درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 31 شهریور 1399 - 00:28   

کار نقطه نارنجی در آپدیت جدید آیفون چیست؟

  کار نقطه نارنجی در آپدیت جدید آیفون چیست؟


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب سه

وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل برای ششمین‌بار حساب کاربری «پرس تی‌وی» در یوتیوب را مسدود کرد
  یک قاضی آمریکایی فرمان حذف پیام‌رسان چینی «وی چت» را متوقف کرد
  چگونگی ایجاد تغییرات بزرگ در کسب‌وکارهای کوچک
  کمک‌های اجتماعی یونیلور در عصر کرونا
  سیاستگذاری روابط عمومی شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی
  مراسم تجلیل از پیشکسوت روابط عمومی پست برگزار شد
  گوش دادن همراه با همدلی
  هرگز اجازه ندهید یک بحران خوب به هدر برود!
  اقتصادهای نوآور در ۲۰۲۰
  مدیر روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ هپی لند معرفی شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44058صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریچهارشنبه، 15 مرداد 1399 - 18:51
روز خبرنگار یا روز مردم؟
علیرضا بختیاری تربتی مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات بانک انصار - «دانستن» و «گفتن حقایق» دو حق اساسی هر انسانی است که درمیثاق بین‌المللی حقوق بشر نیز به آن اشاره شده و بایستی همگان از آن برخوردار باشند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| رسیدن به کرانه های دانش و دانایی در فرایند رشد و پیشرفت جوامع، متضمن طی فراز و فرودها و فراهم بودن فضای مساعدی است که در آن آحاد جامعه قادر باشند تا ضمن برخوردار بودن از جریان آزاد اطلاعات، به تولید دانش و تسهیم دانایی بپردازند و در این میان از گفتن و بیان آن واقعیت هایی که درجهان اطراف آنها آشکارا و یا پنهان در حال شکل گیری و یا شکل دهی به افکار عمومی است، پروایی نداشته باشند.

 

به عبارت دیگر «دانستن» و «گفتن حقایق» دو حق اساسی هر انسانی است که درمیثاق بین‌المللی حقوق بشر نیز به آن اشاره شده و بایستی همگان از آن برخوردار باشند.

در جامعه امروز به دلیل کثرت مشغله افراد و گرفتاری آنها در چنبره مشکلات روزمره، این مهم(دانستن و گفتن حقایق) به گونه ای سیستماتیک، در زمره وظایف حرفه خبرنگاری قرار دارد. البته این بدان معنا نیست که افراد غیرخبرنگار نباید در جستجوی حقایق و گفتن آنها برآیند، بلکه هر شخصی به سهم خود مکلف است در راستای احقاق حقوق اساسی خود و دیگر شهروندان به این مهم اهتمام ورزد. به هر روی، حوزه خبرنگاری حوزه پر مسئولیتی است که در مقایسه با اهمیت، جایگاه، نقش و تأثیرش در جامعه، تاکنون کمتر مورد عنایت و التفات قرارگرفته است.

 

اگر قرار است در جامعه‌ای پیشرفت و توسعه در همه ابعاد به وقوع بپیوندد، باید از مواجهه با الزامات اصلاحات و پیوست‌های فرهنگی و ارتباطاتی‌اش نهراسیم و از حضور و فعالیت خبرنگاران در این عرصه و ایفای نقش آنان در صیانت از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و احقاق حقوق حقه آحاد مردم تمام قد حمایت کنیم. بنابراین، اگر می‌خواهیم ازحوزه خبرنگاری حمایت کنیم، باید احساس آزادی و امنیت شغلی را در آنان زنده نگهداریم تا این صاحبان قلم، در خط مقدم جبهه سازندگی و در کنار مسئولان زحمتکش نظام، فارغ از هرگونه دغدغه های مزاحم، به رسالت بزرگ خویش که همانا اطلاع‌رسانی صحیح، دقیق و منصفانه است، عمل نمایند.

حوزه خبرنگاری را می توان حلقه واسطی در نظرگرفت که وجود آن برای ایجاد تعامل و ارتباط ارگانیک بین مردم و مسئولان نظام یا به عبارتی بین مردم و واقعیت های درجریان، ضروری است. لذا می توان آن را بستری دانست برای انتقال صحیح و هوشمندانه مطالبات مردم از مسئولان نظام و بالعکس انتظارات مسئولان نظام از مردم. درعین حال، خبرنگاری ایجاد جریانی از اطلاعات است که درون رگ های جامعه حرکت دارد و ضمن تغذیه مستمر ارگان های مختلف با کارکرد درست یا نادرست خود موجبات بقاء ، سلامت و یا فقدان سلامت را فراهم می آورد.

خبرنگاری مهارتی است که در آن می توان با انتشار یک خبر کوتاه، تخریبی به مراتب بزرگتر و وسیع تر از شلیک صدها گلوله و موشک را رقم زد. همچنین، عرصه پر رمز و پرمخاطره ای است که فقط عشاق از خود گذشته می توانند سختی های آن را به جان بخرند تا عشق‌شان را به مردم عزیز کشورشان ابراز کنند. بدیهی است طی این طریق هزار رنگ، بدون عشق، هدف و انگیزه تحمل پذیر نیست.

خبرنگاری آئینه‌ای است برای انعکاس دقیق و زودهنگام آلام و مشکلات مردم و پیگیری مطالبات آنان تا حصول نتیجه . این حوزه به‌رغم اهمیت و جایگاه رفیعی که دارد از پردردسرترین مشاغل دنیاست که فاصله اشتغال و انفصال در آن، تنها یک خبر است. خبرنگاران، مظلومانی هستند که به رغم داشتن هوش بالاتر، چشمانی تیزبین و قلم‌هایی بانفوذ از امنیت شغلی پایین‌تری برخوردارند.

مخلص‌کلام، خبرنگاری، حرفه ای است که شب و روز و تعطیلات و استراحت ندارد. او به ازای زحمتی که می کشد حق‌الزحمه مناسب نمی گیرد؛ ولی در مقایسه با دیگر مشاغل بیشترین دغدغه، استرس، تهدید، فشار روحی و خستگی را به همراه دارد. عشاق این میدان، قلم و کاغذ خود را سپری می دانند برای مواجهه با ناراستی‌ها و کاستی‌های جامعه ای که در آن نفس می‌کشند تا بتواند به مدد قداست سوگندی که خدای متعال به قلم خورده است، گره گشای مسائل و مشکلات آحاد جامعه باشند. حال برای نکوداشت روز عاشقانی که چون کوه پشت مردم ایستاده اند و همه هدف و اهتمام خود را معطوف به خدمت مردم نموده اند ودر این مسیر نیازهای آنان را تا پای جان مطالبه می کنند، چه نامی باید تعیین کنیم؟ با این روحیه مردم محوری این روز را چه بنامیم؟ روزخبرنگار؟ یا روز مردم؟

بدون شک صیانت ازحوزه خبرنگاری بقدری مهم و ضروری است که تمامی دولتمردان و حکمرانان یک کشور باید ضمن ارج نهادن و ایجاد تعامل سازنده با آنها تلاش نمایند تا از این ظرفیت گسترده و با نفوذ برای ساختن اندیشه و ایجاد امید به آینده در آحاد جامعه بهره گیری نمایند. آگاهی بخشی، ایجاد وحدت، همدلی، همسویی وهم افزایی بین مردم یک جامعه، نیاز به افسران جبهه قلم دارد که با سلاح‌های منحصربفرد خود بتوانند ضمن صف‌آرایی در مقابل دشمنان، موازنه‌ای منطقی بین جریان قدرت و نهادهای اجتماعی برقرار نمایند.

روز هفدهم‌ مرداد ماه روز شهادت "محمودصارمی" خبرنگار و رییس دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزارشریف‌ افغانستان، یادآور مبارزه با خشونتی است که علیه آزادی قلم و حقوق اساسی انسان ها در آن کشور در جریان بود. شورای فرهنگ عمومی، شهادت این خبرنگار والامقام را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرده است. این روز بزرگ و گرانمایه بر تمامی خبرنگاران گرانقدر و اصحاب رسانه مبارک باد.

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نقش متقابل روابط‌عمومی و افکارعمومی


  تقویم روز ارتباطات/ «ادی آدامز» فتوژورنالیست معروف که یک عکس او مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد


  شش کلید طلایی برای توسعه انتظارات مشتریان


  چگونه تمرکز اطلاعاتی به وجود آوریم


  رسانه؛ ماهیتی افشاگرانه یا اصلاح گرایانه ...


  نقش روابط عمومی دیجیتال در بهبود تصویر برند


  کسب رتبه برتر کشور توسط روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی استان یزد


  مدیر روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ هپی لند معرفی شد


  ضرورت تولید محتوای دیجیتال در ایران


  کار نقطه نارنجی در آپدیت جدید آیفون چیست؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی