درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 21 فروردین 1400 - 18:30   

نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400 با موضوع: ابر نیروی روابط‌عمومی

  نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400 با موضوع: ابر نیروی روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

تقویم روز ارتباطات/ زادروز مصطفی قریب روزنامه نگار معاصر ایران ـ روش کار قریب در خبرنویسی

  تقویم روز ارتباطات/ زادروز مصطفی قریب روزنامه نگار معاصر ایران ـ روش کار قریب در خبرنویسی


ادامه ادامه مطلب دو

یافته‌های جدید پژوهش «پیو» در خصوص شبکه های اجتماعی

  یافته‌های جدید پژوهش «پیو» در خصوص شبکه های اجتماعی


ادامه ادامه مطلب سه

آینده مشاغل در عصر هوش مصنوعی

  آینده مشاغل در عصر هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تقویم روز ارتباطات/ زادروز مصطفی قریب روزنامه نگار معاصر ایران ـ روش کار قریب در خبرنویسی
  رسانه و روابط عمومی در مناطق آزاد یعنی آینه های روبرو
  عزای ملی چیست؟
  درباره تخریب دوباره صنعت لبنیات / ۱۰درس‌ ارتباطاتی یک ویدئو
  دستاورد دیگری در سال جهش تولید؛ پشتیبانی فولاد مبارکه در تامین مواد اولیه صنعت فولاد/ تثبیت جایگاه بزرگترین آهک ساز خاورمیانه توسط فولاد سنگ
  روابط عمومی شرکت‌های وابسته به فولاد مبارکه باید در سیاست‌های اطلاع‌رسانی با این شرکت هماهنگ باشند
  مسابقه بزرگ زیست محیطی تهران رسانه
  ویژه نامه استانی روزنامه ایران با محوریت شهر سرخ رود منتشر شد
  آینده مشاغل در عصر هوش مصنوعی
  هنر شنیدن دیگران
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46713صفحه نخست » فناوری نوچهارشنبه، 18 فروردین 1400 - 10:35
کلاب‌هاوس؛ گفتگو، ارتباط، سیاست و حکمرانی فضای سایبر
حسین حسنی عضو هیئت علمی پژوهشکده ارتباطات - کلاب‌هاوس هیچ نویدی برای شهروندان/کاربران عادی رسانه‌های اجتماعی ندارد. حتی اگر اتاق گفتگویی هم شکل دهند، در نهایت چیزی خواهد شد همانند جمع‌های موقتی و محدد مسافران تاکسی در دنیای واقعی، با مباحثه‌های غیرعقلانی، همراه پیش‌داوری، هرزگونه و...
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| در «عصر تصویر جهان» که «زندگی روی صفحه نمایش جریان دارد» و هویت صرفاً با حضور و نمایش خود (سلف) روی خرده‌صفحه‌های موبایلی معنا پیدا می‌کند، اقبال به یک پلتفرم رسانه‌ای صوتی- کلاب‌هاوس - با وجوه شبه‌تعاملی نه تنها «بازگشت» و «احیاء» عصر رسانه‌های صوتی نیست، بلکه صرفاً یک مد زودگذار شبه‌روشنفکرانه و نخبگانی است که با قاطعیت می‌توان مدعی شد-دست‌کم در زمینه اجتماعی ایران-در همان سطح باقی خواهد ماند.

برخی در بحث از این پلتفرم از «ایرانیان عاشق گفتگو» سخن گفته‌اند و اینکه کلاب‌هاوس یک بستر برخط همگانی برای تبادل دیدگاه و گفت و شنود فراهم کرده است، اما با اینهمه همانطور که در خط مشی بنیانگذاران این پلتفرم دیده می‌شود، آنها بیش از آنکه به دنبال هجوم توده‌ای کاربران عادی به رسانه اجتماعی‌شان باشند، پیش از هر چیز تلاش کرده‌اند تا نظر نخبگان دنیای فناوری-ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و استیو بالمر- و سیاست-ولادیمیر پوتین- را به خود جلب کنند. سازوکار داشتن دعوتنامه برای ورود و ایجاد «روم»های مختلف در کلاب‌هاوس دلیل دیگری بر این مدعا است.

ما اکنون در «عصر اینستاگرام» زندگی می‌کنیم که میل افراطی به حضور در پلتفرم‌های تصویری و نمایش خود، بدن، سبک زندگی، حریم خصوصی و تکثیر ایماژهای فردی به مدد شیوه‌ها و حیله‌های گوناگون-وحتی رسواگرانه-با اهداف گوناگون روان‌شناختی، تجاری و سیاسی و غیره، به یک هنجار و ارزش حاکم بر اکوسیستم رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است، بنابراین کوته‌فکری است که تصور کنیم حس شنوایی بتواند به مدد کلاب‌هاوس بر میل فزاینده کاربران برای چشم‌رانی بینایی-محور استیلاء پیدا کند.

حتی ادعای ایجاد بستری برای «گفت» و «گو» از این هم خام‌اندیشانه‌تر است. همانطور که گفته شد، فضای نخبگانی کلاب‌هاوس ابزاری برای تثبیت و تصریح مجدد روابط نابرابر و سلسله‌مراتبی ارتباطی در رسانه‌های پیشاعصررسانه‌های اجتماعی است. اساساً کلاب‌هاوس بازسازی رابطه یک «گوینده» بسیاربزرگ مبتنی بر منابع قدرت فناورانه و سیاسی و بی‌شمار «شنونده»-نه در معنای رسانه‌های توده‌ای، بلکه خاص‌تر همچون روزنامه‌نگاران و کنشگران اجتماعی-است. چنانچه اخیراً در مورد حضور وزیران ارتباطات و امور خارجه ایران در کلاب‌هاوس شاهد بودیم-به جز این دو مورد و کمی هم رئیس سازمان انرژی اتمی، آیا اصلاً در این مدت مدشدن کلاب‌هاوس در ایران، هیچ گزارشی از گفتگوی علمی، فرهنگی و اجتماعی در اتاقهای آن، در رسانه‌های دیگر بازنشر شده است؟، قطعاً خیر.

کلاب‌هاوس هیچ نویدی برای شهروندان/کاربران عادی رسانه‌های اجتماعی ندارد. حتی اگر اتاق گفتگویی هم شکل دهند، در نهایت چیزی خواهد شد همانند جمع‌های موقتی و محدد مسافران تاکسی در دنیای واقعی، با مباحثه‌های غیرعقلانی، همراه پیش‌داوری، هرزگونه و...

درنهایت، به دلیل همین وضعیت نخبگانی، محدود، انزواجویانه و دور از دسترس اتاقهای پلتفرم کلاب‌هاوس است که صفحه‌‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، روزنامه‌های کاغذی و وب‌سایت‌های خبری وظیفه بازانتشار محتوای مبادله شده در کلاب‌هاوس را متقبل می‌شوند.

بالاخره اینکه به‌ویژه در یک برهه زمانی که به انتخابات بااهمیت ریاست جمهوری سال 1400 منتهی خواهد شد، امید می‌رود صداوسیما فضای بازتری را برای مباحثه و گفتگوهای آزاد فراهم کند تا طرفین گفت و شنود مجبور نباشند به پلتفرم‌های نوظهور خارجی متوسل شوند؛ همچنین نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که افرادی که متولی حکمرانی و مدیریت فضای سایبر و پلتفرم‎ها در ایران هستند، با حضور در یک پلتفرم نوظهور خارجی، به آن رسمیت و مشروعیت ببخشند.

منبع: www.ricac.ac.ir

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تقویم روز ارتباطات/ زادروز مصطفی قریب روزنامه نگار معاصر ایران ـ روش کار قریب در خبرنویسی


  7 اصل برای حفظ انسجام جلسات


  مزیت‌های سخنرانی‌ها


  هنر شنیدن دیگران


  هوا همیشه تاریک و سرد است برای درماندگان


  یافته‌های جدید پژوهش «پیو» در خصوص شبکه های اجتماعی


  رشد تبلیغات آنلاین در دوران کرونا


  روابط عمومی شرکت‌های وابسته به فولاد مبارکه باید در سیاست‌های اطلاع‌رسانی با این شرکت هماهنگ باشند


  درباره تخریب دوباره صنعت لبنیات / ۱۰درس‌ ارتباطاتی یک ویدئو


  رسانه و روابط عمومی در مناطق آزاد یعنی آینه های روبرو


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400 با موضوع: ابر نیروی روابط‌عمومی