درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 4 آبان 1399 - 09:11   

تشریفات کاربردی- آیین پرچم جمهوری اسلامی ایران -3

  تشریفات کاربردی- آیین پرچم جمهوری اسلامی ایران -3


ادامه ادامه مطلب یک

سلامت روان آنها در موج دوم پاندمی بدتر شده است

  سلامت روان آنها در موج دوم پاندمی بدتر شده است


ادامه ادامه مطلب دو

معرفی کتاب/ مینیمالیسم دیجیتال

  معرفی کتاب/ مینیمالیسم دیجیتال


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نقش اعتماد در بازیابی کووید-19
  نوآوری
  شهادت کارشناس مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس: بانک رفاه مأمن کارگران است
  معرفی کتاب/ مینیمالیسم دیجیتال
  مینیمالیسم
  احتمال روبه‌رو شدن فیسبوک با اتهام جدید مربوط به انحصارجویی
  ارتقاء تجربه مشتری در شرایط پس از کرونا
  دولت‌ها می‌خواهند در واتس‌اپ و دیگر برنامک‌های پیام‌رسانی نفوذ کنند
  روابط عمومی ها به شبهات و برخی غرض ورزی ها در فضای مجازی پاسخ دهند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44751صفحه نخست » انتصابات روابط عمومیچهارشنبه، 9 مهر 1399 - 15:33
چهار ویژگی برای روابط عمومی بانک مرکزی
نباید تصور شود که انتخاب یک نفر به تنهایی برای روابط عمومی بانک کافی است آنچه خلا اصلی در دو دهه اخیر فعالیت بانک مرکزی بوده و کاملا مشهود است، نبود ساختار لازم در این نهاد و اداره بوده نه انتخاب افرادی به عنوان مدیر و سرپرست.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| کارشناسان اقتصادی و رسانه ای معتقدند که برای سمت روابط‌عمومی بانک مرکزی، باید فردی انتخاب شود که چهار ویژگی اثرگذار را به طور نسبی داشته باشد تا رئیس کل مجبور نباشد که هم سخنگو باشد، هم سیاست ها را تبیین کند، هم با تشکل ها و بازارها و اتحادیه ها در ارتباط باشد، هم با رسانه ها و روزنامه نگاران، شبکه بانکی، روابط عمومی بانک ها و... در ارتباط باشد و هم آمار و ارقام و شاخص های پولی و بانکی را توضیح دهد. بخش عمده ای از این فعالیت ها را روابط عمومی و یک تیم ورزیده می تواند انجام دهد. چیزی که در دو دهه اخیر در روابط عمومی بانک مرکزی اتفاق نیفتاده است.

مدیر روابط عمومی، باید علاوه بر سال ها فعالیت در رسانه های کشور و ارتباط موثر با خبرنگاران و آشنایی با واکنش های روزنامه نگاران و نیازهای آنها، آگاهی لازم نسبت به ادبیات اقتصاد و شاخص های کلان اقتصاد را داشته باشد و از مفاهیم و شاخص هایی مانند نقدینگی، نرخ ارز، بازار ارز، حجم پول، سپرده های بانکی، عقود بانکی، تسهیلات، سرمایه درگردش و ایجاد توسعه، پول و شبه پول، و موضوعات مرتبط با آنها آگاهی داشته باشد.


همچنین قادر به ارتباط موثر با تشکل ها و نهادهای بازار ارز و طلا، روابط عمومی بانک ها، و بخش های اقتصادی باشد و در نهایت به عنوان سخنگوی بانک مرکزی، از فن بیان و تسلط به سیاست ها و موضوعات بانک مرکزی برخوردار باشد تا بتواند در گفت وگو با رادیو، تلویزیون، روزنامه ها و سایت های خبری وتحلیلی، در گشایش سختی های بانک مرکزی و ارائه تصویری روشن تر از برنامه های بانک، به یاری رئیس کل و هیات عامل بانک بشتابد.


این روابط عمومی برای بانک مرکزی پس از سال ها فعالیت این بانک ضروری است. در سابقه بانک مرکزی، معمولا انتخاب افرادی با سابقه در شبکه بانکی یا مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد در سمت های مختلف متداول بوده است و برای بخش روابط عمومی به عنوان ویترین و سخنگوی بانک مرکزی، برنامه ای ارائه نشده و از افرادی که قادر به ایجاد چنین توانمندی هایی باشند استفاده نشده است.


براین اساس، در حال حاضر کار روابط عمومی و سخنگویی و توضیح سیاست ها عملا روی دوش دکتر همتی سنگینی می کند و ایشان دائم در حال نوشتن مقاله و گفت وگو با رسانه هاست و به دلیل داشتن سابقه رسانه ای در تلویزیون، تصور می کند که نوشتن وگفتن مطالب توسط خود ایشان کافی است. در حالی که روابط عمومی عمدتا باید جلسات هفتگی یا ماهانه با خبرنگاران مسلط و با سابقه این حوزه داشته باشد و ارتباط موثری با آنها داشته باشد. لذا شایسته است که دکتر همتی به جای نوشتن هر روزه یادداشت، کار روابط عمومی را به عهده چند نفر از اعضای اداره روابط عمومی بسپارد تا آنها علاوه بر ارتباط موثر با رسانه ها، کار سخنگویی، تحلیل مسائل روز، تهیه گزارش ها و آمارهای مورد نیاز رسانه ها، و پاسخ به شبهات و انتقادها را انجام دهند.


این کار در سال های اخیر انجام نشده و بدنه روابط عمومی بانک مرکزی عملا فاقد نیروهای لازم برای چنین کارهایی بوده است و همه کار روی مدیر روابط عمومی و یکی دو نفر از کارمندان سنگینی کرده و در نتیجه عملا پاسخ ندادن و فعال نبودن به جای تحرک لازم روابط عمومی انتخاب شده است و فردی که در این سمت منصوب می شده چاره ای جز سکوت و فعالیت نکردن و یا فعالیت غیر موثر نداشته است.


لذا انتظار می رود که در کنار فرد تازه نفس فعلی، عملا دست روابط عمومی برای انتخاب یک تیم حرفه ای باز باشد تا خوراک و آمارها و نیازهای رسانه ها را پاسخ دهند، به موقع به عنوان سخنگو، به توضیح برنامه ها و رویدادهای بانک و بازار ارز و شبکه بانکی اقدام کنند.


به موقع ارتباط موثر در شبکه بانکی و روابط عمومی بانک ها را ایجاد نمایند و پاسخ گوی نیازهای رسانه ها باشند تا شبهات و گرفتاری های شبکه های اجتماعی و... نیز کاهش یافته و بانک مرکزی بتواند در پاسخ به افکار عمومی و فشارهای موجود، فضای لازم برای اجرای برنامه های رئیس کل و بخش های دیگر را فراهم کند.


به عبارت دیگر، نباید تصور شود که انتخاب یک نفر به تنهایی برای روابط عمومی بانک کافی است آنچه خلا اصلی در دو دهه اخیر فعالیت بانک مرکزی بوده و کاملا مشهود است، نبود ساختار لازم در این نهاد و اداره بوده نه انتخاب افرادی به عنوان مدیر و سرپرست.


روابط عمومی بانک مرکزی باید توان تحلیل، ارتباط با رسانه ها، سخنگویی، حضور در بازار و ارتباط با بازارهای مختلف را داشته باشد. روابط عمومی تنها همراهی کننده رئیس کل و مدیران در برنامه های خبری نیست. بلکه بازتاب دهنده افکار عمومی، پاسخ دهنده برنامه های بانک به رسانه ها، تحلیل کننده اوضاع و شرایط بازار، و تبدیل شدن به بازار افکار عمومی و کارشناسان مرتبط با اقتصاد و بانک مرکزی است.


براین اساس به جای این که تنها به انتخاب یک نفر اکتفا شود و آن یک نفر در نهایت منفعل و ساکت باشد، باید یک روابط عمومی فعال و چابک و با سواد ایجاد شود.


این مشکل در کل بدنه دولت مشاهده می شود و از ابتدا روابط عمومی خوبی برای دولت و وزارتخانه ها و سازمان ها ایجاد نشده و عمدتا تلاش بر این بوده که از روابط عمومی انتظاری نداشته باشند و روابط عمومی ها بدون تحرک باشند. در حالی که اگر روابط عمومی در بانک مرکزی بدون تحرک باشد مشکل به شخص رئیس کل بانک مرکزی منتقل می شود و انتظارات جامعه به سمت او هدایت می شود پس از شخص رئیس به هیات دولت و شخص رئیس جمهور هدایت می شود. اما اگر روابط عمومی در بدنه سازمان ها فعالتر شوند و با مردم و رسانه ها ارتباط بهتری برقرار کنند، مشکلات دولت و و شخص اول دولت و سازمان ها و وزارتخانه ها نیز کمتر خواهد شد.


لذا حداقل در مدت باقی مانده از دولت فعلی، باید این موضوع به خوبی درک شود و روابط عمومی ها در شرایط سخت اقتصاد، ارتباط بهتری با مردم ایجاد کنند و تصویر واقعی از شرایط بدهند تا نگرانی مردم تاحدودی کاهش یابد.

منبع: اقتصادگردان


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تشریفات کاربردی- آیین پرچم جمهوری اسلامی ایران -3


  تشریفات کاربردی: چگونه سفر را مدیریت کنیم؟ -2


  5 استراتژی مدیریت روابط کاری


  استراتژی ویژه خود را طراحی کنید!


  نوآوری در آموزش الکترونیکی، شیوه‌های آموزشی که ماندگار خواهد شد


  5 راهکار که از ویدئو پادکست های خود کسب درآمد کنید


  جنبه‌های کلیدی محیط‌های کاری در ۲۰۲۵


  شش رسانه چینی در لیست سیاه آمریکا


  لزوم تجدیدنظر در سیاست رسانه‌ای مدیریت بحران کرونا


  ردیابی «قوی سیاه»


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی