درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 30 مهر 1399 - 05:56   

کیفرخواست بزرگ دولت آمریکا علیه گوگل

  کیفرخواست بزرگ دولت آمریکا علیه گوگل


ادامه ادامه مطلب یک

بازیابی آزادی عمل در دوران کرونا

  بازیابی آزادی عمل در دوران کرونا


ادامه ادامه مطلب دو

حمله جمهوریخواهان به «توئیتر» در کارزار انتخاباتی امریکا

  حمله جمهوریخواهان به «توئیتر» در کارزار انتخاباتی امریکا


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کیفرخواست بزرگ دولت آمریکا علیه گوگل
  تاکید رئیس مرکز روابط عمومی وزارت کشاورزی بر ارتباط همدلانه بین اصحاب رسانه و روابط عمومی ها
  روابط عمومی هیأت بدنسازی و پرورش اندام خراسان رضوی برتر شد
  هنر بازاریابی اجتماعی
  روابط عمومی و فرار از واقعیت‌ها!
  بازدید مسول وکارشناسان روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب از مراکز بهزیستی
  گزارش برگزاری وبینار تخصصی نظرسنجی و روابط عمومی برتر
  زمانی یک سازمان موفق خواهد بود که روابط‌عمومی پویا یی داشته باشد
  اثر ماندگار چالش‌های ۲۰۲۰ بر رهبری سازمانی
  حمله جمهوریخواهان به «توئیتر» در کارزار انتخاباتی امریکا
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44976صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریشنبه، 26 مهر 1399 - 16:05
یک زن مدیرعامل بزرگ‌ترین گروه رسانه‌ای جهان عرب شد
قرارگرفتن یک زن جوان سعودی در رأس بزرگ‌ترین گروه رسانه‌ای جهان عرب، تنها برای زنان عربستانی امیدآفرین نخواهد بود و به احتمال زیاد به تلاش برابری‌خواهانه و تحول‌آفرین زنان در دیگر کشورهای عربی نیز جان تازه‌ای خواهد بخشید.
  

 

 شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| جومانا راشد علاوه بر تحصیلات و تجربه کاری خودش، از خانواده‌ای می‌آید که بخش مهمی از تاریخ روزنامه‌نگاری در عربستان را رقم زده‌اند- ایندیپندنت
 
 به گزارش شارا به نقل از ایندیپندنت، روز پنج‌شنبه ۱۵ اکتبر «گروه تحقیق و بازاریابی سعودی»(SRMG)، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که با تصویب هیئت‌مدیره‌اش، مدیرعاملی این گروه را به زن جوان و تحصیل‌کرده سعودی سپرده است.
 
 انتصاب جومانا راشد الراشد به این سمت، گام دیگری است در راستای برنامه گام‌به‌گام عربستان برای توسعه حضور زنان توانمند در جایگاه‌های مدیریتی ارشد در همه بخش‌های سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی.
 
 جومانا راشد مدرک کارشناسی‌ارشد روزنامه‌نگاری بین‌المللی را در سال ۲۰۱۳ از دانشگاه سیتی لندن اخذ کرد. او همچنین در سال ۲۰۱۱ از دانشگاه معتبر «سواس» (SOAS) لیسانس علوم سیاسی گرفت.
 
 وی پیش‌تر در روزنامه الریاض مشغول به کار بوده و سابقه مشاور رسانه‌ای و مدیریت رسانه‌ را در کارنامه خود دارد.
 
 سمیه انور جبرتی، یکی از ۱۰۰ زن پیشرو جهان به انتخاب بی‌بی‌سی که خود نیز نخستین زن سعودی بود که به سردبیری یک روزنامه در سطح ملی رسید، درباره انتصاب جومانا راشد به این سمت گفت که «با توجه به تحولات چشم‌گیری که عربستان درگیر آن است، این رویداد چندان تعجب‌آور نبود. جومانا علاوه بر سوابق روزنامه‌نگاری خودش و خانواده‌اش می‌تواند دوره‌ای جدید از توسعه رسانه‌های عرب‌زبان را رقم بزند.»
 
 او می‌گوید که «گروه تحقیق و توسعه سعودی» حتی در دوره‌ای که برای پیشرفت زنان سعودی سقف شیشه‌ای وجود داشت و فعالان حقوق زنان در حال تلاش برای تغییر نگاه‌ها بودند، در توانمندسازی زنان پیشگام بود. سمیه جبرتی گفت که حال و با تغییراتی که در عربستان رخ داده است دیگر هیچ سقفی برای پیشرفت زنان جز سقف آسمان وجود ندارد.
 
