درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 11 اسفند 1399 - 05:26   

نقش روابط عمومی در گسترش خوشنامی سازمان

  نقش روابط عمومی در گسترش خوشنامی سازمان


ادامه ادامه مطلب یک

نقش روابط عمومی‌ کتاب فروشی‌ ها در کتاب خوانی، در «کتاب بان» رادیو فرهنگ

  نقش روابط عمومی‌ کتاب فروشی‌ ها در کتاب خوانی، در «کتاب بان» رادیو فرهنگ


ادامه ادامه مطلب دو

بیانیه انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت روز جهانی گروه‌های مردم نهاد (NGO)

  بیانیه انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت روز جهانی گروه‌های مردم نهاد (NGO)


ادامه ادامه مطلب سه

ساختارهای رسانه‌ای فولاد مبارکه تغییر خواهد کرد

  ساختارهای رسانه‌ای فولاد مبارکه تغییر خواهد کرد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مزایای آموزش و توسعه موثر
  گزارش برگزاری سومین رویداد گراف‌دی
  بانک رفاه کارگران وجه التزام اقساط غیر جاری تسهیلات کادر درمان را می بخشد
  چطور اینفلوئنسرها می‌توانند کمپین روابط عمومی شما را ارتقا دهند
  رویکردهای مختلف آموزش و توسعه مهارت
  عادی انگاری شرایط بحران
  ساختارهای رسانه‌ای فولاد مبارکه تغییر خواهد کرد
  مجتمع فولاد مبارکه در هفته‌ای که گذاشت
  انتخاب مسئول روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه تربت‌حیدریه به عنوان کارمند نمونه صنعت‌نفت
  سرپرست بهزیستی خراسان رضوی: روابط عمومی، دانش‌محور باشد و نگاه سنتی نداشته باشد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46143صفحه نخست » آموزش روابط عمومیپنجشنبه، 2 بهمن 1399 - 11:46
امنیت روانی در محیط کار؛ چیستی و چرایی
امنیت روانی در محیط کار به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن کارکنان بدون ترس از قضاوت شدن، آزادانه عقاید خود را ابراز می‌کنند. زمانی که به هر دلیل ابراز عقیده، اشتباه کردن، سوال کردن یا حتی کمک خواستن و ارائه یک ایده با تهدید مواجه شود در آن محیط امنیت روانی وجود ندارد. تهدید به انواع مختلف می‌تواند بروز کند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| یکی از مشکلاتی که سازمان‌ها کم و بیش با آن مواجه هستند، خودسانسوری کارکنان است. خودسانسوری (Self-censorship) پدیده‌ای است که در آن کارکنان، اطلاعات، دانش، ایده‌ها و عقاید خود را ابراز نمی‌کنند. این پدیده می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که مهم‌ترین آن نبود امنیت روانی (psychological safety) در محیط کار است.

 

امنیت روانی در محیط کار به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن کارکنان بدون ترس از قضاوت شدن، آزادانه عقاید خود را ابراز می‌کنند. زمانی که به هر دلیل ابراز عقیده، اشتباه کردن، سوال کردن یا حتی کمک خواستن و ارائه یک ایده با تهدید مواجه شود در آن محیط امنیت روانی وجود ندارد. تهدید به انواع مختلف می‌تواند بروز کند.

* برچسب زدن به فرد که با نسبت دادن برخی از صفات منفی همراه است، مانند نادان و ناتوان
* حمله کردن به فرد مانند تمسخر، سرزنش، عصبانیت و ارعاب
* در نهایت مجازات کردن که شدیدترین نوع تهدید سازمانی محسوب می‌شود مانند تاثیرگذاری منفی بر ارزیابی عملکرد و حتی به تعویق انداختن ارتقای پست.

نبود امنیت روانی پیامدهای ناگواری برای سازمان‌ها به‌دنبال خواهد داشت: یکم نبود امنیت روانی باعث می‌شود درصورتی که کارکنان تخلفی را مشاهده کردند آن را گزارش نکنند که این موجب گسترش فساد در انواع مختلف آن می‌شود. دوم نبود این پدیده موجب می‌شود که اگر کارکنان ایده جدیدی دارند از ترس تخطئه شدن آن را به اشتراک نگذارند که این به نوبه خود مانع رشد خلاقیت و نوآوری در سازمان می‌شود. سوم نبود امنیت روانی در سازمان می‌تواند بر فرآیند یادگیری نیز تاثیر منفی بگذارد، به این گونه که افراد از ترس اینکه به آنها برچسب زده شود تمایلی به سوال پرسیدن نخواهند داشت که این باعث می‌شود اگر فرد کاری را به درستی انجام نمی‌دهد یا رویه‌ای در سازمان به درستی انجام نمی‌شود، اصلاح نشود. در کل نبود امنیت روانی در بلند مدت با افزایش نرخ خروج کارکنان، عملکرد سازمان را دچار چالش خواهد کرد.

برای بهبود امنیت روانی و جلوگیری از آثار مخرب نبود آن، مدیران می‌توانند پیشنهادهای زیر را به‌کار ببندند:

۱- برای ایده‌های کارکنانتان ارزش قائل باشید.

۲- بحث و گفت‌وگوی مثبت را تشویق کنید.

۳- اشتباهات خود را بدون فرافکنی بپذیرید.

۴- به‌طور فعال سوال کنید.

۵- چندین راه برای به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و دانش کارکنان مهیا کنید.

۶- شنونده خوبی باشید.

۷- با تمسخر و بی‌احترامی برخورد نکنید.

۸- به هیچ‌کس برچسب نزنید.

در مجموع با ایجاد امنیت روانی، علاوه بر کاهش خودسانسوری کارکنان، محیط کار نیز به عرصه‌ای برای بروز استعدادهای کارکنان بدل خواهد شد.

نویسنده: امین ندائی

منبع: https://donya-e-eqtesad.com
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سرپرست بهزیستی خراسان رضوی: روابط عمومی، دانش‌محور باشد و نگاه سنتی نداشته باشد


  روابط عمومی، پاشنه آشیل فروشگاه های زنجیره ای


  بیانیه انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت روز جهانی گروه‌های مردم نهاد (NGO)


  جزئیات نقشه راه روابط‌عمومی‌های شهرداری تهران بررسی شد


  نقش روابط عمومی در گسترش خوشنامی سازمان


  نقش روابط عمومی‌ کتاب فروشی‌ ها در کتاب خوانی، در «کتاب بان» رادیو فرهنگ


  ساختارهای رسانه‌ای فولاد مبارکه تغییر خواهد کرد


  انتخاب مسئول روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه تربت‌حیدریه به عنوان کارمند نمونه صنعت‌نفت


  چطور اینفلوئنسرها می‌توانند کمپین روابط عمومی شما را ارتقا دهند


  رویکردهای مختلف آموزش و توسعه مهارت


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: برنامه جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران اعلام شد