درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 16:25   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX
  نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2024
  چت‌بات آرنا (Chatbot Arena)
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46067صفحه نخست » مقالات روابط عمومیشنبه، 5 شهریور 1401 - 08:00
در گفتگو با دکتر دین کروکبرگ استاد بخش مطالعات ارتباطات دانشگاه کارولینای شمالی
افق جهان‌شمولی در حوزه روابط‌عمومی
در گفتگو با دکتر دین کروکبرگ استاد بخش مطالعات ارتباطات دانشگاه کارولینای شمالی - حوزه روابط عمومی یک حوزه تاریخی است و به دلایل مختلف، تغییر و تحولات بسیاری را در جوامع مختلف تجربه کرده است. این حوزه برای فعالیت در شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی محیطی که در آن فعالیت می کند، تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ بومی است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| خوانندگان گرامی اینجانب در کتاب سال روابط عمومی مصاحبه ای با دکتر دین کروکبرگ استاد بخش مطالعات ارتباطات دانشگاه کارولینای شمالی و مدیر مرکز روابط‌عمومی جهانی با موضوع "افق جهان شمولی در حوزه روابط عمومی"ترتیب دادم که شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنم.

اشاره

 

دکتر دین کروکبرگ دارای مدرک APR (بالاترین مدرک در حوزه روابط عمومی) و عضو انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA ) هستند. ایشان از سال 2008 تا کنون، استاد بخش مطالعات ارتباطات دانشگاه کارولینای شمالی و همچنین، مدیرعامل مرکز روابط عمومی جهانی هستند. دکتر کروکبرگ از سال 1983 تا سال 2008 استادیار و استاد بخش مطالعات ارتباطات دانشگاه آیوا شمالی بوده و هم اکنون نیز به عنوان استاد افتخاری در این دانشگاه تدریس می کنند.

 

وی مدرک کارشناسی خود را در رشته روزنامه نگاری از دانشکده وارتبرگ در سال 1969، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته روزنامه نگاری در سال 1974 از دانشگاه ایلی نویز شمالی و مدرک دکتری خود در رشته ارتباطات جمعی را در سال 1985 از دانشگاه آیوا دریافت کرد.

کاوشگران روابط عمومی به بهانه انتشار کتاب بین‌الملل روابط عمومی، مصاحبه ای را با ایشان انجام داده است که مطالعه آن برای علاقه مندان و فعالان این حوزه خالی از لطف نخواهد بود:

در ابتدا، لطفا کمی در مورد فعالیت خود در حوزه نشر کتاب و مقالات مربوط به مقوله روابط عمومی توضیح دهید.

بخشی عمده ای از زندگی حرفه ای من طی سالیان گذشته، به انتشار کتاب ها و مقالات متعدد در زمینه اخلاقیات در حوزه روابط عمومی، نقش فناوری های ارتباطی به عنوان عاملی در جهت تسریع روند جهانی گرایی و بالعکس و تسریع روند چندفرهنگی گرایی، و همچنین در مورد زیربخش های جدید حوزه روابط عمومی در نتیجه گسترش استفاده از فناوری های جدید اختصاص داشته است. دیگر این که به عنوان سخنران در رویدادها و کنفرانس های مختلف روابط عمومی بین الملل که در منطقه خاورمیانه، آسیا و اروپای شرقی و غربی برگزار می شود حضوری فعال داشته ام.

از مهم ترین نمونه های منتشر شده می توان به همکاری در تالیف نسخه ششم (1996) تا نسخه یازدهم (2013) کتاب "آن چه باید در مورد روابط عمومی بدانید: واقعیت های حوزه روابط عمومی" (یکی از کتاب های آموزشی اصلی در حوزه روابط عمومی در آمریکا) نام برد که به زبان های مختلف در سطح جهان ترجمه شده است. همچنین، یکی از نویسندگان کتاب "روابط عمومی و اجتماع: نظریه بازسازی" (1988) بوده ام که در سال 1989، جایزه سالانه PRIDE را از بخش روابط عمومی مجمع ارتباطات ملی دریافت کرد.

مرکز روابط عمومی جهانی چه زمانی راه اندازی شد و چه اهدافی را دنبال می کند؟

این مرکز در آگوست 2008 راه اندازی شد و از 21 فوریه 2009 به عنوان یکی از واحدهای بخش مطالعات ارتباطات دانشگاه کارولینای شمالی فعالیت می کند. هدف این مرکز، ترغیب و پشتیبانی از روند شکوفایی و توسعه روابط عمومی در سطح جهانی است. گردانندگان این مرکز معتقدند که در قرن 21، جامعه جهانی به کارشناسانی در حوزه روابط عمومی نیاز دارد که از دانش، مهارت و توانایی های کافی برای فعالیت در محیط های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار باشند و در عین حال، به ارزش ها و اصول حرفه ای نیز پایبند باشند. منظور از کارشناسان حرفه ای در حوزه روابط عمومی کسانی هستند که سازمان های آن ها باید ارتباط دوسویه منفعت آمیز با عموم مردم در سطح جهانی داشته باشند؛ یا محققان و اساتیدی که به تدریس، تحقیق و نظریه پردازی در زمینه روابط عمومی بین الملل مشغول هستند؛ و یا دانشجویانی که در حال آموزش دانش، مهارت و قابلیت های تاکتیکی و تکنیکی لازم برای فعالیت در این حوزه هستند.

مرکز روابط عمومی جهانی، منابع گسترده ای را در اختیار کسانی قرار می دهد که تمایل دارند دانش خود را در زمینه روابط عمومی افزایش دهند. بسیاری از این منابع به صورت الکترونیک در سایت رسمی این مرکز موجود است4 و یا از طریق رسانه های اجتماعی این مرکز همانند فیس بوک، توییتر و LinkedIn قابل دسترسی است. بخش منابع و خدمات این مرکز، خدماتی همچون تحقیق و مشاوره را به سازمان های دولتی و غیردولتی و خدمات آموزشی را به خصوص به اشخاص حقیقی ارایه می دهد.

شرایط فعلی حوزه روابط عمومی را در جوامع مختلف چگونه توصیف می کنید؟

حوزه روابط عمومی یک حوزه تاریخی است و به دلایل مختلف، تغییر و تحولات بسیاری را در جوامع مختلف تجربه کرده است. این حوزه برای فعالیت در شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی محیطی که در آن فعالیت می کند، تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ بومی است. همچنین، این حوزه کاملا ایدئولوژیک است، هم در مورد ارزش های حرفه ای خود و هم برای تطابق این ارزش ها با ایدئولوژی های غالب و ارزش های غالب جوامعی که در آن فعالیت می کند. در واقع، روابط عمومی به عنوان یک مفهوم و یک فعالیت، ارتباطی مستقیم با محیط هایی دارد که در آن ها، افکار عمومی بر فعالیت فعالان اجتماعی تاثیرگذار است.

اگرچه تحولاتی در جهت ایجاد جهانی گرایی و اتفاق نظر در مورد ارزش های اخلاقی و شناسایی بهترین برنامه ها و تبعیت از آن ها در حوزه روابط عمومی در حال وقوع است، اما این حوزه همچنان به عنوان حوزه ای بدون ساختار مشخص و تفاوت در مفاهیم و اقدامات در سطح جهانی، شناخته می شود. برای مثال، نقش و عملکرد روابط عمومی و استراتژی ها و تکنیک های آن ها در جوامعی که دارای هنجارهای اجتماعی و حمایت های قانونی هستند بسیار گسترده است، چراکه امکان آزادی بیان را در میان شهروندان فراهم می کند. اما از سوی دیگر، جوامعی وجود دارند که اقدامات روابط عمومی به دلیل امکان آزادی بیان کمتر، بیشتر تحت کنترل است و آزادی عمل کمتری دارد.

