شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| شرکت تویوتا را میتوان به جرات «انتقادپذیرترین» شرکت جهان نامید چراکه در این شرکت انتقاد بهعنوان مثبتترین و ارزشمندترین رفتاری که از کارکنان و پرسنل شرکت میتواند سر بزند شناخته میشود. در شرکت تویوتا حتی سادهترین و سطح پایینترین نیروهای شرکت این اجازه را دارند تا بهصورت علنی از مدیران ارشد و مافوقهای خود انتقاد کنند و پس از آن نیز بدون هیچ دغدغهای به کارشان در شرکت ادامه دهند و نهتنها توبیخ نشوند بلکه مورد تشویق هم قرار میگیرند.
البته در شرکت تویوتا که جزو موفقترین شرکتها در جهان شناخته میشود، انتقاد کردن از مافوقها و مدیران تنها مختص کارکنان باسابقه و قدیمی شرکت نیست و نیروهای تازهوارد به شرکت هم میتوانند از همان ابتدای ورودشان به شرکت و بهمحض دیدن نقاط ضعف خاص شروع به انتقادکردن و بیان نظراتشان کنند حتی اگر تنها چند روز از ورودشان به شرکت گذشته باشد.
یکی از داستانهای واقعی و مشهور در مورد موفقیت شرکت تویوتا این است که پس از پایان اولین هفته فعالیت از تمام کارکنان تازهوارد به این شرکت خواسته میشود تا در سالن گردهماییهای شرکت حاضر شوند و در اولین جلسه «طرح انتقادات تویوتایی» شرکت کنند. بدین منظور از کارکنان تازهوارد به شرکت خواسته میشود در محلی از سالن اجتماعات شرکت که بهوسیله یک خط قرمز و به شکل دایره از محیط اطراف جدا شده قرار گیرند.
کسانی که چند دقیقه در این دایره قرمز رنگ حضور دارند باید حداقل سه انتقاد از مدیران مافوق خود و شرکت تویوتا ارائه دهند و فقط پس از ارائه این سه انتقاد اجازه دارند از دایره قرمز رنگ خارج شوند. به عقیده مدیران شرکت تویوتا نیروهای تازهوارد به شرکت به دلیل اینکه بدون هیچ پیشزمینه ذهنی و با ذهنیتی باز وارد شرکت میشوند، میتوانند خیلی بهتر از کارکنان قدیمی و کسانی که به شرایط حاکم بر شرکت خو گرفتهاند مسائل و مشکلات موجود در شرکت را ببینند و در قالب انتقادات سازنده به اطلاع مدیران و مافوقهای خود برسانند.
جالب آنکه از دل همین جلسات انتقادات تویوتایی برای تازهواردها به شرکت است که ایدهها و نکات جالبتوجهی بیرون میآید که به پیشرفت شرکت تویوتا و بهبود شرایط امور در آن کمک شایانی کرده و این است راز موفقیت و پیشرفت روزافزون شرکتی ماندگار و قدرتمند بهنام تویوتا.
نویسنده: سوجان پاتل
مترجم: سیدحسین علویلنگرودی
منبع: https://donya-e-eqtesad.com
|