شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-||شهرزاد عارفی ||| بازاریابی اجتماعی، روشی برای توسعه یک فعالیت اجتماعی یا تغییر رفتار مخاطب است که در نهایت به نفع جامعه یا اعضای آن است. در واقع تکنیکهای این روش از ترکیب علوم اجتماعی و تبلیغات بوجود میآیند که روشی اثربخش برای ایجاد یک رفتار پایدار در جامعه و افراد است.
افراد یک جامعه در طول زندگی خود بارها در معرض تبلیغات اجتماعی قرار میگیرند. یک بار کمپین مقابله با آتشسوزی جنگلها ( بطور مثال کمپین smokey bear که از سال 1944 م. در آمریکا آغاز شد) یا تصاویری که از بیماریهای احتمالی مرتبط با سیگار روی بستهبندی آن دیده میشود.
زمانی که متخصصان بازاریابی و ارتباطات میخواهند یک کمپین اجتماعی را طراحی و اجرا کنند باید سه جنبه مهم آن را در نظر بگیرند: دغدغهای که کمپین به دنبال حل یا توجه به آن است، منابعی که قصد دارند در اطلاعرسانی آن مشکل به آنها مراجعه کنند و تمامی ریسکهای احتمالی ورود به آن موضوع و همچنین برنامه زمانبندی اجرای آن.
بازاریابی اجتماعی در سال ۲۰۲۰
بازاریابی اجتماعی میتواند بر موضوعات متعددی متمرکز شود که هر کدام به نحوی به نفع جامعه و اعضای آن هستند. مانند تبلیغ و ترویج سلامتی، رانندگی ایمن، تغذیه سالم و ورزش یا مشکلات محیط زیستی مانند آگاهیبخشی درباره زیستگاههای در خطر و جنگلزدایی یا همچنین فعالیتهای اجتماعی مانند آگاهیبخشی درباره کلیشهها، قلدری و حقوق اقلیتها و...
در اکثر مواقع این شرکتها و برندهای بزرگ نیستند که علاقهمند به راهاندازی این گونه کمپینها باشند بلکه این خیریهها و سازمانهای غیرانتفاعی یا نهادهای دولتی هستند که به فکر اینگونه موضوعات میافتند.
با این وجود هنوز شرکتهایی پیدا میشوند که مشتاق پرداختن به موضوعات اجتماعی باشند و دلشان بخواهد که یک کمپین اجتماعی راه بیاندازند.
کمپین بازاریابی اجتماعی
یک کمپین اجتماعی با اجرای صحیح میتواند توجه عموم را جلب کند و درباره یک معضل اجتماعی آگاهیبخشی وسیعی انجام دهد و این کار نیاز مبرم به خلاقیت و درگیر کردن احساس مخاطب دارد تا با آگاهی و اقناع مخاطب دنیا جای بهتری برای زندگی شود و رفتارهای انسانی سامان یابند.
همواره 4 فاکتور اساسی (محصول، قیمت، مکان و طرح ترویج) برای طرحریزی کمپینهای بازاریابی وجود دارد که آنها را در یک کمپین اجتماعی اینطور معنا میکنیم:
محصول
در این گونه کمپینها، محصول اصلی همان اقدام یا عمل اجتماعی و منافع عمومی آن است که باید با جذابیت هر چه تمامتر ارائه شود. مخاطب باید منافع این اقدام اجتماعی را به راحتترین و سریعترین شکل ممکن متوجه شود.
قیمت
اصطلاح قیمت در این کمپینها به هزینهای اشاره دارد که افراد باید برای رسیدن به هدف کمپین بپردازند و لزوما مالی نیست. در واقع این هزینه میتواند سختی یا وقتی باشد که مخاطب برای تحقق هدف کمپین تحمل یا صرف میکند.
مکان
در کمپینهای اجتماعی، خلاف دیگر کمپینهای تبلیغاتی منظور از مکان تبلیغ، بیلبورد، شبکههای اجتماعی و... نیست و در واقع به محلی اشاره دارد که افراد جامعه باید رفتار یا عملی را که از آنها خواسته شده در آنجا انجام دهند. برای مثال در کمپینی که بالاتر اشاره کردیم، چون موضوع آن منع درست کردن آتش در جنگلها بود، مکان کمپین "جنگلها" هستند.
طرح ترویج
این بخش وظیفه دارد تمام قسمتهای فوق را با یکدیگر یکپارچه کند و به تمام مسیرها و کانالهایی اشاره دارد که باید به کار گرفته شوند تا پیام موردنظر به گوش مخاطب برسد و آن را به نحوی بیان کند که برای او جذاب باشد.
نویسنده: Ronn Torossian
October 1, 2020
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|