درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 17:15   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی اعلام شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46757صفحه نخست » ادامه مطلب سهدوشنبه، 23 فروردین 1400 - 19:35
کلاب‌هاوس مُدی زودگذر؛ اما جایگزین صداوسیما برای سیاستمداران
گفتگو با حسین حسنی، عضو هیأت علمی پژوهشکده ارتباطات - کلاب‌هاوس جدیدترین عضو خانواده شبکه‌های اجتماعی است که در سراسر دنیا و اخیرا ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. در کلاب‌هاوس با یک اپلیکیشن (نرم افزار) صرفا صوتی طرف هستیم که در آن خبری از متن و عکس و ویدیو نیست. همه چیز زنده اتفاق می‌افتاد و کاربر باید گفت‌وگوها را همزمان با انتشار گوش دهد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| کلاب‌هاوس جدیدترین عضو خانواده شبکه‌های اجتماعی است که در سراسر دنیا و اخیرا ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. در کلاب‌هاوس با یک اپلیکیشن (نرم افزار) صرفا صوتی طرف هستیم که در آن خبری از متن و عکس و ویدیو نیست. همه چیز زنده اتفاق می‌افتاد و کاربر باید گفت‌وگوها را همزمان با انتشار گوش دهد. خبرگزاری ایرنا برای شناخت بیشتر این پدیده رسانه‌ای و مختصات فرهنگی و اجتماعی آن با حسین حسنی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دانش آموخته علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه تهران در مقطع دکتری گفتگو کرده که در ادامه تقدیم می‌شود.

به نظر شما علت استقبال سیاستمداران ایرانی و بخشی از جامعه از پلتفرم (بستر) کلاب‌هاوس چیست؟

کلاب‌هاوس اکنون در اکوسیستم پلتفرمی کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا به اصطلاح داغ‌ترین رسانه اجتماعی یا پدیده «مد روز» است. کلاب‌هاوس یک کارافزار (اپلیکیشن) یا رسانه اجتماعی صرفاً صوت‌محور است که توانست طی زمان کوتاهی به یک پدیده جهانی تبدیل شود. البته حضور افراد سرشناس در این شبکه اجتماعی همانند ایلان ماسک، مدیر تسلا، همینطور چهره‌های سرشناس سیاست و فناوری همانند بیل گیتس و مجری مشهور برنامه‌های گفتگومحور آمریکایی اُپرا وینفری نقشی اساسی در شناسایی ناگهانی و تبدیل شدن آن به یک یونیوکورن (شرکتی با ارزش یک میلیارد دلار) داشته است.

طبیعاً در جهان بسیار به هم‌پیوسته کنونی، پدیده‌ها به‌سرعت برجسته و از آنها استقبال می‌شود. سیاستمدارانی که اکنون بیش از پیش متوجه اهمیت محوری رسانه‌های اجتماعی در دنیای فعلی سیاست هستند و نیز برخی نخبگان فناوری که در زیست‌بوم پلتفرمی زندگی می‌کنند به طور طبیعی اولین افرادی هستند که با موج‌های نو در حوزه تحولات رسانه‌ها آشنا می‌شوند و تلاش می‌کنند آنرا تصاحب کنند. «به‌روز بودن» یکی از ارزش‌های والای سبک زندگی دیجیتالی در جهان رسانه‌های اجتماعی است.

 

پس، به اعتقاد من بخشی از استقبال به این موضوع برمی‌گردد. دلیل دیگر نظام رسانه‌ای حاکم بر ایران است که در این مقطع زمانی با پخش سریال امنیتی-جاسوسی گاندو۲ (جواد افشار، ۱۴۰۰) همزمان شده است. نمی‌توان انکار کرد در مقطع کنونی تعارض‌هایی میان «صداوسیما» و دولت‌مردان وجود دارد.

آیا استقبال داخلی موجی زودگذر است یا دوام خواهد داشت؟

در بحث از پدیده کلاب‌هاوس باید به تفاوت‌های زمینه‌های اجتماعی-فناورانه توجه کرد. مطابق آمارها برای مثال در آمریکا که در زمینه‌ فناوری‌های‌ نوظهور پیشگام است، میزان شنوندگان رادیو بالاست. بر اساس آمار موسسه نظرسنجی پیو/ Pew میزان شنوندگان رادیوی زمینی در آمریکا طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به طور متوسظ حدود ۹۰ درصد باقی مانده است. میزان شنوندگان به شکل برخط دائم در حال رشد بوده و در سال ۲۰۱۹ به ۶۷ درصد رسیده است. یک‌پنجم آمریکایی‌ها کتاب صوتی گوش کرده‌اند. همینطور پلتفرم‌های آنلاین بزرگ همانند توییتر فضاهایی را برای گفت و گوی صوتی فراهم کرده‌اند. با این میزان از اهمیت رسانه صوتی (انواع رادیو، پادکست، کتاب‌های صوتی) توسعه و رشد فزاینده پلتفرم کلاب هاوس منطقی به نظر می‌رسد.

آیا استقبال داخلی موجی زودگذر است یا دوام خواهد داشت؟

در بحث از پدیده کلاب‌هاوس باید به تفاوت‌های زمینه‌های اجتماعی-فناورانه توجه کرد. مطابق آمارها برای مثال در آمریکا که در زمینه‌ فناوری‌های‌ نوظهور پیشگام است، میزان شنوندگان رادیو بالاست. بر اساس آمار موسسه نظرسنجی پیو/ Pew میزان شنوندگان رادیوی زمینی در آمریکا طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به طور متوسظ حدود ۹۰ درصد باقی مانده است.

 

میزان شنوندگان به شکل برخط دائم در حال رشد بوده و در سال ۲۰۱۹ به ۶۷ درصد رسیده است. یک‌پنجم آمریکایی‌ها کتاب صوتی گوش کرده‌اند. همینطور پلتفرم‌های آنلاین بزرگ همانند توییتر فضاهایی را برای گفت و گوی صوتی فراهم کرده‌اند. با این میزان از اهمیت رسانه صوتی (انواع رادیو، پادکست، کتاب‌های صوتی) توسعه و رشد فزاینده پلتفرم کلاب هاوس منطقی به نظر می‌رسد.

به نظر شما کلاب‌هاوس می‌تواند بر نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر گذار باشد؟

در پاسخ به این پرسش دو سناریو محتمل است. یک سناریو فیلترینگ قریب‌الوقوع آن است.

سناریوی دوم عدم فیلترینگ آن و استقبال و رشد نسبی آن است؛ با توجه به این که ما به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم. آمارها نشان می‌دهد که همواره در دوران پیشاانتخابات استقبال از رسانه‌های جمعی به‌ویژه تلویزیون زیاد می‌شود. دست‌کم در مورد آمریکا آمارهای مستند این تغییر روند وجود دارد. بخش عمده آن به دلیل برگزاری مناظره‌های انتخاباتی است.

 

به نظر من با فرض تداوم فعالیت کلاب‌هاوس در ایران و توسعه تعداد کاربران آن، میزان استقبال از آن در حد میتینگ‌های تبلیغاتی چندهزار نفری باقی خواهد ماند. بخشی از کاربرد کلاب‌هاوس در انتخابات می‌تواند به حضور و سخنرانی نامزدها در آن مرتبط باشد. به نظرم شرکت‌کنندگان در این جلسه‌ها عموماً طیف محدود و خاصی هستند و نباید آنرا معرف کل جامعه به حساب آورد. چون از گروه‌های اجتماعی خاصی هستند. برای مثال، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حاضر در این نشست ها به دلیل تعداد اندک کاربران عام آن نقش بازمنتشرکننده محتوای طرح شده در این پلتفرم را خواهند داشت.

از طرف دیگر، حضور در یک پلتفرم خارجی از سوی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تداعی‌کننده رفتار شبه‌اپوزیسیونی است و نامزدها (به جز نامزدهای رادیکال) ترجیح می‌دهند در قالب چارچوب رسانه‌ای مطلوب حاکمیت کمپین انتخاباتی خود را به پیش ببرند. بنابراین، حتی در صورت عدم فیلترینگ کلاب‌هاوس نقش آن با توجه به دلایل فوق فرعی و حاشیه‌ای خواهد بود.

منبع: www.ricac.ac.ir

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد