درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 22 فروردین 1400 - 23:36   

نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400 با موضوع: ابر نیروی روابط‌عمومی

  نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400 با موضوع: ابر نیروی روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

انتصاب مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست

  انتصاب مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست


ادامه ادامه مطلب دو

۱۱ آوریل ـ فن سخنرانی عمومی

  ۱۱ آوریل ـ فن سخنرانی عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط عمومی «تهران رسانه» منصوب شد

  مدیر روابط عمومی «تهران رسانه» منصوب شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مسئول روابط‌عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل: یکی از راه‌های پیشرفت روابط‌عمومی‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی است
  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی: روابط‌عمومی خلاق جایگاه یک دستگاه را ارتقا می‌دهد
  انتصاب مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست
  اهمیت اخبار به راست و دروغ بودنش ربطی ندارد
  ۱۱ آوریل ـ فن سخنرانی عمومی
  نقش مهم عکس «سلفی» در برندینگ
  5 مانع برقراری ارتباط موثر رهبران با کارگزاران روابط عمومی
  رتبه برتر روابط عمومی میراث فرهنگی گلستان در کشور
  مدیر روابط عمومی «تهران رسانه» منصوب شد
  اصول وآداب تشریفات گامی نوین در روابط عمومی سازمان ها
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46722صفحه نخست » تبلیغات و بازاریابیپنجشنبه، 19 فروردین 1400 - 11:29
تریبون مجازی برای رساندن صدای برند
کلاب‌هاوس، فرصتی برای بازاریابان شبکه اجتماعی
هر وقت یک شبکه اجتماعی جدید شروع به‌کار می‌کند، کلی فرصت بازاریابی با خودش می‌آورد و از آنجا که کلاب‌هاوس هنوز خلوت است، فرصت خوبی برای شروع است. اما مردم چگونه از این شبکه برای رساندن پیام برند خود، بازاریابی و جذب فالوور استفاده می‌کنند؟ چند روش از این قرارند: همه چیز در کلاب‌هاوس، حول محور تعامل و شبکه‌سازی است
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| پاندمی کووید-۱۹ دنیای متفاوتی را در همه عرصه‌ها به‌خصوص برای کسب‌وکارها رقم زده است و سرعت دیجیتالیزه شدن کسب‌و‌کارها بیشتر شد. در این میان رشد و تاثیر شبکه‌های اجتماعی سرعت بالایی به‌خود گرفته است و برندهایی برنده هستند که بتوانند از پلت‌فرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی و افراد موثر در آن در راستای اهداف ارتباطی یا بازاریابی خود استفاده کنند. اپلیکیشن جدید کلاب‌هاوس مانند هر پلت‌فرم دیگری با میلیون‌ها کاربر، یک فرصت استثنایی برای کسب‌و‌کار‌هاست تا درباره برند خود صحبت کنند.

 

کلاب‌هاوس به سرعت تبدیل به فضایی برای افرادی شده که ارتباطات خوبی دارند و ابزاری است مناسب برای کارآفرینان و کسب‌وکارها تا با گفت‌و‌گو درباره برند خود ارزش‌آفرینی کنند. وقتی یک شبکه اجتماعی شروع به‌کار می‌کند، آنهایی که همان ابتدا به آن می‌پیوندند می‌توانند از مزایای بیشتری بهره‌مند شوند. این فضا تریبونی جدید برای کسب‌وکارهایی بوده است که با نگاه استراتژیک در این مدت از این فضا برای ارتباط و تعامل خود بهره برده‌اند و به‌زودی شاهد آن خواهیم بود که برندها سفیران خود را در کلاب‌هاوس معرفی کنند.


کلاب‌هاوس؛ سکویی جدید برای کسب‌وکارها

همه راجع به چه چیزی صحبت می‌کردند؟ بهار پارسال بود، هفته‌های اول کرونا که آدم‌های اهل تکنولوژی شروع کردند به صحبت از یک اپلیکیشن جدید به نام کلاب‌هاوس؛ یک شبکه اجتماعی صوتی که اتاق‌هایی برای گفت‌وگو دارد. شبکه هنوز در مرحله آزمایشی بود و فقط چند هزار نفر در آن حساب کاربری داشتند و بقیه در لیست انتظار بودند. بعضی از چهره‌های مشهور سیلیکون ولی واردش شدند و سپس درباره‌اش توییت کردند. کلاب‌هاوس، یادآور گردهمایی‌های نیمه انحصاری بود، مثل جمع شدن‌ها در رستوران بعد از گلف. و البته یک چیزی شبیه دوران کودکی. گفت‌وگوها فقط همان لحظه در دسترسند و ضبط آنها ممنوع است. گرچه عضویت در این اپ فقط از طریق دعوت ممکن بود اما تا فوریه امسال، تعداد کاربران به حدود ۱۰ میلیون نفر رسید. هرچند هنوز در قیاس با توییتر و تیک‌تاک، رقمی نیست اما باز هم قابل‌توجه است. ایلان ماسک و مارک زاکربرگ در اقدامی غافلگیرکننده در این شبکه حضور یافتند. از دیگر چهره‌های سرشناس در این اپلیکیشن، بیل گیتس، اپرا وینفری و تام هنکس هستند. در کلاب‌هاوس می‌توانید از هر دری صحبت کنید. از موضوعات جدی گرفته تا غیررسمی و سرگرم‌کننده. وقتی اپ را باز می‌کنید با لیستی از روم‌ها یا اتاق‌ها روبه‌رو می‌شوید. هر روم، یک عنوان دارد، مثلا «بررسی ارزهای دیجیتال» یا «تاکتیک‌های مذاکره» یا «اگر حیوان بودید در مورد آدم‌ها چه فکری می‌کردید؟». با لمس عنوان، وارد روم می‌شوید. با زدن دکمه‌ای به شکل دست، اجازه صحبت می‌گیرید و می‌توانید در گفت‌وگو شرکت کنید.

برخلاف شبکه‌های اجتماعی متن‌محور یا اپ‌های سنگین ویدئویی، این شبکه به درد کسانی می‌خورد که در روز با وظایف مختلف درگیرند. می‌توانید درحال تا کردن لباس‌ها یا تمیز کردن خانه، وارد یک روم شوید و گفت‌وگو کنید. گفت‌وگوها پراکنده‌تر از رادیو هستند، تمرکزشان از پادکست کمتر است و عملا شبیه «صدای سفید» هستند. راهی برای آنکه صدای خودتان را از سرتان بیرون کنید.

هر وقت وارد شوید، ژورنالیست‌هایی را خواهید دید که راجع به روزنامه‌نگاری حرف می‌زنند، سرمایه‌گذارانی که راجع به سرمایه‌گذاری حرف می‌زنند و میلیونرهایی که نکات مربوط به بازاریابی را یاد می‌دهند. تکنولوژی در این اپلیکیشن حضور پررنگی دارد: علاقه‌مندان به بیت‌کوین، طرفداران ایلان ماسک، بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها در حال مصاحبه با سرمایه‌گذاران و... بعضی از روم‌ها طبق یک برنامه مشخص، هر روز، یا هر هفته برقرار هستند. تعداد اعضای روم‌ها متفاوت است، از دو نفر تا چند هزار نفر. «آنا وینر»، نویسنده نیویورکر که مدت‌ها به گشت و گذار و تحقیق در کلاب‌هاوس پرداخته، در مقاله‌ای می‌گوید که تجربه بودن در کلاب‌هاوس، برایش یادآور بخشی از کتاب «سر و صدای سفید» دان دلیلو است که تجربه استفاده از دستگاه خودپرداز را این‌چنین توصیف می‌کند: «سیستم نامرئی بود که همین آن را تحسین‌برانگیز و استفاده از آن را دلهره‌آور کرده بود. اما ما خودمان را تطبیق داده بودیم.» به باور او، کلاب‌هاوس به‌رغم اینکه یک شبکه اجتماعی است اما به باور بسیاری، نوعی واکنش به سایر شبکه‌های اجتماعی، مخصوصا توییتر است. از آنجا که اجازه ثبت محتواها وجود ندارد، بسیاری، آن را جایی برای زدن حرف‌های دلشان تلقی می‌کنند، صادقانه و با انتظار حفظ حریم خصوصی. از سوی دیگر، محیط «اسنپ‌چت‌مانند» این اپ، یعنی گذرا بودن محتوا، سوالاتی درباره مدل کسب‌وکار این اپ و نظارت بر محتوا ایجاد کرده. بعضی از کاربران نمونه‌هایی از نژادپرستی فاحش، آزار و اذیت و انتشار اطلاعات غلط و دروغ‌پراکنی را گزارش کرده‌اند. تاکید این اپ بر غیردائمی بودن، به نوعی پرهیز از جمع‌آوری و حفظ داده‌هاست که یکی از ضروریات بازاریابی آنلاین در شبکه‌هایی مثل فیس‌بوک و توییتر بوده. ممکن است این اپ مدل خود را تغییر دهد اما اگر کماکان برقرار بماند، موفقیتش در گرو کیفیت محتوایش است که درحال‌حاضر به شدت در نوسان است.


رقابت با اپ تازه‌وارد

با وجود این، بسیاری از رقبا درحال کپی‌برداری از کلاب‌هاوس هستند. گسترش این شبکه میان کاربران باعث شده فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، اسپاتیفای و اسلک، رد پای این اپلیکیشن را دنبال کنند و برای راه‌اندازی خدمات صوتی لایو خود، دست به کار شوند. کاربران این شبکه‌ها قادر خواهند بود به گفت‌وگوهای لایو ملحق شوند، ایده جذابی که باعث شد اپلیکیشن کلاب‌هاوس از زمان اجرا، ۱۲ میلیون بار دانلود شود. توییتر سال گذشته فضایی مشابه با کلاب‌هاوس را به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد؛ به نام اسپیس. به‌صورت محدود و فقط مختص سیستم عامل iOS. پس از مدتی اندرویدی‌ها اجازه گوش کردن به گفت‌وگوها را پیدا کردند. انتظار می‌رود تا پایان آوریل، همه کاربران به یک اندازه به امکاناتش دسترسی داشته باشند. فیس‌بوک نیز چنین برنامه‌ای در دست اجرا دارد اما هنوز جزئیاتش مشخص نیست. لینکدین اما گفته خدمات صوتی‌اش با سایر خدمات مشابه کلاب‌هاوس متفاوت خواهد بود. به جای ساخت اپلیکیشنی برای تعامل اجتماعی، گفت‌وگوها در لینکدین بر موضوعات تخصصی و حرفه‌ای تمرکز خواهند داشت.


کلاب‌هاوس، فرصتی برای بازاریابان شبکه اجتماعی

وقتی یک شبکه اجتماعی شروع به کار می‌کند، آنهایی که همان ابتدا به آن می‌پیوندند می‌توانند از مزایای بیشتری بهره‌مند شوند. مثلا کسانی که سال ۲۰۱۰ وارد اینستاگرام شدند، می‌توانستند به راحتی نام کاربری دلخواهشان را انتخاب کنند، از همان ابتدا فالوورهای جدید پیدا کنند و چون رقابت و سر و صدا در آنجا کم بود، راحت‌تر در معرض دید قرار می‌گرفتند و کلی مزایای دیگر. اما مزایا محدود به اینها نیست. هر وقت یک شبکه اجتماعی جدید شروع به‌کار می‌کند، کلی فرصت بازاریابی با خودش می‌آورد و از آنجا که کلاب‌هاوس هنوز خلوت است، فرصت خوبی برای شروع است. اما مردم چگونه از این شبکه برای رساندن پیام برند خود، بازاریابی و جذب فالوور استفاده می‌کنند؟ چند روش از این قرارند:
همه چیز در کلاب‌هاوس، حول محور تعامل و شبکه‌سازی است