آیا می توان تعریف مشخصی از حوزه روابط عمومی ارایه داد؟

علی رغم وجود برخی ابهامات، می توان با شناسایی و تفسیر مناسب فرضیات و ابعاد مختلف روابط عمومی، مفهوم و تعریفی مشخص از آن ارایه داد. اگرچه تعاریف متعددی از روابط عمومی موجود است، اما می توان طرز کار آن را به عنوان اجرای اقدماتی برای حفظ و ارتقاء سطح ارتباطات یک فعال اجتماعی – سازمان های دولتی و غیردولتی و شرکت های تجاری و یا حتی افراد حقیقی – با عموم مردم تعریف کرد. بنابراین، هدف روابط عمومی، حفظ و ارتقاء سطح موفقیت فعال اجتماعی در محیط فعالیت خود از طریق ارتباط با عموم مردم در جهت اجرای ماموریت و دستیابی به اهدافش است.

روابط عمومی یک شغل قابل احترام است که برای تمام اعضای جامعه، ارزشمند است. در واقع، بر اساس برخی استدلال ها، اقدامات کارشناسان روابط عمومی یکی از ارکان اساسی در یک جامعه مدرن و سالم است. البته روابط عمومی می تواند به فعالان اجتماعی در جوامع کمتر توسعه یافته نیز کمک کند تا هنجار اجتماعی و رفاه جمعی را افزایش دهند.

نقش روابط عمومی ها در رشد و توسعه روند جهانی سازی چیست؟

همان طور که در کتاب "تبلیغات و روابط عمومی جهانی" (2007) اشاره کرده ام، نمی توانیم دقیقا چگونگی تغییر و تحول فناوری های ارتباطی را پیش بینی کنیم و بدین ترتیب، نمی توانیم به درستی، تاثیرات اجتماعی آن را پیش بینی کنیم. قبلا فناوری ارتباطات به ایجاد جامعه جهانی، به روش هایی که در گذشته قابل تصور نبود، منجر شده است و در عین حال، تقسیم بندی جدیدی را نیز در این جامعه اعمال کرده است. البته فناوری ارتباطات، تاثیراتی متفاوت را بر جوامع و فرهنگ های مختلف داشته است. برای مثال، پیامدهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فناوری ارتباطات در کشورهای کمتر توسعه یافته، بسیار متفاوت از کشورهای توسعه یافته است.

البته در محیط جهانی، ارزش های اجتماعی که مختلف و حتی گاهی متناقض هستند، قطعا در مقابل یکدیگر قرار می گیرند که به کشمکش میان کسانی منجر می شود که پیرو ارزش های متفاوتی هستند و یا باعث درهم آمیخته شدن ناقص فرهنگ های متفاوت با یکدیگر پس از مقاومت های بسیار می شود. در این میان، محققان و فعالان حوزه روابط عمومی، نقشی کلیدی را در رویارویی با این مسئله و تلاش برای سازگار کردن این تناقض در ارزش ها ایفا می کنند. البته در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا برنامه ها و نظریه های فعلی روابط عمومی برای پاسخگویی به نیاز جامعه جهانی قرن 21 مناسب هستند.

آنچه که امروزه به عنوان روابط عمومی می شناسیم، تا چه حد مطابق با ماهیت و فلسفه اولیه ای است که توسط آیوی لی5 مطرح شد؟

شاید بتوان گفت که دروغ گفتن یکی از بدترین اعمال ناشایستی است که انسان انجام می دهد. در واقع، دورغ ارایه اطلاعاتی است که برقرارکننده ارتباط به نادرست بودن آن آگاه است و یا این که ارایه اطلاعاتی ناقص است که عمدا برای فریب طرف مقابل بازگو می شود. از آن جا که افراد بر اساس اطلاعات تصمیم گیری می کنند، اطلاعات نادرست به اتخاذ تصمیماتی منجر می شود که در صورت اطلاع از واقعیت گرفته نمی شد.

آیوی لی نیز بر پایبندی بر اصل حقیقت و شفافیت در اقدامات روابط عمومی تاکید داشت. بنابراین، امید است که فعالیت های امروزی روابط عمومی نیز بر اساس احترام و پیروی از اصول کارشناسی او باشد. حال این سوال پیش می آید که آیا فردی که قصد دارد پیامی متقاعدکننده را منتقل کند، بر اساس "حقیقت" ارتباط برقرار می کند؟ به عقیده بنده، حقیقت عبارت است از اطلاعاتی بی غرض که با آگاهی و با صلاحیت کافی جمع آوری شده و بی طرفانه ارایه می شود و در ضمن، ارایه دهنده آن نیز به صحت آن اعتقاد داشته باشد.

