شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| 5 گرایش مهم رسانههای اجتماعی آورده شده است:
1- تطبیق پروسهی زمانبندی محتوا
اکثر مدیران رسانههای اجتماعی یاد گرفته اند که محتوای چند هفته یا چند ماه آتی خود را آماده کنند، اما این رویکرد نتیجه ای جز ارائهی محتوای قدیمی و به دردنخور یا حذف و تولید مجدد محتوا را نخواهد داشت. هیچکدام از این گزینه ها ایدهآل نیستند.
امروزه مدیریت موفق بر رسانههای اجتماعی را در برنامه ریزی زودهنگام نمیدانند، بلکه باید یک مدل انعطافپذیرتر را به کار بگیرید و محتوای مربوط به آینده ی نزدیک را تولید کنید. باید مسیر عملیاتی خود برای روزها، ماهها یا فصول پیش رو را تعیین کرده و سعی کنید یک چارچوب کلی با فضاهای خالی زیاد را ترسیم نمایید که انعطافپذیری کافی برای اعمال تغییرات را داشته باشد.
2- اولویت قائل شدن برای شِنُفت رسانههای اجتماعی
کلید استارت محتوای باکیفیت، شنفت هدفمند در رسانههای اجتماعی است. تا کنون، برندها شنفت رسانههای اجتماعی را نادیده گرفته و مستقیماً به سراغ خلق محتوا رفته اند. اما باید این شرایط را تغییر دهند. فرض کنید که تولید محتوای برندها، بدون شنفت رسانههای اجتماعی باشد. در این صورت کاربران حس می کنند که حرفهایشان شنیده نمیشود و همهمه هایی شکل خواهند گرفت. در عوض، مدیران رسانههای اجتماعی باید وقت بگذارند و نظر مشتریان نسبت به این تغییرات بزرگ را بشنوند. هر قدر بیشتر گوش کنید، سرنخهای بیشتری را دریافت خواهید کرد و تصمیمات بهتری برای خلق محتوا در رسانههای اجتماعی میگیرید.
3- موضعگیری
اغلب متخصصان رسانههای اجتماعی و روابطعمومی، رویکردهای ریسکگریز را انتخاب می کنند. بسیاری از کمپانی ها هنوز هم نگران واکنش منفی مردم هستند و نمیخواهند چیزی بگویند که همهمه به پا شود.
اما مشتریان امروز انتظار دارند که برندها صرفاً به فکر سود و زیان خودشان نباشند. نمیتوانید همه را راضی نگه دارید، اما موضع گیری اصولی درباره مسائل روز، میتواند موجب شکلگیری یک پایگاه مشتریان وفادار و مشتاق شود. صرفاً مطمئن شوید که کمپانی شما آمادگی پشتیبانی از اظهارات شما را داشته باشد.
4- نادیده گرفتن خودتبلیغی
پیش از سال 2020، اکثر کسبوکارها از کانالهای رسانههای اجتماعی بهره می گرفتند تا محصولات و خدمات شان را نشان دهند و آنها را بفروشند. اما دوران بحران کرونا، زمان مناسبی برای خودتبلیغی نیست. امروزه برندها و اینفلوئنسرها از رسانههای اجتماعی بهره می گیرند تا دیدگاههایشان را ترویج دهند، به دیگران کمک کنند، نقش خود در فرایند درمان را ایفا نمایند و روابط موردنیاز برای آینده را بسازند. هماکنون هرقدر حسن نیت بیشتری را نشان دهید و بیشتر کمک کنید، ثمرهی بیشتری را برداشت خواهید کرد.
5- تمرکز بر المانهای انسانی
هماکنون مردم به دنبال خلوص، ارتباط و اجتماع هستند. برندها بهجای تمرکز بر محصولات و خدمات، در حال تغییر استراتژیها و تمرکز بر کارکنان و مشتریان هستند. مثلاً کمپانیها نحوه ی دورکاری کارکنان و روتین های کاری جدیدشان را نشان می دهند یا داستان های دلگرم کننده ی مشتریان دربارهی اشاعهی احساسات مثبت شان را به اشتراک میگذارند.
انسان ها بیش از اینکه به کسبوکارها اهمیت بدهند، برای همنوعان شان اهمیت قائلاند و اعتماد بیشتری به آنها دارند، بنابراین کسب وکارها یاد گرفته اند که استراتژی های بازاریابی خود را پیرامون داستان های انسانی بسازند نه اینکه صرفاً به دنبال شرح محصولات شان باشند.
نوشته دوون گاردنر
مرجع انگلیسی: www.ragan.com
مرجع فارسی: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
23 ژوئن 2020
|