اگر به روزهای اول شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی و کاربری اولیه آنها نگاهی کنیم، می‌بینیم که این شبکه‌ها جایی برای ارتباط و تعامل بوده‌اند (بر خلاف الان که بیشتر جایی برای اظهار نظر و اعلام خبرند). اگر از آنها همان استفاده قدیم را کنیم، مزایای بیشتری نصیبمان خواهد شد. کلاب‌هاوس دارای طیف وسیعی از اتاق‌ها و موضوعات است که به راحتی می‌توانید موضوع هدف خود را انتخاب کنید و وارد گفت‌وگو شوید.

با گردانندگان روم‌هایی که با ماموریت کسب‌وکارتان همخوانی دارند یا می‌توانند از کسب‌وکارتان حمایت کنند، ارتباط بگیرید. به مرور اجازه خواهند داد صحبت کنید و حتی جزو گردانندگان روم باشید. قبل از ورود به روم‌ها، نگاه استراتژیک به آن داشته باشید.


حمایت و تخصصتان را ارائه کنید

کلاب‌هاوس را به منزله یک پادکست با موضوعات جالب ببینید. موضوعاتی که مرتبط با مخاطب هدفتان است. این راهی آسان و بی‌هزینه برای ارائه ارزش به افراد فعلی پیرامونتان و اعتمادسازی میان افراد جدید است. نکته کلیدی در کلاب‌هاوس این است که قبل از گرفتن، باید چیزی ارائه دهید. تخصصتان را پیشنهاد دهید. با به اشتراک گذاشتن شبکه ارتباطی‌تان، به مردم کمک کنید. هر چیزی که می‌توانید ارائه دهید. عضو دائمی روم باشید و برای صحبت کردن، اجازه بگیرید. تخصصتان را ارائه دهید و از دیگران حمایت کنید. سپس، بعد از چند بار حضور در روم، سراغ صاحب روم بروید، دایرکت دهید و با جزئیات بگویید که چه چیزی برای ارائه دارید.


یک اجتماع تشکیل دهید

یک روم تشکیل دهید و به‌عنوان میزبان با مشتریانتان و کسب‌وکارهای مشابه گفت‌وگو کنید تا یک اجتماع بسازید. فضایی ایجاد کنید تا با هم صحبت کنند و نکات و منابع و دانششان را با هم به اشتراک بگذارند. شاید ساده به نظر برسد اما نام این بازی، شرکت در گفت‌وگو و حرف زدن است. فقط شنونده نباشید. از قبل برنامه بریزید، نکات کاربردی را بنویسید (تا بعدا بگویید)، روم‌ها را به شکلی استراتژیک انتخاب کنید و با افراد از طریق پیام خصوصی ارتباط بگیرید تا بیشترین بهره را از این اپلیکیشن ببرید.
 

مترجم: مریم مرادخانی

منابع: Forbes, Fortune, New Yorker 
https://donya-e-eqtesad.com

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تقویم روز ارتباطات/ زادروز مصطفی قریب روزنامه نگار معاصر ایران ـ روش کار قریب در خبرنویسی


  ۱۱ آوریل ـ فن سخنرانی عمومی


  هنر شنیدن دیگران


  5 مانع برقراری ارتباط موثر رهبران با کارگزاران روابط عمومی


  رشد تبلیغات آنلاین در دوران کرونا


  روابط عمومی شرکت‌های وابسته به فولاد مبارکه باید در سیاست‌های اطلاع‌رسانی با این شرکت هماهنگ باشند


  رسانه و روابط عمومی در مناطق آزاد یعنی آینه های روبرو


  درباره تخریب دوباره صنعت لبنیات / ۱۰درس‌ ارتباطاتی یک ویدئو


  نقش مهم عکس «سلفی» در برندینگ


  انتصاب مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400 با موضوع: ابر نیروی روابط‌عمومی