شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| با وجود هم پوشانی فعالیتهای مارکتینگ٬ روابطعمومی٬ شبکه های اجتماعی و دیجیتال٬ سازمانهایی هستند که این واحد ها را از هم جدا کرده و وظایف جداگانه ای برای آنها در نظر می گیرند. بر اساس تحقیقاتی که Intrado Digital Media و PR week انجام دادند حداقل نیمی از سازمان ها٬ مارکتینگ و روابط عمومی را تفکیک میکنند.
اما یکپارچگی در اینجا به چه معناست؟
در واقع یکپارچگی به معنای هماهنگی و یکسان بودن پیامی است که سازمان از طریق کانالهایش به مخاطبان ارسال میکند٬ این پیام ممکن است با تاکتیک های مختلف به دست مخاطب برسد اما همچنان یکپارچگی آن حفظ شده و در راستای تحقق بخشیدن اهداف اصلی سازمان طراحی شده است.
آنچه خلق یک برنامه ارتباطی یکپارچه را الزامی میکند ایجاد تجربه خاص برای مشتری و افزایش قدرت برند است تا سازمان پیامی نظام یافته٬ منسجم و واضح را به بازار هدف خود ارسال کند.
قانون هفت٬ بیانگر این است که مشتری بالقوه میبایست هفت بار پیام مارکتینگی شما را ببیند و بشنود تا به خرید منجر شود٬ اما اگر مشتری احتمالی٬ هفت پیام غیر مرتبط را از هفت کانال مختلف بشنود و ببیند آیا ترغیب به خرید خواهد شد؟ خیر. چه بسا که مشتری به علت عدم ارتباط با پیام٬ آن را نادیده بگیرد و یا به سادگی از آن عبور کند.
به طور مثال تیم دیجیتال مارکتینگ یک سازمان قصد دارد تا با کمپین دیجیتال یک محصول را معرفی کند٬ به این دلیل که محصول تغییر چشمگیری با قبل ندارد بنابراین این کمپین٬ مخاطبان محدود را هدف قرار می دهد. اما آیا مارکتینگ٬ روابط عمومی و ... نیز از این کمپین آگاه هستند؟ چراکه ممکن است در سایر کانالها بتوان محتوای کمپین را منتشر نمود و اطلاع رسانی را هدفمندتر انجام داد و در نتیجه یک برنامه مناسب جهت افزایش مدافعان برند در نظر گرفت.
یک از بهترین مدلهایی که نمایانگر ارتباطات یکپارچه سازمانی میباشد؛ مدل PESO است که توسط Gini Dietrich خلق شده است این مدل به معنی رسانهی خریداری شده٬ به دست آمده٬ اشتراکی و مالکیت فضای رسانهای می باشد. در این مدل تفاوت تاکتیکها در عین یکپارچگی آنها کاملا مشهود است و همین امر موجب اعتبار، اعتماد، رهبری و اقتدار برند می شود.
به همین جهت اگر روابط عمومی٬ مارکتینگ٬ شبکههای اجتماعی و دیجیتال (برنامه ریزی رویدادها و ارتباطات درون سازمان) با یکدیگر هماهنگ باشند جادوی حقیقی رخ میدهد که موجب رشد و موفقیت کسب و کار شما خواهد شد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|