخص می کند.

 

در مرحله پیش از بحران، آنچه مهم است کارکرد آموزش و آگاه سازی کارکنان روابط عمومی است. در مرحله وقوع بحران، اطلاع رسانی و جلب مشارکت همگانی اهمیت زیادی دارد زیرا بحران ها زمینه ساز ایجاد شایعات هستند و به منظور هدایت افکار عمومی، باید به شیوه مدبرانه اطلاع رسانی شود. در مرحله پس از بحران نیز روابط عمومی می تواند به واسطه کارکرد نظارتی خود، بر روند ترمیم و بهبود اوضاع نظارت داشته و با تحلیل ابعاد و ریشه های بحران به وجود آمده، از ایجاد بحران های مشابه جلوگیری کند.

راهبردهای روابط عمومی در مدیریت بحران


نوع نگرش به بحران و موضوع بحران ساز، عامل تعیین کننده ای برای اقدام و عمل در برابر بحران محسوب می شود. در واقع بحران از دیدگاه برخی ضعف و از دیدگاه برخی دیگر، قوت به شمار می‌رود.

مسئولینی که نگرش منفی نسبت به بحران داشته و آن را تهدید به حساب می آورند تابع شرایط بحرانی بوده و در صدد انطباق با اوضاع هستند اما مدیران دارای نگرش مثبت، بحران را فرصت تلقی کرده و به دنبال همراه ساختن اوضاع با خود هستند.

بر این اساس چهار راهبرد عملی برای مواجهه روابط عمومی با بحران وجود دارد:


الف- راهبرد انفعالی: در این راهبرد روابط عمومی به هنگام مواجهه با شرایط بحرانی، سکوت کرده و واکنش آن، انکار یا بی‌توجهی است.

ب - راهبرد واکنشی: واکنش روابط عمومی، حفظ حیات خود است. در این راهبرد، همراهی با بحران وجود دارد و روابط عمومی تا فشار افکار عمومی را در شرایط بحرانی احساس نکند واکنش نشان نمی دهد و تنها زمانی اقدام می‌کند که تهدیدی را متوجه خود ببیند.

ج- راهبرد فعال: در این راهبرد روابط عمومی به محض وقوع بحران وارد صحنه شده و فعالانه به کنترل و مهار بحران می پردازد و با بررسی و تحلیل اوضاع به وجود آمده، به ارائه اخبار و اطلاعات می پردازد و در عین حال تدابیر لازم را در جهت جلب مشارکت عمومی و ایجاد همبستگی اجتماعی می‌اندیشد.

د- راهبرد فوق فعال: بر کشف فرصت های جدید برای رشد و پویایی تاکید می‌کند و نه تنها وجود بحران ها را می پذیرد و در مواجهه با آنها فعالانه وارد عمل می‌شود، بلکه به منظور مقابله با شرایط بحرانی، پیش‌بینی‌های لازم را نیز می‌اندیشد. در اینجا نوع نگرش به بحران، مثبت و فرصت آفرین است و در این روابط عمومی ها، خلاقیت، نوآوری و انعطاف وجود دارد.

موضوع مورد نظر در بحث حاضر این است که نقش روابط عمومی در تبدیل بحران از مقوله تهدید ساز به مقوله فرصت ساز چگونه است؟ به عبارتی، روابط عمومی ها می توانند بحران زدا باشند یا بحران زا؟

نوع نگرش و نحوه مواجهه با موضوعات بحران ساز، ریشه در باورها و نگرش مسئولین و دست اندرکاران روابط عمومی سازمان مطبوع دارد. به طور عمده دو نوع دیدگاه در فضای مدیریت روابط عمومی وجود دارد.

اگر نگرش به بحران منفی باشد و به مثابه نقطه ضعف و تهدید تلقی شود نوع راهبرد انفعالی و واکنشی بوده و در اینجا روابط‌عمومی‌ها بحران زا خواهند بود. روابط عمومی ها در این مورد بیشتر واکنشی خواهند بود و تنها در پی انطباق با شرایط بحرانی عمل کرده و قدرت عمل در دست عوامل بحران زا خواهد بود. اگر نوع نگرش روابط عمومی به بحران مثبت باشد و به مثابه فرصت و سکوی پرتاب برای رسیدن به ناکامی ها و اهداف دست نیافته تلقی شود اختیار و قدرت عمل در دست روابط عمومی بوده و می‌تواند با دستکاری و تطبیق شرایط بحرانی، در نقش بحران زدایی عمل کند.

بر اساس آنچه گفته شد شایسته است نگرش مثبت به بحران در نزد مدیران روابط عمومی تقویت شود که این امر موجب شکل گیری راهبرد فوق فعال در هنگام مواجهه با اوضاع بحرانی است. از این رو باید برنامه هایی با هدف تغییر در دانش و افزایش اطلاعات و آگاهی های کارشناسان روابط عمومی نسبت به مقوله بحران و مدیریت آن در نظر گرفته شود، زیرا لازمه تغییر در نگرش نسبت به یک موضوع، تغییر در دانش نسبت به آن موضوع است.

همچنین از سوی دیگر مدیران و مسئولین روابط عمومی می‌توانند با ارائه گزارش های تحلیلی و پیامدی، به بررسی ریشه های بحران پرداخته و نسبت به ترمیم و بهبود مجدد اوضاع اقدام نمایند.

منابع:
- تاجیک، محمدرضا (۱۳۷۹). مدیریت بحران: نقدی و شیوه های تحلیل و تدبیر بحران، تهران: فرهنگ گفتمان
- روشندل اربطانی، طاهر (1387) نقش مدیریت رسانه در تحول بحران از تهدید به فرصت، پژوهش های ارتباطی، دوره 15، شماره 55
- نقیب السادات، سیدرضا (1387). تهدیدهای رسانه‌ای و مدیریت بحران، پژوهش های ارتباطی، دوره 15، شماره 55
- افتخاری، اصغر (1387). مدیریت رسانه ای بحران، پژوهش های ارتباطی، دوره 15، شماره 55

نویسندگان:
فاطمه دمیرچی، کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، کارشناس روابط عمومی راه آهن

حسن اکبری، کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، کارشناس روابط عمومی راه آهن


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید


  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی


  اخبار ممنوعه


  آینده روابط‌عمومی در عصر رسانه‌های دیجیتال


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد