درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 12:19   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
  آیا اتحادیه‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را متوقف کنند؟
  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار
  مدیریت شهرت آنلاین در عصر هوش مصنوعی: تاریکی و روشنی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44445صفحه نخست » روابط عمومی بحرانسه شنبه، 18 شهریور 1399 - 13:30
نقاشی دیواری و تاثیر آن بر زیست اجتماعی
فاطمه خامسی، مدرس دانشگاه - شلختگی سیمای شهر هم در بعد کلان خط آسمان و احجام آن و هم در سطح ملموس‌تر واقع در منظر عابر پیاده، سبب گسستگی و رفتار عصبی مردم می‌شود. این عوامل در حقیقت، عوامل پنهان تربیتی شهر هستند.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| نقاشی دیواری به عنوان اولین زایش راستین هنری انسان در سپیده دم تاریخ همچنان تداوم و تاثیر خود را در بطن زندگی جوامع بشری حفظ کرده است. طراحی فضاهای شهری به عنوان مکان وسیع و متنوعی از کار، زندگی و آمد و شد شهروندان از دیرباز مورد توجه بوده است و در این رابطه دیوارنگاری به عنوان هنری شهری و مردمی جلوه‌گر شده که تاثیر بسیاری بر مخاطب خود می‌گذارد.

 

هنرهای شهری دارای ابعاد گسترده‌ای است و شاخه‌های متنوعی از جمله مجسمه‌سازی و دیوارنگاری و طراحی محیطی حتی طراحی در طبیعت و فضاهای خارج از شهر نیز در این وادی می‌گنجد. اما وقتی به بحث مهم رابطه ناظر (مخاطب) بر منظر (دیوار یا مکان نقاشی شده) برمی‌خوریم، بیشتر درگیر حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های محتوای مطلب خواهیم شد.

کلیاتی درباره اصول و مبانی نقاشی دیواری

نقاشی دیواری به عنوان یکی از اشکال هنری انسان در طول تاریخ، همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تأثیر آن بر زندگی انسان از دیرباز تاکنون آنچنان پایدار و ماندنی است که می‌توان گفت کمتر رشته هنری چنین تاثیری را داشته است. زیرا بعضی از رشته‌های هنری در مقاطعی از تاریخ بنا به ضرورت و مجموعه شرایط خاصی شکل گرفته و در مقاطعی دیگر کاربرد لازم خود را از دست داده‌اند.

امروزه نقاشی دیواری از نظر ایجاد تاثیر قوی بصری و آفرینش زیبایی و هماهنگی فرم و ریتم نقش ارزشمندی در آثار معماری و زیباسازی زندگی و محیط شهری دارد. این رشته هنری اگر به‌درستی شناخته شود و به‌درستی به اجرا درآید با توجه به فضاهای زیبا و باشکوهی که با مایه‌های فرهنگ و هنر هر قوم و ملتی درآمیخته، به آن ارزش و اعتبار والایی می‌دهد.

واژه «نقاشی دیواری» در فرهنگ‌های مختلف این طور معرفی شده است: «هر نقاشی که مستقیم روی دیوار ترسیم یا در جای دیگری کار شود و سپس روی دیوار نصب شود را گویند و تفاوت عمده این گونه نقاشی با نقاشی سه‌ پایه‌ای در این است که نقاشی دیواری در تناسب با معماری و فضای اطراف خود ربط پیدا کرده و هماهنگ می‌شود.»

در دوران معاصر با توجه به تعریف و گستردگی ابزارهای بیانی در هنر نقاشی، به خصوص بعد از جنبش مدرنیسم تاکنون، نقاشی دیواری، بالطبع تعریف گسترده‌تری پیدا کرده است. نقاشی دیواری در هر عصر و دوره‌ای از تاریخ که کار شده، همچون دیگر عرصه‌های هنری، جدا از مناسبات اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی خود نبوده و اصول و مبانی زیبایی‌شناختی خود را بر اساس مجموعه شرایط حاکم زمانه گرفته است.

هنر عامل پنهان تربیتی شهر

شهر همچون پیکری زنده است که در آن جسم و کالبد را در کنار روح و جان در هم می‌آمیزد تا زندگی و حیات اجتماعی ساکنان در آن جریان یابد. به عبارت دیگر شهر ترکیبی است از ظرف و مظروف، ساختمان‌ها و فیزیک و کالبد بسان ظرفی است که مظروف انسان‌ها و کنش‌های اجتماعی در آن به تکامل و تعامل می‌رسند. پرداختن به جسم و کالبد و طراحی مطلوب بناها، ساختمان‌ها و فضاها آسایش جسم را به دنبال خواهد داشت. وجود آسایش جسمانی در کنار زندگی اجتماعی در محیطی جذاب و توام با ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه خود به خود آرامش روح را به دنبال خواهد داشت. بنابراین پرداختن به یکی و غفلت از دیگری همچون ساختن پیکری است بدون آنکه روح زندگی در آن دمیده شده باشد. از سوی دیگر پرداختن به زندگی و حیات بدون توجه به فیزیک و کالبد نیز ادامه حیات اجتماعی را به مخاطره می‌اندازد این دو عنصر در کنار هم و مکمل یکدیگرند. انسان برای دستیابی به زندگی بهتر هنر خود را به کار می‌گیرد و شهر را خلق می‌کند؛ جایی برای زیست اجتماعی همراه با آرامش، آسایش و داشتن تعامل سالم انسانی.

هنر از جنس روح است و با روان انسان‌ها پیوندی دیرینه دارد، چون با ارزش‌ها، فرهنگ‌ها، آداب، سنن و آرزوهای انسانی درمی‌آمیزد. در چنین ترکیبی به آنها رنگ و بوی انسانی و فرهنگی می‌دهد و با جاری شدن در حیات اجتماعی زندگی را غنا می‌بخشد و بر همبستگی و وفاق اجتماعی می‌افزاید. به این ترتیب هنر هم در عرصه کالبد و فیزیک شهر و هم در عرصه حیات و زندگی اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازد.

معماری و طراحی شهری و در کل فیزیک و کالبد شهر با هنر و به ویژه هنرهایی چون نقاشی و تندیس‌گری ارتباط دیرینه‌ای دارد. این تاثیر به گونه‌ای است که گاه به اثری معماری یا طرحی شهری به مثابه اثری هنری نگریسته شده است. درباره تاثیر هنر بر معماری و شهرسازی مطالب فراوانی نوشته شده است. برخی معتقدند خلاقیت، ابداع و نوآوری انسان ابتدا در آثار هنری تجلی یافته و به مرور زمان در معماری و شهرسازی نفوذ کرده است.

برای ایجاد تغییر و تاثیر در شکل شهر، هنر را می‌توان به مثابه ابزاری کارآمد به خدمت گرفت و آن را سامان داد تا شهر به گونه‌ای زیبا جلوه کند. شاید بتوان گفت کاربرد هنر در فرآیند شکل‌گیری کالبد از دلایلی است که موجب می‌شود مکان و کالبدی زیبا و فرح‌بخش و کالبدی دیگر نازیبا و آزاردهنده جلوه کند. شاید با این استدلال بتوان به این پرسش اساسی پاسخ داد که چرا حضور در برخی فضاهای شهری (برای مثال میدان نقش جهان اصفهان) لذت‌بخش و آرام‌کننده و حضور در فضایی دیگر خستگی‌آور است؟ چرا جایی احساس غرور، لذت و آرامش می‌کنیم و در جای دیگر احساس کسالت، ناآرامی و تلاطم؟ آیا کالبدی که در میدان نقش جهان هنرمندانه توسط آفریننده‌ای خلاق و باذوق بر زمین نقش بسته بر این حس دامن نمی‌زند؟ در اینجا هنرمند مبتکرانه از اصول و قواعد هنر (توازن، تقارن، تناسب، هماهنگی و تنوع) در تمامی زمینه‌ها کمک گرفته و اثر هنری بی‌بدیلی ابداع کرده است.

نحوه استقرار بافت‌های شهری، شکل و فرم فضاهای شهری، میادین، پارک‌ها و بوستان‌ها، نماهای بیرونی کوچه‌ها، خیابان‌ها، ساختمان‌ها، طراحی علائم شهری، طراحی شبکه‌های ارتباطی، طراحی ایستگاه‌ها (مترو و اتوبوس) و گرافیک شهری (عنصر تبلیغات و ارتباط تصویری در شهر) همه و همه در قالب هنر و فعالیت‌های هنری قابل طرح و بررسی است. هنر با ساخت و فیزیک شهر ارتباط دارد و بی‌توجهی به هنر از عوامل مهم ایجاد ناهنجاری بصری در سطح شهرها است. وجود فیزیک و کالبد نامناسب و ناهنجار، نقش مهمی در ایجاد ناهنجاری‌های رفتاری در میان افراد جامعه ایفا می‌کند، زیرا فضا و محیط بر رفتار ساکنان خود تاثیر می‌گذارد. محیط و کالبد، برخی الگوهای رفتاری و نقش‌های اجتماعی نوین را به ساکنان خود تحمیل، برخی رفتارهای موجود را تقویت و برخی دیگر را تضعیف می‌کند. هنر نقش مهمی در طراحی نشانه‌ها و مبلمان شهری همچون ایستگاه‌های اتوبوس، فضاهای توقفگاهی در مسیرهای پیاده، کف و بر خیابان‌ها، پل‌ها و کنارگذر خیابان‌ها دارد. تلاش باید مبتنی بر خارج کردن شهر از اغتشاش بصری و رسیدن آن به پاکیزگی باشد.

نبود نظم و آرامش در نقاشی دیواری و مبلمان شهری، مثل سریال‌های کم‌ارزش تلویزیونی است که تمام روابط بین آدم‌ها در آن در حد مچ‌گیری، داد زدن، و دغل‌بازی خلاصه می‌شود و نشانی از آدم‌ها و خانواده‌های فرهیخته‌ای که آرام حرف می‌زنند و لبخند بر لب دارند در آنها دیده نمی‌شود. شلختگی سیمای شهر هم در بعد کلان خط آسمان و احجام آن و هم در سطح ملموس‌تر واقع در منظر عابر پیاده، سبب گسستگی و رفتار عصبی مردم می‌شود. این عوامل در حقیقت، عوامل پنهان تربیتی شهر هستند.
منبع: www.toseeirani.i

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد