شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| انتشار کرونا در سطح دنیا، دارای چنان سرعت و مقیاسی بوده که سایر اپیدمی های اخیر را تحتالشعاع خود قرار داده است. علاوه بر تلفات عظیم انسانی و اختلالهای ناشی از این بیماری بر زندگی میلیونها انسان، آسیب های اقتصادی ناشی از آن نیز به شدت گسترده و وسیع بوده اند.
رهبران کسب وکار حق دارند که در تقابل با چالش های معلوم و مجموعهای از ریسک های هنوز نامعلوم پیش رو، نگران تاثیر آنها بر شرکتها و اقدامات بعدی خودشان باشند. در اوج هیجانات و اضطراب های کنونی، تعدادی درس عبرت تاریخی هستند که میتوانیم از آنها بهره بگیریم. بینشهای رهبران دیلویت در مناطق گوناگون دنیا، میتوانند برداشت های عملی را در اختیار مدیران و تیمهای رهبری شان بگذارند تا اقدامات مناسب را پیش بگیرند.
اگرچه شرکتها در مراحل متفاوتی از مواجهه با شیوع این همه گیری قرار دارند و هر بخش و منطقه جغرافیایی هم شرایط منحصر به خودش را دارد. اما صرفنظر از میزان تاثیرگذاری ویروس بر سازمان، اعتقاد داریم که 5 خصیصه رهبری انعطافپذیر، میتوانند وجه تمایز مدیرعاملهای موفق در حین هدایت شرکت های شان در دل بحران کووید-19 باشند.
1- برای طرحهای خود، از قلب ... و مغزتان بهره بگیرید.
در دوران بحران، میتوان دشوارترین مسائل را با ملایمت پشت سر گذاشت. رهبران انعطاف پذیر با همدلی ناب و مخلصانه، خود را بهجای کارکنان، مشتریان و مجموعه ی اکوسیستم خود می گذارند. بااینحال رهبران انعطافپذیر باید یک نگاه جدی و منطقی را هم داشته باشند تا حافظ عملکرد مالی سازمان در برابر ناملایمت های همیشگی ناشی از این اختلالات باشند.
2- ماموریت را در اولویت قرار دهید.
رهبران انعطافپذیر، مهارت خوبی را در زمینه ی اولویت بندی دارند و میتوانند در کنار شناسایی فرصت های ارزشمند، ثبات لازم در سازمان شان را ایجاد نمایند.
3- میان سرعت و زیبایی، سرعت را در اولویت قرار دهید.
رهبران انعطاف پذیر – با بهره گیری از شجاعت خود – تصمیماتی قاطعانه را بر اساس اطلاعات نهچندان کامل اتخاذ می کنند و اهمیت شتاب در اجرای امور را می دانند.
4- روایت را از آنِ خود کنید.
رهبران انعطاف پذیر، از همان ابتدای کار روایت را در دست می گیرند، واقعیت های کنونی – ازجمله مجهولات خود – را بهصراحت میگویند و یک تصویر متقاعدکننده از آینده را ترسیم می کنند تا الهامبخش اعضای سازمان برای حفظ پشتکارشان باشند.
5- دیدگاه های بلندمدت را اختیار کنید.
رهبران انعطاف پذیر، تمرکز خود را بر افق پیش رو می گذارند، مدل های کسب وکار آتی را پیش بینی می کنند و محرکی برای طرح نوآوری های آینده ساز هستند.
اعتقاد داریم که یک بحران معمولاً سه چارچوب زمانی را طی میکند: «پاسخگویی» که کمپانی می تواند با موقعیت کنونی مواجه شود و تمرکزش را بر مدیریت استمرار کسب وکار بگذارد؛ «بازسازی» که طی آن، کمپانی یاد می گیرد و ظهور قدرتمندتری را خواهد داشت؛ و «رشد» که در آن، کمپانی خود را برای «نرمال جدید» آماده می کند و آن را شکل می دهد. این مسئولیت مدیرعامل هاست که با چالاکی تمام، هر سه چارچوب زمانی را بهصورت همزمان در نظر بگیرند و منابع شان را بهصورت متناسب به آنها تخصیص دهند.
با عنایت به این وظایف گسترده، رهبران انعطافپذیر میتوانند اقدامات تاکتیکی خاصی را به کار بگیرند تا 5 خصیصهی فوق را ارتقا دهند، تاثیر بحران کنونی را بکاهند و کمکحال سازمان شان برای ظهور قدرتمندتر از گذشته باشند. با به کارگیری رویکردهای صحیح، این بحران میتواند فرصتی برای پیشروی و خلق ارزش ها و تاثیرات اجتماعی مثبت باشد، نه اینکه مجدداً به جایگاه کنونی خود بازگردند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|