شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| دکتر یی گریس جی و همکارانش به بررسی تحقیقات ارتباطی مسئولیت اجتماعی شرکتی در چهار دهه گذشته پرداخته اند.
تجزیه و تحلیل با بررسی ادبیات، تجزیه و تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل شبکه انجام شد.
چکیده
مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) اهمیت عملی و نظری انکار ناپذیری برای حوزه ارتباطات دارد. با این حال، تحقیقات اندکی توسط محققان ارتباطات برای بررسی پیشرفت ساخت دانش و نظریه پردازی در این زمینه انجام شده است. این مطالعه با آگاهی از ساخت اجتماعی دانش و چارچوب دانشگاه نامرئی، تجزیه و تحلیل شبکه تألیفی مشترک و استنادی را در مورد ادبیات CSR در ارتباطات انجام می دهد.
نمونه گردآوری شده شامل 290 مقاله که بین 1980- 2018 از 61 مجله ارتباطی می باشد.
9،288 کتاب و مقاله و 4596 منبعی که منحصرا به این موضوع پرداخته اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان می دهد که همکاری های محدودی بین محققان با تخصص در رشته ارتباطی و خارج از آن یا در بین رشته های مختلف ارتباطی مختلف وجود دارد.
نتایج همچنین تأثیر قابل توجهی از دیدگاه های مدیریت و بازاریابی در دانشگاه نامرئی تحقیقات CSR در ارتباطات را نشان می دهد. علاوه بر این، نتایج حاصل از سه مدل شبکه طولی الگوهای تکامل ساختاری همکاری علمی و شبکه های ادبیات بنیادی، روند بلوغ ساخت دانش CSR در ارتباطات را نشان می دهد. روی هم رفته، این مطالعه زمینه ساز تحقیقات CSR در آینده است زیرا از این طریق می تواند پایگاه اطلاعاتی برای تحقیقات آتی در این حوزه باشد.
یافته های کلیدی عبارتند از:
• ارتباطات مسئولیت اجتماعی شرکتی یک منطقه تحقیقاتی در حال گسترش و بلوغ است، اما برای رسیدن به بلوغ به زمان نیاز دارد.
• محققان ارتباطات، به ویژه محققان از زیرشاخه های مختلف ارتباطی، هنوز تخصص خود را در شبکه تحقیقات مسئولیت اجتماعی شرکتی کاملاً ادغام و تلفیق نکرده اند.
• شبکه های تألیفی مشترک و استناد برای تحقیقات CSR چند پاره شده است، که ممکن است به دلیل ماهیت میان رشته ای ارتباطات و پیشینه های نظری واگرا باشد.
• به عنوان مثال، محققان ارتباطات استراتژیک سازمانی تمایل به رویکرد تفسیری برای بررسی CSR داشتند، در حالی که محققان روابط عمومی تمایل به رویکردی اثبات گرایانه داشتند.
یی گریس جی، دکترای دانشگاه بوستون ؛ دکتر ویتینگ تائو، دانشگاه میامی؛ هیجون ریم، دکترای دانشگاه مینه سوتا
متن زیر خلاصه ای است از مقاله اصلی ژورنال منتشر شده در بررسی روابط عمومی
مرجع انگلیسی: www.sciencedirect.com
مرجع فارسی: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|