همچنین، منتقل کننده پیام های متقاعدکننده ( که فعالان حوزه روابط عمومی را نیز شامل می شود)، اگر در مورد نیت و انگیزه خود شفاف باشد و هیچ موضوع پنهانی وجود نداشته باشد، می تواند حقیقت را منتقل کند. البته باید توجه داشت که حقیقت، مفهومی انتزاعی است. برای مثال، ممکن است گاهی اوقات فعالان روابط عمومی حقیقت را به صورت ناقص منتقل کنند.

 

به عبارتی دیگر، ممکن است اطلاعاتی را منتقل کنند که واقعی باشد، اما منتقل کننده آن، عمدا از در موقعیت قرار دادن اطلاعات خودداری کند یعنی منبع اطلاعات را مخفی نگه دارد و یا اطلاعات را به گونه ای ارایه دهد که برخی تاثیرات آن برای مخاطب پنهان باقی بماند. اگرچه گه گاه چنین سوءاستفاده هایی رخ می دهد، اما آن دسته از فعالان حوزه روابط عمومی که تمایل دارند بر اساس اصول اخلاقی حرفه ای عمل کنند، سعی می کنند فقط بر اساس حقیقت رفتار کنند حتی زمانی که قصد دارند پیامی متقاعدکننده را منتقل کنند. بنابراین، دروغ گفتن یا ارایه ناقص اطلاعات که فاقد شفافیت است، مطابق با اصول حرفه ای روابط عمومی نیست.

بر اساس بررسی های محققان، سه یا چهار مرحله در سیر تکاملی حوزه روابط عمومی شناسایی شده است. به نظر شما، این روند تکامل باید ادامه یابد؟ اگر بله، چگونه؟

نظریه های روابط عمومی قرن بیستم برای پاسخگویی به نیاز جامعه امروزی موفق نیستند چراکه سوالات مربوط به جامعه به درستی بررسی نشده و ارزیابی های انتقادی چندانی در مورد آن انجام نشده است. در حال حاضر، به دیدگاه ها و نظریه های چندگانه برای کمک به محققان، دانشجویان و فعالان حوزه روابط عمومی در سطح جهان برای ملحق شدن به جامعه کارشناسی جهانی نیاز است، به گونه ای که بتوانند در ارزش های حرفه ای جهانی سهیم شوند و به دانشی واحد در مورد تداوم روند تکامل روابط عمومی به عنوان یک حرفه کارشناسی دست یابند.

امروزه فعالان اجتماعی همانند سازمان های دولتی و غیردولتی، باید با چالش های نوظهور جامعه جهانی و چند فرهنگی در قرن 21 مواجه شوند و بی تردید، برای رفع این مشکلات به کمک روابط عمومی ها نیاز دارند؛ و در این میان، کارشناسان تحصیلکرده و بااخلاق حوزه روابط عمومی، بهترین گزینه برای ایفای این نقش هستند.

نظرات انتقادی مورد روابط عمومی در چه عاملی ریشه دارد؟ و شما تا چه حد با آن موافق هستید؟

استراتژی ها، تاکتیک ها و تکنیک های روابط عمومی را می توان به ابزاری تشبیه کرد که برای درست استفاده شدن، طراحی شده اند، اما احتمال سوءاستفاده از آن ها نیز وجود دارد. بهترین فعالیت ها و اصول اخلاق حرفه ای در روابط عمومی شامل استراتژی ها و تکنیک هایی است که انتخاب کردن را به مشتری تحمیل نمی کند. عجیب است که غالبا زمانی که روابط عمومی به صورت حرفه ای و اخلاقی رفتار می کند، اما مخاطبان یا مشتریانی دارد که مورد تایید منتقدان نیستند و یا به اهدافی دست می یابد که انتقادکنندگان با آن مخالف هستند، در معرض شدید ترین انتقادها قرار می گیرد.

 

انتقاد از فعالیت های غیر حرفه ای و غیر اخلاقی اقدامی پسندیده است و باید ترغیب شود. اما انتقاد کردن در مورد اقدمات اخلاقی و حرفه ای روابط عمومی که برای هر دو طرف منفعت آمیز باشد و به ایجاد هماهنگی اجتماعی و رفاه جمعی منجر شود، عملی نامناسب و غیرعقلانی است.

سه حوزه روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی تا چه حد بر یکدیگر تاثیرگذار هستند؟

بازاریاب ها به شیوه ای کارآمد از استراتژی ها و تکنیک های روابط عمومی به انضمام تبلیغات برای رسیدن به هدف خود که همان فروش محصولات شان است بهره می برند؛ البته استفاده از تکنیک های روابط عمومی برای پشتیبانی از استراتژی بازاریابی فقط یکی از کاربردهای روابط عمومی است. نقش گسترده تر روابط عمومی این است که با عموم مردم و به عبارتی کل جامعه ارتباط دوسویه مفید و منصفانه برقرار کند؛ چه این مخاطبان، مشتریان احتمالی محصول یا خدمات یک سازمان باشند یا خیر.

تاثیر رسانه های اجتماعی جدید و اینترنت بر حوزه روابط عمومی، چگونه و تا چه حد بوده است؟

جهان به سرعت در حال تغییر است و در این میان، فناوری های جدید ارتباطی باعث شده است تا افراد در شرایط مساوی قرار گیرند؛ البته این شرایط باعث ایجاد تنش در میان کسانی می شود که همچنان تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و در عین حال، مجبور هستند در ارتباط نزدیک با یکدیگر باشند و باید سعی کنند تا خود را با تفاوت های یکدیگر وفق دهند. در جامعه جهانی قرن 21، اختلاف قدرت میان سازمان های دولتی و غیردولتی در حال تغییر است. و به دلیل توسعه فناوری های ارتباطی، سلسه مراتب قدرتی در جامعه جهانی در حال کاهش است. بنابراین ممکن است این سوال مطرح شود که امروزه، یک سازمان به چه معناست و چه معیارهایی برای به رسمیت شناختن سازمان ها و شرکت ها در جامعه جهانی استفاده می شود؟ از سوی دیگر، اجتماع و عموم مردم بسیار پیچیده تر، پویاتر و تعاملی تر شده است- نه تنها در برقراری ارتباط با سازمان ها و شرکت ها بلکه از لحاظ ارتباط با یکدیگر. زیرا در جامعه جهانی امروزی و به برکت وجود فناوری های جدید ارتباطی، اطلاعات به صورت عمومی و به راحتی، در دسترس همگان قرار دارد.

کارشناسان حرفه ای روابط عمومی، چه ویژگی ها و مشخصه هایی دارند؟

همانند سایر مشاغل حرفه ای، کارشناسان این حوزه نیز دارای خصوصیات مشابهی در سرتاسر جهان هستند. اما به طور طبیعی تفاوت هایی چشمگیر نیز به دلیل تفاوت های فرهنگی دارند. البته این شرایط در حال تغییر است و جامعه جهانی کارشناسان روابط عمومی، به سمت اتخاذ ارزش های جهانی و تبعیت از تجربه های موفقیت آمیز جهانی پیش می روند.

 

این سیر تکاملی به سوی عام گرایی و جهانی شدن باید ترغیب شود، چراکه فرصتی منحصر به فرد را برای فعالان روابط عمومی برای فعالیت در برنامه های بین الملل فراهم می کند؛ در این میان، پیشینه و تجربیات روابط عمومی های بومی و تلاش محققان و فعالان این حوزه برای سازگار کردن تفاوت های ارزش ها در فرهنگ های مختلف می تواند به غنی تر شدن فعالیت های بین المللی کمک کند.
 

پی نوشت ها
Dean Kruckeberg
Accredited in public relations
Public Relations Society of America
http://cgpr.uncc.edu

Ivy Lee

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد