درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 17:59   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
  آیا اتحادیه‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را متوقف کنند؟
  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4656صفحه نخست » یکشنبه، 27 مرداد 1392 - 04:58
سـاختار طبقاتی در شـهر اطلاعاتـی
امروزه رسانه‌ها، بازیگران اصلی مدیریت اطلاعات خوانده می‌شوند، تحلیلگران رسانه‌ای دو نقش متضاد برای آنان قائلند. گروهی معتقدند رسانه‌ها فاصله اطلاعاتی بین طبقات مختلف مردم را با انعکاس برنامه‌های متناسب با اقشار بالای جامعه روز به روز بیشتر می‌کنند،
  

شارا- اطلاعات همچون اکسیژنی که در هوای جوامع استشمام می‌شود انسان امروز را در خود حل می‌کند. بمباران اطلاعاتی که همه روزه از طرف رسانه‌های مختلف انسان را احاطه کرده‌ خود گواهی بر این مدعاست. در شرایطی که اطلاعات به عنوان اهرمی برای تاثیرگذاری بیشتر بر مردم استفاده می‌شود، آگاهی می‌تواند به درک وسیع‌تری از محیط اجتماعی، سیاسی و یا اقتصادی منجر شود.
در این میان، عده‌ای معتقدند نبود عدالت اقتصادی در میان گروه‌های مختلف اجتماعی به ایجاد شکافی عمیق در برخورداری از آگاهی دامن می‌زند. نابرابری‌های اقتصادی نه تنها انسان امروز را از امکانات مادی بلکه از شاهراه‌های اطلاعاتی نیز محروم می‌سازد و او را به انزوای فکری می‌کشاند تا آنجا که خود را با دنیای اطلاعاتی بیگانه ‌می‌پندارد.
نــظریه «شـکاف آگاهی» نـخست توسط نــظریه‌پــردازانـی چــون تیکـنور (Tichenor)، دونوهو(Donohue) و اولین(Olien) مطرح شد، آن‌ها معتقدند؛ «به موازات افزایش اطلاعات در جامعه توسط رسانه‌های جمعی، آن بخش‌هایی از جامعه که دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی بالاتر هستند، در مقایسه با بخش‌های دارای پایگاه اقتصادی اجتماعی پایین‌تر، تمایل بیشتری به دریافت اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان دارند. لذا شکاف آگاهی بین این دو بخش به جای کاهش، افزایش می‌یابد.»
این نظریه، علت شکل‌گیری ساختار طبقاتی در شهر اطلاعاتی را در اطلاعات از پیش ذخیره شده‌ می‌داند همچنین آن‌ها توانایی‌های ارتباطی افرادی که در پایگاه بالاتر اجتماعی قرار دارند را از جمله دلایل دیگر برمی‌شمارند. از طرفی دیگر ماهیت برنامه‌هایی که از طریق رسانه‌ها اغلب تبلیغ می‌شود اغلب انعکاسی از زندگی و احوالات انسان‌های قشر بالای جامعه است.


تناقض دیدگاه‌ها در عملکرد رسانه
با توجه به این‌که امروزه رسانه‌ها، بازیگران اصلی مدیریت اطلاعات خوانده می‌شوند، تحلیلگران رسانه‌ای دو نقش متضاد برای آنان قائلند. گروهی معتقدند رسانه‌ها فاصله اطلاعاتی بین طبقات مختلف مردم را با انعکاس برنامه‌های متناسب با اقشار بالای جامعه روز به روز بیشتر می‌کنند، گروهی دیگر معتقدند به موازات افزایش انتشار اطلاعات در جامعه توسط کارگزاران رسانه‌های جمعی، شکاف‌های اطلاعاتی پر می‌شود و رسانه‌ها با بمباران اطلاعات جامعه را به یک توازن می‌رسانند.
در میان دیدگاه‌های متناقضی که پیرامون نقش رسانه‌ها در سناریوی شکاف آگاهی مطرح است دکتر علیرضا دهقان در کتاب «نظریه‌های ارتباطات»، رسانه را به عنوان عنصر اصلی در نابرابری اطلاعات رد می‌کند و می‌گوید هر چند که رسانه‌ها با قرار دادن اطلاعات میان افرادی که به آن دسترسی ندارند، می‌توانند در تسریع و همه‌جانبه بودن توزیع اطلاعات نقش داشته باشند، اما مسأله اصلی دسترسی به اطلاعات است.
هزینه‌های دسترسی و حتی گاهی سواد لازم برای استفاده از رسانه، خود می‌تواند مانعی برای اطلاع‌رسانی رسانه‌ای شود. وی در این کتاب عنصر انگیزه یا علاقه را نیز در این رابطه موثر می‌داند.


سهم هر کس از دنیای اطلاعات
به دنبال انتقاداتی که به نظریه شکاف آگاهی مطرح شد، پژوهش‌هایی صورت گرفته و نتایج جدیدی به دست آمد که بر اساس آن فقط پایگاه اجتماعی- اقتصادی نمی‌تواند تعیین‌کننده دسترسی افراد به اطلاعات باشد، بلکه میزان آگاهی‌ آن‌ها در مورد مسائل مهم و مسائل مربوط به گروه‌های اجتماعی می‌تواند تحت تاثیر متغیرهای دیگری همچون علاقه یا نیاز افراد به اطلاعات نیز قرار گیرد و این‌که اگر هم شکافی در زمینه اطلاعات احساس می‌شود بیشتر در زمینه اطلاعات عمومی است و چنانچه افراد به زمینه خاصی علاقه‌مند باشند قطعاً می‌توانند با پیگیری شخصی، سهم خود را از دنیای اطلاعات بگیرند چرا که کانال‌های اطلاعاتی همچون تارهای عنکبوت ما را فراگرفته و به شهروندان شهر اطلاعاتی در هر زمینه‌ای خدمات ارائه می‌دهد.
منبع: شبکه ایران

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد