درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 06:45   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46485صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیشنبه، 9 اسفند 1399 - 14:01
روابط عمومی، پاشنه آشیل فروشگاه های زنجیره ای
به باور کارشناسان مهم‌ترین وظیفه و نقش اساسی روابط‌عمومی در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی، مدیریت ارتباطات راهبردی سازمان با ذینفعان است. بنابراین، نقش محوری روابط‌عمومی انجام بخشی از وظایف مدیریت سازمان یا شرکت، یعنی عالی‌ترین مهارت و حرفه دنیای پیچیده امروز است.
  

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| فروشگاه های زنجیره ای طی سال های اخیر به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد رفاه و ارائه خدمات با مکانیزم های جدید شناخته شده اند و همچنین به دلیل ماهیت توزیعی و ضریب بالای آن نقش بسیار پررنگی را نه تنها در اقتصاد شهری بلکه در اقتصاد کل یک کشور نیزایفا می کنند.
 
 به همین دلایل است که طی سال های اخیر اهمیت زیادی به این بخش داده می شود .چرا که این فروشگاه ها مزایای بسیار زیادی همراه با خود به همراه دارند. مزایایی همچون کوتاه شدن دست واسطه ها و دلال ها ، ایجاد اشتغال ، فراهم آوردن محیطی امن و مفرح برای خانوارها ،جلوگیری از اتلاف وقت و مسائلی نظیر این موضوعات تنها برخی از تاثیراین فروشگاه ها بر اقتصاد یک کشور است.
 
 این فروشگاه ها با عملکرد خود به خصوص طی یک سال اخیر و شیوع کرونا بار دیگر مهر تائیدی بر اهمیت حضورشان زدند. اما هر چقدر که میزان ضریب نفوذ آنها در جامعه افزایش یافته است به همان میزان نیز ارتباط آنها با رسانه ها به عنوان پل ارتباطی با مردم کمتر و کمتر شده است.
 
 این مساله از یک سو نشان می دهد که این بخش متوجه نقش و جایگاه خود در جامعه شده است و همچنین به درک نسبتا صحیحی از رقابت نیز رسیده است. اما در یکی از اصلی ترین بخش هایی که همواره صنوف و اتحادیه ها برای تعامل با افکارعمومی و سانه ها اهمیت ویژه ای برای آن قائل هستند ،اکثر فروشگاه های زنجیره ای چندان اهمیت و یا نیازی به آن احساس نمی کنند و آن هم اهمیت روابط عمومی است. این مهم یا به دلیل عدم درک از کارکرد روابط عمومی است یا برگرفته از ذهن فعالان این صنعت است.
 
 به بیان دیگر برخی از افرادی که در این صنعت وارد شده اند تنها به مدرن کردن کسب و کار فکر می کنند و از نظر مدرن شدن تفکر مدیریتی چندان روی خوشی به تغییر نشان نمی دهند. بخشی از عدم تحول در تفکر بیشتر به شرایط فعلی این فروشگاه ها و کسب سهم بازار مرتبط می شود.
 
 البته باید در نظر داشت که با بازگشت شرایط اقتصادی کشور به شرایط عادی و کم رنگ شدن تحریم ها و افزایش سرعت چرخ های تولید، مهم است که باز هم این روند صعودی ادامه داشته باشد یا خیر.
 
 با این حال به باور کارشناسان مهم‌ترین وظیفه و نقش اساسی روابط‌عمومی در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی، مدیریت ارتباطات راهبردی سازمان با ذینفعان است.
 
 بنابراین، نقش محوری روابط‌عمومی انجام بخشی از وظایف مدیریت سازمان یا شرکت، یعنی عالی‌ترین مهارت و حرفه دنیای پیچیده امروز است. تأکید بر این نکته ضرورت دارد که نقش‌های روابط‌عمومی تفکیک ناپذیرند و نمی‌توان حتی یکی از آن‌ها را از نظر دور کرد.
 
 مدیریت را می‌توان ایجاد و هدایت فرایند‌های به ‌کارگیری کارآمد و اثربخش منابع سازمانی شامل مالی، فناوری و انسانی متکی به فرهنگ‌سازمانی دانست که با برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، راهبری انگیزشی، هدایت و کنترل و نظارت بر عملکرد افراد و واحد‌ها مبتنی بر هدف‌های معین همراه است. این فرایند همچنین نیازمند انعطاف‌پذیری و انعکاس‌پذیری نسبت به تحولات محیطی است.
 
 نقش محوری فوق‌الذکر نقش‌های فرعی بسیاری را برای مدیران روابط عمومی تعیین می‌کند. تقسیم کار، ایجاد انگیزش، به کارگیری بهینه منابع، سیستم‌سازی، ترسیم سیر پیشرفت کار کارکنان، هماهنگی عناصر اجرایی، پشتیبانی و نظارت و ده‌ها کار و فعالیت مهم دیگر به این نقش‌های فرعی جامه عمل می‌پوشانند. هیچ یک از این امور ساده و سطحی و کم اهمیت نیستند، بلکه جملگی نیازمند هوشمندی، تخصص، مهارت، تجربه و حساسیت و پیگیری کافی هستند. در واقع، تفاوت شرکت‌ها و سازمان از نظر کیفیت محصول و توانمندی حرفه‌ای به نحوه انجام این امور بستگی دارد."
 
 به این فهرست می توان پاسخگویی به اذهان عمومی را نیز اضافه کرد.جایی که بسیاری از شرکت های بزرگ نقش اساسی و بسیار حیاتی بر آن قائل هستند و بیشترین بازخورد و نیاز بازار را از این بخش دریافت می کنند. هر چند در ایران حرکت به سمت این مسیرآغاز شده است و به یکی دو فروشگاه زنجیره ای نیز درصدد تکمیل ساز و کار ارتباطی خود با افکار عمومی و رسانه ها هستند.
 
 به بیان دیگر "روابط‌عمومی با استفاده از فناوری ارتباطات و جریان اطلاعات به روز، جامع، کامل، سودمند، آنی، باعث شکل‌گیری معلومات و دانش سازمانی شده و مدیران شرکت را به تصمیم‌گیری نتیجه بخش سوق می‌دهد. این واحد محوری سازمان، نه تنها به مدیران و تصمیم‌گیران اطلاعات و معلومات مرتبط با مشتریان ارایه می‌دهد، بلکه باعث آگاهی‌های عمومی و تخصصی کارشناسان، مدیران میانی و کلیه کارکنان شده و نقش و سهم آن‌ها را در تحقق اهداف و پیشبرد امور پر رنگ کرده و ارتقا می‌دهند.
 
 روابط عمومی برای ایفای این نقش نیازمند اشراف به فرایند و نحوه تصمیم گیری است و باید با تعیین معیار‌های تصمیم گیری، رویه ها، اهمیت، اولویت، نحوه اجرا، پیش‌بینی مشکلات، یافتن راه حل‌ها، رویداد‌های غیرمترقبه، عوامل درونی و بیرونی مداخله‌گر، نحوه ارزیابی راه حل‌ها و تشخیص پیامد‌های تصمیم اجرا شده و تثبیت آن‌ها آشنا باشد."
 
 اما همانگونه که اشاره شد این مهم در حال حاضر چندان جایگاهی در فروشگاه های زنجیره ای ندارد.به خصوص در شرایط فعلی که بازار برخی شایعات داغ شده و به دلیل عدم ارتباط با رسانه ها و پاسخگویی داغ تر نیز شده است.
 
 در برخی موارد نیز این سکوت مهر تائیدی بر تاکید این شایعات است.در حالی که مدیران این فروشگاه ها متفق القول هستند که اینها شایعه است و صحت ندارد.اما از منظر عموم این موضوع پذیرفته نیست.در حالی که اگر روابط عمومی در این سازمان های تجاری فعال بوده ونقش آن نیز پذیرفته می شد و افراد کارکشته و کاربلد در راس این کار بودند، به راحتی به مدیران بالادستی و ارشد سازمان های ذی ربط اهمیت پاسخگویی را متذکر می شدند.
 
 چرا که این روابط عمومی ها هستند که ضرورت این موضوعات را برای آنها بیان می کنند.این روابط عمومی ها هستند که به عنوان پل ارتباطی میان بخش های مختلف یک سازمان و مصرف کننده نهایی علاوه بر تسهیل در امور و شناخت نیازها می توانند راه را برای افزایش ضریب نفوذ و میزان افزایش رضایت در جامعه مصرف کنندگان ایجاد کنند.
 
 روابط عمومی های فروشگاه های زنجیره ای حداقل ترین کاری که می توانستند در مواقع بحرانی انجام بدهند این است که به مدیران خود لزوم پاسخگویی به رسانه ها را یادآوری کرده و یا حتی آموزش دهند. چرا که اقتصاد رقابتی ثابت کرده است که فروشگاه ها ،برندها وسازمان ها و هر کسی که در اقتصاد فعالیت دارد به مشتری و راضی نگه داشتن اونیازمند است.عدم اهمیت دادن به این موضوع و از اولویت خارج شدن ساماندهی روابط عمومی در فروشگاه زنجیره ای و نگاه بالا به پائین به دلیل شرایط موجود شاید سازی نباشد که الان صدایش شنیده شود اما کافیست ورق برگردد.
 
 منبع: تیتر20

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد