درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 08:01   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44436صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریسه شنبه، 18 شهریور 1399 - 00:43
کپشن چیست؟
گاهی عکس‌ها و ویدیوها نمی‌توانند به تنهایی در شبکه‌های اجتماعی حرف مورد نظر ما را بزنند و کپشن در واقع همان متنی است که زیر آنها منتشر می‌کنیم تا بتوانیم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| شاید این سوال ساده به نظر برسد و خیلی‌ها جواب آن را بدانند. در واقع بیشترین تعریف کپشن (CAPTION) در اینستاگرام مصداق پیدا می‌کند و کاربران از این اصطلاح در پست‌های اینستاگرامی استفاده می‌کنند. اما در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز از کپشن استفاده می‌شود.


گاهی عکس‌ها و ویدیوها نمی‌توانند به تنهایی در شبکه‌های اجتماعی حرف مورد نظر ما را بزنند و کپشن در واقع همان متنی است که زیر آنها منتشر می‌کنیم تا بتوانیم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم.


اما همین متن به ظاهر ساده و چند خطی گاهی چنان ما را دچار چالش می‌کند که شاید ساعت‌ها برای نوشتن آن زمان بگذاریم تا بتوانیم مخاطب‌مان را درگیر کنیم. در ترجمه فارسی به کپشن، نگاره هم گفته می‌شود اما استفاده از عبارت «کپشن» مرسوم‌تر است.


چگونه کپشن بنویسیم؟

حالا که فهمیدیم دقیقا کپشن چیست، با این سوال مواجه می‌شویم که چگونه کپشن بنویسیم، چه کار کنیم که مخاطب کپشن ما را بخواند، مجذوب آن شود و واکنش دلخواه ما را نشان دهد. کپشن‌نویسی را باید دقیقا مشابه یک محتوای متنی یا مقاله متنی بدانیم که در بیشتر مواقع با لحنی خودمانی نوشته می‌شود، اما به این معنی نیست که نمی‌توانیم به صورت رسمی بنویسیم.


ساختار اصلی یک مقاله به شکل زیر تعیین می‌شود:

تیتر
لید
مقدمه
بدنه متن
نتیجه‌گیری و فراخوانی

در کپشن‌هایی که می‌بینید شاید مانند یک مقاله به طور مشخص شاهد این بخش‌ها نباشید، اما اگر کمی دقت کنید به صورت یکپارچه و پیوسته می‌توان این موارد را در کپشن‌های مختلف مشاهده کرد. گاهی تیتر همان نوشته مهمی است که روی عکس یا ویدیو می‌زنید تا مخاطب بیشتر ترغیب شود محتوای شما را دنبال کند. لید همان یکی دو خط اول کپشن است و بعد از آن شاهد مقدمه و بدنه اصلی هستیم. در انتها هم در کپشن خود نتیجه‌گیری کرده و از مخاطبان می‌خواهیم بازخورد (CTA) خود را ابراز کنند.


برای نوشتن یک کپشن خوب و حرفه‌ای باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

ایده‌یابی


ابتدایی‌ترن گام برای نوشتن یک کپشن خوب، پیداکردن ایده‌ای جذاب و درگیرکننده است تا روی مخاطب تاثیر بگذارد و همچنان او را درگیر محتوای شما نگه دارد. پس قبل از نوشتن کپشن حتما به ایده‌های مختلف و ساختار کپشن خود فکر کرده و در نهایت بهتر ایده را پیاده‌سازی کنید.


اهمیت مخاطب‌شناسی


با هر هدفی که محتوایی در شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کنید یا کپشن می‌نویسید، در نهایت مخاطب بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین باید به درستی مخاطب خود را بشناسید و ببینید در چه بستری کپشن می‌نویسید. در نتیجه کپشنی بنویسید که مناسب مخاطب شماست و به آن اهمیت می‌دهد.


اهمیت شروع کپشن


شاید یک کپشن به معنای واقعی مانند مقاله لید نداشته باشد، ولی چند کلمه ابتدایی آن اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه بقیه کپشن در بخش more قرار می‌گیرد. به همین دلیل تلاش کنید مهمترین و جذاب‌ترین بخش کپشن که ترجیحا شامل کلمات کلیدی و موضوعی کنجکاوکننده است همان ابتدای کپشن خود بنویسید.


لحن مشخصی داشته باشید


هر چه بیشتر بتوانید لحن و صدای (Tone of Voice) مشخصی داشته باشید، مخاطبان شما را بیشتر می‌شناسند. به عنوان مثال برخی همیشه عادت دارند در کپشن‌های خود به تمام موضوعات نگاه طنز و کمدی داشته باشند، برخی کوتاه می‌نویسند و بعضی دیگر از اشعار برای بیان منظور خود استفاده می‌کنند.


نتیجه‌گیری و فراخوانی داشته باشید


سعی کنید کپشن خود را هدفمند به پایان برسانید. از حرف‌هایی که زدید نتیجه بگیرید و در نهایت با یک Call To Action مناسب و جذاب کاری کنید مخاطبان بازخورد موردنظر شما را ارائه کرده و اقدامی که مدنظرتان است انجام دهند. استفاده از Call To Action اهمیت زیادی دارد؛ چراکه باعث می‌شود نه‌تنها فالوئرها مخاطب قرار داده شوند و احساس ارزشمند بودن داشته باشند، بلکه کمک می‌کند مشارکت بیشتری داشته باشند.


از هشتگ به‌درستی استفاده کنید


برخی تصور می‌کنند کپشن خود را باید از پر از هشتگ کنند. با اینکه در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌توانید تا ۳۰ هشتگ استفاده کنید ولی بهتر است به فراخور متن خود و متناسب با تعریفی که پیشتر از هشتگ‌ها داشته‌اید از تعداد مناسب استفاده کنید. معمولا تا چهار هشتگ مناسب است.


قدرت شکلک‌ها را دست کم نگیرید


ایموجی‌ها یا همان شکلک‌ها قدرت زیادی در بیان احساسات دارند و گاهی می‌توانند معنای یک کلمه یا یک جمله را به راحتی بیان کنید. استفاده از شکلک‌ها به عنوان عناصر بصری باعث می‌شود کپشن شما فقط متن نباشد و نه‌تنها نظر مخاطبان را جلب کند، بلکه باعث زیباتر شدن کپشن شود.
 

منبع: www.yektanet.com

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  رازهای روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد