درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 29 شهریور 1399 - 14:20   

امواج موبایل؛ قاتل حشرات؟

  امواج موبایل؛ قاتل حشرات؟


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب سه

وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  شش کلید طلایی برای توسعه انتظارات مشتریان
  نقش روابط عمومی دیجیتال در بهبود تصویر برند
  ضرورت تولید محتوای دیجیتال در ایران
  تلاش روزنامه‌نگاران زن پاکستان برای مقابله با آزار و اذیت اینترنتی
  روابط عمومی شهرداری قیامدشت سرآمد شد
  «خبرنویسی به زبان ساده» برای مدیران و رابطان کانون‌های مساجد شهرستان گرمه
  ده نکته برای برنده شدن در جشنواره‌های روابط عمومی
  شیوه نامه مقاله نویسی
  معرفی کتاب “چرا مردان نالایق زیادی به رهبری می‌رسند؟”
  امواج موبایل؛ قاتل حشرات؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44103صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 17 مرداد 1399 - 13:21
چرا خبرنگاریِ حوزه آموزش و پرورش ضعیف شده و چرا رسیدگی به این ضعیف‌شدگی مهم است؟
مرتضی نظری - در واکاوی موضوع، در کنار دلایلی همچون وابسته شدن جریان خبری به نشست‌های رسمی و کاهش گزارش‌های میدانی و همچنین حضور کم رنگ در صفحات مجازی مانند توییتر؛ پنج دلیل عمده برای ضعیف شدن خبرنگاریِ حرفه ای در حوزه آموزش و پرورش قابل اشاره است:
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| کارکرد رسانه به طور عام و خبرنگاریِ حرفه ای در حوزه آموزش و پرورش به طور خاص، به ناتوانی در اجتماعی‌سازیِ مقوله آموزش و کاهشِ اثرگذاری در میان مخاطبان دچار شده است و توجه به این ضعیف شدگی، حائز اهمیت است چون اولاً باعث غلتیدن آموزش و پرورش به ورطه خودستایی و توهمِ کارآمدی می شود و ثانیاً به منزوی شدن نهاد مدرسه در حوزه عمومی می انجامد.


خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش بسیار مستعد و مسؤلیت شناس اند اما موانع را هم باید از سر راه ایشان برداشت.


در واکاوی موضوع، در کنار دلایلی همچون وابسته شدن جریان خبری به نشست‌های رسمی و کاهش گزارش‌های میدانی و همچنین حضور کم رنگ در صفحات مجازی مانند توییتر؛ پنج دلیل عمده برای ضعیف شدن خبرنگاریِ حرفه ای در حوزه آموزش و پرورش قابل اشاره است:

۱. ادغام و به تعطیلی کشاندنِ روابط عمومی

 

ادغام و به تعطیلی کشاندنِ روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در دوره سید محمد بطحایی (۱۳۹۷) به بروز آشفتگی و بلاتکلیفیِ رسانه ای و ارتباطی در بزرگترین دستگاه اجتماعی کشور منجر شد و علیرغم اهتمام سرپرست بعدی و وزیر فعلی در ترمیم آن اشتباهِ فاحش، هنوز وضعیت روابط‌عمومی بهبود نیافته و اتفاقاً به جایگاهی نازل در حد زیرمجموعه دفتر وزارتی تقلیل پیدا کرده و این تنزل سازمانی که پس از انقلاب دو بار در وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده، باعث ضعف تعامل این نهاد بزرگ اجتماعی با رسانه ها شده است. وجود روابط عمومیِ کارآمد و حرفه ای در آموزش و پرورش، سهم بسزایی در قدکشیدنِ خبرنگاری حرفه ای، تسهیلِ اطلاع یابی و شفافیت دارد.

۲. مسأله محافظه کاری


متاسفانه در پیگیری رسانه ای مسائل آموزش و پرورش، با محافظه کاری مواجهیم. اتفاقات و موضوعات مهم، به جای پیگیری و پوشش از طرف رسانه ها، بعضاً با سکوت و خاموشی ایشان همراه می‌شود که یا به دلیل اولویت نداشتن موضوع برای مدیران رسانه است و یا خبرنگار حوزه آموزش ترجیح می دهد خود را به دردسر نیندازد و خدشه ای بر روابطش با مدیران وزارت آموزش و پرورش نیفتد در حالی که بخشی از کارکرد رسانه، حساسیت روی سوژه‌های تعارض منافع و مطالبه پاسخگویی است.

 

به عنوان مثال، به جز دو سه رسانه، حتی رسانه های با سابقه، چشمان خود را بر روی مسایل مهمی که در همین یک ماه اخیر رخ داد، بستند؛ مانند میزبانیِ از مدیران موسسات تست و کنکور در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (حساب ناشران و فعالان کمک آموزشی جداست) و ...

۳. رویدادمحوری و چرخه تکرار سوژه‌ها


با بررسی سوژه‌ها و موضوعات خبری رسانه ها در بیست سال گذشته (مطالعه ۱۳۹۷)، اغلب رسانه ها به سوژه ها و موضوعات تکراری پرداخته اند به نحوی که مطالعه روندِ طولی اکثریت رسانه ها در پرداختن به موضوعات آموزش و پرورش کاملاً به رویه‌ای مناسبتی، قابل پیش بینی و رویدادمحور تبدیل شده و توان جریان سازی خبری رسانه تا حد زیادی کاهش یافته است که باز ضعف روابط عمومی کارآمد در این میان را نمی توان نادیده گرفت.

۴. دانش تحلیلی _ انتقادی


به استثنای گزارش ها و تحلیل های معدود رسانه ها و خبرنگان، رسانه ها طی دو دهه گذشته نتوانسته اند مسأله های نظام آموزشی کشور را موشکافانه نقد کرده و از همه مهمتر آنچه کارکرد ذاتی رسانه است، توان جریان سازی خبری و گفتمانی می باشد که به زعم من بخشی از این مسأله به نگرش خبرنگاران نسبت به آموزش و پرورش برمی‌گردد و بخشی به ضعف عملکرد وزارت آموزش و پرورش در دوره های مختلف برای تغذیه فکری خبرنگاران مربوط است.

 

پارادایم های آموزش و پرورش تغییرات بسیاری داشته و یک فعال رسانه ای نمی تواند به تغییرات گفتمانی و رویکردهای جدید آموزشی و پداگوژیک (فن تعلیم) بی تفاوت باشد هم اکنون، به جز در میان معدودی از خبرنگاران، یادداشت و گزارش میدانی، با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

۵. کم توجهی مدیران رسانه ها به خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش


اغلب مدیران رسانه ها از دبیران سرویس تا مدیران مسؤل، نگاه جدی به مقوله آموزش و پرورش ندارند و حمایت لازم را از خبرنگار خود نمی کنند. حرفه خبرنگاری بسیار دشوار و پر تنش است و پیچیدگی و ظرافت کار در حیطه آموزش و پرورش بر این دشواری می‌افزاید. بخصوص که انتظارت زیاد و منابع اندک و محدودیت ها، شرایط را برای ایشان سخت تر کرده است. تقویت خبرنگاریِ حرفه ای در آموزش و پرورش برای جلب مشارکت ملی و پاسخگویی نظام آموزشی یک ضرورت است.

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  شیوه نامه مقاله نویسی


  ده نکته برای برنده شدن در جشنواره‌های روابط عمومی


  شش کلید طلایی برای توسعه انتظارات مشتریان


  «خبرنویسی به زبان ساده» برای مدیران و رابطان کانون‌های مساجد شهرستان گرمه


  جلسه‌ دورنگاه ارتباطات شهر تهران برگزار شد


  معرفی کتاب “چرا مردان نالایق زیادی به رهبری می‌رسند؟”


  امواج موبایل؛ قاتل حشرات؟


  روابط عمومی شهرداری قیامدشت سرآمد شد


  نقش روابط عمومی دیجیتال در بهبود تصویر برند


  ضرورت تولید محتوای دیجیتال در ایران


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی