شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| انسان ها موجوداتی اجتماعی و ناگزیر به ارتباط هستند و انسان همیشه بدنبال یافتن راهی برای برقراری ارتباط و اثرگذاری بوده است.
انسان ها برای دوام و ماندگاری خود نیازمند استفاده از ابزار ارتباطی هستند و شاید یکی از اصلی ترین دلایل شکل گیری روابطعمومی در سازمان ها به همین نیاز بر می گردد.
روابطعمومی در کارکرد درست خود می تواند در نگرش افراد و تغییر نگاه آنها و تسهیل ارتباط با سازمانها موثر باشد.
این روزها دیگر کسی نیست که درباره کویید۱۹ یا همان کرونا ویروس اطلاعاتی نداشته باشد.
ظهور و بروز ویروس کرونا تنها یک اتفاق در حوزه سلامت نبود تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بتوان از آن رهایی یافت. بلکه شیوع آن انقلابی بود که همه حوزه های مرتبط با زندگی بشری را تحت تاثیر خود قرار داد.
روابطعمومی ها در ایام کرونا و با استفاده از ابزارها و وسایل ارتباطی و نیز خلق آثار مختلف تلاش کرده اند با بهره مندی از این تکنولوژی ارتباط خود را با مخاطبانشان حفظ کنند.
روابطعمومی های درگیر با کرونا علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود ناگزیر بودند این بحران بوجود آمده را مدیریت کنند تا آرامش به جامعه بازگردد.
اگر پرسنل روابطعمومی ها و انجام کار تیمی، تخصصی و منسجم آنها نبود کنترل ویروس کرونا نتیجه نمی داد و چه بسا تلاش ایثارگرانه کادر درمان در نظر افکار عمومی دیده نمی شد.
کرونا تاثیرات بسیاری در جوامع بشری گذاشته است. یکی از اثرات آن کاهش روابط و تعاملات اجتماعی است. کویید19 باعث کم شدن ارتباط و کوچک شدن جمع های خانوادگی شده است. این تغییر در ارتباطات که حضور فیزیکی جای خود را به فضای مجازی داده است باعث پررنگ شدن تکنولوژی و استفاده از آن شده است.
این ویروس باعث آموزش های مجازی تحت شبکه و ویدیو کنفرانس ها شده است. همچنین باعث ترویج اپلیکیشنها و برنامه های اینترنتی هستیم. مردم به رسانه هایی مانند تلویزیون و رادیو و .. علاقه بیشتری پیدا کرده اند و سطح کتابخوانی در کشور بالا رفته است. با کاهش رفت و آمد و دیدارها، مردم خود را با بازی های اینترنتی سرگرم کرده اند.
اما همچنان روابطعمومیها در دوره کرونا به فعالیت خود ادامه می دهند. چون از طریق وبسایت و رسانههای اجتماعی کارشان انجام میشود. روزنامه ها و تبلیغات در رسانه ها به صورت چاپی کمتر شده و در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی فعالیت خود را ادامه می دهند.
ارتباطات از طریق دیجیتال صورت می گیرد، حتی بسیاری از جلسات، مراسمها و نشستهای خبری و نشستهای آموزشی، آنلاین برگزار شود.
عملکرد روابطعمومیها در اطلاعرسانی با آگاهسازی و اطلاعرسانی شفافتر و زودهنگام و تلاش برای جلب اعتماد و صداقت با مردم بسیار عالی پیشرفت کرده است.
روابطعمومیها اقدامات خوبی به منظور تقویت روحیهی همبستگی و افزایش تابآوری در جامعه، تقویت آرامش فکری و روحی جامعه، آموزش و مسئولیت اجتماعی انجام داده اند.
روابطعمومی ها با داشتن دستورالعمل های مدیریت بحران، نیازها و مشکلات مردم را شناسایی کردند و به مدیران سازمان ها انتقال دادند. آنها می دانستند که آگاهی بخشی، آموزش و اطلاعرسانی پیشگیرانه اولویت دارد. در صفحهی اول سایت بخش کرونا و اقدامات حمایتی از مشتریان را وارد کردند و با ارزیابی اقدامات و مستندسازی تجربیات روابطعمومی را در اختیار مردم قرار دادند.
روابطعمومیها در ارتباطات دیجیتال پیشتاز هستند. در روابطعمومیها، تولید محتوا برای رسانههای اجتماعی حرف اول را می زند.
کشور ما در ظرف پنج سال گذشته با بلاهای طبیعی و غیرطبیعی زیادی درگیر بوده است. کرونا از نظر طولانیبودن و گستردگی آن در جهان تمام حوزههای حیات فردی و اجتماعی را درگیر کرده است. هزینهها و پیامدهای انسانی، اقتصادی و اجتماعی نه با یک بحران مقطعی بلکه با یک فاجعهی ملی طولانی مدت روبرو است.
رهایی از فاجعهی کرونا زمانی تحقق می یابد که در اولویت و دستور کار دولت و نظام ارتباطی قرار گیرد. برنامهریزی ارتباطی و رسانهای باید اولویت نظام ارتباطی برای مواجهه با کووید۱۹ و ایجاد برنامههای روابطعمومی با نیازهای واقعی مردم جامعه، دادن اطلاعات و آشنا کردن مردم با این ویروس باشد. میزان آشنایی و نظر مردم و شناخت آنها از این ویروس در پیشگیری آن بسیار تاثیرگزار است. نقش روابطعمومیها در آگاهی بخشی جامعه بهعنوان بخشی از نظام ارتباطی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
اگر روابطعمومی ها بخواهند درست عمل کنند باید مسائل را شناسایی و یک استراتژی ارتباطی، رسانههای و محتوایی، تجزیه و تحلیل و ارزیابی از این ویروس داشته باشند. روابطعمومی ها می توانند با یک برنامه اندیشیده شده و راهبردی کمک بسزایی انجام دهند.
در همه بحرانها از جمله کرونا، نظام ارتباطی و روابطعمومی باید دارای مستندسازی از اتفاقات باشند یعنی ثبت آمار و اطلاعات مرگ و میر و بهبودیافتگان و نحوهی درمان، ثبت مدیریت بودجه و منابع و امکانات، ثبت نحوه مدیریت پیامها و اخبار، شایعات و اخبار جعلی و …. یعنی تهیهی گزارشهای بیطرفانه از تمام وقایع داشته باشد.
این مستندسازی باعث می شود که در بحران های بعدی تصمیم بهتر و سیاستگذاری شفاف صورت گیرد که باعث می شود که خلاء ها، چالش ها و فرصت ها مدنظر قرار گرفته شود. این مستندسازی یک حق برای نسلهای فعلی و نسلهای آینده است تا از تکرار فجایع پیشگیری و بدانند چگونه باید آنها را مدیریت کنند.
روابطعمومی ها به سازمان ها و ارگان های دولتی در شرایط کنونی می فهماند که با تعطیل نکردن ادارات، سازمانها و مؤسسات باعث کاهش اعتماد اجتماعی و فروپاشی سرمایهی اجتماعی دولت و سازمانها میشود و زمانی میتواند به حیات و رشد خود ادامه دهند که احساس مسئولیت جان کارکنانش، مخاطبانش و شهروندانش بالاترین ارزش باشد. تعطیلی موقت ادارات میتواند به جلوگیری از یک فاجعه ملی کمک کند.
در مواجه شدن با کویید19 به روابطعمومیها بهعنوان یک ارگان هدایت کننده دیده می شود و همه از آنها توقع و انتظار دارند.
روابطعمومی ها با تولید محتوا، پیشبینی و مشاوره درباره ویروس کرونا به شدت در تعامل با مردم هستند و نیاز به فرمانپذیری و مشارکت مردم دارند و برای این مورد، نیاز به افکارسنجی و شناخت افکار عمومی داریم که همهی اینها جزء وظایف روابطعمومی می باشد. شهر تهران در مقابله با کرونا با وضعیت بسیار پیچیدهای روبرو بود.
حاشیه نشینان از نظر امکانات بهداشتی بسیار فقیرند. مسائل اجتماعی چون کودکان کار و ... شرایط را برای تهران خاص کرده است. ستاد کرونای تهران برای مشاوره و کمک با روابطعمومی ها در ارتباط است. مسئله ای که روابطعمومیها و رسانهها با آن روبرو بودند، عدم قطعیت بود چون این ویروس کاملا ناشناخته است و کار اطلاعرسانی را سخت و پیچیده کرده است. اگر اظهارنظری در این بابت صورت می گیرد و اگر درست انجام نشود یا نقص شود باعث بی اعتمادی مردم نسبت به روابطعمومی ها میشود همانند اطلاعاتی که در مهرماه برای مردم اطلاع رسانی کردیم که اکنون این اطلاعات جوابگو نیست.
یکی از اقدامات روابطعمومی ها، اطلاعرسانی صریح، سریع و با دقت به مردم است. سعی شده که با آموزشهای توصیه شده توسط متخصصان زبان عامه مردم را نسبت به این ویروس آگاه کنیم.
*روزنامه نگار
|