شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی با حضور معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید و صاحبنظران حوزه ارتباطات و جمعی از مدیران و کارشناسان روابطعمومیهای سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی از سوی انجمن متخصصان روابطعمومی سوم دیماه 1399در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
پوستر
پوستر نوعی اعلان خبری است برای بیان رویدادها در موضوعات مختلف که معمولاً برای نمایش بصورت عمودی طراحی می شود و باید ابعادش به گونه ای باشد که از فاصله ای نسبتاً دور دیده شود. پوستر در هر اندازه و شکل، وظیفه انتقال اطلاعات را در کوتاه ترین زمان دارد.
طراحی پوستر با ایده پردازی طراح آغاز می شود و تا تصاویر، فرم ها و رنگ ها و خط ها در آن ادامه می یابد. تمامی المان های به کار رفته در پوستر، می توانند در قالب یک عکس استفاده شوند. عکس های به کار رفته در پوسترها به دو گونه می باشند:
عکاسی صنعتی: در این نوع عکس خود کالا یا خدمات موضوع عکس می باشد. به این تصاویر، تصاویر مستقیم می گویند.
عکس های تبلیغاتی: که در این نوع عکس ها المان یا تصویری به طور غیر مستقیم موضوع و هدف از پوستر را القا می نماید. به این تصاویر، تصاویر غیر مستقیم می گویند.
المان های طراحی پوستر: طراحی های گرافیکی از سه المان ثابت: رنگ و فونت و فرم تشکیل می شوند. پوستر نیز از طرح های گرافیکی دیگر مستثنی نمی باشد.
نکاتی در طراحی پوستر
خلاقیت طراح است که فرم، شکل، رنگ و فونت و در نهایت تصاویر را کنار هم می چیند.
همیشه زیبایی، در شلوغی و تصاویر زیاد نمی باشد. گاهی زیبایی در سادگی خلاصه می شود و باید به سادگی بیشتر فکر کنید. زیرا مفاهیم بصری در تصاویر ساده تر، زودتر و سریعتر، راحت تر و مستقیم تر منتقل می شوند و همیشه تاثیرگذاری در انتقال سریع مفهوم می باشد. چون پوستر یک وسیله تبلیغاتی است بنابراین پیام آن نباید مبهم باشد و برداشت های متفاوتی از آن شود. این موضوع به اثر بخشی پوستر ضربه وارد می کند. برای طراحی پوستر هیچ قاعده و قانون حتمی وجود ندارد.
پوستر باید به گونه طراحی و چاپ شود که قابلیت نصب را داشته باشد.
پوسترها میتوانند در موضوعات مختلف سیاسی، تبلیغاتی، آموزشی یا فرهنگی باشند.
ارزیابی پوسترهای ارسالی به پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی
در آثار ارسالی متأسفانه برخی از روابط عمومی ها بازه زمانی تولید پوستر و یا برخی از نکات مهم در طراحی پوستر که به طور خلاصه در بالا به آنها اشاره شده است (خیلی شلوغ مانند آگهی نشریات ـ سایز نامناسب ـ رنگ نامناسب ـ فرم نامناسب) را رعایت نکرده بودند.
اما پوسترهای خوبی هم در بین آثار ارسالی قابل مشاهده بود که طبعاً مورد توجه داوران و کارشناسان گرافیک قرار گرفته و انتخاب شده اند.
مجموعاً 253 اثر از آثار ارسالی پذیرفته شدند که در نهایت 82 اثر مورد ارزیابی دقیق تر قرار گرفتند و از این تعداد 17 اثر به مرحله نهایی راه یافتند.
مرجع: شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|