درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 1 آبان 1396 - 19:39   

جوایز دکتر فرهنگی و ساروخانی اهدا می‌شود

  جوایز دکتر فرهنگی و ساروخانی اهدا می‌شود


ادامه ادامه مطلب یک

الگوی جریان‌سازی خبری در روابط عمومی طراحی شد

  الگوی جریان‌سازی خبری در روابط عمومی طراحی شد


ادامه ادامه مطلب دو

مایکروسافت «سرفیس‌های» جدیدی ارائه می‌کند

  مایکروسافت «سرفیس‌های» جدیدی ارائه می‌کند


ادامه ادامه مطلب سه

تقویم روز ارتباطات/ تاسیس تلویزیون دولتی ایران و گسترش آن

  تقویم روز ارتباطات/ تاسیس تلویزیون دولتی ایران و گسترش آن


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  وزیر ارتباطات و سخنان خوبی که به خاطر می‌سپاریم
  مایکروسافت «سرفیس‌های» جدیدی ارائه می‌کند
  مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس: وظیفه روابط عمومی شفاف‌سازی و نمایش عملکرد به شهروندان است
  مرکز نوآوری بانک ملی ایران، گام تازه ای برای حمایت از استارت آپ ها *
  تقویم روز ارتباطات/ زادروز یک روزنامه نگار پُرکار ایران ـ نظرات «جنان صفت» در حرفه روزنامه نگاری
  تقویم روز ارتباطات/ تاسیس تلویزیون دولتی ایران و گسترش آن
  تقویم روز ارتباطات/ قتل شش روزنامه نگار در یک شهر روسیه
  15 ایده سریع روابط عمومی‌
  پنج توصیه مهم برای راه اندازی یک کسب و کار
  معاون روابط عمومی و اموربین الملل سازمان تعاون روستایی کشور: روابط عمومی ها نقش اصلی در تغییر نگرش در دستگاه های اجرایی دارند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4606صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیپنجشنبه، 19 مرداد 1396 - 09:28
جشن 23 سالگی سیم کارت در ایران
۱۹ مرداد سال ۱۳۷۳ که در آن مقطع شبکه تلفن همراه در تهران روشن شد که ابتدا ۴ سیم کارت تحویل نهاد ریاست جمهوری شد ولی در حال حاضر ۶۰ میلیون مشترک وجود دارد.
  

 این روزها 23 سالش تمام می شود ، جوانی که حالا در بین مردم جایی برای خودش باز کرده است. روزهای اول زندگیش را هنوز خیلی ها بیاد دارند. انگشت شمار افرادی که موبایل بدست در خیابان راه میرفتند و دل میبردند.سال ۷۳ تازه موبایل در ایران راه پیدا کرده بود. کالایی ناشناخته که به گفته ی سخنگوی مخابرات برای فروشش مشتری پیدا نمی شد.

 

او می گوید: ۱۹ مرداد سال ۱۳۷۳ که در آن مقطع شبکه تلفن همراه در تهران روشن شد که ابتدا ۴ سیم کارت تحویل نهاد ریاست جمهوری شد ولی در حال حاضر ۶۰ میلیون مشترک  وجود دارد.

داستان سیم کارت های آن زمان خیلی جالب بود ، سال ۷۳ از اوایل سال ثبت نام شروع شد و تبلیغات بسیار وسیعی در تلویزیون و رسانه ها انجام شد ولی استقبال زیادی نمی شد.  مخابرات این امر را بر عهده ی سازمان پست گذاشت ، شرکت پست عده ای بازاریاب را استخدام کرد و در فاصله ی زمانی ۴ تا ۵ ماه حدود ۳هزار مشتری جذب کردند.

 

این حکایت شبیه حکایت جوجه اردک زشت شده بود.  وسیله ای که کسی تحویلش نمی گرفت در کمتر از دوسال به کالایی صفی تبدیل شد.در ابتدا خرید و فروش ممنوع بود ولی مردم با بررسی کارایی موبایل به دنبال خرید آن در بازار آزاد رفتند که قیمت آن زمان حدود ۳ میلیون تومان بود.

 

۹ هزار مورد اولیه را به صورت ثبت نامی به قیمت ۶۰۰ تومان ثبت نام می شد وسیم کارت و گوشی تحویل داده می شد. قیمت گوشی هم ۱۵۰ هزار تومان بود. در مرحله اول نوکیا بود و در مرحله بعد صاایران آمد.

 

فناوری نوینی که خیلی سریع در بین مردم جا پیدا کرد (تلفن جیبی قابل حمل)

تا سالها فقط کالایی لوکس بود و وسیله ای برای پولدارها و برای پزدادن، ثبت نام موبایل که می شد دیگر کسی در روی پا بند نبود، صف های طولانی تشکیل می شد.

 

بزرگترین ثبت نام سیم کارت در ایران سال ۸۲ انجام شد. حدود ۸ میلیون نفر ثبت نام کردند. اما از سال ۸۴ به بعد با واگذاری همه سیم کارت های ثبت نامی تب فروش سیم کارت پایین آمد.

شروع دولت دوم آقای هاشمی رفسنجانی زمانی بود که تهران زیر پوشش موبایل رفت. وزیر وقت پست و تلگراف و تلفن هم محمد غرضی بود. 

 

محمد غرضی می گوید: ده هزار شماره را که وارد کردیم سرمایه گذارها ۱۶۰۰ عدد را خریداری کردند. این تعداد را کم کم وارد بازار کردیم و این کار باعث شد سیم کارت در بین همه جا بیفتد و قیمت آن به ۳ میلیون رسید.

 

بعد شروع کردیم به ثبت نام کردن و این حرف های احمدی نژاد که ما در دولتمان کلی فروش سیم کارت داشتیم برنامه های ما بوده و پول ملت باعث این امر شده است.

 

تلفن همراه در ایران اولین بار بومی شکل گرفت و خبری از اپراتورهای جهانی نبود ، مخابراتی دولتی و دفتری برای توسعه ارتباطات سیار صمد شادکام اولین مدیر توسعه موبایل در ایران است او میگوید: برای اینکه بتوانیم کمپانی خاص و بهتری را انتخاب بکنیم در آن سال من فکسی را به اپراتورهای دنیا فرستادم و سوالی کردم که ایران از چه شرکت هایی سیستم دارد که ۵۰ اپراتور جواب دادند و اغلب سیسیتم هایی که موجود بود یا نوکیا و یا اریکسون بود که ما اولین سیستم را نوکیا وارد کردیم.ما فقط از شرکت فروشنده خواستیم که بر کار ما نظارت بکند.

 

کشوری که هشت سال جنگ را پشت سر گذاشته بود و ویرانی ها و اوضاع اقتصادی نابسامانی داشت. خیلی شرایط برای موبایل مهیا نبود. بعضی ها موبایل را غرب زدگی و برخی آنرا قرتی بازی میدانستند.

 

اون موقع هم زیاد جو خوبی وجود نداشت و با توسعه موبایل موافقت نمی شد و اختصاص اعتبار را به راحتی نمی دادند و دعواهای متعددی بود و حتی در خود مجموعه وزارت خانه هم مجموعه قدرت جمع کردن این سیستم را نداشت.

 

آقای غرضی در جریان انتخابات می گفتند که برای ورود موبایل میخواستند مرا اعدام کنند . جو های متعددی در وزارت مخابرات وجود داشت. حتی چند تا از نماینگان تندرو مخالف موبایل بودند و می گفتند این یک چیز تشریفاتی و تزئینی است و به درد نمیخورد و مخالفت های شدیدی بود و اعتبار نمی دادند.

 

در اوایل به هرکسی که موبایل تحویل داده شد وجه آنرا تحویل داد . در آن زمان حتی خود آقای هاشمی با موبایل مشکل داشتند و به سختی با موبایل کار می کردند.

 

جوانک قصه ما حالا که قد کشیده مسیر پر فرازو نشیبی را طی کرده است فناوری که خیلی زود در جیب مردم جای پیدا کرد اما به همان سرعت رشد نکرد. سیم کارت ۲ میلیونی ۲ هزار تومان شد ولی کارایی و خدماتش عوض نشد موضوعی که وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات احتمالا امروز پاسخگویش خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تقویم روز ارتباطات/ تاسیس تلویزیون دولتی ایران و گسترش آن


  تقویم روز ارتباطات/ قتل شش روزنامه نگار در یک شهر روسیه


  تقویم روز ارتباطات/ زادروز یک روزنامه نگار پُرکار ایران ـ نظرات «جنان صفت» در حرفه روزنامه نگاری


  انتقاد یک استاد دانشگاه از تعدد خبرگزاری ها و ضعف دفاتر روابط عمومی سازمانها


  استفاده از هرم تبلیغاتی برای رسیدن به مشتریان بیشتر


  تصویری/ ژست‌های جالب حیوانات جلوی دوربین عکاسان


  15 ایده سریع روابط عمومی‌


  ایده های روابط عمومی


  رادیوی اسرارآمیز؛ ایستگاهی که معلوم نیست گرداننده‌اش کیست


  پنج توصیه مهم برای راه اندازی یک کسب و کار


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: سرفصل های کارگاه آموزشی "چگونگی توسعه خلاقیت های کارآمد در روابط عمومی" اعلام شد