درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 05:35   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44748صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریچهارشنبه، 9 مهر 1399 - 14:26
ستایش حقیقت در زمانه اخبار جعلی
شیوع ویروس کرونا در جامعه و نحوه انتشار اخبار و اطلاعات در فضای مجازی نشان داد کم‌سوادی رسانه‌ای در زمان بحران‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد بنابراین لازم است سواد رسانه‌ای عمومی افزایش یابد.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| شاید کمتر کسی از اهمیت انتشار اخبار صحیح آگاه نباشد. در این میان قطعا خبرنگاران در سرتاسر دنیا پررنگ‌ترین نقش را دارند و حتی با به خطر انداختن جان‌شان تلاش می کنند تا اخبار درست را منتشر کرده و با اخبار جعلی که با مقاصد گوناگون نشر داده می‌شوند مقابله کنند. به همین دلیل امسال کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران و سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان شانس‌های اصلی دریافت جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۰ معرفی شده‌اند.


در دنیای امروز، با گسترده شدن شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی به نوعی هر شهروند می‌تواند هر خبری را به راحتی فارغ از صحت و سقم آن منتشر کند و همین دست اخباری که چندان هم صحت ندارند، به عنوان مرجع خبری دیگران قرار بگیرند. این اتفاق خصوصا در زمان بحران‌ها و جنگ‌ها اثرات مخربی بر آرامش روانی جامعه خواهد داشت. در این میان نقش خبرنگاران بیش از پیش پررنگ می‌شود.


شاید به همین دلیل خبرنگاران نقش پررنگی در برقراری صلح در جهان با انتشار اخبار واقعی داشته باشند. موسسه تحقیقاتی صلح اسلو در کشور نروژ که به عنوان یک مویسه آکادمیک مستقل هر ساله برندگان جایزه صلح نوبل را پیش‌بینی می‌کند، امسال کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) و سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) را دارای بالاترین شانس برای دریافت این جایزه معرفی کرد. «هنریک اوردال» مدیر موسسه تحقیقاتی صلح اسلو در این‌باره گفت: روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات همواره یکی از گزینه‌های مورد علاقه برای اعطای جایزه صلح نوبل در سال‌های گذشته بوده‌اند اما امسال به سبب نبود یک کاندیدای برجسته و همچنین ظهور اخبار جعلی به عنوان چالشی جدید برای دموکراسی‌ها، روزنامه‌نگاران می‌توانند درنهایت برنده این جایزه شوند. در جریان درگیری، نقش خبرنگاران در ارائه اطلاعات درباره رخداد بسیار مهم است اما موضوع گسترده‌تری هست که به طور فزآینده‌ای در حال رخ دادن و آشکار شدن است و آن موضوع اخبار جعلی و کمپین ارائه اطلاعات اشتباه است که فقط محدود به جنگ نمی‌شود.


از «آلاء صلاح» فعال اهل کشور سودان، «الکسی ناوالنی» چهره مخالف دولت روسیه و «گرتا تونبرگ» فعال نوجوان محیط زیست نیز به عنوان شخصیت‌هایی نام برده شده که شانس کسب جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ را دارند. کمیته نوبل نروژ که هر ساله به نمایندگی از آلفرد نوبل و بنا به وصیت وی، برنده جایزه نوبل صلح را مشخص می‌کند، اعلام کرده امسال ۳۱۸ نامزد شامل ۲۱۱ شخصیت و ۱۰۷ موسسه برای دریافت این جایزه معرفی شده‌اند.


اما تعریف اخبار جعلی چیست؟ درواقع «درست وانمود کردن اخبار غلط» همان اخبار جعلی هستند. اخبار جعلی می‌توانند در قالب تصویر، فیلم و یا کلماتی باشند که در شکل خبر گنجانده می‌شوند. در این شرایط واقعیت در پشت عکس‌ها و کلمات پنهان می‌شوند. ما امروز با حجم زیادی از اخبار جعلی مواجه هستیم. تا زمانی که فقط روزنامه‌نگاری بود، به دلیل وجود دروازه‌بانی خبر، کمتر با اخبار جعلی مواجه بودیم، ولی در شرایط کنونی متاسفانه به دلیل نبود مقرارات‌گذاری و نبود نهادی که بر فضای مجازی تمرکز کند، بسیار با این پدیده روبه‌رو هستیم.


تا زمانی که روزنامه‌نگاری حرفه‌ای متمرکز بر رویکرد چاپی و در کنار آن بحث دروازه‌بانی بود، کمتر با اخبار جعلی روبه‌رو بودیم چون به دلیل قوانینی که وجود داشت، فعالان این حوزه نمی‌توانستند از اخبار جعلی استفاده کنند. ولی متاسفانه در وضعیت کنونی شاهد انواع و اقسام خبرهای جعلی هستیم. تصاویر دستکاری شده، حتی ویدئوهای دستکاری شده و تبلیغات، تبلیغاتی که اصلا راستی‌آزمایی نمی‌شوند. تبلیغاتی که ارتباطی با واقعیت ندارد.


مهمترین هدف کسانی که اخبار جعلی منتشر می‌کنند، تاثیر گذاشتن بر افکار عمومی است. ما در دوران کرونا اشکال مختلفی از این اخبار را شاهد هستیم، به‌عنوان مثال در مورد منشا ویروس کرونا آیا چین اخبار و اطلاعاتی که داد درست بود. مثلاً آمریکا چین را متهم می‌کند که عامل انتشار ویروس در جهان است یا چین اروپا را متهم می‌کند که این ویروس قبلا در اروپا بوده است. در واقع اینجا با این اخبار ضد و نقیض در دوران کرونا مواجهه هستیم.


اما چرا مهم است که اخبار واقعی در دسترس افکار عمومی، خصوصا در روزگاری مثل امروز که بحرانی مانند کرونا تمام جهان را درنوردیده است، قرار بگیرد؟ محمد صادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدرس علوم ارتباطات، در این رابطه گفته است: بخشی از اخباری که این روزها در فضای مجازی میان مردم رد و بدل می‌شود اخبار جعلی است و هدفی جز تشویش اذهان و افکار عمومی ندارد و امنیت ملی کشور را هدف قرار داده است. بخش دیگر اخباری هستند که فارغ از صحت و سقم آنها باعث افزایش نگرانی‌های عمومی می‌شوند و تاثیر آن‌ها بر جامعه تاثیر مطلوبی نیست. شاید بین اخبار جعلی و کشورهای پیشرفته صنعتی ارتباطی وجود داشته باشد، آنچه که در خصوص انتشار این حجم زیاد اخبار جعلی قابل تامل است اینکه این حجم اخبار جعلی چه وضعیتی در مخاطبان ایجاد می‌کند. بر اساس نظر سنجی‫ها تقریبا 64 درصد مخاطبان را دچار سردرگمی می‌کند.


او با تاکید بر اهمیت سواد رسانه‌ای جامعه افزود: افزایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مردم باعث می‌شود اولا جامعه تحت تاثیر اخبار جعلی واقع نشود و راحت‌تر اخبار جعلی را شناسایی کند. ثانیا اخباری که محتوای آنها باعث اضطراب در جامعه می‌شود را کنار گذاشته و بر عکس جامعه به سراغ اخباری برود که ماهیت آن‌ها پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا است یا شیوه‌های مفیدی را برای گذران اوقات در ایام کرونایی پیشنهاد می‌دهد. ثالثا مردم به این توانایی می‌رسند که بتوانند اخباری که ماهیت آن‌ها تامین منافع تجاری گروهی خاص است را شناسایی کرده و در بازار عرضه و مصرف کالا منطقی‌تر عمل کنند.


این مدرس دانشگاه ادامه داد: بنابراین شیوع ویروس کرونا در جامعه و نحوه انتشار اخبار و اطلاعات در فضای مجازی نشان داد کم‌سوادی رسانه‌ای در زمان بحران‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد بنابراین لازم است سواد رسانه‌ای عمومی افزایش یابد. علاوه بر این گاهی فعالان رسانه‌ای در نحوه انتشار اخبار و اطلاعات دچار اشتباهاتی می‌شوند که این امر نیز مستلزم افزایش سواد رسانه‌ای فعالان رسانه‌ای است.


اما چگونه باید با این پدیده مقابله کرد؟ امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات در این زمینه گفته است: ما در چهارراهی هستیم که انسان، جامعه، کرونا و تحولات فناوری و ارتباطی و اطلاعاتی در چهار سمت آن قرار دارند. کرونا باعث شد که جبر تکنولوژی را بپذیریم و یک گام بیشتر به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم. از طرف دیگر این هوشمندشدن و رباتیک‌شدن، چالشی را درباره حکمرانی دولت‌ها ایجاد کرده است که این چالش ناخودآگاه، فکرکردن در دو سیستم فکری را می‌طلبد که از آن می‌توان به تفکر انتقادی یاد کرد. ما باید اجازه دهیم که چشم‌اندازهای وسیع‌تری برای ما ایجاد شود. ضمن اینکه برای مقابله با اخبار جعلی نیز نیازمند ارتقای تفکر انتقادی هستیم که این مساله خود نیازمند ارتقای سواد رسانه‌ای‌ است.

 

منبع: ابتکار
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد