درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 آذر 1399 - 11:59   

آخرین مهلت ارسال آثار به پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  آخرین مهلت ارسال آثار به پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

دمکراسی فارابی

  دمکراسی فارابی


ادامه ادامه مطلب دو

انتصاب مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری البرز

  انتصاب مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری البرز


ادامه ادامه مطلب سه

مبارزه با سانسور ـ راهی برای از میان رفتن سانسور کتاب و نشریات

  مبارزه با سانسور ـ راهی برای از میان رفتن سانسور کتاب و نشریات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نتایج یک نظرسنجی جدید: داستان سرایی برند روز به روز بیشتر می شود
  کتاب "روابط‌عمومی در عصر کرونا" منتشر شد
  هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران برگزار می‌شود
  تقدیر وزارت جهاد کشاورزی از مدیر روابط عمومی دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد
  محبوبیت پلی استیشن ۵، فروش فوق‌العاده
  ایران بیشترین کاربران اینترنتی را در خاورمیانه دارد
  ۳۲ میلیون کاربر بازی‌های دیجیتال ‌در ایران
  سه نکته که متخصصان روابط عمومی باید در مورد تجزیه و تحلیل احساسات بدانند
  سرنوشت نخستین روزنامه ای که در آمریکا انتشار یافت
  دمکراسی فارابی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45052صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 2 آبان 1399 - 23:07
لزوم تجدیدنظر در سیاست رسانه‌ای مدیریت بحران کرونا
شفیع بهرامیان – دکترای علوم ارتباطات - ضعف دانشی، مدیریتی، هماهنگی و لجستیکی ما در مهار بحران‌های و سوانح مختلف تابه‌حال غیرقابل‌انکار است. تأکید همواره مسئولان رسمی مدیریت بحران بر بازیگری و نمایش تصنعی وضعیت آرام و تحت کنترل و عدم استفاده از مشاوره متخصصان مربوطه و اجتناب از کاربست راهکارهای علمی و تجربی لازم در همه این سال‌ها، متأسفانه لطمات و صدمات جبران‌ناپذیری بر کارایی این نهادها و اعتماد مردم به مدیریت رسمی بحران‌ها وارد آورده امری که غیرقابل کتمان و پنهان‌سازی است. شاید یک‌بار و برای همیشه لازم است سیاست را از مدیریت بحران جدا کنیم؛ مدیریت بحران امری فنی و علمی است و نه سیاسی، مصلحتی و نمایشی!
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| نیمه سوم اسفندماه سال ۹۸ بود، آن زمان به‌عنوان مدرس حوزه ارتباطات و رسانه عضو شورای اطلاع‌رسانی استان بودم، بحث کرونا و شیوه‌های مواجهه با آن تازه تبدیل به دغدغه مسئولان و مردم شده بود. جلسات مختلفی برگزار می‌شد، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های زیادی از پایتخت روانه مراکز استان‌ها می‌شد، گروه‌های بسیاری تحت عناوین مختلف به میدان آمده بودند تا جلوی شیوع این ویروس مهلک را بگیرند، گمان براین بود اگر "دو هفته " مردم ماسک بزنند و مراودات اجتماعی خود را به حداقل برسانند کار ویروس تمام است اما نه آن دو هفته تعطیلی همه مردم ماسک زدند، نه فاصله فیزیکی و اجتماعی رعایت شد و نه سایر پروتکل‌ها و دستورات بهداشتی و اداری و اجتماعی موردتوجه اکثریت مردم قرار گرفت و نتیجه آن شد که امروز می‌بینیم؛ رکورددار ابتلا و مرگ میر در جهان به نسبت جمعیت هستیم!


در یکی از جلسات که در ۲۶ اسفند همان سال به ریاست استاندار برگزار شد نگارنده به‌عنوان دانش‌آموخته حوزه رسانه به دوستان متذکر شدم که برای مواجهه اثربخش با همه‌گیری ویروس کرونا بجای مصوبات کلیشه‌ای و انتشار صرف پوسترهایی چون "ماسک بزنیم " و "در خانه بمانیم " باید مردم از همان ابتدا با عوارض و مصائب کوئید-۱۹ بصورت واقعی آشنا کرده و شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و دوربین صداوسیما لازم است مستقیماً مخاطب را به نزد بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها و بیماران بدحال برده و با رعایت اصول اخلاقی و حریم خصوصی بیماران، مخاطبان را از نزدیک با رنج و دردهای مبتلایان آشنا سازند تا آن عده زیاد از مردمی که هیچ باوری به این ویروس نداشته و عملاً تبدیل به حلقه زنجیره شیوع و گسترش آن هستند به خاطر ترس از جان خویش -و نه به خاطر مسئولیت‌های اجتماعی- شاید که راضی به رعایت موارد لازم شوند؛ اما متأسفانه تأکید تکراری مسئولین محترم بر حفظ مصلحتی آرامش روانی و عدم تشویش افکار عمومی باعث شد هرگز این پیشنهاد "مخاطب هراسی مبتنی بر واقعیت‌های موجود " عملیاتی نشود.

ضعف دانشی، مدیریتی، هماهنگی و لجستیکی ما در مهار بحران‌های و سوانح مختلف تابه‌حال غیرقابل‌انکار است. تأکید همواره مسئولان رسمی مدیریت بحران بر بازیگری و نمایش تصنعی وضعیت آرام و تحت کنترل و عدم استفاده از مشاوره متخصصان مربوطه و اجتناب از کاربست راهکارهای علمی و تجربی لازم در همه این سال‌ها، متأسفانه لطمات و صدمات جبران‌ناپذیری بر کارایی این نهادها و اعتماد مردم به مدیریت رسمی بحران‌ها وارد آورده امری که غیرقابل کتمان و پنهان‌سازی است. شاید یک‌بار و برای همیشه لازم است سیاست را از مدیریت بحران جدا کنیم؛ مدیریت بحران امری فنی و علمی است و نه سیاسی، مصلحتی و نمایشی!

نظام درمانی کشور تاکنون تا پای جان در صحنه درمان مبتلایان کرونا حاضر بوده، مشکل اما در کنترل و مدیریت افکار مردم از طریق رسانه‌ها برای پیشگیری است. سیستم اطلاع‌رسانی رسمی کشور عملا در حوزه کنترل کرونا شکست خورده است. مدیریت افکار عمومی و ایجاد و تثبیت و حفظ اعتماد فی‌مابین نهادهای متولی بحران و مردم مستلزم شناخت فرایند ارتباطی و رسانه‌ای به‌عنوان حلقه واسط جامعه و نهادهای رسمی است.

کارکردهای اصلی رسانه‌ها در بحران شامل رصد و پایش وضعیت، آموزش مواجهه و پیشگیری، هدایت عمومی، هشدار و انذار، حراست از محیط و جامعه، بازیابی روحی و روانی مردم، بازنمایی واقعیت‌های میدانی، ایجاد حساسیت عمومی، برجسته‌سازی مشکل، ایجاد بسترهای روانی برای پذیرش هزینه و راه‌حل، ایجاد همدلی بین کارگزاران و مردم و همچنین تقویت انسجام و همبستگی عمومی است. با این وجود غالب مدیران بحران کشور و بخش‌های اطلاع‌رسانی آنها با این مفاهیم اساسی آشنایی ندارند!

متأسفانه در ۷ ماهی که درگیر بحران ویروس کرونا و عدم همراهی طیفی از مردم با دستورات و پروتکل‌های بهداشتی هستیم آنچه از اول تاکنون در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی اتفاق افتاده جز نمایشی تکراری و ملال‌آور، هیچ دستاوردی در میدان عمل نداشته است چراکه تا زمانی که روحیه سیاسی‌کاری، جلسه بازی‌های بی‌حاصل و دورهمی‌گونه، نمایشگری و بازنمایی صوری تحت کنترل بودن وضعیت از سوی مسئولان امر وجود داشته باشد و از متخصصان فن در حوزه‌های مختلف کنترل و مدیریت بحرانی چون کرونا – به‌صورت عملیاتی و نه نمایشی-کمک گرفته نشود وضعیت نابسامان عدم رعایت پروتکل‌ها توسط حدود ۶۰ درصد از مردم ادامه خواهد یافت و متأسفانه شاهد مرگ‌ومیرهای به‌مراتب بالاتر از روزی ۳۰۰ نفر در کشور خواهیم بود.

۲ آبان ۱۳۹۹
منبع: @roknechaharom

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزی که «لایف» منتشر شد و اهمیت تصویر برای نشریات آشگار گردید


  دمکراسی فارابی


  سرنوشت نخستین روزنامه ای که در آمریکا انتشار یافت


  رفتار روابط عمومی ها در فضای مجازی


  اطلاع رسانی در خصوص خدمات الکترونیک، مسئولیت روابط عمومی را دو چندان می کند


  ضرورت ایجاد «سازمان صنعت نمایشگاهی»


  سه نکته که متخصصان روابط عمومی باید در مورد تجزیه و تحلیل احساسات بدانند


  کرونا و شرکت‌های مسئولیت‌پذیر


  هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران برگزار می‌شود


  کتاب "روابط‌عمومی در عصر کرونا" منتشر شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران برگزار می‌شود