شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| بیانیه های مطبوعاتی نیز اغلب به منظور انتشار جدیدترین اطلاعات شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.
اگرچه بیانیه مطبوعاتی را می توان به شیوه های متعددی طراحی نمود، اما در حقیقت آنها از اشکال پر از محدودیتی تبعیت می کنند که تعداد اندکی از سازمان ها از آن دور می شوند. ساختار عمومی بیانیه مطبوعاتی به شرح زیر است:
• عنوان. عنوان بیانیه مطبوعاتی به منظور جلب توجه خواننده بواسطه کمترین تعداد کلمات ممکن در نظر گرفته شده است. فونت نوشتاری عنوان معمولا به صورت برجسته میباشد تا بر اهمیت آن بیافزاید.
• تاریخ گذاری. هنگام طراحی یک بیانیه مطبوعاتی، همیشه در تاریخ گذاری آن نام شهر را بگنجانید و مشخص نمایید که دفتر مرکزی سازمان کجا واقع شده است، چرا که ویراستاران نشریات محلی کسب و کار ترجیح خواهند داد شرکت های محلی را پوشش دهند. همچنین، نماد سازمان را بعد از نام سازمان داخل پرانتز فهرست نمایید، چرا که برخی از موتورهای جستجو، بیانیه های مطبوعاتی را صرفاً بر اساس این اطلاعات جستجو خواهند کرد.
• داستان. داستان سازمان را به طور مختصر در جمله اول بیان کنید، به طوری که نیازی نباشد خواننده بیانیه مطبوعاتی را برای تعیین شالوده داستان جستجو نماید. به علاوه، کل داستان را کوتاه کنید... تا حد امکان داستان را خلاصه نمایید! علاوه بر این، مرسوم است که در آن نقل قولی از رئیس سازمان بگنجانیم. نقل قول برای بیان اهمیت رویداد خبری و قرار دادن آن در چارچوب استراتژی کلی سازمان مفید است، و بیانگر آن است که به یک نقطه عطف کلیدی رسیده ایم.
• درباره سازمان. یک شرح مختصر در مورد سازمان، اقتباسی مفید برای خبرنگار خواهد بود تا آن را برای نوشتن مطلبی در مورد سازمان بکار بگیرد، با این کار اطلاعات کافی را در اختیار خبرنگار قرار می دهد تا تصمیم بگیرد که آیا سازمان مورد بحث، ارزش نوشتن داستانی در مورد آن را دارد و یا خیر.
• بیانیه آینده نگرانه. به منظور اجتناب از تعهد قانونی، همواره بیانیه های آینده نگرانه (که همچنین به عنوان اظهارات آینده نگرانه شناخته می شوند) را در بیانیه مطبوعاتی خود بگنجانید.
منبع: کتاب مدیریت روابط سرمایه گذار، دکتر حمید موفق، انتشارات کارگزار روابط عمومی
|