شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| در اینجا شش نکته برای روابطعمومی موثر با تمرکز بر فناوری ذکر شده است که به شما در اطلاع رسانی و پوشش خبری کمک می کند:
1. از اخبار جدید و پرطرفدار استفاده کنید
هر روز که می گذرد فناوری جای بیشتری در زندگی افراد می گیرد. برای اکثر ما، روزی نیست که به نوعی با فناوری سر و کار نداشته باشیم و اخبار رسانه ها با جدیدترین اپلیکیشن ها به دست ما می رسد.
متخصصان روابط عمومی باید از فرصتی که رسانه در اختیار آنها قرار داده استفاده کنند و سیر تحول فناوری و مزیت های آنها را همراه با معرفی محصولات و خدمات شرکت بیان کنند. این کار موج سواری خبری نام دارد و خبرنگاران در تیترهای اصلی به جدیدترین اخبار می پردازند. آنها به دنیال ایده هایی هستند که دامنه جریانات قبلی را گسترش دهد.
2. ساده بودن پیام های فناوری اطلاعات
متخصصان روابط عمومی باید به یاد داشته باشند که مصرف کنندگان برای سوالات خود در رابطه با محصولات و خدمات شما به دنبال پاسخ های ساده هستند. بنابراین گزارشگران نیز می خواهند با داستان هایی که بیان می کنند به مخاطب اطلاعاتی را ارائه دهند که در تصمیم گیری ها به آنها کمک کند.
خبرنگارن بسیار پرمشغله هستند و به دنبال اطلاعات جدید و باکیفیت هستند. استفاده از لغات پیچیده و فنی صنعت شما را آن طور که باید معرفی نمی کند. وقتی از رسانه برای برقراری ارتباط استفاده می کنید این 5 پرسش را درنظر بگیرید: چه کسی؟ چه چیزی؟ کجا؟ چه زمانی؟ چرا؟ و چگونه؟
3. بر منافع مصرف کنندگان تمرکز کنید
ساده انگاری در پیام رسانی موثر امری مهم و ضروری است. بله، روابط عمومی 101 همین است، اما غالبا به تمام ابعاد و جزئیات توجه نمی شود، زیرا اکثر بازاریابان تمایل دارند جزئیات فنی را برجسته تر کنند و طوری وانمود کنند که محصولات یا خدمات آنها بهتر از سایر رقباست. آنها فقط بر چیزهای ساده متمرکز نمی شوند بلکه بر ویژگی هایی که برای مخاطبان مهمتر است، تمرکز می کنند.
مصرف کنندگان در هنگام خرید محصول یا خدماتی جدید، به دنبال راهکاری برای مشکلاتشان هستند. تیم روابط عمومی می بایست از طریق ایمیل یا تلفن از مشکلات مصرف کنندکان آگاهی یابند، تا هنگام فروش محصولات یا ارائه خدمات نشان دهند که این محصولات یا خدمات چه نقشی در زندگی مشتریان دارد.
4. عناصر انسانی را بیابید
در پس هر خریدی فردی قرار دارد و هر فردی داستان خودش را دارد. حتی در پیچیده ترین فناوری ها، عنصر انسانی نقش دارد.
وقتی داستان خود را می نویسید، نشان دهید که محصولات و خدماتی که ارائه می دهید چه نقشی در زندگی مصرف کنندگان دارد. گزارشگران می دانند که خوانندگان یا بازدیدکنندگان با داستان هایی در رابطه با روابط انسانی ارتباط برقرار می کنند.
5. از رسانه برای اطلاع رسانی استفاده کنید
هیچ داستانی در مورد محصولات یا خدمات فناوری بدون ارائه اطلاعاتی از بازار کامل نیست. سالانه ده ها هزار محصول جدید به بازار عرضه می شوند - و شرکت های سازنده این محصولات به شدت توجه خبرنگاران و سردبیران را جلب می کنند.
بهترین روش برای تمایز محصول یا خدمات شرکت شما معرفی خبرنگاران به مشتریان است که می توانند با آنها مصاحبه کنند (اگر سیاست شرکت اجازه دهد) یا اطلاعاتی که تقاضای مصرف کنندگان را نشان می دهد.
6. مخاطبان خود (در رسانه) را بشناسید
خطای اصلی در روابط عمومی ارائه اطلاعات غلط و ناآگاهانه به خبرنگارانی است که باعث می شود صنعت شما به خوبی نشان داده نشود. جای بسی تعجب است وقتی چند نفر در بخش فناوری روابط عمومی وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند و به خروجی رسانه ها دقت نمی کنند.
هرچه محصول یا خدمات شما بهتر باشد، نشریات و رسانه های تجاری به شرکت شما نزدیکتر نزدیک تر می شوند و بیشتر به شرکت و محصولات شما می پردازند. بهترین مدیران بخش فناوری روابط عمومی با گزارشگرانی همکاری می کنند که صنعت و اطلاعات شرکت را به خوبی ارائه می دهند. آنها درباره داستانهایی که خبرنگاران منتشر یا پخش کرده اند تحقیق می کنند. ایجاد و پرورش این روابط هر لحظه برای شما سودآوری می کند.
برقراری ارتباط موثر از مزایای محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری می تواند در یک بازار شلوغ و پراکنده به چالش کشیده شود. اما وقتی روی اصول اولیه تمرکز کنید - پیام های ساده، عنصر انسانی و آگاهی از رسانه ای که از طریق آن ارتباط برقرار می کنید- پوشش مورد نیاز برای ایجاد آگاهی از برند را برای شرکت خود ایجاد خواهید کرد.
نویسنده: سازمان کارآفرینان
مرجع انگلیسی: www.inc.com
مرجع فارسی: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|