درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 10 آذر 1399 - 08:40   

تقدیر شورای اطلاع رسانی دولت از عملکرد رسانه ای وزارت ورزش و جوانان

  تقدیر شورای اطلاع رسانی دولت از عملکرد رسانه ای وزارت ورزش و جوانان


ادامه ادامه مطلب یک

چگونه فیلم آموزشی بسازیم

  چگونه فیلم آموزشی بسازیم


ادامه ادامه مطلب دو

گوگل و فیسبوک: تهدیدی برای بقای رسانه‌های خبری

  گوگل و فیسبوک: تهدیدی برای بقای رسانه‌های خبری


ادامه ادامه مطلب سه

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مسیر روابط عمومی و ارتباطات در سال 2021
  نامزدهای بهترین عکس 2020
  گوگل و فیسبوک: تهدیدی برای بقای رسانه‌های خبری
  هیئت دولت امارات شورای امنیت سایبری را تشکیل داد
  رُبات ژاپنی گشت ارشاد ماسک و فاصله اجتماعی شد
  تایج یک نظرسنجی در مورد دورکاری کارکنان در ایران
  بحث و حل تعارض‌ها به سبک اپل
  کووید-۱۹؛ فرصتی برای کسب‌و‌کارها
  وضع قوانین جدید برای کنترل گوگل و فیس‌بوک در انگلیس
  تقدیر شورای اطلاع رسانی دولت از عملکرد رسانه ای وزارت ورزش و جوانان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45160صفحه نخست » رادیو روابط عمومیشنبه، 10 آبان 1399 - 00:23
میراث دیجیتال
سارا کریمان - بارگذاری اولین وب‌سایت در شبکه اینترنت به «تیم برنرزلی» به عنوان پدر و مخترع اینترنت در سال 1991 نسبت داده می‌شود. بی‌شک تصور دنیای امروز بدون حضور و استفاده از فناوری‌های دنیای دیجیتال امری بعید و دور از ذهن است. مگر در شرایطی که جهان را به صورت کامل در حالت نابودی و فروپاشی در نظر بگیریم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| بارگذاری اولین وب‌سایت در شبکه اینترنت به «تیم برنرزلی» به عنوان پدر و مخترع اینترنت در سال 1991 نسبت داده می‌شود. بی‌شک تصور دنیای امروز بدون حضور و استفاده از فناوری‌های دنیای دیجیتال امری بعید و دور از ذهن است. مگر در شرایطی که جهان را به صورت کامل در حالت نابودی و فروپاشی در نظر بگیریم.

 

 یقینا دستاوردهای دیجیتال بزرگ‌ترین و فراگیرترین ساخته فکر و دست بشریت است. بدین لحاظ واجد تعریف مفهوم گسترده واژه فرهنگ می‌شود. اهمیت این مورد بدان درجه است که سازمان علمی- فرهنگی ملل متحد «یونسکو» سرفصلی را تحت عنوان منشور حفاظت از میراث دیجیتال به تصویب رسانده است.

 

 یونسکو در تعریف میراث می‌گوید:«آنچه امروز با آن زندگی می‌کنیم و آنچه را که به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنیم.» میراث چیزی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و میراث دیجیتال را دربرگیرنده «منابع فرهنگی، آموزشی، علمی و اداری همچنین اطلاعات فنی، حقوقی، پزشکی و سایر اطلاعاتی می‌داند که به صورت دیجیتال ایجاد شده یا از منابع آنالوگ موجود به شکل دیجیتال تبدیل شده‌اند. اما نکته ظریفی در اینجا وجود دارد که مستلزم توجه است. با دقت در این تعریف بیشتر به این نتیجه می‌رسیم آن دسته از مواد دیجیتالی که در حقیقت نسخه دیگر و قابل تکثیر از مواد فرهنگی ملموس و ناملموس است باید در فرآیندها و دستاوردهای نوین، متغیر و رو به گسترش تکنولوژیکی حفاظت شوند.

 

این حفاظت عمدتا با تکثیر، نسخه‌برداری و حفظ ابزارهای مبدل صورت می‌گیرد. توضیح آنکه برنامه‌های دیجیتال مدام در حال پیشرفت هستند و این بیم وجود دارد داده‌های اطلاعاتی موجود که نیازمند برنامه‌های واسط جهت خوانده شدن و اجرا هستند در آینده به سبب تغییرات و از دور خارج شدن برنامه‌های قدیمی غیرقابل استفاده شوند. همین نگرانی‌ها، برخورد با داده‌های دیجیتال را در رده مواد فرهنگی قرار می‌دهد و موزه‌ها به عنوان مامن و بهترین جایگاه حفاظت از داشته‌های فرهنگی آماده می‌شوند تا نقش جدیدی را در زندگی بشریت بپذیرند.

 

همچنین به نظر می‌رسد در مورد محتوای دیجیتال از یک منظر بتوان به دو نوع دسته‌بندی رسید. دسته اول تولیداتی که نسخه دوم یک ماده فرهنگی هستند به عنوان مثال نسخه دیجیتال یک کتاب تاریخی و یا عکس تهیه شده از یک اثر موزه‌ای که تاکید اولیه منشور یونسکو بر حفظ این تولید و برنامه یا ابزار مبدل این کدهاست. دسته دوم فرآورده‌های برآمده از ابزارهای دیجیتال هستند که ما به ازای فیزیکی ندارند مثل صفحات وب و یا نوشته‌های ارسال شده توسط گوشی‌های تلفن همراه در قالب پیامک و غیره.

 

با نگاه گسترده‌تر ما به طیف بزرگی از برنامه‌های کاربردی برخورد می‌کنیم که در مدت زمانی کوتاه، جایگاه مهمی در زندگی انسان‌ها پیدا کرده‌اند و پس از مدتی یا دستخوش تغییرات شده و یا کنار گذاشته شده‌اند. این تولیدات چون در برگیرنده بخشی از خاطره جمعی هستند از منظر موزه‌ای باید حفاظت شده تا به عنوان بخشی از دانش به نسل‌های دیگر منتقل شوند. اگرچه همه مواد دیجیتال از ارزش پایدار برخوردار نیستند اما اگر بخواهیم تداوم میراث دیجیتال حفظ شود، نیازمند رویکردهای فعال نگه دارنده هستیم.

 

اگرچه ما در ابتدای این مسیر قرار گرفته‌ایم اما با توجه به اهمیت موضوع، فعالیت‌های مهمی در زمینه وضع قوانین و اقدامات فرهنگی و اجرایی صورت گرفته و در این زمینه چشم‌انداز روشنی رو به آینده وجود دارد. از جمله موزه‌های جذاب که بر مبنای درک اهمیت داده‌های دیجیتال به عنوان بخشی از داشته‌های فرهنگی بشریت شکل گرفته‌اند، موزه اینترنت در موزه دیجیتال سوئد است که سال 2014 افتتاح شد و تاریخچه اینترنت در سوئد به عنوان کشوری که به لحاظ دیجیتال خیلی پیشرفته است را به نمایش می‌گذارد.

 

ذیل این عنوان همچنین می‌توان به موزه اینترنت لس‌آنجلس و موزه اینترنت لندن نیز اشاره کرد. در ایران توجه عمدتا معطوف به استفاده امکانات دیجیتال جهت مستندسازی داشته‌های میراث ملموس و ناملموس بوده و میراث دیجیتال به مرور مورد توجه بیشتری واقع می‌شود. در راستای توجه به این موضوع برنامه «توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران در تیر ماه 1381 به تصویب رسید و به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد. اما در حال حاضر جای خالی موزه‌ای که به ‌طور اخص به موضوع میراث دیجیتال بپردازد به صورت جدی احساس می‌شود.
 

منبع: اعتماد


 


 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سالروز درگذشت دکتر مصطفی مصباح زاده موسس روزنامه کیهان


  کتاب راهنمای ارتباطات دامپزشکی منتشر شد


  معرفی کتاب‌های پرطرفدار خارجی/ موانع ارتباط مؤثر داخلی (روابط‌عمومی در تجارت)


  بازتعریف ابعاد تعامل با مشتری


  دورکاری با چند روش به افزایش خلاقیت کمک می‌کند


  اولین نظام نامه جامع روابط عمومی در آستانه چاپ قرار گرفت


  ارتباطات درون سازمانی در سال 2021 چگونه خواهد بود؟


  روابط عمومی «چشم‌انداز» سازمان را درست می‌کند


  فرصت کرونایی برای چابک‌سازی سازمان‌ها


  تفریح و هیجان در میدان مرگ


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران برگزار می‌شود