 جومانا راشد علاوه بر تحصیلات و تجربه کاری خودش، از خانواده‌ای می‌آید که بخش مهمی از تاریخ روزنامه‌نگاری در عربستان را رقم زده‌اند.
 
 راشد بن‌فهد، پدر جومانا را پدر روزنامه‌نگاری نوین عربستان می‌دانند. او از ۱۷ سالگی به روزنامه الریاض پیوست و سال‌ها در بخش‌های مختلف این رسانه فعالیت کرد. آقای راشد در دوره مسئولیتش به‌دلیل توجهی که به حقوق زنان داشت، برای نخستین بار مسئولیت بخش‌هایی از این رسانه را به زنان سپرد؛ رویدادی که در آن زمان چندان آسان و بی‌هزینه نبود.
 
 در سال ۱۹۹۲ پس از قرارداد طائف برای پایان جنگ داخلی در لبنان، آقای راشد برای مدت ۱۷ سال در بیروت سکنی گزید و با پذیرفتن مدیریت دفتر الجزیره (روزنامه چاپ عربستان سعودی) در بیروت، فعالیت رسانه‌ای و روشنفکری خود را در این پایتخت عربی پی‌گرفت.
 
 گرچه آقای راشد در سال ۲۰۱۶ چشم از جهان فروبست ولی شش دهه تلاش مستمر او برای توسعه جایگاه زنان در رسانه‌های عربی، حال با انتخاب دخترش به مدیریت عالی بزرگ‌ترین گروه رسانه‌ای جهان عرب به بار نشسته است.
 
 تغییرات ادامه می‌یابد
 
 گروه تحقیق و بازاریابی سعودی مالک و سرمایه‌گذار بیش از ۲۵ شرکت و موسسه در کشورهای مختلف جهان است و نقشی مهم در جهان رسانه‌ای عربی ایفا می‌کند.
 
 این بنگاه رسانه‌ای، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین گروه انتشاراتی در خاورمیانه است‌ که در سال ۱۹۷۵ تاسیس شده. این مجموعه هم‌اکنون انتشار چهار نشریه ایندیپندنت به زبان‌های ترکی، عربی، اردو و فارسی را نیز به عهده دارد.
 
 انتخاب یک زن جوان و تحصیل‌کرده به این سمت، بخشی از چشم‌انداز این گروه رسانه‌ای است که مأموریت خود را مبتنی بر «ارائه بهترین و با‌کیفیت‌ترین اطلاعات و محصولات فرهنگی و خدمات آموزشی» قرار داده است.
 
 با تحولاتی که در جایگاه زنان در عربستان در حال رخ دادن است، انتخاب جومانا راشد، خود بخشی از مسیر قرار گرفتن زنان سعودی در جایگاه شایسته‌شان را هموار می‌کند. عربستان پیش‌تر و در فوریه سال ۲۰۱۹ نیز با انتصاب ریما بنت بندر به عنوان نخستین سفیر زن این کشور گام مهمی برای قرار دادن زنان در مشاغل مدیریتی مهم برداشته است. ریما بنت‌بندر هم‌اکنون بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سفارتخانه عربستان در جهان را در کشور آمریکا اداره می‌کند.
 
 در میان گروه‌های رسانه‌ای بزرگ در جهان مانند فایننشال تایمز با سابقه ۱۳۱ ساله، نیویورک‌تایمز با سابقه ۱۶۸ ساله و گاردین با ۱۹۸ سال قدمت، هنوز زنان به جایگاه رهبری این رسانه‌ها دست نیافته‌اند و این به ما یادآوری می‌کند که تلاش برای برابری و دستیابی زنان به حقوقشان حتی در بخش‌های پیشرویی مانند رسانه نیز، روندی پرچالش است.
 
 به نظر می‌رسد که قرارگرفتن یک زن جوان سعودی در رأس بزرگ‌ترین گروه رسانه‌ای جهان عرب، تنها برای زنان عربستانی امیدآفرین نخواهد بود و به احتمال زیاد به تلاش برابری‌خواهانه و تحول‌آفرین زنان در دیگر کشورهای عربی نیز جان تازه‌ای خواهد بخشید.
 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  استراتژی‌های پاسخگویی به سوالات مشتریان


  چهار قاعده برای مذاکره‌ای موفق


  چگونه تنوع را در محل کار افزایش دهیم؟


  اشتباهات در فروش


  کتاب سال روابط عمومی ایران منتشر شد


  بازیابی آزادی عمل در دوران کرونا


  گزارش نشست شورای روابط عمومی های استان مرکزی


  6 نکته برای بهبود استراتژی روابط عمومی آنلاین در زمان شیوع کرونا


  نوکیا شبکه نسل چهارم تلفن همراه را در کره ماه برای ناسا می‌سازد


  حمله سایبری چیست؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی