شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| مدیریت یکپارچه روابطعمومی جدید، از فضای مجازی برای مدیریت روابط فراملی سازمان و افزایش اعتبار سازمان در صحنه ملی و بین المللی استفاده می کند و با بازنمایی های سازنده و هدفمند و سازماندهی شده، منزلت سازمان و درنهایت کشور را بالا می برد. بر این اساس، استفاده از ظرفیت های فضای مجازی در عرصه بین المللی مورد توجه روابط عمومی ها قرار گرفته است.
مدیریت ارتباطات روابط عمومی¬ها در سطح ملی و بین¬المللی متفاوت است و در سطح برون¬¬سازمانی، روابط عمومی¬ها را با موضوعات جدیدی مانند شناخت بازارهای در حال ظهور، رقابت جهانی، تفاوت¬های زبانی، تفاوت در قوانین و مقررات، تفاوت در کانال¬های رسانه¬های اجتماعی، یافتن افراد بانفوذ ، تفاوت در طراحی صفحات، تفاوت¬های فرهنگی و سازگاری و تطبیق با تفاوت¬های فرهنگی و تغییر شرایط مواجه هستند (پیج و پارنل، 2019؛ هربست، 2014).
در سطح درون¬سازمانی نیز، تعامل میان سازمان و گروه¬های مختلف در کشورهای متفاوت بر سیاست¬های سازمان اثرگذار است و مسائلی مانند پشتیبانی ارتباطات جهانی روابط عمومی¬ها از سوی مدیریت سازمان، تنظیم دستورالعمل¬ها و استراتژی¬های صحیح، دانش و مهارت برقراری ارتباط در سطح جهانی و تخصیص بودجه کافی مطرح می¬شود. بر این اساس، در مدیریت ارتباطات جهانی روابط عمومی¬ها، برنامه¬ریزی و ساماندهی روابط جهانی، صلاحیت کارکنان روابط عمومی، هماهنگی میان کشورها، مدیریت بازخورد بین¬المللی و تنظیم محتوا و فرمت برای استفاده کاربران بین¬المللی از اهمیت برخوردار است (هربست، 2014).
هربست (2014) عناصر مدیریت روابط جهانی در روابط عمومی¬ها را شامل پرسنل، نقش¬ها و مسئولیت¬ها، فرایندها، ساختارها، فناوری و فرهنگ ارتباطاتی دانسته است:
• پرسنل و مدیران روابط عمومی: مدیران روابط عمومی به مثابه مدیران ارتباطی، نقش حیاتی در سازمان دارند، زیرا آنها در سطح جهانی با ذینفعان و مشتریان و دیگر بخش¬ها ارتباط برقرار می¬کنند. مدیران روابط عمومی نیازمند آموزش مداوم هستند که شامل تخصص حرفه¬ای در ارتباطات، تخصص روش¬شناختی شامل تفکر میان¬رشته¬ای، تفکر استراتژیک و وظیفه¬محور است و تخصص اجتماعی که به توانایی برقراری ار تباط میان شرکای ملی و بین¬المللی و توانایی ساختن تیم اشاره دارد.
• نقش¬ها و مسئولیت¬ها: نقش¬ها و مسئولیت¬های مدیریت ارتباط جهانی در روابط عمومی¬ها بر اساس یک استراتژی مشخص، روشن و شفاف باشد. نقش¬های کلیدی و صلاحیت تصمیم¬گیران باید تعریف شده باشد و مشخص باشد که چه کسی مسئول برقراری ارتباط یا تعامل و بازخورد است.
• ساختار: مدیریت ارتباط جهانی به دستیابی به اهداف بین¬المللی سازمان کمک می¬کند. ابتدا باید مشخص کرد که مدیریت ارتباط جهانی در کدام بخش فروش یا بازاریابی قرار دارد و مسئول آن کیست.
• فرایند: فرایندها، هماهنگی را مطمئن می¬سازند. فرایندها، زنجیره¬ای از کنش¬ها با نتایج تعیین شده هستند. فرایندهای مناسب، ارتباطات موردنظر، هماهنگی و سنجش را امکان¬پذیر می¬کند و تلاش-های مشترک را تقویت می¬نماید.
• فناوری اطلاعات: فناوری اطلاعات مناسب نقش مهمی را در مدیریت ارتباط جهانی دارد. فناوری اطلاعات از مدیریت روابط جهانی از طریق سخت¬افزار و نرم¬افزار مناسب پشتیبانی می¬کند.
• فرهنگ ارتباطاتی: فرهنگ ارتباطاتی، در افزایش تفاهم فرهنگی و تبادل فرهنگی نقش عمده¬ای دارد و نقاط و ویژگی¬های مشترک فرهنگی که وحدت¬بخش روابط جهانی محسوب می¬شود را تقویت می¬کند.
الگوی مدیریت یکپارچه جدید و همه¬جانبه¬نگر روابط عمومی¬، در سطح مدیریت روابط جهانی تضمین می-کند که تمامی ذینفعان قادر به تعامل و تبادل ایده¬ها با سازمان هستند؛ ابزارهای مدیریت ارتباطی، به¬طور سیستماتیک و نظام¬مند در سطح جهانی طراحی و پیاده¬سازی شده¬اند؛ رفتار ذینفعان بر اساس درک مشترک از مدیریت روابط جهانی است؛ مدیریت روابط عمومی جهانی با شرکای بین¬المللی هماهنگ است؛ محتوا و خدمات سازگار و فاقد ناهماهنگی است و به لحاظ شکلی، بر اساس دستورالعمل¬های استاندارد بین¬المللی تنظیم و ارائه می¬شود.
|