درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 29 شهریور 1399 - 13:08   

امواج موبایل؛ قاتل حشرات؟

  امواج موبایل؛ قاتل حشرات؟


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب سه

وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  شش کلید طلایی برای توسعه انتظارات مشتریان
  نقش روابط عمومی دیجیتال در بهبود تصویر برند
  ضرورت تولید محتوای دیجیتال در ایران
  تلاش روزنامه‌نگاران زن پاکستان برای مقابله با آزار و اذیت اینترنتی
  روابط عمومی شهرداری قیامدشت سرآمد شد
  «خبرنویسی به زبان ساده» برای مدیران و رابطان کانون‌های مساجد شهرستان گرمه
  ده نکته برای برنده شدن در جشنواره‌های روابط عمومی
  شیوه نامه مقاله نویسی
  معرفی کتاب “چرا مردان نالایق زیادی به رهبری می‌رسند؟”
  امواج موبایل؛ قاتل حشرات؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44045صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریچهارشنبه، 15 مرداد 1399 - 00:50
خبرنگاری و ضرورت فراگیری سواد رسانه ای
رحیم محمدی مدرس و عضو انجمن سواد رسانه ای ایران - اطلاعات به‌دست آمده از 50 دبیر و خبرنگار یکی از مراکز صداوسیمای استانی به‌صورت تمام‌شمار بررسی شدند. نتایج نشان می‌دهد میزان سواد رسانه‌ای خبرنگاران و دبیران 34درصد در حد متوسط، 30درصد در حد کم و 16درصد در حد زیاد ارزیابی شده‌است. رابطة معناداری بین سواد رسانه‌ای و تولید خبری وجود دارد. به‌عبارتی هرچه سواد رسانه‌ای بالا می‌رود، کیفیت تولید خبری خبرنگاران نیز افزایش می‌یابد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| ۱۷ مرداد روز خبرنگار فرصتی شد تا ضمن عرض تبریک خدمت اهالی رسانه به مباحث علمی و تخصصی بارویکرد مدیریت دانش پرداخته و مواردی را مطرح تا شاید توانسته باشیم در شکوفایی هرچه بیشتر اصحاب محترم وساعی رسانه نقش کوچکی ایفا نماییم لذا سواد رسانه ای را به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته ایم.

سواد رسانه ای چیست؟

سواد رسانه‌ای صرفا به معنای شناخت عناصر و ارزش‌های خبری نیست و هر خبرنگار در هر حوزه که فعالیت می‌کند باید مانند یک کارشناس در آن زمینه اطلاعات داشته باشد.


اگر خبرنگار ما اطلاعات کمی داشته باشد کمتر می‌تواند بنویسد و عقیده دارم خبرنگاران باید مانند موتور جستجو خود را به‌روز کنند.


سواد رسانه ای قدرت و توانایی درک و تحلیل در جهت انتخاب آگاهانه است که کارکردهای رسانه را مورد بررسی قرار می دهد. بخشی از سواد رسانه‌ای به نگاه انتقادی برمی‌گردد که اگر عالمانه و موشکافانه باشد در جامعه اثرگذار خواهد بود.


ضعف امروز رسانه‌ها و خبرنگاران ما فقر سواد رسانه‌ای است و سیاست‌گزاران حوزه رسانه و خبرنگاران باید با جدیت در مسیر افزایش سواد رسانه‌ای گام بردارند.

ارتقای سواد رسانه‌ای دبیران و خبرنگاران به‌عنوان بدنه اصلی تولید خبر نه‌تنها از منفعل‌بودن، یا تدافعی عمل‌کردن آنان جلوگیری می‌کند بلکه باعث می‌شود جریان خبری را هدایت کنند.


پژوهشی جهت بررسی سواد رسانه‌ای دبیران و خبرنگاران و نقش آن در ارتقای کیفی تولید خبر صورت پذیرفت که نشانگر ضرورت فراگیری سواد رسانه ای می باشد.


اطلاعات به‌دست آمده از 50 دبیر و خبرنگار یکی از مراکز صداوسیمای استانی به‌صورت تمام‌شمار بررسی شدند. نتایج نشان می‌دهد میزان سواد رسانه‌ای خبرنگاران و دبیران 34درصد در حد متوسط، 30درصد در حد کم و 16درصد در حد زیاد ارزیابی شده‌است. رابطة معناداری بین سواد رسانه‌ای و تولید خبری وجود دارد. به‌عبارتی هرچه سواد رسانه‌ای بالا می‌رود، کیفیت تولید خبری خبرنگاران نیز افزایش می‌یابد.

امروز خبرنگاران نیاز به سواد رسانه ای دارند تا تکنیک های تفکر انتقادی را در جهت تولید خبر و انعکاس فعالیت های دستگاه های اجرایی بکار گیرند ولی قبل آن باید در تعریف تفکر انتقادی به یک معنی واحدی برسیم.


فردی که انتقادی می‌اندیشد قادر است پرسش‌های مناسب بپرسد و اط�'لاعات مربوط را جمع‌آوری کند. سپس با خلاقیت آن‌ها را دسته‌بندی کرده و با منطق استدلال کند؛ و در پایان به یک نتیجه�" قابل اطمینان درباره�" مسئله برسد.

تفکر انتقادی یا تفکر نقادانه (Critical thinking) ضرورت امروز خبرنگاران است که در سواد رسانه ای نهفته است و باید آن را آموخت.


تفکر انتقادی بر خلاف تصور عموم به معنی انتقاد یا عیب جویی کردن نیست.


تفکر انتقادی را می توان در قالب توانایی اندیشیدن مستقل و منعطف نیز تعریف کرد.


تفکر انتقادی در برگیرنده مهارت و توانایی هایی است. در صورتی که بتوانیم این توانایی ها را کسب کنیم و البته از آنها استفاده کنیم، می توان گفت دارای تفکر انتقادی هستیم. در ادامه به مهمترین آنها با ذکر مثال اشاره می کینم:

1- تجزیه و تحلیل کردن

جداسازی یا تقطیع کل مطالب به بخش‌های کوچکتر برای درک موضوع، عملکرد ها و ارتباطات.

2. اجرایی کردن استانداردها

*قضاوت کردن بر اساس قوانین و شاخص های شخصی، حرفه ای و اجتماعی مصوب.

3. تمایز قایل شدن

*تشخیص شباهت ها و تفاوت های بین اشیا یا موقعیت ها و داشتن دقت بالا

4. جستجوی اطلاعات

*جستجوی مدرک، حقایق یا هر دانشی که از منابع مرتبط حاصل شود و جمع آوری داده های تاریخی، نظری و میدانی از همان منابع.

5. استدلال منطقی

*نتیجه گیری و جمع بندی بر اساس شواهد به دست آمده.

6. پیش بینی کردن

*پیش بینی اتفاقات و نتایج و عواقب متأثر از آن.

7. تبدیل دانش

*تغییر یا تبدیل جایگاه، ریشه و یا کاربرد مفاهیم در موضوعات مختلف.
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  شیوه نامه مقاله نویسی


  ده نکته برای برنده شدن در جشنواره‌های روابط عمومی


  شش کلید طلایی برای توسعه انتظارات مشتریان


  «خبرنویسی به زبان ساده» برای مدیران و رابطان کانون‌های مساجد شهرستان گرمه


  جلسه‌ دورنگاه ارتباطات شهر تهران برگزار شد


  معرفی کتاب “چرا مردان نالایق زیادی به رهبری می‌رسند؟”


  امواج موبایل؛ قاتل حشرات؟


  روابط عمومی شهرداری قیامدشت سرآمد شد


  نقش روابط عمومی دیجیتال در بهبود تصویر برند


  ضرورت تولید محتوای دیجیتال در ایران


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی