درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 31 شهریور 1399 - 01:20   

کار نقطه نارنجی در آپدیت جدید آیفون چیست؟

  کار نقطه نارنجی در آپدیت جدید آیفون چیست؟


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب سه

وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل برای ششمین‌بار حساب کاربری «پرس تی‌وی» در یوتیوب را مسدود کرد
  یک قاضی آمریکایی فرمان حذف پیام‌رسان چینی «وی چت» را متوقف کرد
  چگونگی ایجاد تغییرات بزرگ در کسب‌وکارهای کوچک
  کمک‌های اجتماعی یونیلور در عصر کرونا
  سیاستگذاری روابط عمومی شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی
  مراسم تجلیل از پیشکسوت روابط عمومی پست برگزار شد
  گوش دادن همراه با همدلی
  هرگز اجازه ندهید یک بحران خوب به هدر برود!
  اقتصادهای نوآور در ۲۰۲۰
  مدیر روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ هپی لند معرفی شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44019صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریدوشنبه، 13 مرداد 1399 - 10:46
اول تکلیف‌تان را روشن کنید!
عباس مدحجی - کسی که اخبار سفارشی تنظیم می‌کند ، کسی که گزارش جهت‌دار ارائه می‌دهد، کسی که اخبار نهادها و افراد در قدرت را منعکس می‌کند، کسی که تحلیلی از موضوع مورد نظرش ندارد و صرفا میرزا بنویس گفته‌های این و آن است ، کسی که تمام خطوط قرمزش را برایش معین می‌کنند...
  

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| باز هم بچرخید و بگردید این روزگار و روز خبرنگار دیگری از راه رسید تا یک هوار شعر و قطعه ی ادبی و جملات قصار و طرح گرافیکی در رثا و ثنای قلم و اصحاب قلم و خبرنگاران قطار شوند و مِن باب ارادات و شاید هم قرض دادن نان ارسال و دریافت شوند.
 
 اصلا بیایید از همین اول تکلیفمان را روشن کنیم. حالا که در روز خبرنگار هستیم، بدانیم و آگاه باشیم که خیلی هایی که بنام خبرنگار میشناسیم اصولا و قاعدتا خبرنگار نیستند!
 
 ابتدا بدانیم خبرنگار فردی است که با استفاده از منابع خبری مختلف، وظیفه تهیه خبر یا گزارش (مکتوب، صوتی و تصویری، کوتاه یا طولانی) کامل و جامع از یک واقعه را به‌عهده دارد. خبرنگار برای روزنامه، هفته نامه ، ماه نامه ، سالنامه، مجله ، رادیو ، تلویزیون ، شبکه ها و سایتهای خبری (یا غیر خبری)، برخی شبکه های اجتماعی خبری یا هر رسانه ی دیگر از راه دور یا نزدیک خبر تهیه می‌کند. خبرنگاری اصول و چارچوب حرفه ای خود را دارد که خبرنگار میتواند با تحصیل یا تجربه یا هردو بر آنها مسلط شود.
 
 همین تعریف ساده خیلی ها را از دایره ی خبرنگاری خارج میکند. با این اوصاف مجری، گوینده، حروف چین ، صفحه آرا، مدیر سایت ، مسول آگهی ، آدمین پیج و کانال ، مدیر روابط عمومی، نویسنده ، موزع روزنامه و حتی صاحب امتیاز و مدیر مسول، مسول شبکه یا رسانه، هم خبرنگار نیستند. البته یک خبرنگار میتواند اینها هم باشد اما اینها به تنهایی نمیتوانند خبرنگار باشند.
 
 خبرنگار همان است که سوژه را انتخاب میکند ، بدنبال منابع اطلاعاتی میرود‌، گفتگو میکند، میپرسد، جستجو و تحقیقات میکند ، پیشینه سوژه را رصد میکند، نتایج و سیر تحقیقاتش را تکمیل و ارائه میکند و حتی گاهی کارآگاه بازی هم درمی آورد! خبرنگار صاحب نظر و تحلیل است و نسبت به دیگر اقشار جامعه جرات، تسلط و سندیت بیشتری برای ارائه و انتشار نظرش دارد.
 
 با این حساب اما هنوز هم هستند کسانی که باز نامشان خبرنگار است ولی نشانی از خبرنگاری ندارند. آنجایی که خبرنگاری شرافت توأم با خطر پیدا میکند و این جماعت خبرفروشی بدون خطر را ترجیح میدهند. آنجا که روزنامه نگاری سواد رسانه و علم خبر (و نه الزاما تحصیلات) توام با افتادگی و بی ادعایی پیدا میکند و این جماعت روزی نامه نگاری با ادعا را ترجیح میدهند. آنجا که بارسنگین امانت در خبر و اطلاع رسانی ، پشت را خم میکند این جماعت پشت راست کرده و از دخل و تصرف در این امانت ابایی ندارند. آنجایی که صدای تهدید یا رنگ تطمیع یا حتی بوی ناآگاهی جماعت را به چشم بستن بر رسالت اصلی خویش سوق داده و اعتماد مخاطبان خود را کرور کرور قربانی میکنند.
 
 آری، بیایید تکلیفمان را با روز خبرنگار مشخص کنیم اما این بار دقت کنیم. کسی که اخبار سفارشی تنظیم می‌کند ، کسی که گزارش جهت‌دار ارائه می‌دهد، کسی که اخبار نهادها و افراد در قدرت را منعکس می‌کند، کسی که تحلیلی از موضوع مورد نظرش ندارد و صرفا میرزا بنویس گفته‌های این و آن است ، کسی که تمام خطوط قرمزش را برایش معین می‌کنند، کسی که تعریف مشخص ، دقیق و منطقیی از آزادی بیان و حق افکار عمومی از اطلاع رسانی شفاف ندارد ، کسی که اندک شعوری برای مخاطبش متصور نیست شاید در کسوت و کارت و لباس خبرنگار شناخته شود اما خودش بهتر از همه میداند واقعیت آنی نیست که نشان میدهد.
 
 کار وقتی سخت تر میشود که همین به کسوت خبرنگاران کار را برای به قلم خبرنگاران سخت میکنند. توقع مسولان و ذیقدرتان را در حمد و ثنا بالا برده و توقع مردم را در انعکاس صدای حقیقی شان پایین می آورند. خبرنگاران را بدنام میکنند و در نگاه مردم هر خط نوشته را تبدیل به ریال میکنند.
 
 اما این روند نکات جالبی هم دارد. آنجا که بحث درآمد و حقوق میشود شاید طنزترین قسمت ماجرا باشد. متوسط حقوق خبرنگاران ثابت در رسانه های در پایتخت حول و حوش ۲میلیون تومان است. در شهرستان ها و رسانه های محلی این رقم تا پانصد هزار تومان هم میرسد. رقمی که قطعا برای امرار معاش مناسب نیست و همین خبرنگار را اجبار به انعطاف در شغلش یا پرداختن به شغل دیگری میکند. انصافا از این زاویه اگر بنگریم نمیتوانیم حق ندهیم.
 
 یا اینکه چرا یک خبرنگار (یاگاهی رسانه) همه اخبار را یکسان پوشش نمیدهد؟! جاده ی پاسخ این سوال به دو راهی میرسد. یک راه به سمت شرایط ، سیاست گذاری ها و طرز فکر آن خبرنگار یارسانه میرود که خود جای بحث دارد با ذکر این نکته که هررسانه ای قاعدتا باید برای خود خط مشی تعریف شده داشته باشد و ممکن است منافع هم در آن خط مشی خلل وارد کند و فراموش نکنیم که رسانه ی صد در صد مستقل کلا نداریم و مسیر دوم به سمت توانایی های آن خبرنگار میپیچد. پوشش تمام اتفاقات و اخبار، امکانات ، تجهیزات ، ارتباطات ، هزینه ها و زمانی میطلبد که ممکن است در ید قدرت آن خبرنگار نباشد و این کمیت لنگ خواه ناخواه اولویت بندی پرداخت به سوژه ها را تحت الشعاع قرار میدهد و البته انتقاد مخاطبان راهم در پی دارد.
 
 مخلص کلام اینکه خبرنگاری با تمام سختی‌ها و شیرینی‌ها و حساسیت‌هایش از آسیب در امان نیست و برای موفق شدن در آن باید با دانش دیروز، اتفاق امروز را برای بهتر شدن فردا تنظیم کرد. باید علاقه قلبی بدان داشت و به جسارت مجهز بود و به آن به‌شکل یک شغل روتین نگاه نکرد.
 
 پس اگر امسال خواستید روز خبرنگار را تبریک بگویید یا تبریک بشنوید اول از همه تکلیفتان را با تعریف خبرنگار مشخص کنید. اگر در دایره گنجید، براحتی در ۱۷مرداد تبریکات خود را ردوبدل کنید.
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نقش متقابل روابط‌عمومی و افکارعمومی


  تقویم روز ارتباطات/ «ادی آدامز» فتوژورنالیست معروف که یک عکس او مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد


  شش کلید طلایی برای توسعه انتظارات مشتریان


  چگونه تمرکز اطلاعاتی به وجود آوریم


  رسانه؛ ماهیتی افشاگرانه یا اصلاح گرایانه ...


  نقش روابط عمومی دیجیتال در بهبود تصویر برند


  کسب رتبه برتر کشور توسط روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی استان یزد


  مدیر روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ هپی لند معرفی شد


  ضرورت تولید محتوای دیجیتال در ایران


  خبرنگاران برای پوشش رقابت های والیبال شهروند ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی