درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 10 آذر 1399 - 09:05   

تقدیر شورای اطلاع رسانی دولت از عملکرد رسانه ای وزارت ورزش و جوانان

  تقدیر شورای اطلاع رسانی دولت از عملکرد رسانه ای وزارت ورزش و جوانان


ادامه ادامه مطلب یک

چگونه فیلم آموزشی بسازیم

  چگونه فیلم آموزشی بسازیم


ادامه ادامه مطلب دو

گوگل و فیسبوک: تهدیدی برای بقای رسانه‌های خبری

  گوگل و فیسبوک: تهدیدی برای بقای رسانه‌های خبری


ادامه ادامه مطلب سه

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مسیر روابط عمومی و ارتباطات در سال 2021
  نامزدهای بهترین عکس 2020
  گوگل و فیسبوک: تهدیدی برای بقای رسانه‌های خبری
  هیئت دولت امارات شورای امنیت سایبری را تشکیل داد
  رُبات ژاپنی گشت ارشاد ماسک و فاصله اجتماعی شد
  تایج یک نظرسنجی در مورد دورکاری کارکنان در ایران
  بحث و حل تعارض‌ها به سبک اپل
  کووید-۱۹؛ فرصتی برای کسب‌و‌کارها
  وضع قوانین جدید برای کنترل گوگل و فیس‌بوک در انگلیس
  تقدیر شورای اطلاع رسانی دولت از عملکرد رسانه ای وزارت ورزش و جوانان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45159صفحه نخست » فناوری نوشنبه، 10 آبان 1399 - 00:11
تلگرام هنوز نفس می‌کشد
محمد رهبری- پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی مجازی - فیلترینگ تلگرام نتوانسته است مانع از استفاده از تلگرام شود و به همین دلیل این شبکه همچنان بستری مناسب برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی است که در کنار آن به دلیل امکانات فراوانی که این اپلیکیشن در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، برای ارتباطات شخصی نیز کارآمدی بالایی دارد و شاید همین امر راز ماندگاری تلگرام با وجود فیلترینگ باشد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| آیا با گذشت بیش از 2 سال و نیم از فیلتر تلگرام، مردم همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند؟ پاسخ به این سؤال برای کسب‌وکارها، شرکت‌های تبلیغاتی، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و سیاستگذاران فضای مجازی اهمیت دارد و به آن‌ها کمک می‌کند که تا تصمیمات بهتری در مواجهه با این پیام‌رسان بگیرند. آخرین نظرسنجی معتبری که در این رابطه منتشر شده، در اسفند 98 توسط ایسپا انجام شده که نشان می‌دهد 42 درصد ایرانیان همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند.

نکته قابل توجه در این نظرسنجی، اقبال روزافزون مردم به واتس‌اپ است که نشان می‌دهد فیلترینگ تلگرام باعث افزایش کاربران ایرانی واتس‌اپ شده است به نحوی که پس از فیلتر تلگرام تا آن تاریخ، استفاده از واتس‌اپ در میان ایرانیان، حدود 40 درصد افزایش یافته است.

 



همان‌گونه که در نمودار فوق مشاهده می‌شود، در ماه مهر در هر روز به طور میانگین، مجموع مطالب کانال‌های تلگرامی 1.49 میلیارد بار دیده شده است که نسبت با ماه گذشته11/0 میلیارد افزایش بازدید داشته است. معنای این اعداد این است که مطالب کانال‌های تلگرامی در مهرماه در هر روز حدود 100میلیون بار بیشتر از ماه مهر دیده شده است. اگرچه ابعاد این اعداد بزرگ است، اما در شرایطی که روزانه به طور میانگین حدود 2.26 میلیون مطلب تلگرام منتشر می‌شود، عدد عجیبی نیست. یعنی آن که هر مطلب تلگرامی به طور متوسط تنها 660 بار دیده شده است.

با این حال داده‌ها نشان می‌دهد که استفاده از تلگرام از ابتدای پاییز افزایش قابل توجهی یافته و بیش از 4 ماه قبل از آن بوده است. این یافته کاملا هم‌راستا با یافته‌های بدست آمده از تلگرام در سال‌های گذشته است. در همه این سال‌ها، استفاده از تلگرام در 6 ماه اول سال روندی نزولی داشته و با آغاز پاییز، افزایش یافته است. این که چه عواملی باعث فراز و فرود استفاده از تلگرام می‌شود، مبهم است اما به نظر می‌رسد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در این امر عاملی اثرگذار است.

بازدید کانال‌های خبری افزایش یافته است

به موازات افزایش استفاده از تلگرام، بازدید کانال‌های خبری نیز افزایش یافته است. نمودار زیر به خوبی نشان می‌دهد که به جز کانال ورزش 3، بازدید کانال‌های خبر دیگر در فصل تابستان روندی نزولی داشته اما از ابتدای پاییز بازدید این کانال‌ها نیز افزایش داشته است.

 



کدام مطالب در ماه مهر بیش از همه دیده شده است؟

بنابراین داده‌ها نشان می‌دهند که استفاده از تلگرام در ماه مهر افزایش یافته است. صعود تیم پرسپولیس به فینال و فوت محمد رضا شجریان استاد آواز ایران، از جمله عوامل مؤثر در افزایش استفاده از تلگرام در این ماه بوده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که مطالب کانال ورزش 3، از جمله پربازدیدترین مطالب تلگرام در ماه مهر بوده است. اما نکته جالب توجه آن است که مطلب یکی از کانال‌های شرط‌بندی در مورد نتایج فوتبال، که به پیش‌بینی نتایج فوتبال فعالیت می‌کند، با 467هزار بازدید، در کنار یکی از مطالب وایرال شده در مورد شهرداری تهران، بیشترین بازدید مطالب تلگرامی را در ماه مهر داشته است. توجه به مطالب یک کانال شرط‌بندی گویای آن است که در زیر پوست تلگرام، چه می‌گذرد. البته با توجه به کانال‌های تلگرامی که این مطالب را منتشر کرده‌اند، به نظر می‌رسد هر دو، یعنی مطلب شرط‌بندی و مطلب مربوط به شهرداری، مطلب با کمک کانال‌های تبلیغاتی، پخش شده و بازدید آن‌ها افزایش یافته است.


وضعیت کانال‌های سیاسی در تلگرام چگونه است؟

روند کاهشی استفاده از تلگرام در 6 ماه اول سال، بر روی کانال‌های سیاسی، اعم از کانال‌های وابسته به مخالفان جمهوری اسلامی، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تأثیرگذار بوده است. داده‌های بدست آمده حاصل از داده‌کاوی بر روی بازدیدهای 4 کانال ممکلته، سپاه قدس، امتداد و فردای بهتر (مصطفی تاجزاده)، نشان می‌دهد که به جز کانال امتداد، دیگر کانال‌ها با کاهش مخاطب و بازدید مطالب مواجه شده‌اند؛ حتی در ماه مهر که استفاده از تلگرام و بازدید کانال‌های تلگرامی رشد داشته است.

 


 


همان‌گونه که در جدول فوق نیز مشخص است، به جز کانال امتداد، سایر کانال‌ها در ابتدای هر فصل، با افت بازدید مواجه بوده‌اند و فقط کانال تلگرامی امتداد است که نسبت به ابتدای سال، با افزایش بازدید مواجه بوده است. نکته قابل توجه در میان این کانال‌‌ها آن است که کانال‌های منسوب به اصلاح‌طلبان به شدت بازدید کمتری از دیگر کانال‌ها دارند و این در حالی است که اصولگرایان مدعی هستند که از تلگرام خروج کرده‌اند. داده‌هایی که به خوبی نشان می‌دهد چرا صدای اصلاح‌طلبان شنیده نمی‌شود. افت بازدید کانال ممکلته که توسط مخالفان جمهوری اسلامی اداره می‌شود را می‌توان به کاهش امید به این گروه نیز تعبیر کرد.

با این حال، آنچه از مجموع داده‌های فوق‌الذکر می‌توان استنتاج کرد آن است که تلگرام در مهر ماه مجددا رونقی نسبی گرفته و هنوز محیطی پویا و زنده دارد و بسیاری از ایرانیان همچنان از آن استفاده می‌کنند؛ هرچند میزان بازدید مطالب کانال‌های سیاسی نشان‌دهنده کاهش اعتماد مخاطب به این کانال‌ها و چه بسا خود آن گروه‌ها می‌باشد.

به طور کلی می‌توان گفت که فیلترینگ تلگرام نتوانسته است مانع از استفاده از تلگرام شود و به همین دلیل این شبکه همچنان بستری مناسب برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی است که در کنار آن به دلیل امکانات فراوانی که این اپلیکیشن در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، برای ارتباطات شخصی نیز کارآمدی بالایی دارد و شاید همین امر راز ماندگاری تلگرام با وجود فیلترینگ باشد.

 

منبع: اعتماد

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سالروز درگذشت دکتر مصطفی مصباح زاده موسس روزنامه کیهان


  کتاب راهنمای ارتباطات دامپزشکی منتشر شد


  معرفی کتاب‌های پرطرفدار خارجی/ موانع ارتباط مؤثر داخلی (روابط‌عمومی در تجارت)


  بازتعریف ابعاد تعامل با مشتری


  دورکاری با چند روش به افزایش خلاقیت کمک می‌کند


  اولین نظام نامه جامع روابط عمومی در آستانه چاپ قرار گرفت


  ارتباطات درون سازمانی در سال 2021 چگونه خواهد بود؟


  روابط عمومی «چشم‌انداز» سازمان را درست می‌کند


  فرصت کرونایی برای چابک‌سازی سازمان‌ها


  تفریح و هیجان در میدان مرگ


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران برگزار می‌شود