درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 2 مهر 1399 - 14:15   

انتصاب سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان تعزیرات

  انتصاب سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان تعزیرات


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

افزایش سودآوری و کیفیت خدمات و محصولات هر سازمان، از وظایف روابط عمومی های دانش محور است

  افزایش سودآوری و کیفیت خدمات و محصولات هر سازمان، از وظایف روابط عمومی های دانش محور است


ادامه ادامه مطلب سه

وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نشریات دانشگاه گیلان برتر شدند
  گزارش ششمین اجلاس مدیران شعب دانشگاهی پایگاه‌ خبری مفدا
  ورود روزنامه همشهری به بورس با فوریت!
  خبرنگار زن افغان چگونه با وجود تهدیدها و مخالفت خانواده به کار ادامه می‌دهد؟
  پایگاه داده مایکروسافت، پس از دو سال از زیر آب بیرون کشیده شد
  9 درس برتر روابط عمومی
  تمدید اعتبار کارت های آمایش (14) و هویت (13) اتباع خارجی
  آقای غلامعباس افشار عزادار شد
  انتصاب سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی
  انتصاب سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان تعزیرات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44155صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریسه شنبه، 21 مرداد 1399 - 11:50
میزگرد|آسیب‌شناسی تعامل خبرنگاران و روابط‌عمومی‌ها / وقتی روابط ‌عمومی‌ها جای رسانه‌ها را می‌گیرند
از آنجایی که روابط‌عمومی بعضی از دستگاه‌ها خودشان خبر را تولید می‌کنند، در وبگاه سازمان خود منتشر می‌کنند و در گروه‌ها و شبکه‌های مختلف مجازی پخش می‌کنند، این دستگاه‌ها خود را بی‌نیاز به رسانه احساس می‌کنند که این اتفاق خوبی در حوزه تعامل بین رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها نیست.
  

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| به مناسبت روز خبرنگار میزگردی با موضوع «آسیب‌شناسی تعامل خبرنگاران و روابط‌عمومی‌ها» در دفتر خبرگزاری تسنیم برگزار شد و در آن دلایل کمرنگ شدن فضای مطالبه‌گری در رسانه‌ها و پاسخگو نبودن برخی مدیران به خبرنگاران بررسی شد.
 
ارتباط بین خبرنگاران و روابط‌عمومی‌ها همواره یکی از روابط پرچالش حوزه رسانه محسوب می‌شود؛ چرا که گروه اول به دنبال نقد عملکرد مسئولان و گروه دوم به دنبال دفاع تمام‌قد از کارنامه مسئول و مدیر بالادستی خود است. همین چالش ذاتی هم سبب ایجاد دردسرهای زیادی در حوزه ارتباط رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها شده؛ به طوری که امروز در فضای رسانه‌ای استان قزوین می‌بینیم که بعضی از سالوس‌های رسانه‌ای از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و ضمن تعامل منفی با مدیران روابط‌عمومی‌ها اقدام به انتشار اخبار صرفاً مثبت و تبلیغی مسئولان کرده و با بد معرفی کردن رسانه به مسئولانی که دانش این حوزه را ندارند، فضا برای مطالبه‌گری خبرنگاران را بسیار تنگ می‌کنند. برای بررسی همین مشکل دفتر خبرگزاری تسنیم در استان قزوین میزگردی با موضوع «آسیب‌شناسی تعامل خبرنگاران و روابط‌عمومی‌ها» برپا کرد تا دلیل پاسخگو نبودن بسیاری از مدیران استان به خبرنگاران را واکاوی کند.
 
 وقتی روابط ‌عمومی‌ها جای رسانه‌ها را می‌گیرند
 
 مدیر روابط ‌عمومی استانداری قزوین در ابتدای این میزگرد با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها پل ارتباطی بین مدیران و رسانه‌ها هستند، اظهار داشت: متاسفانه گاهی اوقات روابط‌عمومی‌های ما جای رسانه‌ها را اشغال می‌کنند. اینجاست که نقش رسانه کمرنگ می‌شود و اخبار ی تولید می‌شود که فقط شامل تعریف و تمجید از عملکرد مدیران است و نکات منفی، چالش‌ها، سؤال‌های مردم، مطالبه‌ها و درخواست‌ها کمتر عنوان می‌شود.
 
 سیدحسین بی‌نیاز با ذکر اینکه تولید خبر و محتوا بخشی از وقت، زمان و انرژی کارشناسان و مسئولان روابط عمومی را ‌می‌گیرد، افزود: برخی اوقات می‌بینیم خبرهای که تولید می‌شوند، حرفه‌ای تنظیم نشدند و برخی اشتباه‌ها و مشکلات فاحش در آنها وجود دارد و از طرف دیگر هم وجود این رویکرد جلوی ورود رسانه‌ها را می‌گیرد.
 
 بی‌نیاز ادامه داد: از آنجایی که روابط‌عمومی بعضی از دستگاه‌ها خودشان خبر را تولید می‌کنند، در وبگاه سازمان خود منتشر می‌کنند و در گروه‌ها و شبکه‌های مختلف مجازی پخش می‌کنند، این دستگاه‌ها خود را بی‌نیاز به رسانه احساس می‌کنند که این اتفاق خوبی در حوزه تعامل بین رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها نیست.
 
 وی با طرح این سؤال که رسانه‌های ما چقدر پای کار تعامل با دستگاه‌ها هستند، گفت: برای نمونه روابط‌عمومی دستگاهی چندین بار از اهالی رسانه برای شرکت در نشست‌ها، جلسه‌ها و همایش‌ها دعوت کرده و تعداد انگشت‌شماری از خبرنگاران حضور پیدا کردند. این عدم استقبال خبرنگاران سبب می‌شود که خود روابط‌عمومی‌ها مجبور شوند، مسئولیت خبرسازی و خبرپراکنی را به دوش بگیرند.
 
 کمبود رسانه‌های حرفه‌ای در استان قزوین
 
 رئیس خانه مطبوعات استان قزوین هم در ادامه این میزگرد با اشاره به کمبود رسانه‌های حرفه‌ای در استان قزوین اظهار داشت:‌ با وجود اینکه 125 رسانه اعم از دفاتر سرپرستی خبرگزاری‌ها، نمایندگی نشریات سراسری، پایگاه‌های خبری-تحلیلی، جراید و مطبوعات محلی در استان ما مجوز فعالیت دارند، تعداد خیلی‌کمی از آنها به صورت حرفه‌ای عمل می‌کنند.
 
 جابر خرم‌نیا با بیان اینکه قزوین به نسبت به جمعیت خود یکی از پررسانه‌ترین استان‌های کشور است، اضافه کرد: با این حال میزان تولیدات محتوایی ما در حوزه رسانه نشان می‌دهد که درصد کمی از این رسانه‌های صاحب مجوز فعال هستند و وقتی اتفاق و رویداد ویژه‌ای در استان رخ می‌دهد، از بازخورد خبری آن می‌فهمیم که بیش از نیمی از رسانه‌های استان در حوزه تولید محتوا غیرفعال هستند.
 
 مسئولانی که به‌ آسانی از پاسخگویی فرار می‌کنند
 
 سرپرست خبرگزاری فارس در استان قزوین دلیل اثرگذار نبودن رویکرد مطالبه‌گرانه رسانه‌های حرفه‌ای استان را نبود تعامل دوسویه میان رسانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی دانست و گفت: در حساس‌ترین شرایط و مشکلات استان و زمانی که نه مسئول روابط‌عمومی اجازه پاسخ دادن به پرسش خبرنگاران دارد و نه مسئولان دستگاه پاسخگوی رسانه‌های رسمی ما مانند تسنیم هستند، مخاطب که جواب سؤال خود را از این رسانه‌ها دریافت نکرده، به منابع و بنگاه‌های خبری غیررسمی مراجعه می‌کند.
 
 وی علت پاسخگو نبودن برخی مدیران به رسانه‌ها را ضعف در عملکرد و نحوه مدیریت آنها دانست و افزود: برخی اوقات مدیران دولتی درباره پاسخگویی به نحوه عملکرد خود ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشد و این موضوع باعث شود که این مدیران دست‌ و پای مدیر روابط عمومی خود برای پاسخگوی و تعامل با رسانه‌ها را ببندند.
 
 خرم‌نیا ادامه داد: با وجود اینکه بخشی از مشکل به خاطر ضعف یا حرفه‌ای نبودن مدیران روابط‌عمومی‌هاست، ولی عمدتاً این مشکل به خود مسئولان برمی‌گردد که نمی‌تواند با رسانه ارتباط برقرار کند و متاسفانه در این بخش در استان قزوین یک ضعف جدی داریم؛ به طوری که مسئول می‌تواند به سادگی خودش را عقب کشیده و به رسانه پاسخگو نباشد.
 
 رانت رسانه‌ای و بی‌پاسخ ماندن سؤالات مردم
 
 این فعال رسانه‌ای با اشاره به شکل‌گیری رانت رسانه‌ای در برخی روابط‌عمومی‌های استان قزوین گفت:‌ اگر روابط‌عمومی صرفاً ارتباط خودش را محدود به چند رسانه همکار کند و ارتباط رسانه‌ای خودش را محدود کند، نمی‌تواند به همه پرسش‌های افکار عمومی پاسخ دهد.
 
 وی تصریح کرد: این چیدن رسانه‌های دوست و‌ آشنا کنار همدیگر بعضی از مدتی باعث می‌شود که رسانه‌ها دیگر مطالبه‌گر نباشند. یعنی رسانه‌ها در رودربایستی دوستی با مدیر روابط عمومی قرار بگیرند؛ به طوری که اگر ضعفی از یک دستگاهی ببینند، به خاطر ارتباط دوستانه با مسئول روابط عمومی جسارت این را نداشته باشند که این ضعف را مطرح کرده و عملکرد مسئول مربوطه را نقد کرده و به چالش بکشند.
 
 ضعف رسانه‌های بومی در جریان‌سازی
 
 از سوی دیگر، مدیر روابط ‌عمومی استانداری برپایی دوره‌های آموزش رسانه‌ای برای مسئولان را ضروری دانست و گفت: اگر قرار است مسئولان پاسخگو با سواد رسانه‌ای بالا داشته باشیم، باید قبل از اینکه ابلاغ مدیریتی به آنها بدهیم، باید به طریقی بسنجیم که این مدیران چقدر در زمینه ارتباط با افکار عمومی و رسانه‌ها توانایی دارند.
 
 بی‌نیاز یکی از علل پاسخگو نبودن برخی مدیران را ضعف رسانه‌های بومی و محلی در جریان‌سازی رسانه‌ای دانست و گفت: باید ببینیم که رسانه‌های امروز استان چقدر شرایط موجود را آسیب‌شناسی و تجزیه‌وتحلیل می‌کند و با تولید خبر یا گزارش جریان رسانه‌ای تولید می‌کند.
 
 در مطالبه‌گری نباید جهت‌گیرانه عمل کرد
 
 این فعال رسانه با بیان اینکه رسانه‌های استان قزوین نباید در حوزه مطالبه‌گری جهت‌گیرانه عمل کنند، ادامه داد: متاسفانه کمتر می‌بینیم که رسانه‌های استان به غیر از دستگاه‌های اجرایی، به سراغ دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس برای مطالبه‌گری بروند و ببینند که عملکرد آنها به چه شکل بوده و آنها را ملزم به پاسخگویی کنند.
 
 بی‌نیاز یادآور شد: بنابراین باید رسانه‌های ما طوری عمل کنند که همه مردم سمت‌وسوی مشخصی از لحاظ جناحی و سیاسی ندارند و در حوزه مطالبه‌گری با هر مسئولی بدون تعارف و رودربایستی رفتار می‌کنند.
 
 نبود نگاه حرفه‌ای، مطالبه‌گرانه و نقادانه سبب شده که برخی مدیران استان قزوین نیازی برای پاسخگو بودن احساس نکنند و ضمن جلب نظر برخی رسانه‌های همسو از آنها به عنوان سپر رسانه‌ای برای مقابله با رسانه‌های نقاد و مطالبه‌گر استفاده کنند. در این زمینه نگاه صرفاً اقتصادی و منفعت‌طلبانه برخی رسانه‌های استان بخشودنی نیست؛ چرا که مدیرانی که عادت به شنیدن تعریف و تجمید دارند، از پاسخگویی درباره نقاط تاریک حوزه عملکری خود فرار می‌کنند و با حرفه‌ای خواندن رسانه‌های مجیزگو فرار رو به جلو می‌کنند تا پست‌های مدیریتی خود را از گزند رسانه‌های حرفه‌ای و منتقد مصون بدارند.

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  9 درس برتر روابط عمومی


  جمع‌آوری بازخورد‌ها و نظرات مشتریان


  انتصاب مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه گلستان


  «سنگاپور»، برترین شهر هوشمند جهان در مقابله با کرونا


  گزارش دومین جلسه از سری وبینارهای روابط‌عمومی حرفه‌ای


  ترامپ: اگر کنترل تیک‌تاک به هر نحوی دست چین باشد، آمریکا قرارداد خرید آن را تأیید نمی‌کند


  انتصاب مدیرکل حوزه دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت


  جایگاه رسانه‌ها در آموزش‌های کرونایی به جامعه


  هفت اولویت کلیدی واکنش به کووید-19


  برگزاری گردهمایی مسئولان روابط عمومی واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی گلستان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی