درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 14:17   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت
  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد
  راهنمای کوتاه بحران
  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد
  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی
  ارتباطات ترکیبی
  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46243صفحه نخست » تبلیغات و بازاریابیجمعه، 8 بهمن 1400 - 12:12
آیا سیگار را باید از عکس سانسور کرد؟
یکی از بزرگترین بحث‌ها و چالش‌هایی که پس از تصویب این قانون به وجود آمد، برخورد با تصاویر سیگار به دست نویسندگان بود که بعضی از آنها به شهرت هم رسیده بودند و سیگار درون عکس عاملی برای شهرت آن عکس بود.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| در فرانسه که فرهنگ کافه‌نشینی در این کشور بسیار ریشه‌دار و معروف است، از ابتدای سال ۲۰۰۸ قانونی به اجرا گذاشته شد که مصرف دخانیات را در فضای داخلی بارها، کافه‌ها و رستوران‌ها و ... ممنوع کرد.

مسلماً تصویب این قانون شوک بزرگی برای سیگاری‌ها و حتی صاحبان کافه‌ها و بارها بود که آنان را برای تهیه فضایی باز برای سیگاری‌ها به زحمت می‌انداخت، اما تصویب این قانون با توجه به این واقعیت بود که مصرف سیگار فقط برای سیگاری‌ها مضر نیست، بلکه غیرسیگاری‌هایی که در معرض دود دخانیات قرار می‌گیرند نیز از آن آسیب می‌بینند.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار غیرسیگاری فقط به دلیل این که در معرض دود سیگار قرار دارند جان خود را از دست می‌دهند.

اما در دهه‌های اخیر، همزمان با فراگیرتر شدن هشدارها درباره مصرف دخانیات، تلاش‌های قانونی برای محدود کردن مصرف دخانیات نیز افزایش یافته است.

به عنوان نمونه، در فرانسه وضع قانون محدودکننده برای مصرف سیگار به دست کم سه دهه پیش باز می‌گردد. در سال ۱۹۹۱ قانونی به تصویب رسید که به خاطر بانی آن، کلود اوین، به «قانون اوین» معروف شده است.

این قانون محدودیت‌هایی در زمینه مصرف الکل و سیگار در فرانسه وضع می‌کند که یکی از مهم‌ترین آنها ممنوعیت به‌کارگیری دخانیات در تبلیغات است؛ به گونه‌ای که به طور مستقیم یا غیرمستقیم، مصرف سیگار را تبلیغ کند.


مسئله سیگار در عکس‌‌ها

یکی از بزرگترین بحث‌ها و چالش‌هایی که پس از تصویب این قانون به وجود آمد، برخورد با تصاویر سیگار به دست نویسندگان بود که بعضی از آنها به شهرت هم رسیده بودند و سیگار درون عکس عاملی برای شهرت آن عکس بود.

مثلاً در سال ۱۹۹۶، زمانی که اداره پست فرانسه قصد داشت به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت آندره مالرو، نویسنده و وزیر پیشین فرهنگ فرانسه، تمبر یادبودی چاپ کند، یکی از عکس‌های معروف او را انتخاب کرد که مالرو در آن، سیگاری به لب داشت. این عکس اثر ژیزل فروند، عکاس معروف فرانسوی است.

اداره پست سیگار مالرو را از آن عکس حذف کرد و همان عکس دستکاری‌شده روی تمبر قرار گرفت.

این کار اداره پست جنجالی به راه انداخت و بحث درباره آن به سنای فرانسه کشیده شد. معترضان معتقد بودند که اداره پست یا نباید چنین عکسی را انتخاب می‌کرد یا اگر انتخاب کرده، نباید در آن دست می‌برد.

منتقدان با محکوم کردن «سانسور» عکس مالرو، می‌گفتند که اگر امروز در عکس آندره مالرو دست برده شده، چه اطمینانی وجود دارد که فردا شعرها و نوشته‌های او، هر جا که مثلاً کلمه «سیگار» یا «دخانیات» وجود دارد، حذف نشود؟

آنان این اقدام اداره پست را با اقدام سانسورگرانی مقایسه کردند که پیشتر در دوره‌هایی فرشته‌های برهنه نقاشی‌شده در کلیساها را به نام «اخلاق» پوشانده بودند.

جنجال درباره سیگار آندره مالرو به عکس‌های معروف نویسندگان مطرح دیگر مثل ژان پل سارتر، آلبر کامو یا مارگریت دوراس هم کشیده شد.

مثلاً در سال ۲۰۰۵، حذف سیگار در یک عکس ژان پل سارتر در پوستر و کاتالوگ نمایشگاه سارتر که به مناسبت صدسالگی تولد این نویسنده و فیلسوف فرانسوی در کتابخانه ملی فرانسه برگزار شده بود، جنجالی شد. انتقادها موجب شد که کتابخانه ملی فرانسه از این اقدام خود عذرخواهی کند.

یا مثلاً در سال ۲۰۱۲، زمانی که «کتابخانه عمومی آلبر کامو» در شهر مونپولیه در جنوب فرانسه، عکس معروف آلبر کامو را که سیگاری نیم‌سوخته به لب دارد برای پوستری در بزرگداشت این نویسنده منتشر کرد، یک نماینده مجلس از احزاب طرفدار محیط زیست، از این کتابخانه شکایت کرد.

یا اتفاق سمبولیکی که پس از تصویب قانون اوین در فرانسه افتاد، ممنوعیت کشیدن سیگار در استودیوهای ضبط برنامه‌های تلویزیونی بود.

در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ یک برنامه معروف تلویزیونی به نام «آپوستروف‌ها» (به معنی علامت آپوستروف) از تلویزیون فرانسه پخش می‌شد که نویسندگان سیگاری در آن و حین گفت‌وگو با برنار پیوو، مجری معروف این برنامه، سیگار می‌کشیدند. گاهی سیگار کشیدن نویسندگان در این برنامه به حدی بود که استودیو پر از دود می‌شد.

این برنامه بعداً به شکل دیگری در تلویزیون فرانسه دنبال شد، اما بدون سیگار. اکنون حتی نویسندگانی که به مصرف بالای سیگار معروف هستند، مثل میشل ولبک نیز حق کشیدن سیگار در برنامه‌های تلویزیونی را ندارند.

تغییر موقعیت سیگار

در طول تاریخ، به گفته خود نویسندگان، مصرف دخانیات و ... در فرآیند نوشتن آنان بسیار اثرگذار بوده است.

حتی سیگار کشیدن در دوره‌هایی یک عمل «آزادی‌خواهانه» به ویژه در جنبش‌های فمینیستی به شمار می‌رفته و نمادی از آزادی فردی دانسته می‌شده است.

اما به مرور که محدودیت‌ها علیه مصرف سیگار در کشورهای غربی بیشتر شد، جایگاه سیگار در جامعه و از جمله در محافل ادبی و روشفکری نیز تغییر کرد.

اکنون مثلاً بسیاری از نویسندگان می‌توانند ساعت‌ها در میان هوادارانشان در غرفه‌های ناشرانشان در نمایشگاه‌های کتاب باشند، بدون آن که سیگاری روشن کنند، یا سایت ناشران بزرگ و مطبوعات نیز عکس نویسندگان را بدون سیگار منتشر می‌کنند.

شاید بتوان گفت اکنون در این کشورها، دست‌کم سیگار کشیدن دیگر آن موقعیت گذشته را ندارد.
 

 


 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد