درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 23:31   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4481صفحه نخست » چهارشنبه، 16 مرداد 1392 - 07:22
مطبوعات؛ رکن دموکراسی یا چرخ پنجم ماشین مسئولین
  

17 مردادماه سال 1392 هم از راه می‌رسد، روزی که به مناسبت سال‌روز شهادت خبرنگار شهید، محمود صارمی به عنوان روز خبرنگار نامیده شده و هرساله به بهانه این روز جلساتی در راستای تکریم از مقام خبرنگار برگزار می‌شود.

 

به گزارش شارا به نقل از ایسنا، منطقه مرکزی، در جلسات نمادین روز خبرنگار، مسئولین، سخنرانی می‌کنند و لوح‌های تقدیر به خبرنگاران هدیه می‌دهند تا مرهمی باشد بر دردهای کهنه قشری که دائما از کاستی‌ها و مشکلات مردم شهرشان می‌نویسند. محرومیت، مشکلات معیشتی خبرنگاران و نبود امنیت شغلی آنها وجه اشتراک تمامی خبرنگاران این مرز و بوم است اما وجه تمایز خبرنگاران ساوه‌ای با تمامی خبرنگاران به خصوص خبرنگاران مرکز استان در این است که بدیهی‌ترین مشکلات زندگی و شغلی آنان نه مورد اعتنا قرار می‌گیرد و نه بدان پرداخته می‌شود.

 

در روز خبرنگار سال گذشته در حالی‌که همه خبرنگاران مرکز استان مرکزی مورد تجلیل قرار گرفتند، خبرنگاران ساوه‌ای لوح‌های تقدیر خود را از نیروهای خدماتی اداره مطبوعات دریافت کردند که به شدت مورد اعتراض جامعه خبری ساوه قرار گرفت و در هیچ جلسه تجلیلی نیز دعوت نشدند.

 

نمی‌دانم آیا چنین رویکردی در سال جاری تکرار خواهد شد و اساسا چه کسانی و در چه زمانی مشکلات قشر خبرنگار ساوه‌ای را که در قالب هشت نشریه محلی و بیش از 10 نمایندگی روزنامه کثیرالانتشار، خبرگزاری‌ها و صداوسیما فعالیت می‌کنند مورد توجه قرار می‌دهد.

 

روح‌الله عالم‌زاده، سردبیر نشریه صبح ساوه در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: معتقدم بیان مشکلات جامعه خبری فایده چندانی ندارد چرا که این مشکلات بارها بیان شده اما مسئولین و متولیان امر هیچ گونه توجهی به مشکلات قشر خبرنگار ندارند و به خبرنگار به عنوان وسیله‌ای برای مطرح کردن خود نگاه می‌کنند و این نگاه صرفا ابزاری است.

 

وی افزود: هیچ قشری را مانند خبرنگاران نمی‌توان یافت که در عین حال که از نبود امنیت شغلی رنج می‌برند، مسئولین از آنها توقع دارند.

 

عالم‌زاده گفت: در صحنه‌های مهم و عرصه‌های حساس مانند انتخابات، مسئولین بر نقش تاثیرگذار خبرنگاران تاکید می‌کنند اما به محض این‌که انتخابات برگزار می‌شود و جامعه خبری زحمات زیادی را متحمل می‌شود دیگر هیچ کس سراغ رسانه‌ها را نمی‌گیرد. برخی مسئولین، خبرنگاران را بلندگوی خود می‌دانند و تمایل دارند خبرنگار مطیع آنان باشد که با این نگاه به جامعه خبری، قطعا مشکلی از مشکلات شهر و جامعه ما حل نخواهد شد.

 

وی تصریح کرد: یک خبرنگار وقتی صدای مردم می‌شود، حرف مردم را می‌زند و از مسئولی انتقاد می‌کند او را متهم به تضعیف برخی مسئولین می‌کنند اما به محض این‌که آن خبرنگار شروع به تعریف از یک مسوول می‌کند بسیار مورد احترام قرار می‌گیرد.

 

عالم‌زاده با انتقاد از تبعیض موجود میان خبرنگاران ساوه با خبرنگاران مرکز استان، عنوان کرد: تمامی امتیازات جامعه خبری استان در اراک ارائه می‌شود و خبرنگاران ساوه‌ای همواره از این امتیازات محرومند؛ به عنوان مثال بارها دوره‌های تخصصی و آموزشی توسط سرای روزنامه‌نگاران برگزار شده اما هیچکدام از این دوره‌ها در ساوه برگزار نشده است.

 

وی بیان کرد: در سایر امتیازات مانند تعاونی مسکن خبرنگاران حتی نام یک خبرنگار ساوه‌ای به چشم نمی‌خورد و این یک ظلم است. ما واقعا توقعی از متولی رسانه‌ها در ساوه نداریم چرا که می‌دانیم اختیاراتی ندارند اما از مسئولین خصوصا فرماندار ساوه که رابطه صمیمانه‌ای با جامعه رسانه‌ای دارند انتظار داریم در راستای برطرف کردن مشکلات خبرنگاران ساوه پیشقدم شوند و حداقل یک جلسه مشترک بگذارند و صحبت‌های خبرنگاران را بشنوند.

 

این فعال مطبوعاتی، همچنین خواستار حمایت قضایی و حقوقی از جامعه خبری شهرستان ساوه شد و افزود: رابطه خبرنگاران با دستگاه قضایی و دادستان خوب است و ما از رفتار آنان رضایتمندی داریم اما باید حمایت‌های قانونی از خبرنگاران بیشتر شود چرا که قانون مطبوعات بر این موضوع تصریح دارد، هر شخص حقیقی و حقوقی که در جهت اعمال فشار بر فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها برآید، مجرم است و لازم است چنانچه مواردی از سوی جامعه رسانه‌ای به دستگاه قضایی منعکس شد، دادستان، حمایت قضایی از خبرنگاران را در دستور کار قرار دهد.

 

محمد مزینی‌فر، سردبیر نشریه پیام اندیشه ساوه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بارها به مناسبت روز خبرنگار، گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی درج شده است که معمولا خمیر مایه‌ همه‌ آنها، توجه نکردن کافی از سوی مسئولان و نشناختن این حرفه و رسالت است. به همین علت بد نیست در آستانه 17 مرداد، به انتقاد از برخی اصحاب قلم بپردازیم، باشد که انعطاف پذیری در برابر انتقادها و تحمل مخالف از خودمان آغاز شود.

 

وی ادامه داد: قلم خبرنگار در حقیقت صدای افکار عمومی است در صورتی که متاسفانه در بسیاری موارد خروجی این قلم، تبدیل به گزارش کار و شرح خدمات ارگان‌ها می‌شود و نمایندگی افکار عمومی، جای خود را به روابط عمومی اداره‌ها می‌دهد.

 

شاید بتوان این امر را بزرگترین آفت حرفه‌ی خبرنگاری و عرصه‌ی خبر دانست که البته این آسیب، برآمده از ساختار فرهنگی و نوع نگرش به رسانه‌ها از سوی مسئولین است.

 

وی اضافه کرد: در عصری که مطبوعات و رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند و وجود یک ساختار قانونمند و سالم، بدون وجود ذره‌بین خبرنگاران و رسانه‌ها ممکن نیست؛ اگر خبرنگاران به عنوان مهمترین عنصر رسانه‌ای، به درستی قادر به ایفای نقش نباشند، مطبوعات به جای رکن چهارم دموکراسی، به چرخ پنجم ماشین ارتقاء برخی افراد تبدیل می‌شوند.

 

این فعال مطبوعاتی تصریح کرد: بزرگترین انتقاد من از برخورد دوگانه با خبرنگاران و مطبوعات است، چرا که ممکن است برخی نشریات و خبرنگاران دارای هیچ خط قرمزی نباشند و انگار قانون فقط برای برخی نوشته شده است، این دسته آزادانه به انتشار انواع تخریب‌ها با بدترین واژه‌ها می‌پردازند، اما در طرف دیگر ممکن است بیان واقعیات اجتماعی و حقایقی که هیچ منع شرعی و قانونی ندارد، با برچسب تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب روبرو شود.اینکه دید ما به خبرنگار به عنوان کسی باشد که برآیند فعالیتش، ایجاد چالش‌های دردسر آفرین و غیر موثر است، خارج از منطق و انصاف است.

 

مزینی فر خاطرنشان کرد: کاش این فرهنگ نهادینه شود که مسوولین، موظف به پاسخگویی به افکار عمومی هستند و در این راه حق منت گذاشتن ندارند بلکه به واسطه این مسوولیت به مردم مدیون هستند و پاسخگویی در برابر افکار عمومی و نمایندگان آن، مترادف با انتشار تبلیغات روابط عمومی ارگان‌ها نیست، چرا که مردم خواهان دانستن عملکرد مسوولین هستند، نه شنیدن مدح و ثنای آنان.

 

سید حجت التجاء، سردبیر نشریه یاقوت سرخ نیز گفت: بازهم مرداد آمد، با یک دنیا خاطره، با زیبایی‌های خودش و با گرمایی دوست داشتنی که برای من انگیزه قلم زدن را صدچندان می‌کند. درد من این است که هر وقت به تعریف از عملکرد مسوولین پرداختم خبرنگار خوبی بوده‌ام اما امان از روزی که بخواهم مسوولی را نقد کنم؛ آن روز دیگر مورد عتاب قرار می‌گیرم و شاید در مراسم خبری دعوت نشوم.

 

وی اظهار کرد: حقیقت امر این است که ما خبرنگاران به علت ارتباط زیاد با مردم و همچنین مسوولین از تجربه خاصی در حل مسایل برخورداریم و بد نیست به عنوان کارشناس محلی از نظرات ما هم استفاده شود. به نظر من فضای تحمل نظر مخالف در ساوه ایجاد نشده است و مسوول چون توان توجیه عملکرد خود را ندارد سوال کننده را زیر سوال می‌برد.

 

حسین کرمی، خبرنگار نشریه آرمان جوان نیز با اشاره به مشکلات تامین مسکن خبرنگاران در ساوه، گفت: در مرکز استان مطالبه مسکن خبرنگاران برطرف شده و یا در حال برطرف شدن است.

 

وی افزود: در ساوه حتی کوچکترین اعتنایی به این نیاز مهم جامعه رسانه‌ای نشده است و من نمی‌دانم که چرا مسئولین با خود نمی‌اندیشند که یک خبرنگار با درآمد بسیار کمش چگونه باید از پس اجاره‌های سرسام آور و هزینه‌های هنگفت برآید. امیدوارم فرماندار و نماینده مردم ساوه و زرندیه به این نیاز مهم جامعه خبری ساوه توجه جدی کنند.

 

عباس کریمی، سرپرست روزنامه کیهان در شهرستان ساوه نیز با اشاره به تعامل و ارتباط ضعیف اداره‌ها با خبرنگاران، اظهار کرد: ما بارها به نحوه تعامل و برخورد برخی روسای اداره‌ها و معاونانشان با رسانه‌ها اعتراض کرده‌ایم، اما گویا گوش شنوایی نیست و من متأسفم که بعضی مسئولین، خبرنگاران را مزاحم می‌بینند و حاضر به پاسخگویی نیستند.

 

وی از فرماندار به عنوان رئیس شورای اداری شهرستان ساوه خواست تا به اداره‌ها تذکرات لازم را در خصوص نحوه تعامل با رسانه‌ها بدهد.

 

امید سلیمانی، سرپرست روزنامه اطلاعات در شهرستان ساوه نیز با گرامیداشت روز خبرنگار از نبود چارت روابط عمومی در اکثر اداره‌های شهرستان ساوه انتقاد کرد و افزود: متاسفانه بعضی مسئولین نمی‌دانند که وجود روابط عمومی برای یک اداره چقدر اهمیت دارد.

 

وی بیان کرد: نشریات و رسانه‌های ساوه از بسیاری مراسم‌های برگزار شده بی‌اطلاعند و روابط عمومی‌ها همه را دعوت می‌کنند جز رسانه‌ها را که این نقیصه باید هر چه سریع تر رفع شود.

گزارش از علی فرقانی، خبرنگار ایسنای استان مرکزی

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد